PDA

View Full Version : Een gitaar laten bouwen



Janne
22 februari 2005, 21:27
Nou ik ben dus op zoek naar n nieuwe gitaar, ik heb nog niks getest in winkel en ga dat nog zeker wel doen. Maar ik vroeg me af hoe duur het ongeveer is om een goede gitaar te laten bouwen, wat de voor- en nadelen daarvan zijn en waar dat allemaal kan in Nederland.
(ik ga waarschijnlijk wat meer werken binnenkort (vaker dan 2 dagen in de week :D ), dus mijn budget wordt dan ook wat hoger).

Janne

Daniël_san
23 februari 2005, 19:37
Bij lakewood kan je de customshopprijslist (wat een kutwoord :-D ) downloaden. Dat zal vast ook wel bij larrivee, martin en andere kunnen....... Ze kosten wel wat meer dan 2000 euro.

Picker
23 februari 2005, 20:58
Janne, ga gewoon voor een goeie Taylor of zo!

Het nadeel van een handbouw gitaar is dat je je meestal al verplicht tot aanschaf (en aanbetaling!) voordat die gitaar gebouwd wordt, je vervolgens een jaar of langer kunt wachten en dan maar moet afwachten of ie 'gelukt' is.

Ikzelf ben steeds minder gecharmeerd van handbouw gitaren. De meeste handbouwers doen echt alles nog met de hand, en ik geef toch echt de voorkeur aan een gitaar waarbij de kritische onderdelen met een computergestuurde laser worden gesneden in plaats van met een handzaag. Ik heb zelf in de loop der jaren al heel wat beunhazen van gitaarbouwers meegemaakt hoor! Ze hullen zichzelf in een mysterieuze waas van "alleen wij begrijpen echt waar het over gaat want daar moet je wel een bijzonder gave voor hebben...", kloppen je een hoop geld uit de zak, en intussen hebben ze geen benul waar ze mee bezig zijn. Niet allemaal natuurlijk, maar toch...

OK, voordeel is: je kunt je gitaar net zo laten maken als je zelf wil. Maar er is ook zoveel keuze in de 'fabrieks' gitaren. En natuurlijk zijn er hartstikke goeie gitaarbouwers, maar die zijn ook hartstikke duur! Dan mag je wel 8 dagen in de week gaan werken en dan duurt het nog jaren voor je je gitaar kunt betalen!

Voor veel minder geld koop je een gitaar die even lekker speelt en net zo mooi klinkt hoor! Mijn Taylor 712 - betere gitaar bestaat niet. Wel anders, wel duurder, zelfs mooier, en ook veeeeeeeel duurder, maar niet beter.

En bovendien: uiteindelijk komt 3/4 van het geluid toch uit jezelf...

Picker.

Janne
23 februari 2005, 21:24
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar ik vind het nog steeds een mooi idee om een gitaar te hebben die speciaal voor mij gemaakt is :D .
En is dit bij de "kleine" gitaarbouwers die alleen maar custom gitaren maken, of zou dit bij bijvoorbeeld lakewood minder (kunnen) zijn?

bert k
24 februari 2005, 00:33
Ik vind het nogal kort door de bocht om Lakewood, Larrivee en Martin over een kam te scheren met allerlei 'beunhazen van gitaarbouwers.' Kijk eens bij Sander de Gier www.degiergitaarbouw.nl , dat is zo'n kleine bouwer, en die maakt fraai spul.
En klakkeloos iedereen een Taylor aanraden, tja, fijn dat je blij bent met je gitaar. Ik heb op een aantal hele mooie Taylors gespeeld, maar ook op een stel waar ik niet warm of koud van werd.
Ik zou een aantal bouwers zoeken, en ook bij hen op gitaren spelen voordat ik ging bestellen.

Buzz
24 februari 2005, 09:14
Janne,

kijk ook eens op de site van Sjak Zwier in Vlissingen. Een "kleine" ambachtelijke bouwer. Hij heeft o.a. ook een gitaar gebouwd voor Gert de Meijer. Voor de zanger van Blöf ook, geloof ik. Ik meen ook begrepen te hebben, dat dat niet eens zoveel scheelt met een mooie Taylor (om dat gehypete merk toch maar weer eens te noemen).
Ik heb een paar ervaringen met hem als vakman en ik kan je zeggen: Dit is GEEN knoeier!
Succes met je zoektocht!

