PDA

View Full Version : snelheid en kracht



immin054
6 juli 2002, 17:59
hoe leer ik snelheid en kracht opbouwen ???
wat voor oefeningen kan ik het beste doen ??

taylor
6 juli 2002, 18:40
kracht door veel opdrukken van snaren.

snelheid door chromatische ladders te spelen over de hele hals.alternatepicking

of gewoon veel spelen :smile: 8 uur per dag ofzo

Raffel
8 juli 2002, 11:15
en dan 4 jaar niet spelen vanwege je carpal tunnel syndrome zeker :smile:

Hou het iig op max. 1 uur non-stop achter elkaar spelen. dan ff pauze. Om problemen te voorkomen.

Om kracht op te bouwen: Gebruik dikkere snaren. .10 bouwt altijd meer kracht op dan .09 snaren. Oefen veel met je pink.

Een goeie riff voor het opbouwen van kracht is: Metallica - Jump in the fire...

Pee
8 juli 2002, 11:42
enneuh wat zijn chromatische toonladders :???:

immin054
8 juli 2002, 12:36
wat is er dan zo slecht als je uren lang achter elkaar gitaar speelt ??

Pee
8 juli 2002, 12:53
krampen. je kunt beter 3 kwartier - een uur spelen en dan pauzeren en dan weer natuurlijk

Raffel
8 juli 2002, 13:18
ik ken een jongeman die al last heeft van CTS en dan kan je t dus wel vergeten. Kan je net zo goed viool gaan spelen.

immin054
8 juli 2002, 13:29
wat houd CTS in ???
meer uitleg er over please ??

pimmetje
8 juli 2002, 13:40
Ik weet ff niet precies wat je hier met kracht bedoelt, maar ik zie snelheid en kracht eigenlijk als elkaars tegenpolen bij gitaarspelen. Je moet in mijn ogen al het spel met een minimum aan kracht proberen uit die plank te halen.

moretel
8 juli 2002, 15:02
Belangrijk tijdens oefenen is altijd ontspannen, onafhankelijk van de snelheid.
Lijkt simpel maat let er maar eens op.

Raffel
8 juli 2002, 15:42
men bedoelt hier kracht in de spieren, dat je in ieder geval fatsoenlijk hammer-ons kan doen.

Carpal Tunnel Syndrome, houdt in dat je langdurig bepaalde spieren achter elkaar belast en daar vervolgens een hele tijd (jaren) of de rest van je leven last van kan houden, naar mate je het meer belast hebt. Bij gitaarspel doet zich dat voornamelijk voor in de rechterarm wanneer men heel snel wil alternate picken. Je hebt dan de hele dag door last van pijn in je spieren tussen je elleboog tot je middelste vingers. De precieze bechrijving moet je aan een dokter vragen. RSI is ook een vorm ervan. Of het is een vorm van RSI

immin054
8 juli 2002, 17:13
is CTS te vermijden ??? als je bijv. opbouwend gitaar speelt bijv. als je begint weinig en dan steeds meer gaat spelen, is de kans op CTS dan te verkleinen ??
want hoe krijgen de gitaristen zo als die van metallica enzo het dan voor elkaar als ze soms optredens doen van meerdere uren achter elkaar ??? hebben zij er dan geen last van??

taylor
8 juli 2002, 17:50
ik weet niet maar ik kan zo 1 aantal uur achter elkaar spelen zonder problemen.

soms komt het bij mij wel voor dat je pijn in je pols krijgt maar niet vaak, dat komt meestal(altijd) door 1 vekeerde houding(van je hand ,arm enz).

moretel
9 juli 2002, 01:34
Ik speel soms 3 uur achtereen zonder last, ontspannen en in een comfortabele houding spelen en niet forceren is volgens mij het belangrijkst.

