PDA

View Full Version : DC heater reference



Negative K3 fan
23 februari 2005, 12:34
is het verstandig of juist niet om de filamentspanning te referen aan de kathode spanning van je cathode biased eindbuis? Ik meende het ergens gezien te hebben, maar ik weet niet of het goed is... en zo ja, is het werkelijk de moeite waard tov 2 100 ohm weerstanden naar de aarde?

Dirk_Hendrik
23 februari 2005, 19:51
Die 2 weerstanden zijn toch meer tegen brom?

BTW Lennart, ik heb je eindwerkstuk gelezen. Leuk! Alléén met de huidige kennis van aarding is steraarde echt outdated geworden. :wink:

bert k
23 februari 2005, 20:09
Alléén met de huidige kennis van aarding is steraarde echt outdated geworden. :wink:
Vertel! Wat bedoel je daar precies mee?

Dirk_Hendrik
23 februari 2005, 22:13
OK, deze vraag viel te verwachten. :wink:

Steraarde is een principe wat jarenlang is toegepast om alle massalijnen, die eventueen storingen oppikken naar één laagohmig punt af te voeren waar de storingen (een wisselspanningscomponent) door de voedingselco's kunnen worden weggefilterd. Met deze aanpak is op zich niets mis en ook de redenatie ervoor klopt.

Met de verdere elektro ontwikkelingen van de afgelopen decennia bleek wel dat deze weg om storingen af te voeren nogal eens te ver kan zijn. Hoe hoger de frequenties hoe meer dat gaat gelden. Zeker voor megahertzen maar als je in je buizenbak een oscillatie hebt van enkele 10-tallen kHzen hoog ga je die niet horen maar wel aan de performance van je versterker merken. (Eén van de redenen dat je vaak een c-tje van enkele 10-tallen pF's tussen de twee anodes van je fasedraaier ziet, kill die oscillatie) En daarnaast, hoe hoger je gain (gitaarversterkers dus) hoe meer kans op oscillaties. Oplossing is dus om die aarding localer te houden (bijvoorbeeld dicht bij je gainstages) en daarmee eventuele oorzaken van oscillatie en voedingsvervuiling locaal af te voeren en dus niet op één centraal punt. Daarnaast, als je voedingselco's om watvoor reden dan ook niet meer optimaal presteren (dus geen bijna 0 ohm voor wisselspanningen) heb je die hele weg naar dat aardpunt voor Jan L afgelegd.

Dan nog een ander voorbeeld (uit persoonlijke ervaring/frustratie):
Je ingangssignaal gaat naar je eerste rooster om daar voor het eerst versterkt te worden. Meestal een afstand van enkele centimeters. De massa van dat ingangsignaal gaat van je ingangsjack naar de steraarde en vervolgens weer terug naar de kathodeweerstand van diezelfde buis. Een afstand van enkele 10-tallen centimeters. Zelfs als je voedingselco's goed bufferen kan er op die terugweg een heerlijke storing worden opgepikt. Je ingangssignaal wordt versterkt ten opzichte van een referentie: Massa. Als die massa dus een storing (bijv. brom) oppikt zal die brom verder door je hele versterker worden meeversterkt. Had je die massa meteen vanaf je ingangsjack naar de massa van je eerste buis gelegd, dan had je veel minder kans gehad om brom op te pikken en is je referentie dus stabieler.

Frits van Mourik
24 februari 2005, 02:35
is het verstandig of juist niet om de filamentspanning te referen aan de kathode spanning van je cathode biased eindbuis? Ik meende het ergens gezien te hebben, maar ik weet niet of het goed is... en zo ja, is het werkelijk de moeite waard tov 2 100 ohm weerstanden naar de aarde?

Dit doe je, als de kathode een hoge spanning voert t.o.v. de gloeidraad, om te voorkomen, dat je buis "doorslaat" tussen kathode en gloeidraad.
Bij cascade-schakelingen kan dat het geval zijn.
Je hebt dan een aparte gloeidraadspanning nodig voor die buis, omdat
als de kathodespanning in je andere buizen wèl laag is, de boel weer kan doorslaan of lekken vanwege de hoge gloeidraadreferentie.

Toen in de jaren 1950 de trafoloze eindtrap in zwang raakte (voor 800 ohm-speakers!) heeft men voor dit doel speciaal de EL86 ontwikkeld,
die bestand was tegen een hoge kathode-gloeidraadspanning.

