PDA

View Full Version : Project eindelijk af!



Negative K3 fan
22 februari 2005, 15:38
vandaag hebben we ons verslag ingeleverd, de erik zandstra champ!

hij is in zn volle volledigheid te downloaden:

http://home.zonnet.nl/spit23/pwsfinal.zip

ik ben bang dat er wat foutjes in zitten, ik hoop dat jullie er iets aan kunnen bekritiseren!

nicoverduin
22 februari 2005, 16:16
Eerste reactie. En ik ga het vanavond lezen


Fantastisch :-D :-D :-D :-D
Nico

Negative K3 fan
22 februari 2005, 16:20
je staat zelfs in onze bronnen nico

dejohan
22 februari 2005, 16:23
Dit gaat van pas komen. Ik wil nog veel bijleren over buizenamps, en mss binnen onbepaalde tijd een simpele champ bouwen, en dit is toch al heel goede lectruur hiervoor.

nicoverduin
22 februari 2005, 16:52
Kon het toch niet laten om het alvast door te lezen. Ik ben onder de indruk van hoe jullie het gedaan hebben. Zeker met zo'n meewerkende school :wink:
Over het gitaren deel kan ik nog niets zeggen. Het buizendeel zou ik laten opnemen in het forum voor alle beginners om dit eerst door te lezen (Franc :o ).
Overigens die negatieve feedback, klinkt als het "verkeerd om aansluiten" van de primaire wikkeling. Je krijgt dan geen negatieve feedback, maar positieve feedback. Gewoon die 2 draadjes omdraaien.

Ben benieuwd wat de school ervan vond?

Groetjes
Nico :-D :-D

Jeroenvanhulsteijn
22 februari 2005, 17:19
Heel leuk om te lezen! Heb pas een klein stukje gelezen. Bleef hangen bij het gedeelte over output transformatoren. Jullie zeggen daar dat de vereiste lage anode impedantie van de buizen zo'n output transformator noodzakelijk maken. Dus toen werd ik nieuwsigierig naar OTL ontwerpen. Philips heeft deze wel gemaakt bleek. Ik geloof alleen niet dat er nog hoge impedantie speakers (800 ohm) gemaakt worden :) . Erg leuk project hebben jullie iig gedaan.

Negative K3 fan
22 februari 2005, 18:37
je bedoelt dus speakers?

maar van dat hoog impedante speaker gedoe weet ik niets, helemaal niet bezig geweest, kun je ook wel een PWS over maken, maar ik heb het gewoon voor de handigheid maar als feit aangenomen.

ropp
22 februari 2005, 18:45
Goed NK3, heb weer een heleboel bijgeleerd. Ga binnenkot ook maar is proberen een eigen amp te maken :cool:
THANX!!!!

Negative K3 fan
22 februari 2005, 19:21
Goed NK3, heb weer een heleboel bijgeleerd. Ga binnenkot ook maar is proberen een eigen amp te maken :cool:
THANX!!!!

geen dank!!! zet hem op.

Nielsje
22 februari 2005, 19:31
ik ga zo ook lezen! (zeg neg, hoe komt het toch dat je zo veranderd bent?)

bert k
22 februari 2005, 19:42
Goed stuk, man! Je gaat er echt lekker diep op in, dat moet wel een goeie beoordeling opleveren. Gefeliciteerd.
(Beetje stokpaardje van me: ik val toch wel een beetje over al dat nutteloze Engels. Elektronica mag van mij helemaal in het Nederlands. En jij gebruikt twee talen door elkaar heen. Maar dat is miereneuken, agree.)

Nielsje
22 februari 2005, 19:44
En jij gebruikt twee talen door elkaar heen. Maar dat is miereneuken, agree.)

:-D :-D :-D

Negative K3 fan
22 februari 2005, 21:48
bert k, dat klopt, als je de inleiding had gelezen zou je het snappen.

ik ben gewoon gigantisch gewend aan het engels omdat ik alle kennis opgedaan heb in het engels, bij het schrijven van het verslag moest ik mezelf telkens corrigeren anode te gebruiken ipv plate en stuurrooster ipv grid en van sommige dingen weet ik gewoon de vertaling niet (coupling caps) en vond ik de letterlijke nederlandse vertaling ook zo lelijk, dus dan maar tussen haakjes.

alle bronnen, op gitaarforum na, die ik heb gebruikt waren engels. extra pittig natuurlijk :)

Nielsje
22 februari 2005, 22:26
Bij parallelle schakeling wordt de capaciteit opgeteld. Bij seriële schakeling is het resultaat het product- gedeeld door de som van de capaciteiten.

dit schreef Negk3.. dit wist ik nie..

aangezien het bij weerstanden andersom is..

maar goed, weer wat geleerd :)

Negative K3 fan
22 februari 2005, 22:37
ja ik onthoud het ook niet op die manier, ik onthoud het door te denken aan hetgene dat het precies het tegenovergestelde is van weerstanden :)

bij serieel verbinden worden de voltages wel opgeteld

hmm nu begin ik trouwens te trwijfelen, want ik heb ook ergens gelezend at condensators serieel dezelfde capaciteit blijven houden (als van 1 individueel dus) maar dat de belastbaarheid (volts) wordt opgeteld...

pfft... wie helpt ons uit de brand?

bert k
22 februari 2005, 23:12
bert k, dat klopt, als je de inleiding had gelezen zou je het snappen.

ik ben gewoon gigantisch gewend aan het engels omdat ik alle kennis opgedaan heb in het engels, bij het schrijven van het verslag moest ik mezelf telkens corrigeren anode te gebruiken ipv plate en stuurrooster ipv grid en van sommige dingen weet ik gewoon de vertaling niet (coupling caps) en vond ik de letterlijke nederlandse vertaling ook zo lelijk, dus dan maar tussen haakjes.

alle bronnen, op gitaarforum na, die ik heb gebruikt waren engels. extra pittig natuurlijk :)
Haha, ja, het leven is zwaar... En dacht je dat ik de inleiding gelezen had :-D Ik zit er niet echt mee, hoor, ik vind het echt een klassewerkstuk, ook gewoon iets om op Internet te laten staan, ergens in een FAQ. en het is dus gewoon een koppelcondensator...

Nielsje
22 februari 2005, 23:27
nou ik heb het nu voor een best deel doorgelezen, (ga nu pitten zo...)

maar ik vind het goed duidelijk :)

ik vind dat de uitleg over de buizen zelf (eventueel wat uitgebreid) best bij de FAQ mag staan...

H.Manback
23 februari 2005, 00:35
Dat condensators serieel dezelfde capaciteit hebben is onzin. De impedantie van een condensator is 1/2*pi*C, en zo kan je ook afleiden dat ze parallel optellen en serieel zich anders gedragen (ze halveren als je C voor beide hetzelfde neemt).

Wat wel zo is is dat andere parameters anders doen (ESR bijv.) maar daar heb ik de ballen verstand van verder :D

Edit: Foutje bedankt, de formule is natuurlijk 1/2*pi*f*C met f=frequentie in Hz