PDA

View Full Version : Dit is wat er gebeurt als je...



PeeVee
25 februari 2005, 17:36
beetje te lang blijft doorspelen met VINTAGE filtercaps...

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapss.jpg

('64 Tremolux)

Negative K3 fan
25 februari 2005, 17:57
:o

birt
25 februari 2005, 18:09
dat valt toch nog goed mee? mijn opa heeft een keer een behoorlijk grote "can" elco laten ontploffen. heel de keuken was wit :D

nicoverduin
25 februari 2005, 18:21
Yep,

Zo zag die versterker van topic "Rook uit mijn versterker" er ook uit. Tja het houdt een keer op he :-D :-D :-D

Overigens ik heb die fout van een exploderende cap ook gehad toen ik een jaar of 14-15 was. Hele slaapkamer onder met die witte pluisjes. Enne mij moeder was niet blij (broertje trouwens ook niet :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D )

Nico

matto
25 februari 2005, 19:51
mooi gepolijste afschermhulzen trouwens, al eens eerder de elcos laten ploffen? :D

GuitarMaster
25 februari 2005, 20:37
Wat zit er binnenin die dingen eigenlijk?

nicoverduin
25 februari 2005, 21:02
aluminium folie; isolatie; en vroeger een die-electric vloeistof :-D :-D :-D
Nico

hadv
25 februari 2005, 22:46
jaja, vintage is ook niet alles

Negative K3 fan
26 februari 2005, 00:46
een tech op hcaf had laatst eens een foto gepost van een amp met een helemaal bruin uitgelopen filter cap, niet normaal, de klant vond echter dat de amp nog prima klonk :D vond ik wel een grappig verhaal, mede door al die vintage hyping...

PeeVee
26 februari 2005, 11:18
mooi gepolijste afschermhulzen trouwens, al eens eerder de elcos laten ploffen? :D
Nee hoor, dat komt door de ultrasone vibraties die voortkomen uit mijn spel, bij mijn versterkers zien al die hulzen er zo glimmend uit na een tijdje spelen, bij jou niet?! ;-)

PeeVee
26 februari 2005, 11:20
Zo zag die versterker van topic "Rook uit mijn versterker" er ook uit.
Grappige is dat dat ook een Tremolux was (deze ook) en dat ik 'm gekocht heb van iemand die ook "rook uit de versterker" zag komen en 'm toen maar snel heeft uitgezet maar is volgens mij niet dezelfde persoon.

Het is blijkbaar weer de tijd van het jaar dat Tremoluxes in rook op gaan ;-)

nicoverduin
26 februari 2005, 12:25
Nee, want was je ruby gold caps tegen gekomen :-D :-D :-D :-D

jacky
26 februari 2005, 14:53
Is dit die befaamde brown sound. 8-)

let even op want die rechtse is nog goed laten zitten dus anders ben je je tooooon kwijt.

Die glimmende kapjes ken ik ook ben namelijk regelmatig mijn slide vergeten.

PeeVee
27 februari 2005, 10:23
Nee, want was je ruby gold caps tegen gekomen :-D :-D :-D :-D
Waren die geklapt of had je die d'rin gezet?

1959SLP
27 februari 2005, 11:01
Erg jammer. Ik hoop toch wel dat je `m voor de meeting weer in orde hebt.

Robbert
27 februari 2005, 12:13
Is dat eigenlijk giftige troep of wat :???:

Franc
27 februari 2005, 13:39
Verder nog schade?

De ontplofte caps is altijd wel een leuk gezicht :-D maar je bent wel in 1 klap (letterlijk) je filter op de voedingsspanning kwijt :(

Mooie discussies altijd, het wel of niet vervangen van filtercaps.
Het ene kamp vervangt zonder meer na een jaar of 8, het andere kamp zweert bij het doorspelen op oude caps vanwege 'toon'.

Tsja, het is zoiets als doorlopen op oude schoenen. 'Ze zitten zo lekker', maar zijn en blijven gebruiksvoorwerpen en eens of eens zit er een gat in de zool ;)

Franc.

Al
27 februari 2005, 15:23
beetje te lang blijft doorspelen met VINTAGE filtercaps...


beetje te lang blijft doorspelen met VINTAGE filtercaps...

