PDA

View Full Version : Voorspelen conservatorium



Matt19
25 februari 2005, 21:52
He,

Ik heb ff een vraagje aan jullie. Ik ga komend voorjaar een toelating doen voor de popafdeling aan het conservatorium en ben druk bezig met het instuderen van de nummers die ik dan ga voor spelen met band.

Ik zal in mijn motivatie aangeven dat ik de neoklassieke en symphonische kant op wil (uiteraard formuleer ik het in mijn motivatie beter). Om die reden wil ik een eigen nummer voorspelen die overeenkomt met dat genre. Tevens wil ik dan Summersong (half geimproviseerd) van Satriani voor gaan spelen omdat ik hem bewonder om zijn techniek. Misschien als backup nog overture van dreamtheater hoewel we geen toetsenist hebben). Momenteel ben ik nog aan het kijken welk nummer ik nog meer voor wil gaan spelen. Ik dacht zelf aan Autumn van Tony macalpine maar er zitten toch wat moeilijke dingen in en ik wil niet riskeren dat de snellere laddertjes fout lopen tijdens mn toelating.

Mijn vraag is wat zouden jullie spelen gezien mijn motivatie?

Das Schaap
25 februari 2005, 21:57
Zoek naar VivaldiŽs four seasons van zogenaamd Joe Satriani (ik weet niet van wie die wel is maar onder die naam vond ik em). Ga dan daarover je eigen versie verzinnen want met enkel naspelen kom je niet binnen, wat je denk ik al doorhad. Maar dit nummer geeft je voorkeur qua stijl wel goed weer denk ik. Helaas is neo-klassieke en symphonische muziek vaak met toetsen dus zonder toetsenist is dat niet zo hendig.
Als je gewoon over een jazz-standard iets speelt komt dat sowieso wel goed over denk ik....

Negative K3 fan
26 februari 2005, 00:55
vraag eens aan mr freeze enzo over dit soort shit.

bij de popacademie zoeken ze geen ''egotrippertjes'' die malmsteen, vai en becker willen spelen en gewoon heel goed willen worden,want daar alleen draait het niet om in de muziek en daar is die opleiding niet voor bedoeld.

als je echt into dat soort shit wilt gaan ben je beter af bij een goede prive leraar.


no offence whatsoever trouwens, ik heb meer respect voor petrucci, mcalpine dan krezip om maar iets te noemen.

taylor
26 februari 2005, 11:04
ik denk als je die toelating doet dat je gewoon eigen ideeen moet spelen,ze zullen denk niet(snel) onder de indruk zijn omdat je bv 1 joe satriani song kan.

het is ook maar de vraag hoe iemand(een cover) dat speelt, zelf kun je denken van ik hebt onder de knie of het gaat goed maar als je(bijna) nooit voor publiek of veel voor anderen speelt zul dat niet echt weten.

doe gewoon je eigen ding,laat gewoon zien wat je sterke kanten zijn, een simpel goed uitgewerkt idee maakt meer indruk dan dat je noten gaat poepen voor lui dat ken je altijd zelf thuis nog wel doen :)

paulusdeBKB
26 februari 2005, 15:09
Stoere solo's spelen is altijd leuk, maar een gitarist in een bandsituatie speelt voor 90% slagjes, partijtjes, akkoorden. Ik zou zeker een funky liedje aan je voorspeelrepertoire toevoegen. Luister eens naar 'Cut the Cake' van the Average White Band. Ze zullen je zeker ook beoordelen op hoe goed je in dienst van het liedje kunt spelen, en op hoe strak je bent. Door iets 'mainstream'-achtigs te spelen geef je die docenten een goede indruk van hoe goed je echt bent. Is al eerder gezegd: als je een Satriani stuk goed kunt spelen wil dat alleen maar zeggen dat je dat goed hebt ingestudeerd, niet dat je een goede gitarist bent. (overigens heb ik er alle vertrouwen in dat je dat wel bent).

savecracker85
26 februari 2005, 15:57
op welk conservatorium ga je voorspelen?

Ik ga zelf ook voorspelen voor de popafdeling(alkmaar)..Ten eerste toen ik die leraar sprak vertelde hij me dat ze, zoals eerder gezegd wordt, ze niet perse een technisch wonder zoeken..Wel dat ze iemand zoeken die goed kan functioneren in een band, dus niet alleen snelle solo's spelen maar ook in dienst van de muziek..Ook hebben ze het liefst dat je jezelf zo breed mogelijk orienteerd, dus niet van ik wil ALLEEN maar neo-klassiek spelen..

