PDA

View Full Version : Soleren in het algemeen



dacrow
24 februari 2005, 19:28
Bij solo's zoek ik de toonladder in welke het nummer gespeeld wordt en dan soleer ik er op los Bvb. liedje in Do ; toonladder op de 8e fret bvb bluestoonladder enz..

Iemand nog een beter idee ?


:cool:

scholier
24 februari 2005, 22:40
ik snap de vraag niet, je zegt dat je soleert en dan vraag je of iemand nog een beter idee heeft :-? bedoel je andere toonladders? of andere aanpak

VHsologitarist
25 februari 2005, 01:38
Ik denk wel dat ik je begrijp:

Ik had namelijk ook het probleem in mijn begin jaren:

Maak zoveel mogelijk toonladders eigen en luister goed wat voor akkoorden er in een nummer gespeeld worden.
Zo zou je eigen lickjes kunnen maken die van akkoord variabele A ;) naar de variabele B ;) gaat, schnappi? of schni?
Als een nummer alleen in E gespeeld word (zo'n nummer ken ik ni met maar 1 akkoord) dat word het soleren in de E wel heel saai...
Zorg voor afwisseling.

Om te beginnen zou ik je adviseren om eerst de standaard toonladders eigen te maken :
zie http://www.chordbook.com/guitarscales.php

Ook handig om theorie/harmonie leer door te spitte, (staan ze trouwens ook in de toonladders).

Hoop je geholpen te hebben ;)
8-)
groetekes

taylor
25 februari 2005, 11:01
het beste om mee te beginnen als je geen variatie meer hebt is idd het bovenste verhaal,maar wat ook altijd een goede is om te sliden naar andere noten,ladders.ect zodat je niet vast zit in een box.

hoeft natuurlijk niet heel wild zoals bv vai gewoon slide 2 fretjes heen of terug doe daar je ding dan weer terug(ff heel simpel gezegt)

dacrow
25 februari 2005, 12:11
Goede antwoorden , het meeste wat ik bestudeer zijn de solo's van Stevie Ray die wisselt zijn snelle solowerk af met krachtige akkoorden om weer over te gaan naar het snelle solowerk .

Ook mooi is de aanpak van BB King , hij gebruikt zen gitaar echt om te zingen , Steve Vai was ik vroeger fan van maar ben overgestapt naar het 'betere' blueswerk de roots zeg maar ...

moretel
26 februari 2005, 10:18
Het overslaan van snaren bij soleren is ook een leuke afwisseling.

butters
1 maart 2005, 12:50
ook een leuke link.

http://www.xs4all.nl/%7Eippeldv/

sommige toonladders zijn wel dezelfde maar onder een andere naam