Raffel
9 juli 2002, 10:08
als je op de olympische spelen meedoet snelwandelen, ben je toch ook al na 5 minuten moe? Dat bouw je allemaal op. Hoe meer je oefent hoe meer je pols getraind is, hoe beter hoe sneller en minder gauw je er last van hebt.

alexgit
10 juli 2002, 02:10
Om nog ff antwoord te geven op de vraag wat chromatische ladders zijn, dat zijn toonladders met alleen halve toonsafstanden.
Dus, A Bb B C Db D Eb E F Gb G Ab A

taylor
10 juli 2002, 23:16
of anders gezegt je speelt gewoon alle 12 tonen achter elkaar.

dus groepjes van vier tonen op elke snaar.(praktisch gezien)dus je moet al je vingers gebruiken van je linkerhand dat is wat het 1 goeie oefening maakt+leer je alternate picking.

AllodoX
11 juli 2002, 19:00
waarvoor heb je eigenlijk kracht nodig ? ga je die gitaar doormidden breken dan ?

alexgit
11 juli 2002, 22:22
Kracht om te benden ofzo.
Maar chromatisch spelen is wel kut he, pentatonisch is wat makkelijker.
Gewoon alle pentatonische ladders in Am bijvoorbeeld, daar oefen je ook pinken mee.
Maar ik heb zelf ook wel veel moeite met snelheid, al die ladders stamp ik er wel in, maar het gaat nooit snel genoeg.
Nog meer tips voor snelheid?

alexgit
11 juli 2002, 22:23
Oja, hoezo leer je met chromatische ladders alternate picking?
Alternate picking is toch met vinger en plectrum tegelijk of haal ik nou weer wat door elkaar?

Pee
11 juli 2002, 23:30
Op 2002-07-11 21:22, schreef alexgit:
Kracht om te benden ofzo.
Maar chromatisch spelen is wel kut he, pentatonisch is wat makkelijker.
Gewoon alle pentatonische ladders in Am bijvoorbeeld, daar oefen je ook pinken mee.
Maar ik heb zelf ook wel veel moeite met snelheid, al die ladders stamp ik er wel in, maar het gaat nooit snel genoeg.
Nog meer tips voor snelheid?


er is toch maar 1 pentatonische in Am? waaar zitten die andere dan?

taylor
11 juli 2002, 23:42
nee alternate is die up down up down techniek met je plectrum. doordat je met chromatische ladders vier tonen per snaar speelt is dit makkelijker aan te leren dan met drie noten.

met drie noten krijg je met alternate

bv e snaar--->down up down
a snaar--->up down up enz

met 4 noten heb je daar dus geen last van.

pimmetje
12 juli 2002, 12:57
Op 2002-07-11 22:30, schreef Pee:
er is toch maar 1 pentatonische in Am? waaar zitten die andere dan?

Ik denk dattie de boxen bedoelt die je op verschillende postities op de hals kan instuderen in een willekeurige ladder.

alexgit
12 juli 2002, 13:01
Hoe heet dat dan dat je 2 snaren tegelijk aanslaat, 1 met plectrum en 1 met vinger?
Je Am pentatonische in verschillende posities, 7 posities geloof ik.
Dan krijg je in de 7e positie bijv.
E-2-4
A-1-4
D-1-4
G-1-3
B-2-4
E-2-4

Pee
12 juli 2002, 21:50
vanwaar ken je al die posities, want ik zou ze ook graag op alle posities kunnen. is daaaar een boek voor?

gershwin5150
12 juli 2002, 22:53
dr zijn idd wel boeken over, maar als je 1 positie weet zou je evntueel ook de andere posities zelf uit kunnen zoeken

Pee
12 juli 2002, 23:05
vind het gemakkelijker met een boek, heb zo al 1 positie geprobeerd, maar toch liever uit een boek.

alexgit
14 juli 2002, 15:23
Pff ik kan ze wel allemaal uit gaan typen.
Maar zelf uitzoeken kan ook, kost inderdaad wat meer tijd dan gewooon op een briefje ofzo hehe.
Maar er zijn vast wel boeken/sites over.

pimmetje
14 juli 2002, 16:12
Gewoon ff zoeken naar ladders en modi (of modussen) in dit speeltechnieken-forum. Dan kan je al een heel eindje komen met het vinden van de juiste ladders.