(Inkoppertje Pleun? Doe ik effe)

Dat impliceert dat je vintage filters zou moeten vervangen want als je daar te lang mee doorspeelt dan gebeurt er 'zie pic'... Derhalve stel je met die opmerking oude filtercaps in een negatief licht.

Beetje achterhaalde techneutenstelling, tenminste, ik hoop dat dat inmiddels zo is. Ik noem dat even zo omdat ik in een niet zo ver verleden verschillende techneuten heb horen beweren dat je filters toch niet kon horen omdat ze niet in de signaalweg zaten...

Techneuten kunnen wat dat soort dingen wel eens wat kortzichtig zijn. Soms kicken ze op volgens het schema correcte specs en grootheden en zijn hardnekkig doof/blind voor de kwaliteit van de parts. De laatste jaren is hier enige verbering in ontstaan. Ik ben wat dit soort dingen betreft regelmatig geconfronteerd met bekrompen meningen van tech's die nauwelijks materiaalkennis bleken te hebben en daarbij de materie niet goed bleken te kennen. De opmerking, enige tijd geleden, van een hier bekende ampbouwer "Cathode bypasscap? die hoor je niet want die zit niet in het signaalpad" is er zo een waar mijn bek van openviel. Het is natuurlijk triest dat een professionele ampbouwer zo'n opmerking maakt.

Vaak is het dat deze mensen niet in staat zijn bepaalde waarnemingen te doen omdat ze niet goed genoeg gitaar kunnen spelen. Waar ze het laten liggen is het gebied van hoe een amp aanspreekt, goed volgt, zich goed (muzikaal) laat besturen en licht/gemakkelijk speelt. Wat ze wel begrijpen is blazen, awsome punch op de 4x12 en 'VET' is een toverwoord! Warmte en een levendige toon kennen ze niet echt en vaak hebben ze daar maar een vaag idee bij. Wat je niet kan waarnemen kan je ook niet bouwen en al helemaal niet tunen, je kan immers geen richting bepalen. Het gevolg is dat je met amps te maken kan krijgen die stug en stijl zijn. Noem het maar compromisloze amps die werken een expander en die pas iets gaan meegeven als het hard gaat. Daar is dan gelijk in veel gevallen de toon mee gezet.. hard.

Ik ken amps van een gerenomeerde Nederlandse ampbouwer die zo stijl zijn dat je ze niet nauwlijks kunt bespelen. Oja, je kan er hard op spelen... Weer een andere bekende ampbouwer blinkt uit in stugge levenloze amps en stopt zijn amps in hol klinkende cabs van slecht hout.

Er ontstaan problemen met het soleren van single notes, amp lokt uit om alleen maar hard aan met als gevolg dat tonen kort en hakkelig klinken en bindingen wegvallen. Amp nodigt uit tot het spelen van dubbeltonen om wat druk te geven. De amp mist een goede muzikale compressie en werkt daarom niet goed mee. Het is een slecht muziekinstrument, een RSI- amp.

Sommige licks en stijlen zijn op die amps NIET te spelen. Met name bedoel ik het cleane soleren of dingen met een klein randje. Muziek waar dynamiek en articulatie belangrijk is. Het correct reageren van een amp is dan een voorwaarde. Ik heb helaas legio neagatieve voorbeelden van amps gezien..... maar whatever .... als je sommige dingen zowiezo toch niet kan spelen, so what??

Als je zo'n lekkere stugge stijve amp heb kan het zijn dat je op sommige gebieden geen progressie boekt omdat de amp het eenvoudig weg niet toelaat.... Sommige dingen zijn dan onspeelbaar. Zo'n amp kan tegen je werken en kan het blokkeren. Meestal beseffen mensen dat niet.

Terug naar de filters. Ok, regelmatig ontkom je er niet aan om filters te vervangen. Je kan het net als met buizen horen. Ghostnoting is vrij zeldzaam maar een te slappe/weke sound is een regelmatig voorkomend criterium om ze toch maar aan te pakken. Die Astrons in die Tremo zijn filters die niet goed overleven. Mallory's zijn wat dat betreft veel beter.

Op vintage caps spelen is prima als je weet hoe je er mee moet omgaan. Als je je amp regelmatig opstart kunnen ze lang mee en zolang ze goed klinken dan zijn ze zeer de moeite waard te blijven gebruiken.

--> De warme sound en losse feel van die caps zit niet in de gangbare(!) junk.