Picker
24 februari 2005, 09:20
En klakkeloos iedereen een Taylor aanraden, tja, fijn dat je blij bent met je gitaar. Ik heb op een aantal hele mooie Taylors gespeeld, maar ook op een stel waar ik niet warm of koud van werd.

Pas op, ik schreef: een goeie Taylor of zo. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je eenmaal van plan bent om een gro(o)t(er) bedrag uit te geven aan een gitaar, er heel erg veel keus is in de betere merken, en je dan precies weet wat je krijgen gaat, omdat je de gitaar al in je handen hebt vóórdat je hem koopt.

Ik zou alleen een handbouw aanraden aan mensen die het niet zo opvalt als er duizend euro meer of minder op hun bankrekening staat, en als je al een set goede 'werk'-gitaren hebt.

Janne
24 februari 2005, 11:54
En klakkeloos iedereen een Taylor aanraden, tja, fijn dat je blij bent met je gitaar. Ik heb op een aantal hele mooie Taylors gespeeld, maar ook op een stel waar ik niet warm of koud van werd.

Pas op, ik schreef: een goeie Taylor of zo. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je eenmaal van plan bent om een gro(o)t(er) bedrag uit te geven aan een gitaar, er heel erg veel keus is in de betere merken, en je dan precies weet wat je krijgen gaat, omdat je de gitaar al in je handen hebt vóórdat je hem koopt.

Ik zou alleen een handbouw aanraden aan mensen die het niet zo opvalt als er duizend euro meer of minder op hun bankrekening staat, en als je al een set goede 'werk'-gitaren hebt.
Hier kan ik wel inkomen ja.
Ik heb besloten om eerst eens rond te kijken naar bestaande gitaren, en ook even goed na te denken wat ik er precies allemaal mee wil enzo.

Mattia
24 februari 2005, 13:35
Het nadeel van een handbouw gitaar is dat je je meestal al verplicht tot aanschaf (en aanbetaling!) voordat die gitaar gebouwd wordt, je vervolgens een jaar of langer kunt wachten en dan maar moet afwachten of ie 'gelukt' is. [quote]

Ja, sorry, maar dat is dus absoluut niet per se waar. Aanbetaling, ja, maar de meeste handbouwers die ik ken (vooral in de VS) hebben een 'niet goed geld terug' garantie; ze weten donders goed wat ze bouwen, maar het is wel slim om een paar 'show' modellen te bespelen voor je een bouwer uitkiest.

[quote="Picker"]
Ikzelf ben steeds minder gecharmeerd van handbouw gitaren. De meeste handbouwers doen echt alles nog met de hand, en ik geef toch echt de voorkeur aan een gitaar waarbij de kritische onderdelen met een computergestuurde laser worden gesneden in plaats van met een handzaag. Ik heb zelf in de loop der jaren al heel wat beunhazen van gitaarbouwers meegemaakt hoor! Ze hullen zichzelf in een mysterieuze waas van "alleen wij begrijpen echt waar het over gaat want daar moet je wel een bijzonder gave voor hebben...", kloppen je een hoop geld uit de zak, en intussen hebben ze geen benul waar ze mee bezig zijn. Niet allemaal natuurlijk, maar toch...

Ik ben erg bevooroordeeld, omdat die dingen zelf bouw (als hobby), maar ik kan het er min of meer helemaal niet mee eens zijn. 99% van alle gitaarbouwers die ik tegenkom zijn oprecht, eerlijk, en geven gelijk toe dat ze niet alles weten, niet alles kunnen, en altijd aan het leren zijn. Je hebt altijd idioten ertussen zitten, maar je moet ook niet klakkeloos wat gaan kopen van iemand waar je nooit wat van gehoord hebt/niets van bespeeld heb.

