PDA

View Full Version : Queen is best populair, maar niet om te spelen?



Great King Rat
7 juli 2002, 00:26
Ik kom op dit forum toch regelmatig verwijzingen naar Queen tegen en de meeste hiervan zijn positief. En ook op andere plekken (andere forums, bandjes die optreden tijdens kermissen, specials op tv, de arbeidsvitaminen) kom ik ze vaak tegen. Het lijkt erop dat Queen toch nog wel redelijk geliefd is (zelfs na 30 april...), bij zowel het "standaardvolk" alswel de iets serieuzere muziekliefhebber.

Maar ik ben nou al ruim een jaar op zoek naar een band en zonder enig succes. Ik geef iedere keer duidelijk aan dat mijn grootste muzikale invloed Queen en Brian May is en dat ik (voornamelijk onbekende) nummers van ze wil spelen en ook muziek wil schrijven in de Queenstijl (maar ook dingen als Metallica en GnR of wat blues of punkrock á la Greenday). Ik geef hier ook bij aan dat ik niet van plan ben om een Queen coverband te vormen, maar Queen slechts als "basis" zie. Tot slot geef ik aan dat ik een beginnend gitarist ben, maar dat ik het wel serieus wil aanpakken (veel spelen enzo). Ik ben 21 en woon in Arnhem.

Wat doe ik nou fout? Hangt er nou zo'n idiote angst rondom het idee van de "moeilijkheidsgraad" van Queen? Ik had ooit is een jongen aan de telefoon die het niet zo zag zitten om Queen te spelen "omdat dat erg moeilijk is". Maar je hoeft als band toch niet binnen twee maanden een cd op te nemen en wereldberoemd te worden? Het gaat er toch om dat je gewoon heel veel samen speelt en dan komt het niveau vanzelf (al duurt het wel wat langer dan wanneer je bv nirvana als grootste invloed hebt (niet rot bedoeld))?

Of is het geen angst, maar gewoon luiheid? "Ik wil wel muziek maken, maar het moet me geen moeite kosten"?

Of is Queen vooral populair alszijnde "grappige band van oma's tijd"?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Great King Rat op 2002-07-07 00:32 ]</font>

Thomasvv
7 juli 2002, 14:16
Ik denk dat veel mensen worden afgeschrokken door de strot van Freddie (of Freddy?) en door het geweldige geluid van May. Bovendien zijn veel dingen wel complex gearrangeerd en dat speel je niet zo op het podium... Ik speel af en toe ook wel Queen, maar dan vooral de wat simpelere dingen (zoals Crazy Little Thing...)

Grtz,
Thomas

L4A
7 juli 2002, 17:26
Dat denk ik ook ja, je moet wel van goede huize komen om Queen te gaan imiteren, anders klinkt het al vrij snel als een slecht aftreksel (en hoewel er relatief veel mensen muziek maken zijn er maar weinig die dit echt goed doen vind ik).
Maar: jij kunt prof May goed imiteren? Of is dat je doel niet?
Zou in ieder geval wel knap zijn hoor, want zoals hij z'n geluid krijgt, dat doe je 'm niet zo snel na.

pimmetje
7 juli 2002, 19:50
Ligt denk ik inderdaad aan het geluid van de twee frontmen van Queen. De hier en daar wat ingewikkeldere arrangementen zijn nog wel in te studeren, maar om het zo te laten klinken is een heel ander verhaal.

Bij de meer standaard meezing- of meedeins-rock-coverbandjes heb je dan toch al snel een probleem minder :smile:

Graag niet te persoonlijk nemen met "maar wij spelen dit en dit en dat is ook heel moeilijk"...

Bins
7 juli 2002, 20:17
Er moeten toch wel mensen te vinden zijn die dit willen spelen? Vooral als jij met goed eigen materiaal zit in de "stijl" van Queen kan ik me voorstellen dat veel bands/muzikanten erg blij met je zouden zijn.
klinkt heel zeikerig, maar je moet denk ik gewoon verder zoeken. Als jij voet bij stuk houdt, moet het goedkomen. Doe iig geen concessies, maar ga net zolang door totdat je een groep mensen vind die precies willen wat jij wil.

L4A
8 juli 2002, 19:55
Op 2002-07-07 20:17, schreef Bins:
.....
klinkt heel zeikerig, maar je moet denk ik gewoon verder zoeken. Als jij voet bij stuk houdt, moet het goedkomen. Doe iig geen concessies, maar ga net zolang door totdat je een groep mensen vind die precies willen wat jij wil.


Yep, de aanhouder wint natuurlijk, alles wat je echt wilt is mogelijk.
Maar dan nog is het denk ik lastig zo'n band bij elkaar te slepen. Ikzelf speel ook wel eens covers met m'n band, maar da's dan alleen om elkaar muzikaal wat beter te leren kennen (en het kan natuurlijk ook erg leuk zijn :smile: ). En we geven wel een eigen draai aan die nummers.
Ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die echt helemaal gaan voor het 100% kopieren van een reeds bestaande band, je wilt toch je eigen sound juist ontwikkelen? (zeker als je wat beter bent, en goed moet je toch echt wel zijn om die lui goed te imiteren...)

