PDA

View Full Version : Gitaar plaatsen in de mix?



telecastermaster
25 februari 2005, 15:20
Guys, hebben jullie misschien tips hoe je het beste de gitaren kunt plaatsen in de mix??

Zijn er nog bijzonderheden voor het gebruik van stereo effecten?

thx

peter

skanky
25 februari 2005, 15:35
Voor een breed geluid zou je 'klootzakkenstereo' kunnen gebruiken. Het orginele signaal pan je helemaal naar links en het signaal met een korte delay pan je helemaal naar rechts.

Ik geef de gitaar altijd een eigen plaats in het spectrum, dus een beetje laag cutten zodat je de basgitaar niet in de weg zit. En zorg ervoor dat het ook niet precies in hetzelfde gebied zit als de zang, anders drukt het elkaar weg in de mix.

Je kan een compressor met een lage ratio <4 gebruiken om het iets beter in de mix te plaatsen.

Er zijn nog veel meer manieren. Ik zou gewoon expirementeren dan leer je het meest.

succes,
Peter

Fumi SG
26 februari 2005, 13:24
'klootzakkenstereo'??...... haha, tis maar hoe je het wilt noemen :razz:

crrrN
8 april 2005, 11:13
Wat wij doen is: 2 keer inspelen. Klinkt het nog net iets mooier dan de klootzakkenstereo (ofzo?).

Voorbeeld: www.excessum.nl/demo.mp3

Arnolievens
15 april 2005, 07:54
probeer tijdens het opnemen al zeker genoeg hoogmidden tonen te hebben. Ik heb als dikkwijls gemerkt dat als je die moet gaan "bijtoveren" met eq dat het je kickdrum wegvreet.

Lord Abortion
15 april 2005, 09:18
Zeker de "klootzakkenstereo" gebruiken. Dan zou ik nog een beetje compressie toevoegen om een goed geheel te hebben. En dan wat EQ'en natuurlijk, wat meestal goed klinkt:
200-300Hz --> verminderen
120Hz --> verhogen
2-3kHz --> verhogen (voor een steviger geluid)
2-4kHz --> verminderen (indien je gitaar en vocals in elkaar lopen)

Negative K3 fan
15 april 2005, 11:24
Wat wij doen is: 2 keer inspelen. Klinkt het nog net iets mooier dan de klootzakkenstereo (ofzo?).

Voorbeeld: www.excessum.nl/demo.mp3

damn dat is ook wel overdreven rechtstreeks opgenomen!

harrie-beton
15 april 2005, 11:47
de riff lijkt erg op Thank you (best day of my life) van DIDO

lekkere rommelige demo
-ik hoor geen basgitaar
dat zal wel zo horen

Ic3gl0vE
16 april 2005, 13:25
de balans in die demo ligt een beetje veel naar rechts heb ik het idee.

Raffel
2 mei 2005, 14:57
goeie tips tot zover, erg bruikbaar voor mij in ieder geval :)