PDA

View Full Version : Nog maar eentje, gitaar afstellen, advies gevraagd



Shaggy
21 februari 2005, 17:45
ik ben van 009 naar 010 gegaan en de eerste 4 frets ratelen dus.. je zou zeggen dat als je meer spanning hebt dat de hals holler gaat staan maar het lijkt alsof ie min of meer hetzelfde is gebleven en dat de zadeltjes iets omhoog moeten en dat er iets geintoneerd moet worden.. nu mijn vraag dan =>

moet de spanning iets eraf gehaald worden als je de zadeltjes omhoog gooit en intoneerd ??


en nog iets .. als je overstapt naar dikkere snaren moet je hals dan holler of boller staan?

groovyB3
21 februari 2005, 19:35
Dat begrip holler of boller heb ik nooit helemaal gesnapt. Anyways, hij moet strakker aangedraaid worden. Maar aangezien er nu al 4 frets ratelen zou ik het niet aanraden.

Als je intoneert en action verhoogt moet je wel ff mechaniek een slagje terugdraaien. Hoeft niet perse, maar vind het persoonlijk makkelijker.

Ik zou eerst even proberen de action wat hoger te knallen en mochten ze dan nog ratelen even de hals wat 'slapper' zetten dat ie wat omhoog komt.

Ik weet niet hoe het zit met jouw gitaar, maar bij sommige gitaren kan je ook de halshoek instellen. Misschien is dat het probleem.

Shaggy
22 februari 2005, 18:31
Ik dacht dus ook dat ik em wat strakker moest aandraaien maar het zijn de eerste 4 frets en alleen de ead snaren.. dus actie wat hoger???

het lijkt me toch niet dat je bij dikkere snaren de hals holler moet stellen :???:

pimmetje
22 februari 2005, 21:23
Er wordt nu door de snaren meer trekkracht uitgeoefend op de hals. Deze is dus (iets) holler gaan staan. Je kan er dus voor kiezen om de hals weer wat rechter (niet "boller") te zetten.

Dit hoeft echter niet!!!!

Een gitaar wordt in de winkel over het algemeen gewoon maar een beetje gemiddeld afgesteld. Er wordt op gelet dat hij octaafzuiver is en dat hij een beetje fijn speelt. Maar dat betekent niet dat die instellingen het beste zijn voor jou.

Kijk ff of je wilt dat de actie bij bepaalde snaren hoger of lager moeten. Als de actie bij de 15e fret of zo je niet bevalt, is er misschien meer te winnen door aan 't zadeltje van de betreffende snaar te klooien. Als het bij de eerste paar frets moet veranderen, zou een KLEINE draai aan de halspen wellicht een betere optie zijn.

Draai niet meer dan pakweg 1/4 slag per keer aan je halspen en laat je hals dan even een uurtje rusten en werken voordat je bezig gaat aan beoordelen en nog meer slagen draaien. Daarna pas nogmaals een kwart slagje proberen.

En vergeet niet je gitaar opnieuw te intoneren na het afstellen van zadels en/of halspen :D.

pimmetje
22 februari 2005, 21:26
Oh ja... nog ff een stapje terug...
De snaren zitten er toch niet NET op?

Zo ja, natuurlijk eerst nog ff een dagje op die nieuwe snaren spelen om te kijken of het rammelen vanzelf ophoudt.

Shaggy
23 februari 2005, 09:35
Hoi pimmetje

Thnx for the info :P .. ik ben nu aan het mailen met blade omdat ik de ingang naar de halspen niet kan vinden.. er is geen plaatje en echt geen ene opening bij de head :-?

pimmetje
23 februari 2005, 10:11
Bij heel wat gitaren zit die ellende ook aan de andere kant van de hals. Bij akoestische gitaren moet je in dat geval via het klankgat. Bij elektrische is er soms wat ruimte gelaten in de slagplaat. Soms moet de slagplaat eraf... en soms is de hals alleen maar af te stellen als je de hals van de gitaar af schroeft.

Je begrijpt wel dat je in het laatste geval eigenlijk gewoon de lul bent.

Shaggy
23 februari 2005, 11:12
Wat een kutzooi zeg :( .. de snaren zitten er al langer op .. ik denk dat het dan of onder de slagplaat is .. als de hals eraf moet ga ik maar terug naar 009 :cry: .. zou de actie wat verhogen kunnen helpen met de eerste 5 frets ??

pol
23 februari 2005, 12:54
ik denk eerder dat je last hebt van een fret die wat hoger ligt als de anderen. Bij welke fret stopt het ratelen ? Veel kans dat die wat hoger ligt dan en dat de snaren bij lagere frets tegen fret raken.

actie verhogen kan iets helpen hier, maar niet veel, hoogte van de nut heeft enkel belang bij losse snaren.