Verder, kritische onderelen? In een gitaar? Die per gitaar precies hetzelfde zijn? Welke dan precies? Binnen een fabriek, waar iedere gitaar door verschillende mensen in elkaar wordt gezet, waar ze allemaal precies moeten lijken, dan ja, prima, als 't kan. Voor een neck joint a la Taylor? Eigenlijk gewoon noodzakelijk. Is dat beter dan met de hand gezaagd? Klinkt dat beter? Zit dat beter in elkaar? Nee. Natuurlijk niet. Je kunt met de hand net zo akkurate verbindingen maken, alleen duurt 't soms iewat langer. Er wordt genoeg uitbesteed aan CNC; mensen die hun fingerboards pre-slotted kopen, allerlei jigs en tools om een compound radius te maken, machines om bindings precies goed te krijgen. Het is dan wel niet computer gestuurd, maar consistentie zit erin. Verder heeft het gereedschap dat gebruikt wordt geen enkel invloed op het resultaat. Dat ligt in de handen van degene die het gereedschap gebruikt.

Waar de handbouwer z'n voordeel heeft is het kunnen inspelen op de materialen die hij gebruikt; daar is geen standard voor te ontwikkelen, dat merk je zodra je 10 topjes van dezelfde soort naast elkaar legt, en gaat tappen en flexen. Balken? Idem ditto. Soms wil 't net een andere bebalking hebben, en lang niet alle stukken balkhout zijn even sterk/stijf/licht.

Geen enkele grote fabrieksgitaar wordt geboud zodat de specifieke stukken hout het best tot hun recht komen; dat wordt niet eens geprobeerd. Ze hebben een minimum aan 'veiligheid' die er voor zorgt dat niks uit elkaar ploft, maar dat alles wel goed klinkt . Er wordt nooit het uiterste uit gehaald. Kunnen ze geweldig zijn, mooi zijn, consistent goed zijn, makkelijk aan te komen zijn? Zeker. Beter, of net zo goed als een handgebouwde gitaar die door een ervaren gitaarbouwer is gemaakt? Misschien af en toe, als dat design voor dat hout toevallig precies past.


OK, voordeel is: je kunt je gitaar net zo laten maken als je zelf wil. Maar er is ook zoveel keuze in de 'fabrieks' gitaren. En natuurlijk zijn er hartstikke goeie gitaarbouwers, maar die zijn ook hartstikke duur! Dan mag je wel 8 dagen in de week gaan werken en dan duurt het nog jaren voor je je gitaar kunt betalen!

Voor veel minder geld koop je een gitaar die even lekker speelt en net zo mooi klinkt hoor! Mijn Taylor 712 - betere gitaar bestaat niet. Wel anders, wel duurder, zelfs mooier, en ook veeeeeeeel duurder, maar niet beter.

En bovendien: uiteindelijk komt 3/4 van het geluid toch uit jezelf...

Dat laatste is uiteindelijk wel waar :-)

En nu komt 't belangrijkste: voor jouw bestaat er misschien geen betere gitaar. Bestaan er beter gitaren? Tuurlijk wel. Zijn ze allemaal handgemaakt? Tuurlijk niet.

Er heerst ook een beetje een mythos over de prijs van handgemaakte gitaren; er zijn goede, degelijk bouwers met basisprijzen van rond de 2500-3000 Euro; als ik zoveel uit zou willen geven, ga ik liever naar de handbouwer dan dat ik een overpriced Taylor ga kopen. Maar ik sleutel er liever zelf aan totdat ik iets bouw dat ik gewoon degelijk vind.

Verder, qua productie gitaren vind ik Taylors gewoon goed. Consistent goed. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze allemaal echt precies hetzelfde zijn, en het standardmodel is zodanig ontwikkelt dat de consistentie en kwaliteit er is. Geloof ik dat er vele beter akoestische gitaren worden gemaakt? Vast en zeker. De meesten in Amerika, omdat de markt daar veel groter is. The Golden Age of the Handbuilt Guitar, zeggen velen. En er zitten uiteraard altijd wat klungelende, nietswetende bouwers tussen, maar die zijn echt de minderheid.

Picker
24 februari 2005, 23:00
Hoi Mattia.

Nou, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Gelukkig maar.

Maar eh... over dit:

> Bestaan er beter gitaren? Tuurlijk wel.