In amsterdam denken ze daar weer anders over, daar vinden ze vooral dat je jezelf moet ontwikkelen waar je goed in bent.. Maargoed als je later in de muziek moet gaan werken lijkt me dat persoonlijk ook niet al te handig.. De insteek van de opleiding in amsterdam is trouwens ook compleet anders..Je hoeft daar bv geen theoretische kennis te hebben om toegelaten te worden.. Toen ik daar vertelde op de opendag aan een leraar dat ik als een gek aan het leren noten lezen was..Zei hij dat het wel handig was als ik het kon, maar geen vereiste is

Matt19
26 februari 2005, 18:54
@savecracker85
Ik ga een toelating doen in Rotterdam en Amsterdam. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je geen theoretische kennis hoeft te hebben voor amsterdam. Ik neem aan dat ze het vast wel op prijs stellen als je theoretisch goed onderlegd bent. In Rotterdam is dat in ieder geval een vereiste. Bovendien zul je daar in je motivatie duidelijk moeten aangeven welke richting je op wil en wat je "leerplan" is. Vandaar dat ik aangeef wat ik precies wil. En dat wil helemaal niet zeggen dat ik jazz of blues niets aan vindt. In tegendeel maar zoals ik er nu tegen aan kijk zou ik mij het liefst willen richten op de neoklasieke en symphonische kant.

Ik lees uit de reacties dat je inderdaad in de dienst van de muziek moet staan en duidelijk moet laten blijken dat je goed functioneert in een band. Dit was mij al duidelijk en met het eigen nummer wat ik dan voorspeel zal ik grotendeels een slagpartij spelen.
Summersong is alleen soleren waarbij ik dus stukken verander zodat ik mn eigen stijl erin breng zonder dat de essentie van het nummer veranderd.

Maar mijn vraag was of iemand nog een goed nummer weet in de richting van neoklassiek of symponisch zonder dat het technisch hoogstaand hoeft te zijn. Ik dacht bv aan Burn van Deep Purple waarbij de solo een klassiek tintje heeft maar er ook genoeg begeleiding gespeeld moet worden. Helaas zitten er toetsen bij dus dat gaat niet.

Graag voorstellen

Roy K.
26 februari 2005, 19:01
Als je wilt laten zien dat je de neoklassieke kant op wil zou ik niet iets van Satriani gaan spelen, dat heeft daar weinig mee te maken. Ik zou iets spelen van Vinnie Moore, Alexander the great of zo, of iets van Joe Stump, is niet al te moeilijk waarschijnlijk, of iets van MacAlpine. Of natuurlijk iets van de grondlegger van het genre, Malmsteen, Far beyond the sun bijvoorbeeld.

Maar vooral Vinnie Moore heeft nummers met een leuke slaggitaar en leuke loopjes, plus vaak nog een vet sologedeelte. :cool:

savecracker85
26 februari 2005, 19:59
@savecracker85
Ik ga een toelating doen in Rotterdam en Amsterdam. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je geen theoretische kennis hoeft te hebben voor amsterdam. Ik neem aan dat ze het vast wel op prijs stellen als je theoretisch goed onderlegd bent. In Rotterdam is dat in ieder geval een vereiste. Bovendien zul je daar in je motivatie duidelijk moeten aangeven welke richting je op wil en wat je "leerplan" is. Vandaar dat ik aangeef wat ik precies wil. En dat wil helemaal niet zeggen dat ik jazz of blues niets aan vindt. In tegendeel maar zoals ik er nu tegen aan kijk zou ik mij het liefst willen richten op de neoklasieke en symphonische kant.

wat betreft amsterdam, ik weet niet of je daar al informatie over hebt aangevraagd.. Maar het is niet zo dat je daar zomaar mag voorspelen, de regels in amsterdam wijken daarop af vergeleken andere conservatoriums (conservatoria?)..Het is bij amsterdam zo dat je 3 composities opstuurt waarvan minimaal 1 van je zelf.. En als ze vinden dat het een beetje klinkt, dan pas wordt je uitgenodigd om iets voor te spelen... En het is zo dat ze vorig jaar 180 inzendingen kregen waarvan er 70 uiteindelijk werden uitgenodigd, en daaruit werden 5 gitaristen uitgekozen die uiteindelijk de opleiding mogen volgen..
En wat betreft theoretische kennis, ik heb het op de opendag tot 2 keer toe aan een leraar gevraagd.. Het is handig als je het hebt maar geen vereiste.. Ook is de kans dat als je een simpel punk nummertje speelt, je net zo snel aan genomen wordt als dat je iets van satriani speelt.. Ze zoeken namelijk mensen die wat met hun muziek kunnen zeggen (dit zei een docent letterlijk tegen me)...Als ze bv 5 super snelle gitaristen hebben dan zullen ze daar ook maar 1 van uit kiezen omdat ze diversie tijd willen..