Shaggy
23 februari 2005, 17:15
Hoi

Pol => ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de frets ligt aangezine de rh4 classic netjes uit de fabriek gekomen is. Ik heb de thrusrod gevonden .. hij was verstopt onder een plaatje (levinson) bij de laatste fret :P .. ik heb em nu ongeveer 1/8 slag losser gezet (kan toch niets mis gaan bij 1/8 draai???? ) dus nu ff wachten en over een uurtje weer proberen

als ik de eerste en laatste fret ingedrukt hou dan is er wel een heel klein beetje speling maar te weinig om de buzz op te lossen (als de speling nu kleiner word dan is het dus net andersom en heb ik de ha;s dus rechter gezet??).. actie verhogen hielp geen flikker dus nu maar hals wat holler gezet in de hoop dat mijn rh4 niet naar de klote gaat en dat de buzz nou in hemelsnaam een keer weg is.


pimmetje, waar ben je :razz:

Shaggy
24 februari 2005, 12:00
okidoks

nu heb ik dus een 1/2 slag in totaal gedraaid maar nog weinig resultaat .. moet normaliter heel wat verschil optreden bij een 1/2 draai (linksom)??

pimmetje
24 februari 2005, 12:55
Linksom en rechtsom vind ik altijd kut met cirkelbewegingen... let je dan op de boven- of onderkant van de cirkel? Liever tegen de klok in of met de klok mee :D.

Overigens moet je pol z'n bijdrage niet zo maar terzijde schuiven omdat je gitaar nieuw uit de fabriek komt. Hoger liggende fretjes komen vaker voor dan je denkt. Ga je hele hals eens langs en kijk waar hij ratelt (of juist stopt met ratelen).

Mocht het door een hoger liggende fret komen, dan hoop ik dat je nog garantie hebt. Niet dat 't iets is dat niet verholpen kan worden, maar omdat 't zo voorzichtig en precies moet gebeuren, dat je 't als beginner beter niet zelf kan proberen. De fret kan iets verder 't fretbord in geslagen worden (of iets afgevijld) maar in beide gevallen wil je niet zelf verantwoordelijk zijn voor het te ver gaan met die grappen. Dan ben je nog verder van huis.

Maar ok... ook maar ff de halspen-werking uitleggen voor als je toch nog wilt draaien :D.
Bij het tegen de klok in of met de klok mee draaien, kijk je altijd richting hals. Dus als de nut bij de kam zit, dan kijk je richting body en als hij bij de body zit, juist richting topkam.

Als je de halspen aandraait (met de klok mee dus), wordt deze korter en dus stugger. Hierdoor wordt de hals rechter. Andersom - tegen de klok in - wordt de halspen langer en dus krijgt de hals meer speling om holler getrokken te worden door de snaren.

Ik had dus bij dikkere snaren de halspen een klein stukje steviger aangedraaid (met de klok mee) om de hals weer wat rechter te krijgen. Hij wordt immers iets krommer getrokken door de dikkere snaren.

Shaggy
24 februari 2005, 13:22
Pol heeft idd een punt, ik zal dat iig in mijn achterhoofd houden. Het gebuzz is nu na 3/4 (en 1 dag verder) draai redelijk weg .. alleen als ik iets harder aansla komt het terug :-? .. Is 3/4 draai al teveel (in stappen van zeg een 1/4)? De actie is iig iets verhoogd maar dat kan ik weer bijstellen door de zadels te verlagen?? Of heeft dat geen zin?

Trouwens ik draai tegen de klok in dus, en kijk naar de topkam :) .. ik geloof dat het gevaarlijker wordt als je met de klok meedraaid toch?

pimmetje
24 februari 2005, 13:29
Hoe lang zitten die snaren erop?

pol
24 februari 2005, 14:05
hoeveel afstand heb je nu zitten tussen de snaar en de 7de fret als de 1ste en de laatste fret ingedrukt is ?

Shaggy
24 februari 2005, 16:27
hoi redders in nood :razz:

De nieuwe snaren zitten nu ongeveer een dag of 5 erop, echter 010 dikte heeft er ook eerder opgezeten eerst ernie balls en later dario's en nu zit er weer ghs infinity strings op (met een coating ala elixer). Ik heb altijs dat buzz sinds 010 wel gehad alleen nu ben ik het zat zeg maar.

