PDA

View Full Version : Split experiment



Arnie
24 februari 2005, 20:15
Aan het einde van de kesrtvakantie kwamen mijn elementjes binnen, een Seymour Duncan Jazz en een Custom. Even klussen en ze zaten er in.

Ik moet zeggen deze twee elementjes samen zijn een goede combinatie. Dit zijn blijvertjes :)

Laatst besloot ik om weer wat meer te experimenteren, dus ik dacht, we gaan is een push-pull potmeter inbouwen. Een avondje solderen en alles zat weer netjes op z'n plaats.

Toen was t moment aangebroken om te luisteren hoe t nu allemaal klinkt. Ik heb het zo geschakeld dat met de push-pull naar beneden het gewone humbuckers zijn en met de push-pull naar boven allebei als singlecoil.

De Custom gesplit kwam als beste uit de bus, hij heeft dan best aardig dat 'singlecoilgevoel'. De Jazz gesplit vond ik wat minder, deze heeft dan erg weinig output en klinkt vrij 'dun'.

Maar al met al weer een paar leuke/bruikbare geluiden erbij. Dit waren mijn bevindingen van m'n 'split experiment'. :)

Zijn er nog meer mensen die experimenteren pickup schakelingen?

Groetjes,
Arnie

Lord Abortion
24 februari 2005, 21:44
Ik heb hier al 2 elementen liggen voor in mijn NJ Beast. Een DiMarzio X2N voor aan de brug, en een Super 2 voor aan de hals. Ik heb ook al 3 mini-schakelaars en zal voor elke pickup een serie/single/parallel schakeling zetten, en de derde schakelaar is voor de fase. Als er genoeg plaats is in de gitaar, en ik heb genoeg geld, komt er misschien nog een inbouw-preamp, en dan heb ik een volledig vintage Warlock circuit in mijn Beast.

Voor de kost die het maar is verwondert het me dat niet meer mensen hun pickups splitsbaar laten schakelen.

BLOK182
24 februari 2005, 21:47
Niet echt een experimenten, maar met mijn PRS heb ik ook van die creatieve gesplitte tussenstanden. Best lekker voor funk enzo, met de goeie amp, moet ik erbij zeggen!

Trocar
24 februari 2005, 23:07
Ook niet echt een experiment maar ik heb ooit, na wat storing e.d., mijn gitaar naar een winkel gebracht om de elektronica na te laten kijken.

Waarna ik zelf kon gaan uitzoeken op internet hoe de originele schakeling was... ze hadden de elektronica los gehaald (om door te meten neem ik aan) maar heel anders weer vast gemaakt; ik had thuis al de boel een beetje bekeken en toen ik hem terug kreeg zag het er toch wel anders uit. Heb ik wel veel van geleerd trouwens...

Zit nu te denken aan een push-pull met high-pass-filter voor volume (ala Satch), kost niet veel en ik ben wel benieuwd of ik er iets mee kan.

Anders Destium
24 februari 2005, 23:11
Ik heb een paar gitaren met (standaard) coilsplit, vooral met clean vind ik dat meestal beter klinken dan zowel de echte humbuckersound als singlecoils. Vooral het nek-element op sommige gitaren is als hij gesplit wordt hemels :)

Ik begrijp niet dat veel merken dit niet standaard inbouwen, de potmeters zijn misschien een tientje of wat duurder en het solderen is ietsjes ingewikkelder misschien maar dat is ook te overzien. Niet dat ik het heel vaak gebruik (ik ben meer een pure hummer), maar het is gewoon leuk om te hebben :wink:

chennie
24 februari 2005, 23:16
hoe werkt dat dan met de schakeling ?
Hoe ziet dat eruit? Ik neem aan dat je namelijk geen aparte schakelaar op je gitaar bouwt, omdat hier wordt egsproken van een potmeter switch.

chennie
24 februari 2005, 23:18
en iemand ervaring met het splitten van ducans distortion of alnico 2 pro?

RS-Rik
24 februari 2005, 23:50
Splitbaar is wel lekker, kep sinds kort ook die mogelijkheid.

Single coil met wat drive geeft net een lekker scheurend randje.

Lord Abortion
25 februari 2005, 08:21
hoe werkt dat dan met de schakeling ?
Hoe ziet dat eruit? Ik neem aan dat je namelijk geen aparte schakelaar op je gitaar bouwt, omdat hier wordt egsproken van een potmeter switch.

Er zijn 2 mogelijkheden.