Er zijn genoeg mensen die genoemde dingen niet horen of waarnemen. Dit verhaal heeft voor die groep weinig waarde. Sprague Atoms of goedkopere Goldcaps kunnen dan een prima optie zijn. Van Sprague Atoms krijg ik pijn in mijn spieren en Gold caps hebben niet wat je zegt toon. (Komen van de F&T fabriek hoorde ik? Of is het toch China?) Als je soms niet meer dan een kwartiertje per dag speelt misschien allemaal geen probleem. Als je dagelijks met je instrument werkt kunnen die dingen een regelrechte ramp zijn! Ik ken amps die vanwege de kwaliteit van de filters niet te tunen waren, onderschat dat niet. Het zijn dingen die een amp volledig om zeep kunnen helpen.

Ik speel graag op een mix van oude en nieuwe filtercaps.

Ik heb meer storingen ervaren met hedendaagse buizen dan met oude caps..... Spelen op hedendaagse buizen is misschien wel een stuk riskanter.......

Zou het overigens niet kunnen dat die cap kapot getrokken is door een crappy nieuwe Chinese eindbuis om maar wat te noemen?

Bovenstaande pic stimuleert mensen te denken dat het wijs is oude filters te vervangen. Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt dat die gedachte een dubbele bodem heeft.

(Dat er vooral weer techneuten mee mogen lurken)

Al

Negative K3 fan
27 februari 2005, 16:17
wow al, wat een betoog respect.

toch betwijfel ik het of de gemiddelde muzikant (zijn genoeg goede gitaristen die speln op 'junk') echt het verschil tussen verschillende merken filter caps zal merken. Tuurlijk zit er verschil tussen, maar je moet het in de juiste context zien anders worden gitaristen net van die vervelende audiofielen!

ik vraag mne trouwens af over welke bekende nederlandse amp tech/bouwer je het hebt als je praat over stijle, amuzikale amps. Want zelfs ik weet het belang van cathode bypass caps... (ik denk dat je ook in bepaalde alinea's refereert naar dolf koch?)

was het trouwens niet zo dat het bij de filter caps naar de preamp het vooral gaat om 'decoupling' en dat te grote capacitieve waardes daar een negatieve invloed hebben op de bas respons? Dan meot ik eens gauw die paar 50uFers weghalen...

nog een vraagje, over iets anders, ik heb een 6v6 liggen van GE (nos dus), kan ik die stoppen in een single ended power amp met een anode spanning van 375, een schermrooster spanning van 350, kathode op 30 volt met een kathode weerstand van 820 ohm (gemeten met een 6l6, 13,7 watt dissipatie van screen+anode)?

Mr.Jay
27 februari 2005, 17:03
[Ik heb meer storingen ervaren met hedendaagse buizen dan met oude caps..... Spelen op hedendaagse buizen is misschien wel een stuk riskanter....... Al

Ik sluit me hier volledig ( hele verhaal trouwens..) bij aan.
Speel altijd met ouwe filtercaps en bij voorkeur ouwe buizen, méér problemen gehad met nw. spul, maar dat schijnt bij sommige mensen onbegrijpelijk te zijn.

JaY

1959SLP
27 februari 2005, 18:06
Mooi verhaal Al. Ben blij dat ik dat niet heb hoeven in te kloppen :lol: . Ik hoop dat je er 1 mei ook bij bent.

PeeVee
1 maart 2005, 10:44
Inkoppertje Pleun?
Ja, maar niet zoals jij 'm ziet. Ik had het woordje vintage vet gedrukt i.v.m. m.b.t. de keuze van het forum snap je 'm? Het was niet bedoelt als statement voor of tegen het gebruik van ouwe filtercaps, het was gewoon een ludiek plaatje en het leek me leuk om dat hier te posten. Ik wilde hiermee niet de aanval inzetten op ouwe filtercaps, ik gebruik ze in sommige van mijn amps nl. zelf ook. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet aandurf in mijn SR's die meestal toch wel een paar uur volle kracht staan te loeien; gaat dus ook weer puur om bedrijfszekerheid en niet zozeer omdat ik nieuwe filtercaps mooier/beter vindt. Je moet er zoals bij alle "klassieke technologie" verstandig mee omgaan dan kan er een hoop.

