PDA

View Full Version : je zal maar 2e gitarist wezen!!!!!



ginne
7 juli 2002, 01:50
goed, die knakker aan de andere kant van 't podium heeft een VOX AC 100 met een cabinet van Vox met een 15" speaker, en ik kom met m'n MusicMan 210 HD niet door de mix. Ik speel via 'n vloerpedaal. En ik heb al verschillende versterkers (F-Twin) geprobeerd. Ik hoor mezelf niet. Wat nu?

2muchcoffeeman
7 juli 2002, 02:20
.. een twin achter je kont en je hoort jezelf niet? tssskk
overbodig waarschijlijk om te adviseren
1) die vox op zijn eigen harses te richten
2) de MM op een flightcase te zetten
3) met een aardappelmesje een leuk tekeningetje in zijn speaker graveren
4)hem een egmond voor zijn verjaardag geven
en anders:
koop een Bogner Mojo (float above your raucous bandmates? Why bother when you can blow a hole right through 'em...)

Lacrymosa
7 juli 2002, 02:53
of mischien gewoon wat meer midden er in draaien en als je dat al heb geprobeerd dan maar EMG elemtenten in je gitaat knallen

CheerS!!

Dirk_Hendrik
7 juli 2002, 11:01
Iedereen gewoon wat zachter spelen. Is ook voor het publiek heel fijn.

Dude
7 juli 2002, 11:22
probeerje versterker inderdaad effe op een flightcase te zetten, of stoel ofzo

Bins
7 juli 2002, 11:35
Ik ben voor optie 3 van 2muchcoffeeman :grin:

pimmetje
7 juli 2002, 13:36
Ik ben 't met Dirk_Hendrik eens: gewoon wat zachter spelen. Da's voor het publiek fijner en het helpt je met het maken van muziek i.p.v. een muur van geluid. Probeer 'ns uit te gaan van het volume van de drummer op momenten dat hij gewoon speelt.

Als dat niet werkt is het aardappelschilmesje idd een poging waard.

jamar
8 juli 2002, 09:18
Als je met een PA speelt moet je de geluidsman op z'n falie geven want dan doet ie z'n werk niet goed.
Anders zoals Dirk Hendrik en Pimmetje al aangaven speel met z'n allen eens wat zachter en luister naar elkaar. N.B. Ik speel zelf ook op een Fender Twin en het is een knappe AC100 die de Twin op volume zou overtreffen. Zaten alle eindbuizen wel in die Twin?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jamar op 2002-07-08 09:19 ]</font>

ginne
8 juli 2002, 09:28
thnx voor de reacties. Ik denk dat ik ga voor het aardappelschilmesje.....
Het lijkt niet een kwestie van volume, want de Twin kon idd allejezus hard. Ik dacht zelf dat het aan het volgende kon liggen: in mijn MusicMan zitten 2 speakertjes van 10". Die is fel, maar heeft weinig midden en laag.
Die Vox van mijn "tegenstander" heeft daar wél veel van. Zou ik iets oplossen door een 4x12 op mijn amp aan te sluiten?

Raffel
8 juli 2002, 09:50
ja of 10

pimmetje
8 juli 2002, 09:59
Dan ga je dus een volume-veldslag aan. Da's misschien een leuke om te winnen, maar jammer genoeg verliezen jullie met een beetje pech allemaal een stukje gehoor... en dat krijg je NOOIT meer terug. Ook niet als jullie daarna toch op een vriendelijk volume gaan spelen.

Raffel
8 juli 2002, 10:06
dan kondig je van te voren even aan dat mensen oordopjes mee moeten nemen... :smile:

waarismijnplectrum
8 juli 2002, 12:15
Hoe diep zink je als bandlid als je je medegitarist als tegenstander bestempeld...

ginne
8 juli 2002, 15:03
Omdat ik "tegenstander" ironisch bedoelde had ik het woord al tussen haakjes gezet, w.i.m.p.
Maar hij krijgt wél ZIJN geluid door dat ding op een zeker volume te zetten.
Oké, boodschap is duidelijk: het ligt niet aan mijn amp of soort of aantal speakers.

Thanx, Ginne.

