PDA

View Full Version : Ampeg V-4



basswasp
23 februari 2005, 13:59
Hallo Vintage-mensen :)

Ik ben op zoek naar een tweede versterker. Een versterker voor een 'ander' geluid en ik wil 2 versterkers hebben om 1 als reserve te kunnen gebruiken.

Momenteel speel ik basgitaar over een SWR set: een erg hifi-geluid.

SWR Workingman's 4004 (400 watt/4ohm, 260watt/ 8ohm)
SWR Workingman's 4x10T (400 watt/8ohm, 100 dB SPL)
In de toekomst komt hier een 1x15" kast bij, bijvoorbeeld een SWR Son Of Bertha (350 watt/8ohm, 102 dB SPL)


Als tweede versterker zou ik graag een 'buizenbak' willen hebben.
Mijn wensen:

-Hard genoeg voor optredens in kroegen zonder PA op redelijk volume (ik ben niet vies van een beetje oversturing, maar het moet geen QOTSA worden).
-moet overweg kunnen met 1 8ohm kast.
-extra mogelijkheden heb ik niet nodig.
-€500 tot €700 inclusief 1 servicebeurt.

De versterkers heb ik voorbij zien komen op de tweedehands markt:

-Fender Bassman 100/135 (rond de €500)
Mooi ding, maar volgens mij kan deze alleen overweg met een 4ohm of 2ohm impedantie.

-MusicMan HD130
Onvindbaar (?)

-Ampeg V-4 (€550 ?)
Een 100 watt gitaartop van Ampeg. Er is ook een basversie, maar de circuits zijn hetzelfde op een paar knopjes na. Na veel lezen blijken deze gitaarversterkers het even goed te doen voor bas, zo niet beter. Ze zijn ook goedkoper omdat er meer van in omloop zijn.
Deze past kwa breedte beter op m'n set nu. De binnenkant hangt in rubber (steviger dan een Bassman) en ze gaan ook harder dan Bassman's.

De Ampeg lijkt me dus ideaal, alleen zijn niet alle buizen even goed beschikbaar. Dit moet er in dat ding:

4 x 7027A is te koop van JJ Electronics. Kunnen ook vervangen worden door 6L6's van goede kwaliteit.
3 x 12AX7 is overal te koop.
1 x 12AU7 is overal te koop.
1 x 12DW7 is te koop van JJ Electronics.
1 x 6CG7 is te koop van Electro-Harmonix.
1 x 6K11 (compactron?) is niet te koop en wordt waarschijnlijk ook nooit meer verkocht. Ook bekend onder de naam '6Q11'.

Dit leverde een beetje Googlen en op Dr.Tube kijken op. Zolang er niks uit produktie gaat, komt het wel goed. Behalve de 6K11...
De 6K11 schijnt een buis te zijn die behoorlijk lang mee kan, maar ik wil niet met een waardeloze versterker zitten omdat dit ene buisje het niet doet. Ik zou 1 of 2 NOS buisjes kunnen kopen, maar waar vind ik deze?
Is het ook mogelijk om (al dan niet met een mod) er een andere buis in te stoppen? Kan ik dit buisje niet gewoon weglaten? :satisfie:


Mijn vragen:

1. Welke versterker zou een logische keus zijn voor me? (zie ik nog versterkers over het hoofd?)
2. Kan een Bassman ook zo ge-mod worden dat deze op 8ohm en 4 ohm kasten kan draaien?
3. Als ik voor de Ampeg ga... wat moet ik doen als de 6K11 buis het begeeft?
4. Kloppen mijn prijzen een beetje?

Firebird
23 februari 2005, 14:34
MusicMan 130 HD op gitaarmarkt.nl:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=37583

josh.vandenberg
26 februari 2005, 23:40
Ampeg is een van de beste versterkers.

Dat is de beste en VD haar heeft die zeldzame buizen.en niet eens duur ook

josh.vandenberg
26 februari 2005, 23:41
Ampeg is een van de beste versterkers.En de V 4 is 135 watt ,maar dit terzijde.Wel zwaar,maar goed

Dat is de beste en VD haar heeft die zeldzame buizen.en niet eens duur ook

basswasp
27 februari 2005, 12:24
www.haarguitars.nl ?

Die 6k11 buis kan ik niet vinden op die website.

nicoverduin
27 februari 2005, 16:20
http://www.the-tube-store.com/nos-6k11.html heeft ze.

Nico

basswasp
27 februari 2005, 23:27
Aaah ik zie het. NOS dus :)

Wat is nu het advies?

Ik ben niet op zoek naar een speciale sound, maar ik zoek gewoon een leuke buizenbak als extraatje. Het moet een beetje klinken, maar het verschil tussen een Ampeg en een Bassman maakt al niet meer uit.

Het wordt een versterker om op te spelen; niet eentje waar ik veel moeite voor moet doen om werkend te houden ivm oude onderdelen. Het eenvoudige ouderhoud wil ik wel zelf doen.

Is het handig om dan voor zo'n Ampeg te gaan?
Of kan ik beter voor een 'eenvoudiger ontwerp' gaan, met alleen gangbare buizen (12ax7, 6L6, El34 etc)?

Een andere mogelijkheid is het bassen over een London City-versterker (of Power City of ...). Hier zitten alleen maar gangbare buizen in; zijn genoeg reparateurs bekend mee en ze zijn relatief goedkoop te krijgen. Nadeel is dat ze niet erg betrouwbaar zijn, maar als ik zo'n ding 1 keer compleet laat nakijken dan zou ik er een goede versterker aan over moeten houden.

Alleen... heeft iemand ervaring met het bassen over een LondonCity top? Zijn ze erop gebouwd om een gitaar goed te laten klinken, of zijn het een soort neutrale PA versterkers? Het laatste zou het geval moeten zijn, aangezien er dan voldoende laag en uit te halen is. Een bas-preamp er voor zetten geen probleem, zou dan zowiezo moeten werken.

josh.vandenberg
6 maart 2005, 14:54
London city klinkt voor bas veel beter dan b v een Marshaal 4 x el34

josh.vandenberg
6 maart 2005, 14:54
London city klinkt voor bas veel beter dan b v een Marshaal 4 x el34