PDA

View Full Version : 'k snap niks van de footswitch



hansoonk
22 februari 2005, 18:52
Ik ben niet echt een electrola, dus misschien kan iemand me helpen met het volgende:

Mijn Rath-amp heeft een remote-uitgang om van clean naar overdrive te schakelen. Deze doet het: als ik een plug in de uitgang stop en de polen doorverbind, dan gaat-ie in de overdrive. Als ik de polen niet doorverbind is-ie clean.

Ik wil deze gebruiken met een oude Marshall footswith. Deze lijkt het ook te doen: uitgeschakeld meet ik een weerstand tussen beide polen oneindig; als ik hem inschakel valt de weerstand weg, dus lijken de polen doorverbonden.

Het gekke is nu dat als ik de plug aan de footswitch soldeer en hem in de remote-uitgang stop de amp in de overdrive gaat, ongeacht of ik hem nu in- of uitschakel.

Nielsje
22 februari 2005, 18:56
wellicht zit er nog een switch op de amp, die je moet omzetten, ..

zoiets vaags heb ik ooit gehad op een marshall combo...

jorrit
25 februari 2005, 15:07
hmz wel offtopic maar k heb greenbacks gezien bij carvin voor 79 dollar. lijkt mij niet veel zeker gezien de huidige dollar koers....iets voor jou nielsje?

marc_o
25 februari 2005, 15:14
@jorrit, voor zulke dingen hebben ze PM uitgevonden, dit is wel een hele snelle dooddoener op een normale vraag......

Sorry topicstarter ik kan je niet helpen, maar ik denk dat er nog ergens een switch zit die je eerst moet overhalen en dan wel kunt schakelen met een footswitch...

pol
25 februari 2005, 16:02
zijn het allebei mono pluggen ?
Als dit het geval is is er met het solderen toch iet misgelopen en heb je een kortsluiting gemaakt zodat de polen altijd verbonden zijn.

Guinness
26 februari 2005, 12:09
Je hebt ook zoiets als een switch die maar heel even een contact nodig heeft om het kanaal permanent te schakelen, dus als je schakelt gaat het van heel snel uit>aan>uit --kanaal aan.......uit>aan>uit--kanaal uit.

Misschien is het dat? Dan moet je even naar de electronicaboer on zo'n switch te halen. Kosten maar een paar euro.


Sorry ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen :)

Mitch
26 februari 2005, 13:12
Moment schakelaar. Je bedoelt het verschil tussen (op zijn Engels) latching en non-latching switches. Met en zonder 'klik' dus.

vester86
27 februari 2005, 18:16
ik denk zelf dat er een stereoplug aan die footswitch zit, en dat die remoteingang een monoplug nodig heeft. zodoende zal ie altijd doorverbonden worden...

hansoonk
1 maart 2005, 08:59
Dank je voor je reacties. Om te beginnen probeer ik de footswitch gewoon even opnieuw te solderen. Een kortsluiting ergens lijkt mij het meest logisch. Die had ik echter ook moeten meten lijkt me ...
Over de andere suggesties. Ik heb alles nog eens nagelopen: De switch heeft geen stereo-plug, de amp heeft geen momentschakelaar (als ik er een plug insteek en de polen doorverbind gaat-ie naar zijn gain-kanaal, anders niet). Ik hoef dus ook niet ergens een knop om te zetten.

hansoonk
5 maart 2005, 19:59
Opgelost ...

De LED zat met een extra weerstand parallel aan de schakelaar gesoldeerd. Als de schakelaar aanstond was de weerstand door de parallele LED groter dan direct door de schakelaar en trok-ie geen stroom (LED-uit). Als de schakelaar uitstond, ging nog een klein stroompje door de LED, waardoor-ie ging branden. Dit kleine stroompje was blijkbaar voldoende om de versterker in de overdrive te houden. Ik heb de LED nu in serie geplaatst met de schakelaar en alles doet het nu zoals het moet. 8-)