PDA

View Full Version : compressor???



jeroen rommens
23 februari 2005, 07:30
Wat doet een compressor eigenlijk met je geluid?

Jeroenvanhulsteijn
23 februari 2005, 09:03
Verkleind de dynamiek (pieken worden afgezwakt, dalletjes worden versterkt) geloof ik. Sustain wordt langer. Sommige compressoren kunnen het signaal versterken (volume boost), maar dat is geloof ik meer een toegevoegde functie.

Ik neem hier overigens aan dat je het over een compressor uit de muziekwereld heb.

charlie45
23 februari 2005, 10:46
en wie gebruikt dat allemaal? ik vind het ZO irritant spelen

jpb
23 februari 2005, 11:09
en wie gebruikt dat allemaal? ik vind het ZO irritant spelen
Ik gebruik er een (of bedoel je beroemde gitaristen; in dat geval: velen). Als het irritant speelt, kun je je versterker harder zetten, dan komt een compressor beter tot z'n recht, vind ik.

jpb
23 februari 2005, 11:14
Verkleind de dynamiek (pieken worden afgezwakt, dalletjes worden versterkt) geloof ik. Sustain wordt langer. Sommige compressoren kunnen het signaal versterken (volume boost), maar dat is geloof ik meer een toegevoegde functie.

Ik neem hier overigens aan dat je het over een compressor uit de muziekwereld heb.
Sustain wordt langer omdat het teveel aan signaal van de aanslag later weer vrijkomt en dan wordt versterkt. Compressoren hebben ook een volume knop voor een boost maar dat is niet specifiek voor een compressor.

Speeddemon
23 februari 2005, 11:34
en wie gebruikt dat allemaal? ik vind het ZO irritant spelen
John Frusciante, David Gilmour, Bonny Raitt, het gros van de Nashville/Country gitaristen, eva.

Die intro sound van Under the Bridge is typisch een geknepen compressor-klank.
Naast meer sustain en een kleinere dynamiek zorgen compressoren ook voor een bepaalde sound die met name in de country en funk/disco veel wordt toegepast.

Negative K3 fan
23 februari 2005, 11:42
als je met distortion of overdrive speelt is er ook sprake van compressie, volume verschillen worden minimaal door de oversturing.

charlie45
23 februari 2005, 13:05
het grootste nadeel van een POD vind ik de compressie.. als de hele band harder gaat moet je naar een hardere patch omdat je anders niet meer mee kan komen. als je een compressor pedaaltje gebruikt heb je dat probleem continu.

het zal wel afhangen van speelstijl, als je op constant volume cleane licks speelt kan het wel fijn zijn. bij mijn speelstijl heb ik de toegevoegde waarde nog niet ontdekt.

enne..
bij oversturing blijft het volume wel nagenoeg gelijk, maar de hoeveelheid boventonen varieert wel. daardoor kun je wel dynamiek maken, als je hard ramt levert dat een veel doordringend geluid dan wanneer je zacht speelt.

(ok, en als je gain op 10 hebt staan maakt het inderdaad geen drol meer uit)

Lucky
23 februari 2005, 13:21
compje is lekker als je met een randje speelt.
mij geluid staat zo net op breakup en ik heb mijn comp (barber) met een tikje compressie (niet te veel en te knijpend) en een tikje vol boost.

Hiermee heb ik een erg lekkere soloboost.

Dat trucje heb ik van Seymour geleerd

vinni
23 februari 2005, 22:46
Kijk dat soort truukjes.....daar hebben we wat aan!

Heb zelf ook een compressor.....niet de minste.....een Carl Martin...
Maar tja....kan dr niet zo goed mee overweg.
Misschien maar weer eens afstoffen....willen vooral op mijn cleane geluid gebruiken...ala Under the Bridge

Vinni

MaBeCo
23 februari 2005, 23:41
Hoi Lucky, je schrijft dat je een Barber compressor gebruikt, is dat de Barber Tone Press, daar heb ik namelijk zelf ook interesse in.

Lucky
23 februari 2005, 23:46
yep de tone press.
maar er zijn geloof ik verschillende versies van...ik heb de latere.

seymour? wat waren ook al weer de verschillen?


lekker bakkie hoor die tonepress. hij knijpt wat minder dan bv een Keeley
is bruikbaarder als een soort booster vanwege de blend knop

Izegrim
24 februari 2005, 00:17
Een compressor is ook heel relekst als je heel strakke palmmutes wilt spelen. Fiks beetje compressie en dan de gain van je distortion terugdraaien. Klinkt ongeveer als Jon Schaffer (Iced Earth, Demons & Wizards). Normaal bepaalt de dynamiek van je spel of je chuggachugga hebt en je wilt meestal niet dat je met slordigheid de snaar onregelmatig hard aanslaat. De comp houdt je prachtig boven dat grensgebied.

Negative K3 fan
24 februari 2005, 17:53
enne..
bij oversturing blijft het volume wel nagenoeg gelijk, maar de hoeveelheid boventonen varieert wel. daardoor kun je wel dynamiek maken, als je hard ramt levert dat een veel doordringend geluid dan wanneer je zacht speelt.

(ok, en als je gain op 10 hebt staan maakt het inderdaad geen drol meer uit)

klopt, maar kwa volume geen verschil!

gibls6
24 februari 2005, 18:50
Kijk dat soort truukjes.....daar hebben we wat aan!

Heb zelf ook een compressor.....niet de minste.....een Carl Martin...
Maar tja....kan dr niet zo goed mee overweg.
Misschien maar weer eens afstoffen....willen vooral op mijn cleane geluid gebruiken...ala Under the Bridge

Vinni

Ruilen tegen mijn Carl Martin Contour & Boost, worden we allebei mssch gelukkig :lol:

vinni
25 februari 2005, 02:18
Nee dank je,

Weet het nog niet zeker....en weg = weg....

Vinni