De afstand van de 7e fret naar de snaar, als ik de eerste en laatste ingedrukt hou (of de holling zeg maar), is nu iets verhoogt naar ongeveer 0,8 mm (was eerst iets van 0,5 mm).

Na de laatste kwart draai (nu in totaal dus 3/4) is de buzz bijna weg alleen als ik wat harder aansla hoor ik het nog. De actie is nog best hoog maar de zadels wil ik eigen weer verstellen als de buzz echt vrijwel weg is.

Shaggy
1 maart 2005, 15:52
ff een update van de situatie

de holling is nu ca 1,3 mm dus al aardig wat .. is dit niet wat teveel ??

anywayzz => de gitaar speelt nu eigenlijk lekkerder en klinkt ook rijker. Tevens zijn vibratos en shit makkelijker en speelt ie gewoon soepeler.

wou ik ff delen .. toch denk ik dat 1,3 mm te hoog is voor het kromtrekken van de hals vandaar dat ik em later toch iets rechter ga stellen :-D

Azrael
1 maart 2005, 16:22
ff een update van de situatie

de holling is nu ca 1,3 mm dus al aardig wat .. is dit niet wat teveel ??

anywayzz => de gitaar speelt nu eigenlijk lekkerder en klinkt ook rijker. Tevens zijn vibratos en shit makkelijker en speelt ie gewoon soepeler.

wou ik ff delen .. toch denk ik dat 1,3 mm te hoog is voor het kromtrekken van de hals vandaar dat ik em later toch iets rechter ga stellen :-D

1,3 mm ? Veels te veel....je moet nog net een klein stukje tussen fret en snaar kunnen zien.

Izegrim
1 maart 2005, 17:03
Misschien heeft hij de snaren niet gefret als hij het meet... HEE DAN TELT HET NIET!!!

pimmetje
1 maart 2005, 17:22
Kijk anders hier 's ff:
http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php

Dit is dan de setup van een strat, maar het geeft aardig aan hoe 't werkt en in welke richting van afstanden je 't moet zoeken. Er staan ook andere types gitaren op die site... maar het gaat toch alleen om indicaties. Uiteindelijk moet je 'm zo afstellen zoals jij het fijn vind spelen.

Azrael
1 maart 2005, 17:28
Misschien heeft hij de snaren niet gefret als hij het meet... HEE DAN TELT HET NIET!!!

Hij zegt in zijn post.......eerste en laatste fret ingedrukt....7e fret gemeten. Beter lezen.

Shaggy
2 maart 2005, 16:16
Is de 1,3 mm echter veels teveel??

Azrael
2 maart 2005, 17:40
Is de 1,3 mm echter veels teveel??

Ja , veel te veel. Van zo'n actie wordt je intonatie niet vrolijk en het zou je speelbaarheid ook niet ten goede komen . Maarja , als jij hem lekker vind spelen nu wie ben ik om te zeggen dat het niet zo is. Blijft ook een kwestie van voorkeur...

taylor
4 maart 2005, 10:55
1,3 is wel teveel ja.

maar je moet dus wel de snaren indrukken bij 1e en laaste fret!om dit meten.

qua speelbaarheid weet ik niet je kunt er van houden, maar een hogere actie geeft wel een betere toon dan lage actie vaak meer dan heelveel lui denken.

je hals staat nu dus veelste te hol om jou worden te spreken.

Shaggy
4 maart 2005, 14:13
@pimmetje = thnx voor de site

@ azrael, ik merk wel dat het iets teveel van het goede is en mijn vraag was echter meer van of het kwaad kan en slecht is voor de hals als ie zo hol staat???


@ taylor, ik meet het ook gefret zeg maar. normaal moet er iets van een vloeitje net doorheen kunnen alleen ik was ff aan het expirimenteren en wat me opviel is dat de toon wat rijker word naarmate je de actie verhoogt en benden gaat veel makkelijker.


Eigenlijk verlies ik wat qua lage actie, snelheid en speelgemak enzo maar je wint wel in opzicht van speelcomfort, toon en eigenlijk ook sustain.


maar goed .. is de holling van 1,4 mm slecht voor de hals?

Azrael
4 maart 2005, 15:13
Slecht voor de hals. Welnee , zo erg is het nu ook weer niet. Het kan gewoon nog wat minder die bolling. Ik bedoelde veel te veel niet super serieus. Het kan gewoon nog wat minder.