PDA

View Full Version : Powerconditioner vraag



skabouter
23 februari 2005, 18:25
ik heb zojuist de Power conditioner van Ieme overgekocht, die Phonic (zonder leds). jippie :)

dat ding filtert alleen piekspanningen eruit he ? kapt dus te hoge voltages af ? hij krikt lage spanningen niet op?

maar mijn vraag was eigenlijk: stel dat mijn amp erop aangesloten staat, en de bliksem slaat snachts in, als niets aanstaat. is mijn amp dan evengoed beveiligt tegen die piekspanning ?
dus werkt de filter ook als het apparaat uitstaat?

deze is voor mijn gitaarrig, maar ik wil ook nog een 2e, voor mijn studiorack, daarop komen dan de poweramp voor mijn monitoren en de PC zelf (en nog wel meer dingen). maar die wil ik eigenlijk ook wel 24 uur per dag beveiligd hebben, moet hij daarvoor dus aanstaan ?

ik hoop dat jullie het weten :) thnx !

vinni
23 februari 2005, 22:35
Nou.....ik kan je vraag niet beantwoorden....

Maar had het niet logischer geweest dat je die vraag stelde voor je'm kocht?.......tja ik hoor je denken "Wijsneus!" :wink:


Vinni

Tubefreak
23 februari 2005, 22:42
simpel: nee.

blikseminslag is heel gemeen. het enige wat echt helpt is de stekker echt uit het stopcontact halen en enkele decimeters van een stopcontact houden. Bliksem is nl zo krachtig dat het met gemak schakelaars kan "overslaan" of vanuit je wandcontactdoos naar de stekker. ZONDER GEIN!

Maar ja... hoevaak slaat de bliksem in?

Voor de rest filtert je stroomding wat ruis uit je stroom en zal hij afslaan indien hij meer dan 245 (?) volt krijgt. Maar die kans is niet zo groot. Dat is eigelijk alleen bij blikseminslag (serieus probleem) of problemen bij jouw locale energie centrale/verdeel station. Ook dat komt maar eens in de zoveel jaar voor. Hij zal niet van 245 V een mooie 220 voor je maken!

Het maakt wel een verschil voor de verzekering!. Als kunt aantonen dat je je best hebt gedaan om het te voorkomen door inderdaad aparaten uit te zetten en overspanningsbeveiligingen te gebruiken, kun je vaak aanspraak maken op je verzekering.

Maarten

Tubefreak
23 februari 2005, 22:43
ps de overspanningsbeveiliging werkt altijd, of ie nou aan staat of niet. Zelfde geldt voor de filtering. Dit zijn pasieve componenten.

skabouter
24 februari 2005, 00:35
hoi maarten
ok, thnx, dit wilde ik weten. idd, bliksem slaat natuurlijk niet vaak in. maar het ging ff om het idee. gewoon of een piekspanning ook tegen gehouden werd als het ding uitstond. wel zo handig, anders zou ik steeds stekkers eruit moeten trekken, geen zin in.

maar echte bliksem zou hij niet tegenhouden volgens jou ? nouja, dan maar hopen dat het niet gebeurd

en vinni: tja, deze gedachte kwam net pas bij me op. verder wist ik wel wat die phonic kan enzo. heus wel over nagedacht, maar bedankt voor je bezorgtheid :wink:

Tubefreak
26 februari 2005, 15:53
Met een beetje geluk heb je geen blikseminslag. Daar heb je immers een bliksemafleider voor.

Mocht ie nou toch op jouw netsnoer uitkomen en door de powerconditioner gaan... tja.... dan klappen er zeker een paar onderdelen er (letter) uit. Er zal altijd een minimale hoeveelheid doorheen gaan.

Of ie daarna alles tegenhoudt hangt veel af van het ding en de kracht van de blikseminslag. Het komt met regelmaat voor dat zaken simpel weg versmelten door de enorme hoeveelheid energie. Of dat de vink letterlijk overslaat naar andere delen.

Nogmaals... ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. En als je echt zware onweer verwacht, simpel weg altijd de stekkers echt uit het stopcontact halen.

Maarten

skabouter
28 februari 2005, 00:40
tja, het bliksem idee was meer een voorbeeld. zelfde vraag staat voor grote piekspanningen als het apparaat uitstaat............de vraag is gewoon of hij ook werkt als hij uitstaat of niet :) maar dat is al beantwoord