PDA

View Full Version : Big Muff



sash
5 juli 2002, 23:51
Hoe klinkt ie in vergelijking met ander fuzz pedalen? Welke zouden jullie me nog meer aanraden om uit te testen, in ongeveer dezelfde prijsklasse?

Fluffy
6 juli 2002, 00:02
probeer toch es een keer de ProCo rat. Die hebben ze me op het forum ook aanbevolen en ik ben er zeer tevreden over.

sash
6 juli 2002, 00:35
Ik heb de RAT geprobeerd, maar het was toch niet echt de sound die ik zocht. Bedankt iig.

Mitch
6 juli 2002, 18:32
De Big Muff moet je hebben als je gaat voor een donkere fuzz met flinke sustain. Het nadeel van veel laag is wel dat je soms moeilijker door de mix komt, maar da's iets wat heel erg afhangt van je bandleden/versterker/gitaar etc.
De fuzzface reissue slaat nergens op; klinkt afgeknepen en heeft bar weinig sustain.
FZ-7 van Ibanez is ook niet slecht: beetje meer richting 'distortion' als je 'm vergelijkt met de Big Muff (wat meer mid), maar hij is een stuk veelzijdiger. Met een switch kun je drie modes selecteren: beetje fuzz, veel fuzz en een soort overkill ! Erg leuk, zeker voor het geld.
Zoom heeft sinds kort ook een fuzzpedaal in hun nieuwe serie losse pedalen; kritieken zijn zeker niet slecht, ik zou zeggen lovender kritieken dan hun multi's.
Bovenbeschreven pedalen kun je allemaal uitproberen bij Feedback.

Als je voor de Big Muff gaat moet je wel de NYC nemen, die Russische gaan te snel kaputt !

sash
6 juli 2002, 19:15
En voor de echte Hendrix fuzz, welke moet ik dan nemen. De Big Muff of de Zoom? Nog andere modellen voor een goeie hendrix sound?

Frusciante
6 juli 2002, 19:47
toen hendrix nog in bestaan was bestond zooooooooom nog niet, gelukkig trouwens. dus er blijft er nog 1 over. hendrix gebruikte in begin de dallas arbitur fuzzface, en later combineerde hij deze onder andere met de big muff. hij modificeerde zijn wah (incl distortion) en gebruikte verder plexi's.
een vriend van hem modificeerde al zijn pedaaltjes naar hendrix behoeften en zodoende klinken de ri's bijna nooit als het origineel. tja een hendix sound zit vooral in je amp , een wah en een fuzz (evt booster)
niet te veel inmengingen toebrengen is de kunst van het begrijpen van zijn sound. een nadeel van de muff is trouwens dat hij geen true bypass heeft wat af en toe behoorlijk iritant is.

sash
6 juli 2002, 21:23
Ah dat is idd irritant dat ie geen true-bypass hebt. Dan zal ik em toch maar niet kopen denk ik. De Roger Mayers schijnen aardig in de buurt te komen van het origineel, maar die zijn ook veel duurder. Ik denk dat ik toch die Zoom is ga proberen en als ie niet klinkt laat ik em mooi liggen :smile:

Mitch
6 juli 2002, 23:40
Roger Mayer zit inderdaad weer in een heel andere prijsklasse; dan kun je net zo goed gaan denken aan de perfect instelbare Carl Martin.
Als je toch de Zoom gaat proberen moet je 'm toch echt nog ff vergelijken met de Ibanez; is misschien niet à la Hendrix, maar wel erg veelzijdig voor zijn centen....

In de thread Vintage=beter heb ik het nog over mijn Shin-Ei/Companion Fuzz-wah; daar zit ook een mid-scoop fuzz op die erg goed in de buurt komt van de Hendrix sound. Op Marktplaats heb ik er pas nog één te koop zien staan. Kan ik je van harte aanbevelen :grin:

sash
6 juli 2002, 23:44
Hmm klinkt interessant, ik zal eens kijken.

jpb
7 juli 2002, 12:28
De Octavia fuzz die Hendrix gebruikt in de 'who knows' solo vind ik ook goed klinken. Ook omdat hij ook nog eens bijna een halve toon te laag soleert (opzettelijk?) Soundsamples die hier dicht in de buurt komen staan hier:
http://www.fulltone.com/stpframe.html

jpb
7 juli 2002, 12:32
Overigens, buiten de mig muff en de rat is ee goeie fuzz vaak veel duurder. Maar wat is duur. Leg het geld van een avondje stevig stappen op dat wat je voor een big muff moet neertellen en je bent er. Zonder kater bovendien.

sash
7 juli 2002, 12:46
Stappen doe ik nooit, dus daar zal ik geen geld vandaan kunnen halen...