Een amp is en blijft een "technisch apparaat" en je kunt wat dat betreft niet om de wetten der natuur heen. Alle veranderingen in geluid, response toon etc. worden veroorzaakt door louter technische redenen maar dat betekent niet dat de theorie volledig de lading dekt. Ik zie de techniek dus ook niet als hoger doel maar als hulpmiddel bij de praktijk.

Een goede basiskennis van techniek vind ik van groot belang bij het knutselen aan amps en leer nog iedere dag dingen bij. Een aantal dingen zijn nl. meetbaar en da's handig als je dat in perspectief kunt plaatsen. Een groot aantal factoren, curves en natuurlijke grootheden zijn echter (voor mij) niet meetbaar, hetzij door gebrek aan apparaat maar misschien ook wel door gebruik aan kennis / kunde WAT je nou precies moet meten en waardoor een bepaalde karakteristiek optreedt. Ik denk dat je daar nooit een absoluut antwoord op kunt geven en daarom is de praktijk minstens zo belangrijk. Zoals bij bijna alles in 't leven geldt volgens mij dat theorie en praktijk optimaal in balans moeten zijn, met overmatig veel van alleen één of juist 't ander kom je d'r niet volgens mij.

Heel eenvoudig voorbeeldje; zelf proef op de som genomen en wat geprutst met oude en nieuwe f'caps. Had het idee dat de oude wat meer meeveerden, leken beetje te vertraging of te zorgen voor soort aanzwel effect dus wat minder attack wat eigenlijk wel lekker speelt. Heb toen een factor die ik wél kon meten (PvG bedankt!) nl. de capaciteit eens bemeten. De ouwe 20 uF caps zaten op het metertje zo rond de 14 - 16 uF terwijl de nieuwe op die meter allemaal op 22 uF uitkwamen. Nu is capaciteit natuurlijk maar 1 factor maar vond het toch leuk om daar wat mee te doen. Heb gemerkt dat je in een amp met een choke prima 16 uF kunt gebruiken in power supply (i.p.v. 20 uF) zonder dat er een nare 50 Hz inkomt. Heb ook juist ook 10 uF bijgezet en zelfs filtering verdubbeld en gemerkt dat overfilterd mij helemaal niet bevalt. Ik beweer niet dat dat de "mojo factor" van ouwe filtercaps alleen in (doorgaans wat lagere) capaciteit zit, maar het is wel een factor die t.o.v. van nieuw spul aanzienlijk afweek.

De tekst bij het plaatje lijkt me overigens nog steeds correct; "als je TE lang doorspeelt"; mijn moeder zegt altijd "alles waar 'te' voorstaat is ongezond" en ons mam heeft altijd gelijk ;-)

Een versterker is feitenlijk een "gemoduleerde voeding", alles in het circuit telt mee en voorgaande benaming suggereert ook dat de (kwaliteit van) de voeding zeker niet onbelangrijk is. M.b.t. de voorbeelden van andere componenten die niet in het pad zitten sluit ik me bij je aan. Het is natuurlijk wel vaak zo dat je verandering van componenten "in de baan van" het signaal wat makkelijk waar kunt nemen; beinvloed vaak direct de klank. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die ampbouwer die van die ongenuanceerde uitspraken doet ;-)

Je hebt overigens ook gelijk dat sommige nuances zo subtiel zijn dat ze moeilijk zijn waar te nemen voor ongeoefend oor. Dat geldt voor mij zeker en ik schaam me daar verder niet voor. Ik heb ook vaak dat zelfs als ik een verschilletje hoor bij AB test, ik heb moeilijk vind om te zeggen wat ik nu echt mooier / prettiger vind, vaak is er voor beiden wel wat te zeggen. Ik merk dat er maar weinig mensen zijn die daar voor uit durven komen omdat ze zich misschien wél schamen voor het feit dat ze niet gezegend zijn met ultraspitse oren. Ik denk dat er ook nog een stuk ervaring bij komt kijken en ook het vermogen om geconcentreert en gericht te luisteren (je hebt me daar ooit wat tips voor gegeven).

Ik blijf het heel erg moeilijk vinden, ik moet ook gewoon wat langer / vaker (in bandverband) op een amp spelen. Het is bij mij ook vaak andersom: als de amp goed is dan merk ik eigenlijk niks en is ook moeilijk om vanuit dat punt verder te komen. Het zijn juist vaak de dingen die me NIET bevallen die me vrij snel opvallen. Ik werk dus erg vanuit de dingen die ik niet goed vind en probeer dat te verbeteren. Vind het erg moeilijk om bij mooi klinkende amp te bepalen of 'n bepaald capje 'm "nog mooier" maakt of niet.