Raffel
8 juli 2002, 15:28
competitie is altijd goed vind ik. Dan streef je namelijk naar nog beter worden!

waarismijnplectrum
8 juli 2002, 18:55
competitie in een band vind ik niet goed, je moet elkaar ruimte geven, en als je elkaar als tegenstander ziet doe je dat niet, en je groeit echt niet als je zelf in de band de beste en het meest hoorbare wil zijn tegenover de andere gitarist. Daar wordt heel de sound alleen maar helemaal door verstoord. Ik snap wel dat je het ironisch bedoelde ginne, maar dit was meer voor die post hiervoor.

ginne
8 juli 2002, 21:20
Competitie IN een band vind ik niks. Een wijs man heeft ergens op dit forum al eens aangegeven wat een goede band inhoudt:
1/3e talent, 1/3e inzet, 1/3e vriendschap. Daar ben ik het zeer mee eens.
Het gaat bij ons dus niet om egotrippers die zo hard mogelijk willen. Dat ik niet door de mix kom ligt volges mij niet aan volume, maar aan klankkleur, frequentiebereik, te weinig laag in mijn amp, etc. Daar ging mijn vraag over.

Competitie MET andere bands is perfect. Daar wordt iedereen beter van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ginne op 2002-07-08 21:31 ]</font>

Stevie Ray Vaughan
9 juli 2002, 00:59
Hoi Ginne,

wat voor vloerpedaal gebruik je?
Is het gewoon een los pedaaltje of een complete effectenbak?

Het is toevallig toch geen Digitech hè?

ginne
10 juli 2002, 12:45
Nee SRV, een Zoom 8080. Die's niet geweldig (haalt nogal wat dynamiek weg), maar daar ligt het probleem niet. Heb ook over een Boss GT6 gespeeld (goed ding), en ik had dezelfde sores.

moretel
10 juli 2002, 13:47
Als ik vind dat de slaggitarist wat te hard staat en vise versa is het eens goed om van positie te wisselen (op elkaars plek gaan staan) op sommige plaatsen in de ruimte is dan het geluid veel harder. Ook gebeurt het wel eens dat als we met zijn tweeen spelen met alleen de drummer alles goed hoorbaar is maar zodra de bassist invalt hoor ik mezelf nauwelijks meer. Van de anderen mag ik dan het volume opschroeven maar als je dan b.v. een introtje alleen speelt klinkt het ineens weer loeihard. Het geluid zal elkaar onderling wel beinvloeden. Zachter spelen biedt bijna altijd de oplossing en met oordopjes in hoor je alles veel gedefinieerder en minder vermoeiend.

AllodoX
10 juli 2002, 18:03
eerste les die je leert als je in een band gaat spelen :

hoe meer gitaren, des te minder moet het individuele volume zijn.

voorbeeld :

bassist = volume 6
gitarist = volume 6

bassist + gitarist = volume 4 ( per persoon )

bassist + 2 x gitarist = bass volume 3 + gitaristen volume 2

waarom moet hiero de bass iets harder ? omdat je 2 gitaren hebben die in dezelfde frequentierange zitten, en daarom dus zo ie zo al harder klinken.


bovendien is er niets irritanter dan een band met 2 egoistische gitaristen die gaan lopen zeiken van " ik hoor mezelf niet spelen " en dan vervolgens een ruk aan de volumekraan geven. mensen.. in een band is er niet meer zo iets van " IK ".. in een band is het " WIJ ".

:smile:

AllodoX
10 juli 2002, 18:04
b.t.w. dat laatste is uit pure ervaring.

'k heb in 3 bands gezeten die door dat probleem uit elkaar vielen. :sad:

philbee
16 juli 2002, 23:13
hallo ginne,
die 'wijs man' van 1/3, 1/3 en 1/3 was ik. Nou zo wijs ben ik echt niet maar gewoon uit ervaring gsproken.

Wat je kunt doen om dit probleem te verhelpen is te zien welke richting het 'hoog' uit jullie beider versterkers gaat, daar zitten hem de decibels in die gauw ook overheersend zijn. Vraaf dat ook maar aan het publiek.

Oplossing daarvoor is uit elkaar gaan staan, beide kanten van de drummer, zeker niet naast elkaar. Verder om je zelf goed te horen, niet te kort op je versterker staan die rechtdoor blaast aan je voeten, dan hoor je de anderen altijd harder als jezelf.

Een Twin zou toch dik voldoende moeten zijn in alle gevallen. Ik weet het ik speel er zelf over, en de solo gitarist bij ons ook, dus...

ginne
19 juli 2002, 02:34
eej, thanks, philbee, nou schiet het op.
Ik leer van alle gemaakte opmerkingen. Los van volume etc,: mijn MusicMan is een mooi ding voor Blues of eh.... country. Sinds een half jaar zit ik in een rockband, en toen ging het dus mis. Ik ga, dank zij alle reacties, naar 'n Koch of Engl kijken en luisteren. En de Twin nog eens uitproberen in repetitie en podiumsituatie. That will do.

Grtz to you all.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ginne op 2002-07-19 02:37 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ginne op 2002-07-19 02:38 ]</font>