PDA

View Full Version : au zwaar hoog :( ik wil ook een maton



SaferSephy
24 februari 2005, 21:16
ben ik "I always thought of you" van tommy emmanuel aant leren, zit er zo'n heerlijke greep:

12
9
9
11
x
11


nu is de actie van mijn steelstring bij de lage frets redelijk laag, maar hoger op het fretboard is het hoog en vooral ZWAAR spelen.

dus is mijn vraag...hoe kan ik het beste de actie verlagen rond de 12 fret? zal ze daardoor ook lichter spelen?

Kasper
24 februari 2005, 21:40
Logisch denken, je kan op 2 plaatsen je actie verlagen, bij de topkamp, en bij de brug.

Welke zou je moeten verlagen om hoger op je fretboard lagere actie te hebben?

Picker
24 februari 2005, 23:30
Haal je brugstukje eruit, ga ermee naar de muziekwinkel en haal er nog een paar. Plastic als je een goedkope gitaar hebt, anders mycarta of zo, en als je een echt goeie gitaar hebt kun je op zoek gaan naar runderbot.

Daarmee kun je dan thuis lekker knutselen. In de bankschroef ermee, en dan aan de onderkant vlak afvijlen. Eventueel over een schuurpapiertje schuren dat op tafel ligt om de bodem mooi vlak te maken. Terug in de gitaar, "kiek'n wat 'wodden is".

De truc is nu om zoveel van de brug af te vijlen dat je gitaar zo laag mogelijk speelt, zonder dat de snaren tegen de frets gaan kletteren. Daarvoor moete je een heleboel keren het brugstuk uit de gitaar halen (snaren dus loshalen), brugstukje een beetje bijvijlen, brugstuk weer erop, snaren weer opspannen, en dan harder spelen dan je normaal doet. Op het moment dat de snaren dan (bij hard spelen) nét gaan kletteren, weet je dus dat je goed zit. De eerste keer vijl je geheid te ver. Dan gooi je het brugstukje weg en begin je opnieuw met nummer twee...

Succes!

Picker.

SaferSephy
24 februari 2005, 23:40
test

SaferSephy
24 februari 2005, 23:40
thanks Picker...ga ik volgende week eens mee knutselen. Moet ik wel opschieten want ik wil voordat ik een jaar gitaar speel mijn eerste TE nummertje kunnen spelen...en dan heb ik nog maar een maand....maar van de andere kant hoef ik alleen nog maar de bridge van het nummer dus moet haalbaar zijn :)

Oh trouwens mijn brugstukje ziet er een beetje vaag uit waar de b snaar overheen gespannen staat...dat stukje brug zit iets lager dan de rest...kan ik die ook in de muziekzaak krijgen?

hoe hoog staat jou gitaar bijvoorbeeld afgesteld in mm bij de 12 fret?

Mijn gitaar heeft trouwens wel actief element...maakt dit uit?

iam
25 februari 2005, 00:00
wat ik me al een tijd afvraag, hoe speel je in godsnaam je onderste snaar en demp je die erboven? :???:

SaferSephy
25 februari 2005, 00:05
hij arpeggio't (sp) het accoord maar slaat de A snaar over...ik wist niet hoe ik dat moest noteren dus maar zo :P

niet dat het niet mogelijk is hoor

Picker
25 februari 2005, 23:56
Oh trouwens mijn brugstukje ziet er een beetje vaag uit waar de b snaar overheen gespannen staat...dat stukje brug zit iets lager dan de rest...kan ik die ook in de muziekzaak krijgen?

hoe hoog staat jou gitaar bijvoorbeeld afgesteld in mm bij de 12 fret?

Mijn gitaar heeft trouwens wel actief element...maakt dit uit?

Maak je geen zorgen om die 'gecompenseerde' brug met een knik bij de b-snaar. Over het algemeen is dat vrij nutteloos. Het is zogenaamd om de intonatie te verbeteren. Mijn Taylor had dat ook. En alle snaren klonken zuiver, behalve de B-snaar! Vergeet dat dus maar gewoon.