Om van brom af te komen gebruik ik bij voorkeur de "ontbrompotmeter";
een potmeter van 100 ohm/5watt over de gloeispanning, met de loper aan aarde.
Afregelen op (juist, ja...) minimale brom

Negative K3 fan
24 februari 2005, 17:30
is het verstandig of juist niet om de filamentspanning te referen aan de kathode spanning van je cathode biased eindbuis? Ik meende het ergens gezien te hebben, maar ik weet niet of het goed is... en zo ja, is het werkelijk de moeite waard tov 2 100 ohm weerstanden naar de aarde?

Dit doe je, als de kathode een hoge spanning voert t.o.v. de gloeidraad, om te voorkomen, dat je buis "doorslaat" tussen kathode en gloeidraad.
Bij cascade-schakelingen kan dat het geval zijn.
Je hebt dan een aparte gloeidraadspanning nodig voor die buis, omdat
als de kathodespanning in je andere buizen wèl laag is, de boel weer kan doorslaan of lekken vanwege de hoge gloeidraadreferentie.
Dit vat ik neit helemaal, moet ik het nou wel of niet doen? en is het echt een must of niet?


Toen in de jaren 1950 de trafoloze eindtrap in zwang raakte (voor 800 ohm-speakers!) heeft men voor dit doel speciaal de EL86 ontwikkeld,
die bestand was tegen een hoge kathode-gloeidraadspanning.
hah, ik heb heir nog een setje el86s, nu weet ik eindelijk het fijne ervan!

Om van brom af te komen gebruik ik bij voorkeur de "ontbrompotmeter";
een potmeter van 100 ohm/5watt over de gloeispanning, met de loper aan aarde.
Afregelen op (juist, ja...) minimale brom
hmm, is dat veel beter dan 2 100 ohm weerstanden gewoon naar de aarde?

bedankt voor al je kennis dirk :)

bert k
24 februari 2005, 20:02
Dat zal Frits leuk vinden, dat je hem Dirk noemt... :o :-D

Frits van Mourik
25 februari 2005, 02:18
@ Bert K: Ach, what's in a name?
Je zal maar "Spit" heten, da's pas erg... :razz:

@ K3: Als je een "gewoon" ampje aan het prutsen bent, zou ik me niet druk maken om die gloeispanningsreferentiespanning.

@ Dirk-Hendrik: I get your drift!
Lokaal aarden = OK! Ik heb heel mijn studio op die manier bedraad
en heb nooit last gehad van aardlussen o.i.d.
In mij zelfbouw-dingen gebruik ik een dikke "aardrail",
waarbij de diverse trappen lokaal op die rail worden aangesloten.
Dus geen lange omwegen naar een sterpunt. Werkt perfect.

Negative K3 fan
25 februari 2005, 13:07
ok, gewoon 100 ohm weerstandjes naar de aarde dus. thx.

het wordt trouwens geen 'gewoon' ampje, maar een single ended 'Diezel' jcm800 met een lijpe tone stack die een slope weerstand potmeter heeft en een SPST switch voor een extra 250pF treble condensator 8-) .

bert k
25 februari 2005, 14:12
Post het schema van die tonestack eens? Is dat dezelfde die je een maandje geleden postte?

(single ended jcm800????)

Negative K3 fan
25 februari 2005, 19:18
ja dat is diezelfde als die ik had gepost, ik gebruik alleen een 2k7 weerstand voor de slope pot ipv een 10k, vergroot de range nog meer lijkt me...

en jcm800 pre amp met een champ achtige eindtrap (maar dan met hogere spanningen).

H.Manback
25 februari 2005, 22:42
Sorry dat het een beetje off topic gaat zo, maar ik wil dit nu wel ff weten :cool:

Met lokaal aarden in tegenstelling tot ster aarde... Komt het er dan in principe gewoon op neer dat je op plekken dat je signaal versterkt wordt ten opzichte van massa je aarde de kortste weg moet geven in plaats van meerdere sterren te maken wat de afstand aanzienlijk verlengt? Dus eigenlijk voor elke buis gewoon aarden op de voedingselco bijvoorbeeld? Of bedoel je met je verhaal eigenlijk dat je bijvoorbeeld alles op het chassis moet aarden en zo een enorm aardingsvlak maakt? (Lijkt met trouwens ook niet erg veilig, rand aarde kan je toch niet altijd vertrouwen).

Als ik het zo lees zou ik zeggen het eerste, gewoon brom gevoelige onderdelen zo kort mogelijk aarden.