PDA

View Full Version : bas element op gitaar?



Nilzorz
21 februari 2005, 18:17
hey ik heb nog een oude strat staan, en die wil ik graag ombouwen.. ik wil al heel lang een bas element op een electrische gitaar maken, maar ik weet niet of dit kan.. zou dit kunnen met een 6 snarig bass element? :O

alvast bedankt

Dirk_Hendrik
21 februari 2005, 18:21
Nee. Je stringspacing klopt dan niet.
Los daarvan, waarom wil je in hemelsmaam een baselement op een gitaar hebben :???:

birt
21 februari 2005, 20:43
Nee. Je stringspacing klopt dan niet.
Los daarvan, waarom wil je in hemelsmaam een baselement op een gitaar hebben :???:

zo erg is die stringspacing normaal toch niet? je pickup pikt niet enkel trillingen op vlak boven de polepieces hè.
dan kan je ook nog experimenteren met het schuin zetten ed. misschien krijg je er wel leuek geluiden uit :)

Wormaap
21 februari 2005, 20:56
Gewoon proberen :-D Element flink schuin zetten zodat de stringspacing 'n béétje lekker is en gaan met die banaan :-D
Geen flauw idee hoe het gaat klinken, maar ben eens origineel ;)

groovyB3
21 februari 2005, 20:59
Jah zou je best kunnen proberen. String spacing maakt echt geen zak uit, zolang de breedte van je element maar over de gehele breedte van je snaren loopt.

Nilzorz
22 februari 2005, 10:53
dus een vier snarig element, zou de klus moeten doen? los van het feit dat de stringspacing "niet klopt" ? iig bedankt, echt niemand op dit idee gekomen? :razz:

Nilzorz
22 februari 2005, 10:53
dus een vier snarig element, zou de klus moeten doen? los van het feit dat de stringspacing "niet klopt" ? iig bedankt, echt niemand op dit idee gekomen? :razz:

Dirk_Hendrik
22 februari 2005, 11:04
dus een vier snarig element, zou de klus moeten doen? los van het feit dat de stringspacing "niet klopt" ? iig bedankt, echt niemand op dit idee gekomen? :razz:

Het feit dat jij er op komt betekent dat er waarschijnlijk al x mensen hetzelfde idee hebben gehad. Een echt vernieuwend idee hebben is op deze overvolle wereld tenslotte vrij lastig. Je zou dus ook kunnen concluderen dat het feit dat je er nog nooit van iemand gehoord hebt die het heeft gedaan suggereert dat het geen succes was.

@ Birt
Je hebt gelijk dat je pickup niet alleen boven de polepieces up pickt. Doordat die plaatsing van die snaren niet meer klopt met die polepieces heb je alléén wel het probleem dat de sterkte van het signaal per snaar anders gaat zijn en je dus een heel onevenwichtige balans krijgt.

@ Groovy Sash,
Juist jij, die zo altijd en eeuwig zit te kermen over tone, elementen en whatever meer, durft hier te beweren dat "het geen zak uitmaakt". Denk daar nog es over na. Die pole pieces zitten niet voor niks op die plek, met die vooringestelde hoogte, en die elementen zijn ook niet voor niks op die plek in je body gefreest...

bert k
22 februari 2005, 15:03
Maar met het schuin monteren van het element krijg je de spacing precies goed. Hoe het met het uitgefreesde gat in de body zit weet in natuurlijk niet, maar daar is het een zelfbouwprojekt voor.

Dirk_Hendrik
22 februari 2005, 15:32
Veel baselementen met hebben 8 pole-pieces waar de bassnaar tussenin word gemikt. Geen 4....

birt
23 februari 2005, 00:15
snaren hebben op verschillende plaatsen idd verschillende output. mijn punt hier is echter dat er maar een mogenlijkheid is om zoiets goed te merken en dat is het uitproberen. en als hij gedreven is vind hij (mss in combi met een andere pickup) mss heel leuke en bruikbare geluiden :)

JvD.
23 februari 2005, 00:23
ben benieuwd, gewoon doen !