Op vintage caps spelen is prima als je weet hoe je er mee moet omgaan.
Voor de goede orde, ik heb nooit het tegendeel beweert en dat ook niet willen doen maar dat weet je wel he? De dingen die je schrijft zijn interessant voor het forum dus verder prima!

PeeVee
5 maart 2005, 15:31
dubbelpost

PeeVee
5 maart 2005, 15:32
Even om practische redenen plaatje herhalen, zo zag het er dus uit...

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapss.jpg

En zo ziet 't er nu uit na de grote schoonmaak actie... (oh... kzie nu dat ik verkeerde buishulsie heb gepakt, nou goed, dat komt nog wel). Let ook op het interieur van het alu broodtrommeltje. De electrolyt was trouwens ook ingevreten aan ANDERE (component) zijde van chassis dus dat ook schoongekrabt en gereinigd en lekker in de (licht basische) olie gezet. Best tevreden en ampie werkt ook weer prima!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/tremofcapsnews.jpg

Filtercaps zijn Aziatisch (maar Ruby Gold ook e.v.a. tegenwoordig) van WeberVST maar vind ik voorlopig even prima om te proberen; wil het ding eerst "technisch in orde" hebben, daarna kijken of het wat voor me is en of ik er tijd in wil steken om te optimaliseren. Ik overweeg b.v. VINTAGE (geselecteerde) Mallory (20 uF) Filtercaps :-D

Heb de neg. bias Voltage supply elco vervangen, nieuwe 470 Ohm aan de schermroosters van de eindbuizen en 1 Ohm 2% "bias probe" weerstandjes aan de kathodes van de eindbuizen. Ja klopt, ik meet in eerste instantie altijd bias over de powertrafo is nauwkeuriger en bovendien weet je dan zeker dat je uitsluitend stroom van de platen meet. Wanneer dat in orde is (en dat was 't) dan doe ik het natuurlijk ook met 1 Ohm weerstandjes want dat gaat iets makkelijker. De "afwijking" (i.v.m. vermogen gedissipeerd door schermroosters) is < 10% dus als je op 35 mA wilt biassen stel je af op 38 mA ofzo. Verder kwam ik met de TAD's niet verder dan 25 mA per stuk dus heb het 15K weerstandje (gemeten ruim 17K) vervangen door een 10K weerstandje om bereik wat groter te maken en dat hielp uiteraard prima. Staat nu 420 op de platen en heb vrij koud gebiassed op 34 mA per kant i.v.m. toch wel kleine OT-tje. Even op gespeeld via de Koch Loadbox op de 4% tap met daaraan een Weber P10Q-tje; nou da's best veelbelovend; een smeuiige rocker maar toch ook lekker warm en mooie toon (door lage spanningen?). Zal niet zulke harde klappen uitdelen als mijn SR's en BMSTR's maar omdat ik toch met wat minder headroom (hehehe en dan bedoel ik dus niet minder power!) wil spelen gaan ik dat eens fijn uitbroberen aan één van de 2 x 12" Bandmaster cabs (of beiden 8-) )

Negative K3 fan
5 maart 2005, 15:53
grappig dat die caps tegenwoordig zoveel kleiner (kunnen) zijn...

wat ervaar jij trouwens als verschil tussen verschillend waardes van decoupling caps in de voorversterker. Ik heb vernomen dat een te grote waarde je BAS te 'flubby' kan maken... heeft het echt veel invloed en kan ik een strakkere bas verwachten als ik bv. van 50uF naar 16uF ga?

PeeVee
5 maart 2005, 17:25
wat ervaar jij trouwens als verschil tussen verschillend waardes van decoupling caps in de voorversterker. Ik heb vernomen dat een te grote waarde je BAS te 'flubby' kan maken... heeft het echt veel invloed en kan ik een strakkere bas verwachten als ik bv. van 50uF naar 16uF ga?

Ik heb geen idee, ik bouw alleen maar vintage schema's na, verder weet ik er geen ruk van (heb je het nu trouwens over filtercaps of kathode bypass caps?). Lijkt me ook meer een vraag voor in "de werkbank". Er zitten daar genoeg experts die daar iets over hebben gelezen op internet en er "een mening" over hebben of die (met ongetwijfeld niets dan goede bedoelingen) anderen napapegaaien :wink:

Negative K3 fan
5 maart 2005, 18:51
over de power supply decoupling caps van de voorversterkers, in feite dus filter caps ja.

