PDA

View Full Version : Zou er nou zoiets zijn als...



alexgit
6 juli 2002, 00:12
..... een gitaar waarbij alle snaren afzonderlijk versterkt kunnen worden. Dus niet mono geluid, maar gewoon dat je de D-snaar harder kan zetten dan de A-snaar ofzoiets dergelijks..?

Bas
6 juli 2002, 00:15
nou heb ik een tijdje terug een artikel gelezen (dacht in de kijk) waar ze een gitaar hadden die niet normale pickups had, maar een soort sensors. die dingen "scande" de snaren via infrarood en hadden zo een veel betere manier om het geluid over te brengen. misschien zou het daarmee kunnen?

maargoed.. al die high tech zooi in je gitaar is ook niet echt wat je wil. beetje nostalgie mag wel...

alexgit
6 juli 2002, 00:17
Jah weet ik, maar het lijkt me gewoon wel vet om het een keer uit te proberen.
Gewoon wat opnemen en dan mee klooien.
Of natuurlijk als je een fingerpicking liedje uit wilt zoeken dan de hoge tonen wegdraaien, eerst de bas uitzoeken, en dan andersom...

Bas
6 juli 2002, 00:20
zelf mis ik niet echt zon feature opzich. hoor alles wel redelijk ok..

wel leuk om ff mee te spelen iig=)

alexgit
6 juli 2002, 00:21
Ja nee ik mis het ook niet, maar ik vroeg het me gewoon af.
Het lijkt me gewoon geinig.

JV
6 juli 2002, 00:22
dan zou je volgens mij een pickup moeten bedenken met 6 verschillende pooltje op een rij die elk apart het geluid opvangen. en dan 6 potmeters erop schroeven voor het volume, verder kan het volgens mij alleen maar door de pooltjes van je pickups omhoog of omlaag te schroeven, maar das een beetje lastig midden in een nummer :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-07-06 00:23 ]</font>

Bas
6 juli 2002, 00:23
Op 2002-07-06 00:22, schreef JV:
dan zou je volgens mij een pickup moeten bedenken met 6 verschillende pooltje op een rij die elk apart het geluid opvangen. en dan 6 potmeters erop schroeven voor het volume, verder kan het volgens mij alleen maar door de pooltjes van je pickups omhoog of omlaag te schroeven, maar das een beetje lastig midden in een nummer &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-07-06 00:22 ]</font>


practise practise practise :grin:

alexgit
6 juli 2002, 00:23
Ja, maar als je gewoon 6 pooltjes hebt voor je pickups, dan kan het toch zijn dat ze gewoon nog geluiden van de snaren eromheen opvangen?
Maar het wordt zeker veel geklooi aan je gitaar ja..

JV
6 juli 2002, 00:31
percies, dan gok ik dat die teveel aan geluid opvangen alsnog. dus dan moet je ze ook nog helemaal afschermen van andere dingen en ook dat alleen de trillingen recht erboven opgevangen worden. succes met denken :razz:

alexgit
6 juli 2002, 00:36
Jaah, ik ben niet echt supertechnisch aangelegd, dus dat kan nog wel even duren
:wink:
Maar als ik iets weet dan hoor je van me!
:wink:

alexgit
6 juli 2002, 00:50
Het blijft leuk om erover te fantaseren!
Maar als er mensen zijn die echt iets weten dan wel antwoorden he!
Is wel interessant...

lars
6 juli 2002, 01:07
wat je ook nog kan doen is een hele goeie equalizer na je gitaar zetten en uitzoeken welke snaar in wel eq gebied zit en die wan versterker/uitzetten. is natuurlijk wel moeilijker als je vooraan de nek speeld, maar zoalng je op de laatste 4 frets per snaar blijft moet et te doen zijn.

alexgit
6 juli 2002, 01:10
Pff ja, dat lijkt me nog een hele klus anders...

2muchcoffeeman
6 juli 2002, 01:23
nah, tis allemaal al eens gedaan, 6 pickupen op een rij, 1 element met 6 uitgangen en zelf elk gitaarfretje z'n eigen mic. Heb zelf een ooit een Arp Avatar gehad, gitaarsynth uit de seventies die 6 ingebouwde fuzzen had, voor elk snaartje eentje. Het geluid wordt er transparanter van maar is dat wat een gitaristje zoekt? Ik vind stereo al teveel heisa. Ik bedoel, ooit ergens in een zaal gestaan en gehoord dat de gitarist stereo speelde? Je kan beter zorgen dat je haar goed zit...

alexgit
6 juli 2002, 12:42
Jeee, elk gitaarFRETJE z'n eigen mic, doe normaal.
Maar die 6 pickups vangen die dan niet nog geluid op van de snaren eromheen?
Of hoe zit dat dan?

pimmetje
6 juli 2002, 13:12
Ik heb inderdaad ook pas iets gelezen over iedere snaar z'n eigen infra-rood (of zo) pick-up, maar die zaten dan in de brug. Optische elementen heet dat geloof ik. Er was ook een site van.

