PDA

View Full Version : Midi aansturen



jaywalker
25 februari 2005, 17:34
Hallo

Ik ben sinds een tijdje bezig met slaapkamer opnames te maken (geen pr0ne :-D )

Ik ben van plan een synthesizer met midi aansturen te kopen, maar ik moet zeker weten of dat wel nut heeft met mijn situatie

Ik neem al een tijd met cooledit op, en er komen eigenlijk best goede opnames uit al zeg ik het zelf. Ik had eerst cubase, maar dat werkt niet lekker met opnemen omdat die er een halve seconden vertraging in gooit (heeft met snelheid en geluidskaart van de computer te maken).

Ik heb gekozen om al het opvang werk (sporen) en eq, met cooledit te doen. Nou heeft een vriend van me ook een synthesizer waarmee die dus geluiden aanstuurd met cubase zoals mellotrons, hammond orgels (klinkt echt waanzinnig), nou wil ik dat ook doen, maar zijn er programma's naast cubase er voor die draaien op pentium 2 350?

Ik wil dus die zelfde geluiden kunnen aansturen
Ik zou misschien wel cubase kunnen gebruiken om die geluiden aan te sturen maar ik weet niet of het dan nog lekker opneemt met cooledit.
Als er geen mogelijkheid is dan koop ik dus geen synthesizer

Ik heb:

*een pentium 2 350, met 700nogwat mb aan intern geheugen (beetje overkill)
*geluidskaart: goedkoop 5.1 ding, maar neemt wel goed op via line in
*mengpaneel : phonic mu 1002
*Mic's : shure sm57, philips sbc 3036 (best goeie zangmic)

keyboardje, elec orgel, vox ac30, aantal acoustische gitaren, paar fenders.

Ik hoop dat de vraag beetje te snappen is.

The Crimson King
25 februari 2005, 18:40
Een midi -controler, bijvooreeld van Edirol of Novation should do the trick. Maar als jij op jouw computer veel plugins tegelijkertijd gaat gebruiken ga je echt problemen krijgen met je huidige configuratie. Het intern geheugen is acceptabel (al is het geen snel geheugen), maar de processor is gewoon echt te traag en waarschijnlijk je geluidskaart ook.

Mijn advies is om eerst te gaan investeren in een goeie PC als je meer met muziek op de computer wilt gaan doen.

jaywalker
25 februari 2005, 19:17
daar heb je gelijk in!, maar momenteel is dat geen optie :wink:

Dus ik probeer "te roeien met de riemen die ik heb"

Maar heel erg bedankt ik ga dat eens uit proberen!!

De computer loopt erg vlot voor een pentium 2, mijn zwager heeft de nodige aantal veranderingen gemaakt. Fruityloops en cooledit en andere afspeel programma's tegelijk is nog geen probleem. Dus ik denk dat die edriol en novation wel tegelijk met cooledit wil draaien. Waarschijnlijk krijg ik binnekort van me zwager nog een iets snellere processor, maar het moederbord kan niet echt meer verder uitgebreid worden.

Ic3gl0vE
26 februari 2005, 14:14
cool edit werkt niet met midi.. dan heeft het dus ook geen zin.

Oh en als je zo'n edirol dingetje koopt heb je nog geen geluiden hè! alleen een rij toetsen en een usb-midi aansluiting, meer niet. Je moet dan softsynths gaan gebruiken (waar cooledit ook niet mee werkt). er zijn veel goede gratis softsynths te vinden, maar de populairste/heel goed klinkende komen meestal van Native Instruments en die zijn vrij prijzig.

Maar ja, jouw pc kan die softsynths niet aan. waarschijnlijk kùn je wel wat draaien maar dan heb je echt een hele lage polyfonie en dan kun je er nog niks mee.

jaywalker
26 februari 2005, 19:15
mijn bedoeling was via cubase geluiden aan te sturen en dan met cooledit "opvangen" dat kan, maar inderdaad de vraag is of het wel draait op deze comp.

The Crimson King
26 februari 2005, 19:44
Via Cubase geluiden (oftewel VST instruments / softsynths) aansturen is dus juist het gene wat heel veel rekenkracht vergt van je PC en wat waarschijnlijk dus niet gaat lukken.

Je kunt dan natuurlijk wel investeren in een normale synthesizer en die rechtstreeks opnemen in Cool Edit. Maar een beetje fatsoenlijke synthesizer is ook behoorlijk aan de prijs.

Ic3gl0vE
27 februari 2005, 17:08
Wat je zou kunnen doen is een roland JV module of een roland XP serie synthesizer kopen. Deze zijn tegenwoordig echt belachelijk goedkoop voor wat ze bieden en je hebt dan meteen heel erg veel 'bread and butter' sounds van goede kwaliteit. Ook zijn er vreselijk veel patches voor te vinden op internet, zodat je zelf (als je daar geen zin in hebt) ook niks hoeft te leren over tweaken.
Zelf heb ik een JV1010 module en ik vind dat er veel mooie, bruikbare geluiden in zitten. in mijn synthesizersetup is 'ie eigenlijk in onbruik geraakt (zit er ook nog steeds over te denken of ik 'm wil verkopen of niet), maar dat is meer omdat 'ie niet handig is voor live gebruik, dan om de kwaliteit. Nou ja, wat ik er voor in de plaats gebruik overstijgt de kwaliteit wel ver, maar dan betaal je ook gewoon vele malen meer. Voor studiogebruik is het gewoon mooi spul en als je pc geen softsynths aan kan raad ik het je zeker aan.