PDA

View Full Version : importeren gitaar vanuit amerika



tribal
21 februari 2005, 17:13
Hee allen,

Ik ga binnenkort even overzees naar amerika en wil daar een stuk of wat PRS en custom 24 kopen die ik hier wil invoeren.Weet iemand hoe ik dat douanetechnisch moet doen qua maximum invoer en wat de kosten zijn van bijv een gitaar van 1000 euro percentagegewijs?
Vast bedankt en ik hoor het wel

vinkske
11 november 2007, 14:54
Vraagje... Ik had import gitaar amerika gegoogled en kom bij je berichtje uit... Heb net een gitaar gekocht vanuit Amerika (de FENDER STRAT ERIC JOHNSON SIGNATURE 2-TONE SUNBURST)(JOEHOEE) maar vroeg me af of je me iets kon vertellen over het importpercentage wat je moet betalen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Vonk
11 november 2007, 15:04
De topicstarter is al 2 jaar niet meer op dit forum geweest, dus ik denk niet dat ie kan antwoorden.

Ik lees dat jij al een strat hebt gekocht? Misschien dat het voor anderen interessant is om te vermelden wat jij uiteindelijk moest betalen.

Als ik het me goed herinner van anderen is het 22% import en 18% btw.

FenderPlayer
11 november 2007, 15:37
Ik had laatst om dezelfde reden de belastingdienst gebeld, zij vertelden mij dat je gewoon btw moet betalen, plus nog 3.5 % importheffing over het gehele bedrag, dus het is Prijs+Transport+BTW over dat bedrag+Importheffing over dat bedrag....ik had duidelijk vermeld dat het om een electrische gitaar ging. Ik garandeer niets, maar dit is volgens mij hoe het zit, je kunt natuurlijk ook de belastingdienst bellen.

PGR
11 november 2007, 20:48
Ahoi, elders op een forum gelezen dat de invoerrechten op muziekinstrumenten inmiddels 3,7% is (voor zeker weten wel checken met de Belastingdienst/Douane!) en ook zul je 19% BTW moeten betalen.

Rekensom:

Aanschafwaarde + Amerikaanse tax + Transportkosten (deze heb je natuurlijk niet als je ze gaat halen) * 1.037 * 1.19 = te betalen bedrag.

De PRS-en zijn inderdaad erg goedkoop in de states.

zjanke
11 november 2007, 21:14
Bijna goed, 19% BTW is over transportkosten en uiteraard de aankoop, 3,7% invoerrechten alleen over de aankoop. (Als ze dit tenminste apart vermelden, anders rekenen ze dit wel over de hele hap)

Jay75
11 november 2007, 22:15
komt ongeveer 23 procent bij als je eerlijk bent over de aanschafprijs hehe

Dweezman
11 november 2007, 22:33
Mijn jag heeft 2 a 3 weken bij de douane gelegen, omdat ze twijfelden over de opgegeven aanschafwaarde. Moest een rekening of transactie bewijzen overleggen. Ik moest achteraf nog zo'n 25% over de aanschaf + shipping betalen aan de Staat der Nederlanden.

Xufar
11 november 2007, 23:47
Bijna goed, 19% BTW is over transportkosten en uiteraard de aankoop, 3,7% invoerrechten alleen over de aankoop. (Als ze dit tenminste apart vermelden, anders rekenen ze dit wel over de hele hap)

Dit klopt, behalve dan dat er ook nog een standaard bedrag bij komt (inklaringskosten). Dit kost je nog eens €16,75 (net opgezocht!)

PGR
12 november 2007, 06:41
En om het af te maken: als je met UPS verstuurt (voor de TS n.v.t. natuurlijk) dan moet je hen ook iets van 8 euro betalen voor het feit dat zij het aangeven/inklaren voor je regelen...

EzraGuitar
12 november 2007, 10:54
Kan iemand dan een voorbeeldsom maken? Dan snap ik het beter;)

Orpheo
12 november 2007, 12:59
Kan iemand dan een voorbeeldsom maken? Dan snap ik het beter;)

oh ja, wat is rekenen toch moeilijk...


gitaar kost 1000 dollar. verzenden bijvoorbeeld $180,-. bij elkaar dus 'ongeveer' $1200,-. ik reken 't even om met een grove schatting van het gemiddelde van de dollarkoers van de afgelopen 3 maanden. dit word dus, bij import, berekend op 870 euro. daarover word dan nog 19% btw en 3.8 importbelasting geheven. afgerond :1075 euro. het moment dat de gitaar in NL 1100 euro is, zou ik 't lekker laten. is ie 1200 in NL, zou ik nog eens goed op mijn hoofd krabben, en is ie in NL 1300, zou ik ervoor gaan. je ziet op ebay vaak leuke gibsons gaan voor een spotprijs, maar vergeet niet dat daar nog import, verzenden, btw en inklaringskosten enzo bijkomen.