Dila
11 juli 2002, 23:03
hmm een band immiteren is zowiezo stom... of je moet gewoon een coverband oprichten, dat kan cool zijn (red hot chili bastards :grin:) maar meestal is het maar niks...

alhambra
12 juli 2002, 09:31
Op 2002-07-11 23:03, schreef Dila:
hmm een band immiteren is zowiezo stom... of je moet gewoon een coverband oprichten, dat kan cool zijn (red hot chili bastards &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">) maar meestal is het maar niks...

Kan iemand die laptop van Dila's pa niet in de plomp donderen, dacht ik er in de vakantie geen last van te hebben krijg je dit weer :grin: .

L4A
12 juli 2002, 23:01
Op 2002-07-12 09:31, schreef alhambra:


Op 2002-07-11 23:03, schreef Dila:
hmm een band immiteren is zowiezo stom... of je moet gewoon een coverband oprichten, dat kan cool zijn (red hot chili bastards &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">) maar meestal is het maar niks...

Kan iemand die laptop van Dila's pa niet in de plomp donderen, dacht ik er in de vakantie geen last van te hebben krijg je dit weer :grin: > .


LOL @ alhambra

Ennuh, dila, je kan een coverband ook gebruiken om zelf beter van te worden, om gewoon je techniek te verbeteren en (vooral) met anderen samen te leren spelen.
Dan komt dat gigageweldige soloprojekt vanzelf wel als je maar goed genoeg bent :smile:

Great King Rat
13 juli 2002, 22:22
L4a:

Nee, ik klink niet als BM en dat is m'n doel ook niet. Ik wil ook niet een zanger hebben die hard z'n best doet om maar zo goed mogelijk op FM te lijken. Dan zit je m.i. namelijk in een coverband en dat wil ik niet. Wat ik "wil" m.b.t. Queen is veel nummers van ze spelen. Dat hoeft helemaal niet exact op de Queenversie te lijken, zolang je het nummer maar in z'n waarde laat. Ze hebben meer dan genoeg nummers geschreven die ruimte over laten voor eigen interpretaties (Orge Battle lijkt me bv geweldig om is onder handen te nemen)

Als ik zelf nummers ga schrijven verwacht ik dat de stijl ergens ligt tussen de complexiteit van Queen en het hardrockgehalte van Guns 'n Roses/Metallica. Maar zoals ik eerder al zei wil ik me zeker niet tot dat hoekje beperken, maar wil ik ook blues en punk etc. spelen.

Brian May
15 juli 2002, 00:18
Ik denk datdat is omdat Queen een eigen geluid had, wat niet alle bands hadden. k bedoel je kon Queen zo uit een rijtje van 1000 nummers halen

MADdie86
31 juli 2002, 18:56
Ik moet toegeven ik ben best wel een grotere Fan van Queen. Ik heb bijna al hun nummers geprobeerd op gehoor te doen.
Maar wat Queen, Queen maakte en waarom iedereen wel een nummer van hun goed vind. Is omdat alles of de echte vertrouwde rock (Crazy little thing) is of omdat het zo moledieus is (Innuendo). En dan ook nog omdat Freddie zo'n mooie en goede strot had om alle soorten muziek te kunnen zingen "hoog, laag" en omdat Brain zijn gitaar(geluid) heeft. Daarom is hun muziek ook zo moeilijk op gehoor te doen omdat er van die bijna gemene trucjes inzitten, en onvolledige maar toch volledige akkoorden inzitten.

starter
15 augustus 2002, 09:17
Ik heb Queen in 1975 (!) in Ahoy gezien en destijds hadden ze het zelf al knap moeilijk om zichzelf te coveren. :grin:

Een jaar later zijn ze tijdens de Day of the Races tournee in de VS volledig weggespeeld door hun voorprogramma Thin Lizzy.

Pas later toen ze grote concessies deden en de toetsen in hun muziek samples in hun optredens toelieten, konden ze hun studio niveau bereiken. Bovendien is de stem van Freddy in de loop van de jaren gegroeid. Dat maakte de 'live-queen' ook een stuk beter. In de eerste jaren had hij veel last van knobbels op zijn stembanden...

Het eigen geluid van Brian May maakt het gitaargeluid zo speciaal. Biedt die 'nieuwe' Brian May gitaar daar een oplossing voor? Heeft/kent iemand die gitaar???

MAY
15 augustus 2002, 10:48
Ja ik hem de burns al een hele tijd. En het biedt inderdaad een goede oplossing. Maar 1 ding moet je nooit vergeten bij het kopen van zo een gitaar. Het doel om het geluid van brian may te evenaren is eigenlijk onmogelijk. Het geluid van een gitarist wordt grotendeels door de gitarist en zijn stijl bepaalt en niet door de gitaar. Tuurlijk helpt het om zo een gitaar te hebben maar het is zeker niet vanzelfsprekend dat deze gitaar je een brian may sound garandeerd!
Overigens is Queen inderdaad een fantastische live-band, ook al het\b ik ze nooit live kunnen zien want toen lag ik nog in de wieg, maar heb wel de eer gehad om naar de Another world tour van May te gaan in vredenburg.