Je had daardoor geen last meer van string-pull en je kon het geluid en volume van iedere snaar afzonderlijk instellen. Het werd geloof ik vooralsnog vooral op basgitaren gebruikt om nog meer laag eruit te kunnen trekken.

pimmetje
6 juli 2002, 13:15
Die site ff opgezocht: http://www.lightwave-systems.com

plusminus
6 juli 2002, 13:15
Is zoiets niet te doen met een midi gitaar ?
zoeen waar je ook drums etc. mee kan spelen

2muchcoffeeman
6 juli 2002, 15:37
http://www.guitarcrazy.com.au/GodwinGO.htm, daar staat er eentje..

je bedoelt zoiets als 6 singlecoils horizontaal naast elkaar? pfff.. dat krijg je er niet eens opgeschroefd

alexgit
6 juli 2002, 17:56
Volges mij zit je dan nog met het probleem dat die ook geluiden opvangen van andere snaren...

2muchcoffeeman
7 juli 2002, 02:03
enniewee, daarom hebben gitaarsynt's, die niet zo slim zijn om te horen wanneer welke snaar gespeeld wordt, een element dat het signaal van elke snaar apart doorgeeft, een hexafonisch pickupje. Dat bedoelt u toch? Ik zei het al, tis al allemaal uitgevonden en ligt bij u bij de gitaarboer in de etalage..

ginne
7 juli 2002, 02:07
eey, manne, niet kloten, gitaristen zijn geen violisten, tenslotte.

Rammen met die hap. Jimi, Kurt, Durst, Eddie of Jango: die hebben hier nog nooit over nagedacht. En terecht.

2muchcoffeeman
7 juli 2002, 02:26
amen! one two three...

sash
7 juli 2002, 02:29
Praise the lord!

miegiel
8 juli 2002, 10:44
kijk maar eens naar de VG-8 van roland, doet precies wat je wil.

alexgit
8 juli 2002, 12:39
Op 2002-07-07 02:03, schreef 2muchcoffeeman:
enniewee, daarom hebben gitaarsynt's, die niet zo slim zijn om te horen wanneer welke snaar gespeeld wordt, een element dat het signaal van elke snaar apart doorgeeft, een hexafonisch pickupje. Dat bedoelt u toch? Ik zei het al, tis al allemaal uitgevonden en ligt bij u bij de gitaarboer in de etalage..


Ja ik weet het, ik ben heel vervelend, maar hoe werkt dat dan, zo'n hexafonisch pickupje?
Pickupjes vangen tenslotte trillingen op en andere snaren geven ook trillingen. Ik begrijp niet hoe het kan dat ze dan maar van 1 snaar de trillingen opvangen.

piezo
20 juli 2002, 14:10
Uiteraard zullen de pooltjes van een electro-magnetisch hex-element ook wat signaal oppikken van naastliggende snaren. Bij gitaarsynths valt die overspraak (want zo heet dat) doorgaans buiten de grenzen van de triggergevoeligheid. Piezo zadeltjes kun je apart aansluiten, via een mini 6-kanaals mixer. Bij hoogohmige elementen zul je altijd vrij veel overspraak hebben, maar de vraag is of je dat ook hoort in een stuk muziek. Platenspelers hadden op z'n best een overspraak van -45 dB, maar toch had je al een behoorlijk stereogeluid.

Anders Destium
20 juli 2002, 22:57
Wat was nu ook al weer de reden dat je dit wilde behalve dat technologie natuurlijk supergaaf is (gaaf dichtgetikt). Volgens mij is het werken met bijvoorbeeld infra-sensoren de enige mogelijkheid, het is onmogelijk om dit met mono versterkte elementen te doen.Dit is omdat als je dan twee snaren tegelijk aanslaat het volume dan ineens twee keer zo groot is (lijkt me erg vervelend)!

alexgit
21 juli 2002, 20:50
Nee ik zeg niet dat ik dit wil, ik vroeg me gewoon af of zoiets uberhaupt bestond.
DAt leeg me wel geinig.
Gewoon om es uit te proberen.