PDA

View Full Version : Vraagje voor linkshandige gitaristen



supergeezer
22 februari 2005, 12:02
Hallo iedereen,

Dit lijkt misschien een domme vraag, maar kunnen linkshandige gitaristen eigenlijk gitaartabs lezen? Ik bedoel natuurlijk: moeten zij dit in spiegelschrift houden of maakt dit niets uit?

thanks

Supergeezer

BassAgent
22 februari 2005, 12:07
Tuurlijk niet, je ziet het toch per snaar? Dat maakt dus niet uit welke snaar/fret je speelt.

supergeezer
22 februari 2005, 14:42
tuurlijk niet wat?

kunnen ze het nu lezen of niet? :-?

supergeezer
22 februari 2005, 14:43
tuurlijk niet wat?

kunnen ze het nu lezen of niet? :-?

supergeezer
22 februari 2005, 14:46
tuurlijk niet wat?

kunnen ze het nu lezen of niet? :-?

supergeezer
22 februari 2005, 14:53
tuurlijk niet wat?

kunnen ze het nu lezen of niet? :-?

Lenweë Míriel
22 februari 2005, 17:16
Links handige kunnen toch ook gewoon een boek lezen.
Wat is dan het verschil je leest bij beiden van links naar rechts en zover ik weet lezen links handige niet van rechts naar links. :razz:
Notenschrift kunnen linkshandige toch ook lezen.
Waarom zouden ze dan geen tabs kunnen lezen.
Als je dat kan uitleggen.

Nee mij lijkt het gewoon normaal dat ze ook tabs kunnen lezen.
Dus hier je antwoord: Ja, dat kunnen ze.

bert k
22 februari 2005, 18:14
Denk nou ff na voordat je wat post :-? Een tab is een plaatje van een gitaarhals. Linkshandige gitaren zijn omgekeerd besnaard, dus een linkse gitaartab moet ook omgekeerd staan. Dus het antwoord moet zijn: nee, je kunt tabs niet zomaar lezen (en toepassen) , je moet ze eerst spiegelen.

BassAgent
22 februari 2005, 18:59
Denk nou ff na voordat je wat post :-? Een tab is een plaatje van een gitaarhals. Linkshandige gitaren zijn omgekeerd besnaard, dus een linkse gitaartab moet ook omgekeerd staan. Dus het antwoord moet zijn: nee, je kunt tabs niet zomaar lezen (en toepassen) , je moet ze eerst spiegelen.
Dat is dus niet waar! Een linkshandige gitarist heeft toch dezelfde stemming, dezelfde snarenvolgorde?!?! 2 goede vrienden van mij spelen allebei linkshandig gitaar en lezen alleen maar tabs. Gewone tabs. Geen speciale. Denk zelf na voordat je wat post.

Rewind
22 februari 2005, 20:45
Je leest de getallen, de positie op de hals, of je dat van links of rechts ziet maakt niet uit, ik ga er iig van uit dat er niemand zo stom is om bij de body 'de frets begint te tellen'

Das Schaap
22 februari 2005, 20:59
Alleen van die akkoordfiguren moet je wel omdraaien dan.
http://www.guitarnoise.com/images/articles/446/7.gif
Zoiets dus moet je wel omkeren want dit is wel precies je hals genoteerd.

bert k
22 februari 2005, 22:02
Dat bedoelde ik dus. Gewone tabs maakt idd niet zoveel uit, sorry.

woutB
22 februari 2005, 22:47
Ik ben dus links en inderdaad, tabs zijn geen probleem. akkoorden- schema is een stukje lastiger. Spiegelen kan inderdaad maar dan staan je letters zo raar. Zijn ook wel boekjes in de handel hoor.

supergeezer
23 februari 2005, 07:24
bedankt allemaal. zo simpel was het dus niet!

Pedulla
12 april 2005, 19:43
Ik ben geen gitarist maar een linkshandige bassist.
Ja ik kan tab lezen, geen probleem

Pedulla
12 april 2005, 19:44
Ik ben geen gitarist maar een linkshandige bassist.
Ja ik kan tab lezen, geen probleem

JvD.
14 april 2005, 14:31
Een tab verteld toch niet meer dan op welke fret je de snaar moet indrukken, aangegeven met een nummer.

Ik zie niet hoe je zo'n vraag kunt stellen.

up-guitarman
14 april 2005, 19:52
Volgens mij zijn tabs en akkoorden niet het probleem ...
Wat mss wel een probleem zou kunnen zijn om vlot tabs te kunnen lezen is als je snaren omgedraaid liggen (zo van die linkshandige individuen die wel aan rechtshandige gitaar omdraaien maar de snaren gewoon zo laten staan)

heavy-metal-thunder
9 juni 2005, 14:07
Denk nou ff na voordat je wat post :-? Een tab is een plaatje van een gitaarhals. Linkshandige gitaren zijn omgekeerd besnaard, dus een linkse gitaartab moet ook omgekeerd staan. Dus het antwoord moet zijn: nee, je kunt tabs niet zomaar lezen (en toepassen) , je moet ze eerst spiegelen.

shit man, dat klopt van geen kanten. Een linkse gitarist speelt toch ook met de dikke snaren bovenaan???!!! Tenzij je als linkshandige een rechtse gitaar bespeelt zonder de snaren om te draaien.

Dus : tabs zijn zowel voor li al re!!!!!!!!!!!!

BassAgent
9 juni 2005, 15:56
En dat is nodig om een 2 maanden oud topic omhoog te schoppen?

olaf reijnders
6 juli 2005, 22:48
Misschien dat ik iets nuttigs bij kan dragen. Ik ken het probleem. Mijn manier om hier mee om te gaan is het te bekijken alsof je in de spiegel kijkt. Ik ben dus ook linkshandig en heb ook altijd rechtshandige leraren gehad. Misschien heb je hier wat aan.

Thom TK
8 juli 2005, 00:07
Ik ben linkshandig, gitarist, en ik heb geen problemen met tabs.
In het begin wel lastig, maar eht went wel.