Franc
5 maart 2005, 19:09
NK3, kom gezellig naar De Werkbank joh, hier zitten alleen maar grumpy old men met hun antieke versterkers en ik-weet-echt-ALLES-beter houding ;)

Franc.

Lucluc
5 maart 2005, 21:51
Het is blijkbaar weer de tijd van het jaar dat Tremoluxes in rook op gaan

MOOI NIET!!!!!

Mr.Jay
6 maart 2005, 10:19
NK3, kom gezellig naar De Werkbank joh, hier zitten alleen maar grumpy old men met hun antieke versterkers en ik-weet-echt-ALLES-beter houding ;)
Franc.

En als jij nou es eindelijk oprot hiero en in je eigen knutselzandbak blijft zitten , blijft het hier nog gezellig ook misschien. :wink:

JaY

Robbert
6 maart 2005, 10:55
En als jij nou es eindelijk oprot hiero en in je eigen knutselzandbak blijft zitten , blijft het hier nog gezellig ook misschien. :wink:

JaY

Ouch! :lol:

PeeVee
6 maart 2005, 11:20
alleen maar grumpy old men met hun antieke versterkers en ik-weet-echt-ALLES-beter houding ;)
Ik wil niet flauw doen (hand op mijn hart Franc) maarre... Da's ook niet zo heel erg moeilijk daaro... :wink:

Ik weet trouwens niet alles beter maar BULLSHIT herken ik op grooote afstand. Anyway, goed idee hoor... De werkbank voorziet zeker in een behoefte dat is wel gebleken. Het leuke is dat je daar, niet gehinderd door enige kennis van zake, toch van tijd tot tijd gelijk kan hebben (halen/krijgen). Het gaat er daar nl. niet echt om hoe de vork aan de steel zit maar men hanteert een soort "meeste stemmen gelden systeem". De holle vaten klinken daar letterlijk het hardst. Erg leerzaam! Ook is er nog een ampbouwer actief in dat forum die zich op technisch front op de vlakte houdt maar nooit te beroerd is om aan het eind van ieder thread even een berichtje te posten met directe link naar zijn bedrijf en opmerkingen over zijn Amerikaanse klant(en?) en dat hij professioneel en fulltime (dat is blijkbaar een het kwaliteitswaarborg) met amps bezig is, vaak nog gevolgd door een cliché in de trend van "dat sound toch eigenlijk iets heel subjectief is". Echt triest maargoed... ieder zijn meug... Dan maar liever bij de ouwe mannen... (krasse knarren)...

Al
6 maart 2005, 12:42
NK3, kom gezellig naar De Werkbank joh, hier zitten alleen maar grumpy old men met hun antieke versterkers en ik-weet-echt-ALLES-beter houding ;) Franc.

Op fora komen provocaties regelmatig voor. Soms is het is dan een kunst om het onschuldig te laten lijken maar het is dan in feite een uitgestoken poot om mensen over te laten struikelen. Meestal gebeurt dat door een bepaalde groep die de behoefte heeft te laten zien hoe stoer men is of wat men durft. Meestal zijn het pubers die dat doen. Ze hopen daarbij op aandacht en aanmoedigingsreacties. Ze denken het respect van hun achterban te winnen.

Zo’n post wordt dan gevolgd door mensen die willen laten zien dat ze er nog een schepje bovenop willen doen. Omdat het uiteraard ook geprikkelde reacties uitlokt is er een grote kans op een negatieve spiraal waarbij scheldpartijen en ruzie aan de orde zijn. Mensen worden beledigd en ergeren zich. Deelnemers en ook lezers die er niks mee te maken hebben willen niet meer aan zo’n forum deelnemen en haken af.

We hebben op gitaarnet hier al aantal voorbeelden van zien langskomen en als je gevolgd hebt hoe het daar aan toeging dan worden de meeste mensen daar niet blij van. Er zijn fora vanwege die reden gesloten.

Een van de taken van een moderator is om dat soort dingen in de hand te houden en bij te sturen. Provoceren (waarbij negativiteit aangewakkerd wordt) en het tegen elkaar opzetten van bepaalde ‘kampen’ horen daar niet bij. Het is een domme actie.