1. Werken met een push-pull potentiometer. Je vervangt gewoon de oude pot, schakelt de pickup juist aan op de push-pull, en door aan de pot te trekken of duwen bepaal je of je humbucker serie of parallel werkt.
2. Werken met mini-switches. Dit is exact hetzelfde, maar i.p.v. de push-pull gebruik je een schakelaartje. Je kan er echter wel iets meer mee. Met een 3-weg on-on-on kan je serie, parallel en single coil schakelen, en met schakelaars met een off-stand kan je een humbucker volledig uitschakelen.

Azrael
25 februari 2005, 10:20
Ik vind dat splitten feitelijk op elke gitaar zou moeten kunnen (ok , de betere dan). Je haalt zoveel meer geluiden uit dezelfde axe met zo'n simpele ingreep.

Orpheo
25 februari 2005, 14:26
Mee eens! daarom vind ik het schakelsysteem van de model 6 (die 3 mini-toggles) zo geweldig! kan je met wat geklus aan je gitaar, alle sounds eruit halen die je wilt....

en wellicht rare opmerking, maar kan me met, voor iedere humbucker, een 5 standeschakelaar deze schakeling krijgen?

serie
parallel
single
in/uit fase
helemaal uit

kan dat?? of is dat te hoog gegrepen, of gewoon onrealistisch??

(naast t feit natuuurlijk, dat het er NIET UIT ZIET, 2 5 standen schakelaars....vind ik iig...)

chennie
25 februari 2005, 14:58
wel interessant allemaal, Heeft iemand ergens online een goede site wat alle verschillen doet in fase, uit fase , serie, parallel etc qua geluid en eventuele aanmerkingen ?

Nah omdat ik dus een verschil vraag, ik bedoel verschil ten opzichte van wat ik gebruik: standaard les paul, 2 humbuckers, 2 volume, 2 toon en 3 standen (stand 1: brug pickup, stand2: neck pickup, stand3 halve neck en halve brug pickup) Hoe is zon "standaard" eigenlijk geschakeld qua fase, serie etc ?

chennie
25 februari 2005, 15:25
Ik heb zelf wat opgezocht en dit gevonden(kunnen jullie dit misschien bevestigen of aanmerken):

Splitten (Single/Humbucker) : Dit spreekt voor zich. Hogere output Humbuckers zouden na splitten wel een betere single coil geven dan lagere ouput. Die zouden dan weer klinken als cheape taiwanse singles.

Series/parallel : parallel is de standaard configuratie. Serie of parallel schakelen geeft hoorbare verandering in sound, waarbij serie "hotter"is ( wat dat ook mag zijn...)

splitten van een humbucker waarbij je kan kiezen welke coil je gebruikt: niet hoorbare verschillen in geluid, maar handig als je wilt combineren met andere pickups. Ste je hebt bijvoorbeeld een single coil middenpick up en je weet niet wat voor fase het heeft. Dan kan je beide coils proberen van je gesplitte humbucker zonder telkens opnieuw te gaan bedraden

In fase/uit fase. Normaal zijn de humbuckers in fase met elkaar, met omgedraaide polariteit voor "hum cancelling" Wanneer je ze uit fase met elkaar schakelt dan hem je geen hum cancelling en een behoorlijk zwak signaal. Misschien handig als je niet uit beide gesplitte coils kan kiezen en toch wilt combineren.

Arnie
25 februari 2005, 18:33
...Heeft iemand ergens online een goede site wat alle verschillen doet in fase, uit fase , serie, parallel etc qua geluid en eventuele aanmerkingen ?...

Op www.seymourduncan.com zijn heel veel schakelingen te vinden. Ik heb de mijne er ook vandaan, wel twee verschillende met elkaar gecombineerd.

Anders Destium
25 februari 2005, 20:40
Mee eens! daarom vind ik het schakelsysteem van de model 6 (die 3 mini-toggles) zo geweldig! kan je met wat geklus aan je gitaar, alle sounds eruit halen die je wilt....

en wellicht rare opmerking, maar kan me met, voor iedere humbucker, een 5 standeschakelaar deze schakeling krijgen?

serie
parallel
single
in/uit fase
helemaal uit

kan dat?? of is dat te hoog gegrepen, of gewoon onrealistisch??

(naast t feit natuuurlijk, dat het er NIET UIT ZIET, 2 5 standen schakelaars....vind ik iig...)