Nou, in mijn perceptie niet hoor! Het wordt ook een wat moeilijke discussie, wanneer is een gitaar nou beter? Wat is dat, beter?
Tot aan een bepaalde prijsklasse spreekt het voor zich. Maar op een gegeven moment worden gitaren gewoon allemaal erg goed. En dan kan de ene natuurlijk heel anders zijn, en veel duurder, maar beter? Hoezo beter? Klinken ze dan mooier als ik er op speel? Of anders? En wat is dan mooier? Moeilijk hoor!

Dus pas als iemand mij kan zeggen kan wat er principieel anders zou moeten zijn aan mijn Taylor om hem "beter" te maken, dan pas wil ik geloven dat er een betere gitaar bestaat. Voor mij vooralsnog niet hoor!

(Maar wel mooiere - die 914 van bert, gatsammekrake wat een juweeltje! :-))

Picker.

Mattia
25 februari 2005, 10:48
Hoi Mattia.

Nou, jij hebt duidelijk andere ervaringen dan ik. Gelukkig maar.

Heh. Ik moet toegeven dat ik bijzonder weinig Nederlandse bouwers ken en/of ben tegengekomen. Misschien dat er een cultuurverschil bestaat, ik weet 't niet, maar iedereen die ik heb ontmoet, tja, ik kan er eigenlijk alleen maar positief over zijn.


Maar eh... over dit:

> Bestaan er beter gitaren? Tuurlijk wel.

Nou, in mijn perceptie niet hoor! Het wordt ook een wat moeilijke discussie, wanneer is een gitaar nou beter? Wat is dat, beter?
Tot aan een bepaalde prijsklasse spreekt het voor zich. Maar op een gegeven moment worden gitaren gewoon allemaal erg goed. En dan kan de ene natuurlijk heel anders zijn, en veel duurder, maar beter? Hoezo beter? Klinken ze dan mooier als ik er op speel? Of anders? En wat is dan mooier? Moeilijk hoor!

Dus pas als iemand mij kan zeggen kan wat er principieel anders zou moeten zijn aan mijn Taylor om hem "beter" te maken, dan pas wil ik geloven dat er een betere gitaar bestaat. Voor mij vooralsnog niet hoor!

(Maar wel mooiere - die 914 van bert, gatsammekrake wat een juweeltje! :-))

Nouja, het punt is gewoonweg dat 'Beter' in the eye of the beholder ligt. De ene vind 'n 714 qua houtsoorten (714, da's toch een Cedar Top?), formaat, en dus tonaliteit gewoon niks. De ander vindt het he je-van-het der gitaren :-) Ik ben blij dat je jouw droomgitaar, qua klank, al hebt gevonden, zal ik maar zeggen.

Er bestaan geen twee gitaren op de wereld die precies hetzelfde zijn. Zelfs aangrenzende stukken hout kunnen toch net wat anders klinken, etc. Enige manier om die Taylor te 'verbeteren', zo mogelijk, zou zijn om terug in de tijd te gaan, die materialen pakken, en ze anders te verwerken. Misschien komt er dan een 'betere' gitaar tevoorschijn. Misschien. Maar misschien is die Taylor nou net wat die hout stukken 'nodig' hadden om optimaal te gaan klinken. Dat kan ik niet zeggen.

Het is maar wat je zoekt. Ik denk wel dat als je genoeg gitaren zou bespelen, dat je iets zou vinden dat je 'mooier' vond, qua klank. Het gaat hier niet om 'principieel anders', eerder om kleine verbeteringen, de details, zeg maar, en dan wel op een manier die jouw aanspreekt. Kan zijn dat jij gewoon die toon zoekt, en al hebt gevonden, ookal is die in de oren van sommige mensen niet het 'Ideaal'. Irritant he, subjectiviteit?

Maar goed, ik dwaal nogal af. Als ik (hopelijk) over een paar decennia wat betere bouwsels kan toveren, kom ik even langs om ze door een echte goede speler (want ik doe maar wat ;-) te laten beordelen, afgesproken? Of misschien gewoon al eerder, voor de feedback.

chris c
25 februari 2005, 17:08
Twee weken geleden was ik in Canterbury. Daar prijkte in de etalage van een gitaarzaak een schitterende handgebouwde gitaar van Alister Atkin, een zelfstandige bouwer uit Canterbury. Het was een dreadnought, qua versiering vergelijkbaar met een Martin D-38 of D-40. German spruce top, Waverly stemmechanieken, herringbone, sunburst enz. De gitaar klonk ook werkelijk prachtig. Prijs 1900 pond, wat allicht minder is dan een soortgelijke Martin en vele Taylors.