Bij deze het verzoek er verder geen aandacht aan te besteden.

Al

bert k
6 maart 2005, 12:54
over de power supply decoupling caps van de voorversterkers, in feite dus filter caps ja.
Van deze opmerking snap ik dus helemaal niks. Ontkoppelcondensators zijn toch geen filtercondensators?

Mr.Jay
6 maart 2005, 13:10
NK3, kom gezellig naar De Werkbank joh, hier zitten alleen maar grumpy old men met hun antieke versterkers en ik-weet-echt-ALLES-beter houding ;) Franc.

Een van de taken van een moderator is om dat soort dingen in de hand te houden en bij te sturen.
Al

meneer Franc is toch ook Moderator ?????????? :-D :-D :-D
onbegrijpelijk :evil:

JaY

PeeVee
6 maart 2005, 14:17
NK3, ik stuur je wel een PM met wat uitleg OK? Heb je werkstuk gezien, dat ziet er prima uit, complimenten! Kicken dat dat tegenwoordig zo kan/moet... Wij zaten gewoon van die theoretische proefjes te doen, dit lijkt me veel leuker; bezig zijn met de toepassingen van wat je leert!

Al
6 maart 2005, 15:28
grappig dat die caps tegenwoordig zoveel kleiner (kunnen) zijn...

wat ervaar jij trouwens als verschil tussen verschillend waardes van decoupling caps in de voorversterker. Ik heb vernomen dat een te grote waarde je BAS te 'flubby' kan maken... heeft het echt veel invloed en kan ik een strakkere bas verwachten als ik bv. van 50uF naar 16uF ga?

Het is een trend die sommige highgain ampbouwers volgen. Overfiltering van de preamp geeft een bepaald 'vloeibaar" soundje. Clean is er niet doorheen te komen maar daar worden ze dan ook niet voor gemaakt. Soms zie je dat er een paar 220uF caps aan de preamp worden gehangen. Een Tube rectifier moet vervangen worden door diodes want een buis wordt door de zware filtering kapot getrokken. In de regel geeft een zwaardere filtering een betere basrespons. Ik denk zelf de andere kant op en ga voor de 'feel' van een amp. Tussen de 8 en de 16uF voor de preamp.

Al

bert k
6 maart 2005, 16:34
NK3, ik stuur je wel een PM met wat uitleg OK? Heb je werkstuk gezien, dat ziet er prima uit, complimenten! Kicken dat dat tegenwoordig zo kan/moet... Wij zaten gewoon van die theoretische proefjes te doen, dit lijkt me veel leuker; bezig zijn met de toepassingen van wat je leert!
Zeg peevee, snap jij het idee van een forum wel? Wat hebben we eraan als jij je kennis via PM's verspreid?

Al
6 maart 2005, 18:30
Zeg peevee, snap jij het idee van een forum wel? Wat hebben we eraan als jij je kennis via PM's verspreid?

Goed punt!

Al

PeeVee
6 maart 2005, 19:07
Zeg peevee, snap jij het idee van een forum wel? Wat hebben we eraan als jij je kennis via PM's verspreid?
Hoi Bert... Ik weet het, maar op dit moment voor mij even niet verstandig om dingen te posten die genuanceerder zijn dan anderen mogelijkerwijs denken, heb nl. absoluut geen zin in een welles-nietes discussie of "wie heeft er ook een mening over" thread en dat dreigt het op het moment misschien wel te worden dus beter even niet.

Ik heb Franc een PM gestuurd (zie ook bericht hieronder), wacht even zijn reactie af.

Nielsje
6 maart 2005, 19:45
ik volg dit nu zo'n beetje, en ik zie met lede ogen aan wat er eigenlijk gebeurt.

Ik zelf post niet al te veel 'technische info', aangezien ik deze nog lang niet de baas ben, maar ik vind het zeer interessant om jullie verhalen, beschrijvingen, informatie en ervaringen te lezen.

Ik vind het persoonlijk jammer dat het op een manier als deze moet gaan, aangezien ik als jongere (21 jaar) toch best wel heel veel respect heb voor oudere forumleden (oude lullen, zoals ze hier door sommigen worden genoemt). Ikzelf werk tijdens mijn werk en/of stage's graag samen oudere mensen, aangezien deze mensen de ervaring hebben, ik vind dat je van dat soort mensen kan leren.