Ik heb zogauw geen caliper bij de hand, maar bij mij past er tussen de snaren en de 12e snaar nog geen muntje van 1 eurocent! Ik schat ongeveer 3/4 van de dikte van een 1 eurocent muntje. Als je het precies wilt weten wil ik het wel eens voor je opmeten. Bij de eerste fret is de actie zo laag dat je de spleet niet eens zien kan. Nagenoeg nul dus!

Actief element: maakt niets uit.

Succes!

Harald
26 februari 2005, 09:42
@Picker: Als je action zo laag is neem ik aan dat de frets goed bijgewerkt zijn, en de hals kaarsrecht is. Kan me voorstellen dat een uitstekende fret, of een te diep putje in een fret bij zo'n lage aqctie al snel voor problemen gaat zorgen, of niet?

Picker
26 februari 2005, 09:48
@Picker: Als je action zo laag is neem ik aan dat de frets goed bijgewerkt zijn, en de hals kaarsrecht is. Kan me voorstellen dat een uitstekende fret, of een te diep putje in een fret bij zo'n lage aqctie al snel voor problemen gaat zorgen, of niet?

Ja! Ik vervang bijna al mijn frets op zijn minst eens per jaar. Soms al na zes maanden. De hals staat altijd over de hele lengte binnen (schat ik) binnen 0.1 mm recht. Goed opgemerkt, dat is wel heel belangrijk ja. Ik moet de hals ook regelmatig bijstellen want het luistert allemaal erg nauw. Je kijgt het niet voor niets!

Harald
26 februari 2005, 13:40
wat ik me al een tijd afvraag, hoe speel je in godsnaam je onderste snaar en demp je die erboven? :???:

In het akkoord wat hier staat wordt de laagste toon of met de duim of met de middelvinger gefret. D snaar waarschijnlijk ringvinger. A snaar wordt dan zowat vanzelf al door de linkerhand gedempt.

SaferSephy
27 februari 2005, 22:47
wat ik me al een tijd afvraag, hoe speel je in godsnaam je onderste snaar en demp je die erboven? :???:

In het akkoord wat hier staat wordt de laagste toon of met de duim of met de middelvinger gefret. D snaar waarschijnlijk ringvinger. A snaar wordt dan zowat vanzelf al door de linkerhand gedempt.

correct! :) met de middelvinger speel ik de lage E trouwens


en nogmaals bedankt picker...jou actie is idd ziekelijk laag

Mienmachine
2 maart 2005, 11:53
Picker, dat is erg laag, ik denk niet dat jij ook slag speelt?

SaferSephy
2 maart 2005, 14:43
Picker, dat is erg laag, ik denk niet dat jij ook slag speelt?

lijkt me niet inderdaad. Dan rammelen de snaren aan alle kanten

Picker
2 maart 2005, 15:10
Picker, dat is erg laag, ik denk niet dat jij ook slag speelt?


Nee, slag doe ik amper. Ik ben geen aap. :razz:

Maar als je gedoseerd aanslaat en het volume wat opkrikt gaat ook dat prima hoor!

SaferSephy
2 maart 2005, 17:11
hmm doe je het afstellen (brug, truss rod etc.) van je gitaar allemaal zelf of laat je het doen door een gitaarboer?

Picker
2 maart 2005, 17:23
hmm doe je het afstellen (brug, truss rod etc.) van je gitaar allemaal zelf of laat je het doen door een gitaarboer?

Gitaarboer? Nee zeg! Aangezien niemand zo goed weet wat ik wil met mijn gitaar doe ik dat allemaal mooi zelf! Gitaarboer, brrr... moet er niet aan denken! En dan zeker nog geld ervoor betalen ook!

Toegeven - ik bouw zelf ook gitaren, dus ik heb niet zo'n vijl- en beitelvrees. En je moet inderdaad wel goed snappen waar je mee bezig bent. :)