Picker
2 maart 2005, 15:33
Nog even iets over 'betere' gitaren.

Mattia schreef "Ik denk wel dat als je genoeg gitaren zou bespelen, dat je iets zou vinden dat je 'mooier' vond, qua klank."

Ik kan je zeggen, als dat ooit gaat gebeuren dan gaat me dat wel heel erg veel tijd kosten. Mijn ervaring is dat je een gitaar pas echt goed kunt beoordelen als je er ongeveer een week op gespeeld hebt. Gedurende die week leer je jezelf (onbewust!) alle uit de gitaar te halen wat erin zit. Ik schrijf bewust "onbewust" (volgens jullie het nog? ;)) omdat het een proces is dat ongemerkt plaatsvindt.

Ieder gitaar klinkt natuurlijk anders, en reageert anders op een bepaalde aanslag. Allemaal vinden we bepaalde dingen wel mooi en andere niet, en allemaal zijn we in staat tot zelf-lering. Wat er dus gebeurt als je een gitaar speelt, is dat je heel geleidelijk je manier van spelen aanpast aan het geluid wat jij het mooist vindt. Bijvoorbeeld harder op de bassen, of juist minder hard, enzovoort.

Maar zoals ik zal zei, dat is een onbewust proces, en soms ook heel subtiel! Het is dus niet zo dat je dat zelf in de hand hebt. Ik speel de laatste weken bijvoorbeeld uitsluitend op mijn Taylor en ben helemaal in de wolken. Pak ik nu mijn Ovation, dan gaat het voor geen meter. Het zou me weer een paar dagen kosten om mijn aanslag enz. weer opnieuw te programmeren om alles uit de Ovation te halen.

Ik kan dus niet makkelijk switchen tussen twee verschillende gitaren. Ik weet namelijk niet precies wat ik doe om ze goed te laten klinken. Maar mijn onderbewustzijn (?) kennelijk wel.

Nog een voorbeeld: als ik op reis ga en geen ruimte heb voor een gitaar, neem ik altijd mijn Martin backpacker mee. De eerste dag klinkt het als elastiekjes op een broodtrommeltje. Maar na een dag of wat kan ik zelfs daar een behoorlijk geluid uit krijgen. Pak ik dan thuis de Maton of zo weer, dan is dat helemaal geen "hè-hè eindelijk" sensatie, maar moet ik ook daar weer even omschakelen.

Het verbaast me daarom ook hoe sommig mensen zes gitaren oppakken en na een paar minuten spelen zeggen: "die is de beste". Volgens mij hebben ze een kans van 5/6 om er naast te zitten... :)

Picker (altijd eigenwijs).

Janne
2 maart 2005, 15:41
Mooi verhaal picker, zoals altijd klopt het natuurlijk allemaal wat je zegt :wink: .
Maar ik denk dat je in een winkel dus wel kan zeggen welke gitaar (voor jou!!!) het beste is. Want dat is de gitaar die het mooist klinkt bij jouw manier van spelen op dat moment, waarschijnlijk pas je je manier van spelen daarna nog meer aan aan die gitaar, maar als een gitaar al bij jouw manier van spelen past dan is die voor jou al beter dan die andere 5 denk ik.

Janne

Picker
2 maart 2005, 15:50
Ja, OK, ik bedoel eigenlijk ook als je zes hele goeie gitaren pakt . Niet zes willekeurige nee.

(Sorry - ik pak altijd alleen maar de hele goeie... :oops: )

Wat mij wel opvalt is dat veel mensen de bespeelbaarheid ook mee laten tellen in hun beoordeling. En dat is natuurlijk fout, want dat kun je (laten) veranderen. Daardoor verandert de klank overigens ook weer, ach ja, het is ook wel ingewikkeld allemaal...

Gelukkig heb ik mijn Taylor met de olifantentanden!

Picker.