LP_CL
12 november 2007, 13:56
oh ja, wat is rekenen toch moeilijk...


gitaar kost 1000 dollar. verzenden bijvoorbeeld $180,-. bij elkaar dus 'ongeveer' $1200,-. ik reken 't even om met een grove schatting van het gemiddelde van de dollarkoers van de afgelopen 3 maanden. dit word dus, bij import, berekend op 870 euro. daarover word dan nog 19% btw en 3.8 importbelasting geheven. afgerond :1075 euro. het moment dat de gitaar in NL 1100 euro is, zou ik 't lekker laten. is ie 1200 in NL, zou ik nog eens goed op mijn hoofd krabben, en is ie in NL 1300, zou ik ervoor gaan. je ziet op ebay vaak leuke gibsons gaan voor een spotprijs, maar vergeet niet dat daar nog import, verzenden, btw en inklaringskosten enzo bijkomen.
Hier in België (21% BTW) draait ie nieuw rond de 1500€
Geweldige strat trauwens. De beste standard USA strat imo. Veruit!

Orpheo
12 november 2007, 14:59
Hier in België (21% BTW) draait ie nieuw rond de 1500€
Geweldige strat trauwens. De beste standard USA strat imo. Veruit!

ik heb gewoon 'een' gitaar genomen hoor, een loos voorbeeld, niet specifiek en model :) en in NL is het 19%, vandaar dat ik 't zo uitrekende.

zjanke
12 november 2007, 19:36
Dit klopt, behalve dan dat er ook nog een standaard bedrag bij komt (inklaringskosten). Dit kost je nog eens €16,75 (net opgezocht!)

Dat is een bedrag wat de vervoerder zelf bepaalt, dus dat is niet altijd 16,75. Het zal er meestal niet echt ver vanaf liggen.

vinkske
13 november 2007, 01:11
Allereerst: bedankt voor de reacties... ik had niet in de gaten dat er nog ZOVEEL bovenop zou komen... had ook weinig tijd meer om het na te zoeken vlak voor de sluiting van de veiling! MAAR heb de gitaar gekocht voor $ 1525,- excl en $ 1685 incl verzendkosten. Dit komt neer (met de gunstige dollarkoers van nu) op ong € 1150,-. als ik het nou goed begrepen heb, komt daar dus nog 19 % BTW en 3,7% import bovenop, ofwel 1368,50*1.037 = 1419.14 euro. Plus dan misschien nog 17 € voor de inklaring...

Dat valt me wel ff tegen, want ik had geen idéé dat het zoveel zou zijn, maar, dan nog, deze gitaar is in Nederland € 1899,- (FEEDBACK), dus nog steeds voordelig om uit de USA over te laten komen... EN je Fender rechtstreeks uit de States importeren klinkt stoerder natuurlijk..... ;)

Belangrijkste is dat ik daalijk mijn nieuwe FENDER STRAT ERIC JOHNSON SIGNATURE 2-TONE SUNBURST binnen heb!!!!

Thanx voor de hulp...

Orpheo
13 november 2007, 02:32
ach, het scheelt je toch wel weer een flinke bom duiten!

Steven-gh
13 november 2007, 23:57
Ik ben van plan een Fender American Deluxe Stratocaster HSS te kopen..(import)
Ik zie alleen op de Amerikaanse sites dat ze niet buiten de U.S verzenden..
Nou heb ik er toch 1 gevonden: http://www.wwbw.com/Fender-American-Deluxe-Stratocaster-guitar-i750364.music

Alleen ze mogen niet alles versturen om de een of andere reden(?).. ik vind het nou niet duidelijk of ze deze gitaar naar NL kunnen versturen ofniet.

Ik denk dat ik een telefoontje ga plegen!

Wilde hem eerst bij Thomann (Duitsland) kopen maar daar hebben ze onlangs plotseling de prijs met 100 euro verhoogd. :sneaky:

Fender_Type
14 november 2007, 00:02
Fuck dat! :sneaky:

vinkske
14 november 2007, 00:03
Heb net een mailtje ter bevestiging gehad vanuit de States dat ze de EJ verstuurd hebben, en dat hij met een dag of 5 hier moet zijn... Dan kan ik je alles vertellen over de exacte kosten van importeren!

