PDA

View Full Version : Niet al te prijzige, maar goeie recorder



Superhero
25 februari 2005, 13:42
Hoij,
Ik ben met mn bandje op zoek naar recording apparatuur. We hebben 2 gitaristen een bass een drum en 2 zangers.. Weten jullie een goede recorder voor zo min mogelijk geld?

harrie-beton
25 februari 2005, 14:07
mm, hoeveel sporen wil je opnemen?

Azrael
25 februari 2005, 14:54
Ik zou op minimaal 8 sporen gokken in dit geval.

harrie-beton
25 februari 2005, 19:55
de topic starter moet maar uitsluitsel geven.

Mr.Bluesbreaker
25 februari 2005, 20:06
Superhero, het is maar net hoe uitgebreid je het wilt maken.
Er staat verder geen info over dingen, bijvoorbeeld of je een gewoon- of een electrisch drumstel hebt. Uitgegaan van het feit dat je een gewoon drumstel hebt (je sig is een songtekst van Metallica, zie de gemiddelde hardrock/metaldrummer niet met zo'n kit) moet je eerst ff kijken naar het drumstel voor het aantal sporen. Wil je het simpel houden? Gebruik dan 2 overheads voor de bekkens, een mic voor de bassdrum en misschien eentje voor de hi-hat/snare. (sm57 kun je net als gitaar daarvoor gebruken bv.) Wil je het uitgebreider dan moet je denken aan toms ook nog erbij dus weer meer sporen. Als je ons hiervan ff een beeld geeft hoe serieus je het wilt aanpakken, kunnen we iets makkelijker een mooi plaatje voor je schetsen.

x.studio
26 februari 2005, 01:55
Goed en zo min mogelijk geld? omschrijf dat eerste en dat laatste eens wat meer specifiek, want wat is veel/weinig voor je? Wil je via de pc, of juist pc onafhakelijk ?
Zag op marktplaats een Roland2480 aangeboden staan voor 2300,- incl monitor. Dat vind ik dan bv niet te veel , maar voldoet het in ieder geval aan de specificatie goed. Staat ook een yamaha hd recorder in, zal aanzienlijk goedkoper zijn en is op zich ook een prima ding. maar eerst wat meer info als je wilt dat we hier mee denken.

Ic3gl0vE
26 februari 2005, 14:05
Als je al een redelijke laptop hebt zou je bijv. een 8in/8out of 10 in/10 out externe geluidskaart kunnen overwegen. Kost je een stuk minder dan een hd recorder.

Superhero
2 maart 2005, 19:20
ik speel thuis elektronisch, bij band acoustisch. Maar ik ga dus van elektronisch uit. en 8 sporen lijkt me mooi eigenlijk.. Maar hoeveel sporen heeft zown elektronisch drumstel nodig dan?

harrie-beton
3 maart 2005, 09:09
wat misschien nog beter is alle instrumenten opnemen op 8 sporen en het drumstel via midi.

Antal
3 maart 2005, 10:26
wat misschien nog beter is alle instrumenten opnemen op 8 sporen en het drumstel via midi.

Ik denk niet dat de meeste drummers dat zien zitten :wink:

bert k
3 maart 2005, 11:29
Als het elektronisch is maakt dat geen zak uit.
Andere vraag: ga je alles in 1 keer opnemen, of alle instrumenten apart, na elkaar?

Superhero
4 maart 2005, 20:43
apart lijkt me goed.

bert k
5 maart 2005, 00:42
Echt waar? Mooi! Want dan heb je niet heel veel ingangen nodig. Ik doe het hier thuis met een simpele kaart met slechts twee ingangen. Maar als je de hele band tegelijk wil doen gaat dat dus niet.

Superhero
5 maart 2005, 14:19
maar weten jullie een goeie recorder? Het liefst zo min mogelijk geld

harrie-beton
5 maart 2005, 16:15
maar weten jullie een goeie recorder? Het liefst zo min mogelijk geld


een oude computer (minstens 500mhz) en een standaard geluidskaart plus een goedkoop mixertje, cool edit pro 2 of "adobe audition" .