Ik heb geen idee hoe oud Peevee, mathe, Mr. Jay of Franc zijn, en eerlijk gezegd is dat ook helemaal niet interessant. jullie informatie is interessant, en ik zou het toch jammer vinden als jullie deze informatie niet meer zouden willen geven omdat men elkaar soms niet respecteert.

Zoals Peevee in z'n sig heeft staan:

Make amps, not war...

Franc
6 maart 2005, 20:11
Laat ik het dan een klein beetje uitleggen en daarna ga ik gewoon verdwijnen van Gitaarnet (niet te hard juichen aub).

Neem aub dat 'oude lullen' met de tongue-in-cheek zoals ie bedoeld is, want zo jong ben ik zelf ook niet meer en ja ook ik heb veel van mijn kennis vergaard op dit forum mede met hulp van een aantal mensen die zich hier blijkbaar nu vreselijk op hun tenen getrapt voelen.

Feit is dat PeeVee op dit moment heel flauw aan het uithalen is naar De Werkbank en de mensen die daar regelmatig komen.
Noemt ze bijna letterlijk holle vaten.
Natuurlijk draagt PeeVee heel veel technische inhoud bij aan veel forums hier, maar hij laat dat wel heel erg graag blijken.

Dat mag blijkbaar allemaal wel, maar ik mag daar niet op reageren.
Nou de groeten.

Het zal allemaal wel aan mij liggen en de rest hier is amps aan het maken en not war.
Lees dan nog maar eens goed.

Franc.
exit.

PS Zeg niet: je bent mod dus hou je mond, want ik ben geen mod meer, daar was de lol heel snel van af.

PeeVee
7 maart 2005, 15:06
Dit bericht is bedoelt ter afsluiting van de reeks incidenten tussen mij en Franc. Wij hebben inmiddels e.e.a. uitgepraat via PM en zijn tot elkaar gekomen.

Het zal jullie opgevallen zijn dat wij wat gifpijlen op elkaar aan het afvuren waren. Er is sprake van "oorzaak en gevolg", maar het doet niet zo meer ter zake wie/wat nu precies oorzaak of gevolg was (en daar komen we ook niet uit), feit is dat e.e.a. beetje uit de hand gelopen en dat was is nooit de bedoeling geweest. Ik heb niets tegen Franc of het Werkbank forum en Franc heeft niets tegen de "krassen knarren" met hun stoffige spulletjes... eigenlijk moest zelfs ik wel een beetje grinniken om Franc's prikken (en Franc misschien soms wel een beetje om de mijne) dus laten we er alsjeblieft niet al te moeilijk over doen.

Ik heb zitten sarren en heb Franc daarvoor mijn excuses aangeboden. Franc was op zijn beurt zo sportief om zijn deel op te eisen en gezamenlijk zijn we tot de conclusie gekomen dat waar er twee vechten ook twee schuld hebben. Franc heeft zich bovendien gerealiseerd dat hij liever als "gewone gebruiker" verder wil op Gitaarnet omdat het moderatorschap soms wat extra verantwoordelijkheden met zich meebrengt die Franc eigenlijk liever draagt, ik kan hem daar geen ongelijk geven en respecteer dan ook zijn beslissing.

Het is beslist niet zo dat ik er genoegen in schep andere mensen zomaar het leven zuur te maken zoals gezegd zaten Franc en ik samen in een negatief cirkeltje waar we nu gelukkig weer uit zijn. Ik hoop dan ook dat iedereen zich hier in kan vinden en dat we de zaak kunnen laten rusten. Aan de medelezers nogmaals namens ons beiden excuses voor het ongemak. Franc en ik zijn er op een voor beiden prettige en volwassen manier uit gekomen, ik hoop dat iedereen ook dat ook op waarde weet te schatten.

M.b.t. het principe van "oorzaak en gevolg", dat kom je overal in het dagelijks leven tegen... denk b.v. eens aan een kapotte zekering... Wat doen we? Gaan we gewoon de zekering vervangen en kijken of ie heel blijft of zoeken we verder om b.v. tot de conclusie te komen dat de negatieve voorspanning niet (meer) op het stuurrooster komt omdat dat pokketakke 1K5 weerstandje stuk gewiebeld is? Het leek ons in dit geval goed om zowel oorzaak als gevolg aan te pakken; anders het ampie het nog niet doen ;-)

Nuff said...