PDA

View Full Version : ik wil zelf een speakerkast bouwen!



anoniem
27 september 2001, 22:04
Hallo allemaal,
Ik heb dus het plan opgevat om zelf een (of meerdere) speakerkasten te gaan bouwen en nu hoop ik dat iemand mij aan de volgende informatie kan helpen:
Men zegt dat er een groot verschil zit in klank afhankelijk vanwelke afmetingen je de kast maakt. Wie kan mij vertellen of dit klopt en zoja, waar vind ik info over welke afmetingen voor welke speakers/klank gebruikelijk zijn?

Stratopeek
28 september 2001, 20:54
Wat voor kast wil je dan precies bouwen??
4x12?? 2x12?? Of nog heel wat anders??
Je kan het in principe zo maken als je zelf wil, dicht of open kast, enz. Ik zou je wel een beetje aan de afmetenigen houden die door de bekende fabrikanten ook gemaakt worden. Of je bouwt zelf wat en kijkt gewoon of het goed is, als het niet zo is maak je hem anders!

Rectifier
28 september 2001, 21:20
Je kan ook een 4x12 maken met compartimenten.
Laat je de achterkant van de bovenste 2 speakers open (Fender karakter) en de achterkant achter de 2 onderste speakers maak je dicht (Marshall) Heb je 2 speakerkasten ineen.

anoniem
29 september 2001, 10:19
ja, het moet dus een 2x12inch kast worden vanwege tilgemak. En verder is het gewoon het belangrijkst dat-ie goed klinkt. Momenteel speel ik op een 2x12inch marshall met celestions die erg lekker klinkt en veels te zwaar en onpraktisch is. Bovendien wil ik een flightcase laten maken voor m'n speakerkast en als ik dat zou doen voor de kast die ik nu bespeel, komt de speaker te laag of te hoog te staan op het podium, you snap? Als ik een kast bouw met de speakers gewoon naast elkaar zou ik 'm uiteindelijk op de flightcase kunnen zetten en dan staat-ie ongeveer op de goede hoogte. Vandaar dat ik een andere kast wil bouwen, want die marshall klinkt eigenlijk geweldig.

anoniem
4 oktober 2001, 00:55
nou...snap het niet helemaal.
Je kunt toch een case laten maken die bijvoorbeeld de sluiting halverwege de hoogte van de versterker heeft?
Mijn ervaring met zelfbouw (marshall 4 x 12 en Ampeg 8 x 10 is: gebruik goede speakers, copieer de kast die je nabouwd (beproefde concepten) en gebruik berken mulitplex 18 mm (gitaar)of 22 mm (bas). 22 mm DMF is ook perfect en heel mooi te verwerken. beter en meestal goedkoper is: koop een gebruikte kast en case. Succes.