Superhero
5 maart 2005, 19:42
ohw, maar moeje dan niet speciale ingangen in je pc hebbe? om bv drumstel aan te sluiute

harrie-beton
6 maart 2005, 14:30
ik heb ut ook over euhn mixertje erbei

drums zijn digitaal?
dan drums - line out > mengtafel line in > pc line in

anders
drums - microfoon(s) > mengtafel mic in > pc line in

andeurs ehrst een boekie lezeu ovr opnemeu
of ff bei iemand kijkeu

bert k
6 maart 2005, 16:38
Dat breezah-taaltje doe je best goed, Harry :-D

harrie-beton
6 maart 2005, 23:25
36 en zo modern, ga jij ook naar de tmf awards bert?

bert k
6 maart 2005, 23:29
47, en ik breek nog alle records. (van de TV naar de plee, als de TMF awards langskomen... :-D )

Mithrandir
7 maart 2005, 00:26
Wat willen jullie eigenlijk doen met die opnamens? Wil je het gebruiken als demo materiaal om te verspreiden of als referentie voor jezelf om repetities terug te luisteren o.i.d.

Als het namelijk alleen voor jezelf is om eens te luisteren hoe jullie spelen kun je eerst eens proberen of je goeie resultaten krijgt met een simpele MD / MP3 speler met recording mogelijkheden. De geluidskwaliteit is natuurlijk belabbert voor het serieuze werk, maar voor even snel opnemen en alleen zelf terug luisteren voldoet het prima.

Wil je meer, dan kom je bij bijvoorbeeld de 8 sporen HD recorderds als bijvoorbeeld de TASCAM DP-01 FX. Uitstekend geschikt om een complete band op te nemen, maar dan moet je ook nog wel het een en ander aan statieven, microfoons, voorversterkers (?? weeknie hoor, ik roep maar wat) hebben.

Han S
7 maart 2005, 09:24
In de jaren 50 en begin 60 werden opnamen in een keer gemaakt naar een of twee sporen en dat heeft geweldig klinkende platen opgeleverd.

'Kind of Blue' van Miles Davis werd met drie buizenmicrofoons opgenomen in een huiskamer in 1959 en geldt nog altijd als een van de beste jazz opnamen ooit.

Nu hebben we aan 24 sporen niet genoeg meer..................

Jimi Hendrix
7 maart 2005, 09:33
In de jaren 50 en begin 60 werden opnamen in een keer gemaakt naar een of twee sporen en dat heeft geweldig klinkende platen opgeleverd.

'Kind of Blue' van Miles Davis werd met drie buizenmicrofoons opgenomen in een huiskamer in 1959 en geldt nog altijd als een van de beste jazz opnamen ooit.

Nu hebben we aan 24 sporen niet genoeg meer..................

Als Miles toen 24 sporen tot z'n beschikking had, had hij ze wel gebruikt denk ik, gezien z'n latere werk..... Miles was geen type voor nostalgie.
Anyway, de opname is meesterlijk, maar het belangrijkst voor mij is toch wel de sfeer die veel jazz opnames uit die tijd hebben, zie ook de coltrane impulse-platen. Ongedwongen vernieuwend en inhouds/betekenisvol.

Mithrandir
7 maart 2005, 10:36
Leuk jongens, maar hoe help je daarmee een jong jochie die ook wat wil opnemen en niet zoveel geld heeft?

Han S
7 maart 2005, 10:48
Leuk jongens, maar hoe help je daarmee een jong jochie die ook wat wil opnemen en niet zoveel geld heeft?

Toen ik meer dan 20 jaar geleden in een bandje speelde nam ik alles op, elke rehearsal, op een cassettedeck met twee microfooningangen.

Als je twee redelijke microfoons op de goede plek neerzet, sta je versteld van de geluidskwaliteit.

En waarom zou dat niet kunnen met een computer gebaseerd systeem?

Iedereen wil tegenwoordig opnamen maken van wereldklasse, maar je bent effe bezig om te leren hoe dat moet hoor.

Jimi Hendrix
7 maart 2005, 10:52
Leuk jongens, maar hoe help je daarmee een jong jochie die ook wat wil opnemen en niet zoveel geld heeft?

Om maar te illustreren dat het niet gaat om 8 of 88 sporen maar om iets moois maken met de middelen die je hebt... of het nou gaat om budgettechnische redenen of technologische beperkingen.