kortom het lijkt mij makkelijker om bv in rotterdam aangenomen te worden.. Omdat je daar nog op basis van kennis aangenomen kan worden en niet perse op subjectieve gronden

taylor
27 februari 2005, 11:47
wat ik dus niet snap is waarom je perse 1 neoklassiek nummertje wil doen voor die lui,dit alsof je dan wil bewijzen van kijk ik kan spelen!nogmaals ze zullen daar niet van onder de indruk zijn.

lijkt wel een beetje op die jam sessie situaties waar altijd wel een gitarist rond loopt gelijkt begint met tappen en flashy shit .je zult dat zelf misschien ook wel kennen en vraag je zelf af of je toen onder de idruk was van zo'n gast?dacht het niet.

speel gewoon je eigen stukken dat zegt iets over jou!

VHsologitarist
2 maart 2005, 19:53
als het een vrouw is gewoon bij de kont pakken en complimentjes geven dan kom je cker binnen ;)
...waarbinnen? :wink:

Das Schaap
2 maart 2005, 20:03
wat ik dus niet snap is waarom je perse 1 neoklassiek nummertje wil doen voor die lui,dit alsof je dan wil bewijzen van kijk ik kan spelen!nogmaals ze zullen daar niet van onder de indruk zijn.

lijkt wel een beetje op die jam sessie situaties waar altijd wel een gitarist rond loopt gelijkt begint met tappen en flashy shit .je zult dat zelf misschien ook wel kennen en vraag je zelf af of je toen onder de idruk was van zo'n gast?dacht het niet.

speel gewoon je eigen stukken dat zegt iets over jou!
Hij zegt toch ook dat het echt zijn ding is. Geeft wel tenminste zijn stijl dan neer. :roll:
En niet vergeten, niet te moeilijk doen want als je wordt gekeurd op je spel speel je nooit zo goed als dat je normaliter zou doen. :cool:
(moet ik ook voor mezelf nog even onthouden :-D )

Roy K.
2 maart 2005, 20:38
Ga je ook voorspelen bij een conservatorium binnenkort?

Das Schaap
3 maart 2005, 00:08
Neuh, Rockacedemie. Hoef me niet veel zorgen te maken, maar voor het geval het weer zoŽn dag is als ik vandaag had......

telecastermaster
3 maart 2005, 10:48
Mr. Crowley met Randy Rhoads??

taylor
3 maart 2005, 11:25
ik denk echter ook dat je op een popafdeling veder weing kunt met neo-klassiek,als je die kant op wil zul je denk ik een klassieke opleiding moeten doen.

maar je moet wel onthouden dat een opleiding altijd allround is, dus je zult je veel bezig moeten houden met andere stijlen.

Tom R
4 maart 2005, 13:56
Het is ook niet helemaal waar dat je theoretisch onderlegd moet zijn om binnen te komen in Rotterdam... De volgorde is officieel demo opsturen, theorietest, auditie, maar vorig jaar werden de auditiedagen al bekend gemaakt voordat de theorie werd afgenomen. Die test is overigens niet heel erg heftig...

sneez0r
4 maart 2005, 14:55
ik denk echter ook dat je op een popafdeling veder weing kunt met neo-klassiek,als je die kant op wil zul je denk ik een klassieke opleiding moeten doen.

maar je moet wel onthouden dat een opleiding altijd allround is, dus je zult je veel bezig moeten houden met andere stijlen.
Ik denk dat ze bij de klassieke opleiding Giulani en Tarrega spannender vinden dan Malmsteen en Impelliteri :>

Daevren
4 maart 2005, 15:52
Pseudo-neo-klassiek valt toch wel onder de jazz/pop/lichte muziek afdeling. Als je naar de klassieke afdeling gaat en je zegt dat je interesse in neo-klassiek hebt zal men denken dat je moderne componisten die typisch klassieke muziek componeren bedoelt.

Mijn advies is, zorg ervoor dat je een brede interesse in muziek hebt. En dat wat je voorspeelt met een afspiegeling zijn van die interesses. Ik denk dat het belangrijkste waar men kijkt de potentie voor ontwikkeling is.

taylor
5 maart 2005, 10:53
Ik denk dat ze bij de klassieke opleiding Giulani en Tarrega spannender vinden dan Malmsteen en Impelliteri :>[/quote]

ja,maar op de popafdeling staan ze denk ook niet te juichen om malmsteen om over impelliteri maar te zwijgen.