Het bedrijf wat mij de Eric Johnson verkocht heeft doet volgens mij niet veel anders dan exporteren naar Europa (aangezien ze al meer dan 1200 veilingen op de duitse ebay gedaan hebben tot dusver) en dat bedrijf heet Guitar Relics NY Inc., te bereiken op guitarelics@hotmail.com. Als je een weekje wacht kan ik je vertellen of ze hun beloftes nakomen!

Kiddo001
14 november 2007, 06:13
Hallo,

Misschien een kleine tip.

Als naar het buitenland gaat (om een gitaar of iets te kopen) en je weet de prijs daarvan, laat dan hier in Nederland een bonnetje (het liefst een paar weken van te voren) maken.

Voor dat bedrag kun je dan 1 in het buitenland halen.

Bij de "duane" hoef je je gitaar + aankoopbewijs laten zien.
Als ze dan zien dat het uit Nederland komt (en het bonnetje komt overeen met met het artikel) dan hebben ze geen poot om op te staan!!

Dit werte altijd in dienst (hopelijk ook in de burgermaatschappij!!!)

Groetjes Guido.

PGR
14 november 2007, 09:44
Pas op hoor. Soms is een 'bonnetje' niet genoeg. De douane kan vragen naar een verklaring dat jij het instrument ook daadwerkelijk vanuit NL naar het buitenland hebt meegenomen. Zo'n verklaring kun je aanvragen bij de Douane als je met dure apparatuur (muziekinstrumenten, fotoapparatuur, etc) naar het buitenland gaat.

Franc
14 november 2007, 14:43
Hallo,

Misschien een kleine tip.

Als naar het buitenland gaat (om een gitaar of iets te kopen) en je weet de prijs daarvan, laat dan hier in Nederland een bonnetje (het liefst een paar weken van te voren) maken.

Voor dat bedrag kun je dan 1 in het buitenland halen.

Bij de "duane" hoef je je gitaar + aankoopbewijs laten zien.
Als ze dan zien dat het uit Nederland komt (en het bonnetje komt overeen met met het artikel) dan hebben ze geen poot om op te staan!!

Dit werte altijd in dienst (hopelijk ook in de burgermaatschappij!!!)

Groetjes Guido.

En hoe kom je aan zo'n bonnetje dan?
Je gaat even naar de HEMA en zegt tegen zo'n jongedame achter de kassa: 'ach wil je even een bonnetje uitdraaien voor 1500 euro?'
'O, en zet er ff Elektrische Gitaar op' :lp:

cas121
14 november 2007, 14:49
hahahahha, het kan wellicht makkelijk zijn als je iemand kent in een muziekwinkel

Steven-gh
14 november 2007, 15:19
Heb net een mailtje ter bevestiging gehad vanuit de States dat ze de EJ verstuurd hebben, en dat hij met een dag of 5 hier moet zijn... Dan kan ik je alles vertellen over de exacte kosten van importeren!

Het bedrijf wat mij de Eric Johnson verkocht heeft doet volgens mij niet veel anders dan exporteren naar Europa (aangezien ze al meer dan 1200 veilingen op de duitse ebay gedaan hebben tot dusver) en dat bedrijf heet Guitar Relics NY Inc., te bereiken op guitarelics@hotmail.com. Als je een weekje wacht kan ik je vertellen of ze hun beloftes nakomen!

Okee =).. als je me op de hoogte wilt houden zou dat fijn zijn!

Btw: Ze leveren vanuit die site dus geen Fenders naar Nederland! balen

Jellyfish00
14 november 2007, 15:27
hmm jongens ik ga dit jaar naar Amerika op vakantie (yahay) :)
Maar als ik daar een mooi gitaarske zie en mooi geprijsd (gezien de dollarkoers).. Is het dan aan te raden die te kopen..? Heeft dat hetzelfde effect qua importkosten en..

hoe neem je zon ding terug? In een koffer in bagage = kans op beschadiging? Handbagage? (ya right)..

PGR
14 november 2007, 17:05
hmm jongens ik ga dit jaar naar Amerika op vakantie (yahay) :)
Maar als ik daar een mooi gitaarske zie en mooi geprijsd (gezien de dollarkoers).. Is het dan aan te raden die te kopen..? Heeft dat hetzelfde effect qua importkosten en..


Het is voor de zekerheid handig als je de dollarprijs omrekent naar euros en die keer 1,037 (invoerrechten) en keer 1,19 (BTW) doet. Als de prijs dan nog steeds beneden de NL prijs ligt dan kun je hem kopen. Houdt wel rekening met garantie-issues.

Dan kom je het vliegtuig uit en pak je de gitaar van de band (hij is te groot voor handbagage). Dan loop je naar de uitgang en dan zie je twee bordjes: 'nothing to declare' en 'things to declare' (of 'customs'). Dan sta je voor een interessante keuze.