Ik vind 't dan 't makkelijkste om gewoon horizontale lijnen (snaren) neer te zetten en er een stuk of 15 vertikale lijnen (frets) doorheen te zetten. Als je de juiste tonen van de ladders dan met een puntje op alle posities aangeeft, dan zie je vanzelf wel 1 of 2 gemakkelijke boxen. Na wat oefenen zie je er nog 1 of 2 iets minder makkelijke en na nog wat oefenen heb je de ladder aardig in de vingers.

taylor
14 juli 2002, 22:20
er bestaan eigenlijk wel 2 ladders in Amin pentatonisch.

de gewoon box ladder maar je kunt ook de ladder spelen vanaf de a snaar in de 12e positie.(ook al begin je dan op de e snaar op E)

daarnaast heb je ook weer de opgevulde "pentatonische"ladder(8 noten) die eigenlijk niet meer pentatonisch is maar wel klinkt.

brookhuis4
15 juli 2002, 01:26
rekoefeningen en nog eens rekoefeningen.
echt waar, je krijg er slanke vingertjes van
kijk maar eens naar de klauwen van Eddie van
Halen.
En veel staand spelen, is overigens een
tip van paul Gilbert... ( logisch trouwens
want de stand van je hand is veel anders
dan dat je zittend speeld ).

brookhuis4
15 juli 2002, 01:33
o ja
door rekoefeningen worden je spieren langer
en kost het je minder kracht om snel te
spelen. het heeft mij veel geholpen voor
de rechterhand: probeer is een keer met
plectrum en vingers spelen, je komt er gauw
achter welke spieren nog niet los zitten.
Oefenen is eigenlijk alleen maar het weg-
werken van zwakke punten.....

immin054
17 juli 2002, 16:22
hoe doe je die oefeningen ??

Diamond Head
8 september 2002, 14:40
Ik speel heel soms wel 3 uur ofzo nonstop en krijg daarbij nooit last van mijn pols of vingers, behalve mn vingertoppen natuurlijk soms.

Ik merk wel dat ik mn bovenarm / triceps voel en minder snelheid in mn pols heb na het spelen van heel veel hele snelle downstrokes, zoals by het riff tijdens de solo in "Jump in the fire" van Metallica. Ik denk dat het komt omdat ik te wenig mn pols en teveel mn arm gebruik bij die snelheid. Ik heb er steeds minder last van maar vraag me toch af of het kwaad kan?

brookhuis4
13 september 2002, 19:37
Op 2002-07-17 15:22, schreef immin054:
hoe doe je die oefeningen ??

Er zijn tig mogelijkheden, Maar koop
de instructie video van John Petrucci
zou ik zeggen..

Anders Destium
14 september 2002, 23:16
Er zijn toch vier verschillende pentatonische ladders (majeur, mineur, ionisch en phrygisch?), mijn gitaarleraar was een ontzettende toonladder freak...
Ik heb een tijd last gehad van overbelaste spieren en da's niet overdreven stoer :sad:
Een vriendin van mij gaat nu vanwege RSI een jaar sociologie studeren omdat je dan vrijwel alleen hoeft te lezen...

Dus pauze's zijn wel degelijk belangrijk, en ook niet meer dan twee uur per dag spelen op reguliere basis (hoe graag je dat ook wilt)

Om kracht en techniek op te bouwen:
zet alle vier je vingers op de snaren, en speel een paar mogelijkheden over je hele hals bijv 1234 op steeds hogere snaar, dan 4 fretten opschuiven en steeds lagere snaar, en daarna 1324, en dan 2413 (er zijn even denken iets van 64 mogelijkheden zo, maar de oefening zelf is heel goed)

The Gibsonman
9 oktober 2002, 19:47
Koop het boek picking techniques van Al Di Meola.
hij is echt de alternate picking master!!!

taylor
9 oktober 2002, 22:41
[quote]
Op 2002-09-14 22:16, schreef Anders Destium:
Er zijn toch vier verschillende pentatonische ladders (majeur, mineur, ionisch en phrygisch?),

ja klopt maar ik had had alleen over mineur.

eigenlijk bestaan er in totaal 5 pentatonische laders.