Bij veel van de schakelingen die je aangeeft is het de vraag of het veel verschil in geluik maakt, dit leidt er meestal toe dat je maar een paar schakelingen gebruikt. Op mijn Anderson heb ik voor elke pup een in-fase/helemaal uit/uit-fase knop. Dat ziet er dus zo uit (deeplinken werkt niet goed met freewebs):

http://www.freewebs.com/ead_martens/TomAndersonDropTop2.JPG


Voor jou is er wel degelijk een gitaar: de PRS 513 (met inderdaad twee 5-standen schakelaars :wink: ). Hij heeft in totaal 13 schakelmogelijkheden:

http://www.willcuttguitars.com/images/92867-2.jpg

Orpheo
26 februari 2005, 01:45
@ anders destium

fuck man, ben je helderziend???

die PRS, das een van de eerste PRS'en waar ik naar heb gekeken...

hij is alleen IIIIEEETTTSSSS te duur....

maar 2 keer 5wayswitch....

5x5=25


dat zijn dan toch 25 mogelijkheden, of ben ik nu zot? (of nee, zelfs meer......50 schakelingen.....zover ik dat zo bereken....)

joke
27 februari 2005, 15:53
lelijk hoor, twee 5 standen schakelaars.
heb je na verloop 2 krakende sliders op je plank.
ik heb bij mijn fernandes destijds meteen die 5 standen schakelaar laten vervangenen voor 3 mini switches en dan kun je ook alles met elkaar combineren zonder uiteindelijk gekraak maar om nou 2x te laten hakken in je plank voor 2 afschuwlijke 5 standen schakelaars jonge wat een zonde!

Bates15
28 juni 2005, 18:20
Maar nu DE vraag, is die 513 nou dat geld waard? Ik ben wel aan het rondkijken en vind de opties geweldig. Tegenover een JS100/2000 zal ie het wel winnen (verpletteren waarschijnlijk) maar ik vind het een boel geld voor een gebruiksvoorwerp....

Ritch
28 juni 2005, 18:34
Maar nu DE vraag, is die 513 nou dat geld waard? Ik ben wel aan het rondkijken en vind de opties geweldig. Tegenover een JS100/2000 zal ie het wel winnen (verpletteren waarschijnlijk) maar ik vind het een boel geld voor een gebruiksvoorwerp....

Je moet de JS1000 of hoger NIET onderschatten, je moet wel in je achterhoofd houden dat JS-en fabrieksgemaakt worden (behalve de Prestigebehandelingen) En de nieuwe (veels te dure) handgemaakte 513 zou zeker wel kunnen opboksen tegen de JS1000 of hoger, maar je betaald wel veel te veel. Check voor de bevindingen van de JS maar ff hier: http://s11.invisionfree.com/Joe_Satriani_Forum/index.php?s=bfa77468ea8ceadf1ca9ffdf84bd7cb1&showforum=8

Jeroenvanhulsteijn
29 juni 2005, 09:40
ik heb nu een 3 standen switch die de neck humbucker serie/split/parallel schakelt. De volume pot is push pull en schakelt de neck in fase/uit fase.

Van de zomer ga ik er 2x EMG89 inzetten met voor beiden serie/split/parallel en in fase/uit fase.

butters
29 juni 2005, 10:32
hier vind je ook wat info.
http://www.guitarnuts.com/index.php

er bestaat ook een schakeling die toelaat om via een potmeter de verhouding
single coil/humbucker in te stellen.
ik denk dat je gewoon een potmeter over één spoel van de humbucker moet zetten. (potmeter helemaal dicht = spoel kortgesloten = single coil, potmeter helemaal open = humbucker, tussenstanden = een beetje van beiden).
heeft iemand ervaring met zo'n schakeling?

Orpheo
29 juni 2005, 11:06
hier vind je ook wat info.
http://www.guitarnuts.com/index.php

er bestaat ook een schakeling die toelaat om via een potmeter de verhouding
single coil/humbucker in te stellen.
ik denk dat je gewoon een potmeter over één spoel van de humbucker moet zetten. (potmeter helemaal dicht = spoel kortgesloten = single coil, potmeter helemaal open = humbucker, tussenstanden = een beetje van beiden).
heeft iemand ervaring met zo'n schakeling?

ik heb een keer een washburn gezien die dat had.....kon je wel leuke dingen mee doen...maar ik vond het nogal irritant..wilde je SC hebben, moest je die hele pot uitdraaien. is een switch toch makkelijker.