PDA

View Full Version : Geluid op podium



soapwater
23 februari 2005, 14:07
Hallow...

Ik post het bij basgitaren omdat ik zelf bassist ben.
Graag had ik jullie mening, praktische tips e.d. betreffende de opstelling op een podium enz...
Met onze band hebben we de laatste tijd echt veel problemen om een goede sound te krijgen 'on stage'. Ik heb het dan wel over een optreden zonder volledige PA. In veel gevallen is het geluid met PA ook verschrikkelijk, maar dat is volledig te wijten aan de onkunde van de 'technieker'.
We zijn zo op het geluid van in ons repetitielokaal afgestemd dat het moeilijk wordt om live goed te spelen als het geluid te wensen over laat. Meestal is het een probleem dat je alleen je eigen geluid hoort dus: gitaar voor de gitarist, bas voor de bassist, drums... enz... Redelijk onhandig dus. Soms heb je ook echt van die optredens waarbij alles als één grote rommel gaat klinken. Alles tesamen klinkt als één grote ruis. In de meeste gevallen (bijna altijd) is het geluid bij het publiek dan wel OK, dus wat doe je eraan? Bestaat er zoiets als een goede standaardopstelling om alles goed hoorbaar te maken of moet je gewoon alles leren spelen zonder duidelijk drums, zang enz... te horen.
Je begrijpt het wss wel... Wat doen we eraan? Alle tips/ervaringen zijn welkom...

Greetz Jan