Mithrandir
7 maart 2005, 11:21
Dank u, in beide reacties kan ik me goed vinden :D

Maar wat zouden jullie de jongen dan adviseren qua hulpmiddelen. Erg veel mensen hebben tegenwoordig wel een minidisk of mp-3 speler met in ieder geval 1 microfooningang, dat zou ik in ieder geval eerst proberen alvorens ik ga investeren in dure opname apparatuur om tot de ontdekking te komen dat het dan nog steeds niet zo makkelijk is.

JvD.
7 maart 2005, 11:32
bij cash converter zag ik een fender kast met 2 gitaaringangen, een keyboard een voice en een drum, en er zate 2 casette decks in, ik weet niet wat het is maar misschien is dat iets voor hun? hij was rond de 200E

harrie-beton
7 maart 2005, 11:53
ik heb laatst een koor opgenomen van 23 personen met 1 grootmembraam microfoon hoog op een standerl. Klinkt super.

mixt ook makkelijk

haha

bert k
7 maart 2005, 12:03
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Opnames maken met 1 of 2 microfoons is hartstikke leuk, ik doe het vaak. Ik mijn geval met een laptop en een twee condensators, maar het kan met iedere simpele recorder, MP3, minidisk, cassette ( :o ) Gewoon microfoon erin, en lekker zoeken naar de juiste plaats. Het is net een mengtafel, maar dan anders: dichter bij de microfoon is harder, verder weg is zachter.

Han S
7 maart 2005, 12:27
Twee kleinmembraan condensators zoals de MXL603S, de Studio Projects C4, de Behringer B5 (C5?) of iets dergelijks, in een ORTF opstelling (kapsels 17cm uit elkaar en onder een hoek van 110 graden) op een goede plek en je maakt een super klinkende stereo opname.

Als je geen phantom power hebt kun je twee goede dynamische mics gebruiken als de Beyer M201 o.i.d, klinkt ook prima. Wat dacht je van twee Sennheiser MD421's?

Ik had laatst een jazzband van een vriend hier te oefenen en op een bepaalde plek klonk de hele band gewoon super, als je daar je microfoon(s) neerzet, ben je klaar.

En net als Mark al zei, het mixen is ook heel eenvoudig en als je dan nog wat knifterige plugins hebt als een goede normalizer en multiband compressor, een goede EQ en een Vintage warmer, maak je een super geluidje.

harrie-beton
7 maart 2005, 13:59
ik denk dat de topic starter teveel is gefocust op een high tech recorders.

Opname begint bij kennis en goede microfoons.

Als hij een of 2 (condensator) goede microfoons heeft kan hij prima opnames maken.

Als opname medium pc, laptop, cassette (liever niet - die dingen gaan maar tot 10 khz) of minidisk.

Als hij echt duurder wil dan kom je op multitrack pc opname of HD recorders.

Superhero
8 maart 2005, 09:10
Bij band staat een mengtafel, en zat microfoons.. hier zou ik wel wat mee kunne denk ik maar ik heb geen idee HOE ik zou moete opneme..

harrie-beton
8 maart 2005, 10:01
Opname begint bij kennis en goede microfoons.

:D

ok, probeer alle knoppen en functies van de mengtafel te leren kennen, met name de monitor poort(en). Hoe werkt zo'n ding? Wat is pre fader eigenlijk?

Kun je deze vragen beantwoorden?

dan....

Sluit een opname-apparaat aan op de monitor out. bv tapedeck of pc.
Zoek een plek waar je alles een beetje in balans hoort. Plaats daar 1 of 2 microfoons. Sluit deze microfoons aan op de mengtafel en stuur de signale naar de monitor (dus de opname).
Het is de bedoeling dat dat microfoons opnemen maar niet dat ze versterkt worden, neem daarom op met de faders dicht en met de monitor als pre fader out.

Superhero
11 maart 2005, 15:11
oh okee.

zou het kunnen om gewoon met enkel een computer op te nemen?? want bij mengtafel is geen pc en andersom..

Superhero
14 maart 2005, 22:02
zou ik eventueel ook gewoon kunnen opnemen met enkel een computer? en hoe zou een elektronisch drumstel dan ingeplugd moeten worden?

bert k
14 maart 2005, 22:46
Dat kan wel. Je moet dan de uitgang van het drumstel verbinden met de line-in van de geluidskaart, dat moet wel lukken.

Superhero
16 maart 2005, 20:25
kee ga ik maar es proberen dan