A. Je loopt door het poortje 'things to declare' (of 'customs')
Je gaat naar het loket/de medewerker en geeft de gitaar aan. Je overhandigd de bon en je betaalt de 3,7% invoerrechten en 19% B.T.W. Niks aan de hand, want daar had je al rekening mee gehouden.

B. Je loopt door het poortje 'nothing to declare'.
Dan kunnen er twee dingen gebeuren:

1. Je loopt gewoon door de aankomsthal binnen.
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist gefraudeerd maar je bent wel een gitaar tegen een uiterst schappelijke prijs rijker!!!

2. Een douanemedewerker denkt: heeee, wat zit er in die koffer??? En hij houdt je aan. Je maakt de gitaarkoffer open en dan vraagt hij: "Heeft u een bewijs dat u deze gitaar voor uw reis in bezit had?" Jij: "Erhmmmmmm, nee". Resultaat hiervan is dat je alsnog de 3,7% en 19% moet betalen PLUS een boete, die volgens mij kan oplopen tot 100% van het niet aangegeven bedrag (!!!!!!!!!!!) omdat je hebt gefraudeerd. Plotseling is je goedkope gitaar een erg dure gitaar geworden!

Iedereen moet deze afweging zelf maar maken, maar zo simpel is het gewoon. Calculeer de risico's in je prijsafweging en besluit of je wilt frauderen of niet.

Jellyfish00
14 november 2007, 17:13
Hmm ik bedank u zeer voor dit uitgebreide en verhelderende antwoord. Maar..betaal je de invoerrechten over de prijs inclusief btw, of wat ik van de berekening kan opmaken, eerst invoerrechten droverheen en met dat bedrag btw uitrekenen..what to think..

naja anyways ik doe wel even een voorbeeldberekening. We nemen een jackson dkmg dinky, in amerika voor zon 800 dollar in de winkels. In Nederland voor zo'n 800 euros.. (grofweg)

Nou leuk en wel gekocht, 800 dollars = 545,50 euro. Hatseflats.

1,19 maal 545.50 = €649,15 + 0,037 x 545,5 (hoop dat t zo werkt) = grofweg €680

Dus als mijn berekening klopt..wat te betwijfelen is heeft het in dit geval zon €120 euro gescheeld. Dit is natuurlijk wat minder als je ook nog een (gitaar)koffer moet aanschaffen voor de terugreis..

vinkske
14 november 2007, 21:00
Okee =).. als je me op de hoogte wilt houden zou dat fijn zijn!

Btw: Ze leveren vanuit die site dus geen Fenders naar Nederland! balen

Leveren ze geen gitaren naar Nederland??? Ik heb mijn gitaar op ebay.de gekocht bij hun en dat was geen enkel probleem! Ik zou ze gewoon es een mailtje sturen of ze deze gitaar voor je hebben, en zo ja tegen welke prijs... Dat zetten ze zelf namelijk op ebay: je kunt een aanvraag doen en binnen 24 uur heb je een reactie met de mogelijkheden... EN ik zou natuurlijk ff zoeken op www.ebay.de!

Verderzzzz update: Ik heb netjes een meeltje gekregen met daarin een bevestiging van mijn betaling (had ze gemeeld en daarom gevragen), en los daarvan een track en trace nummer gekregen van de USPS waarmee hij verscheept wordt, het duurt ong. 5 dagen en hij is gister bij hen weggegaan. Volgens de USPS-site is hij in ontvangst genomen en al doorgestuurd uit New York...

ZIET ER GOED UIT!

vinkske
14 november 2007, 21:03
Hmm ik bedank u zeer voor dit uitgebreide en verhelderende antwoord. Maar..betaal je de invoerrechten over de prijs inclusief btw, of wat ik van de berekening kan opmaken, eerst invoerrechten droverheen en met dat bedrag btw uitrekenen..what to think..

naja anyways ik doe wel even een voorbeeldberekening. We nemen een jackson dkmg dinky, in amerika voor zon 800 dollar in de winkels. In Nederland voor zo'n 800 euros.. (grofweg)

Nou leuk en wel gekocht, 800 dollars = 545,50 euro. Hatseflats.

1,19 maal 545.50 = €649,15 + 0,037 x 545,5 (hoop dat t zo werkt) = grofweg €680

Dus als mijn berekening klopt..wat te betwijfelen is heeft het in dit geval zon €120 euro gescheeld. Dit is natuurlijk wat minder als je ook nog een (gitaar)koffer moet aanschaffen voor de terugreis..

Volgens mij klopt je berekening, alleen weet ik niet of je de 3,7 % betaalt over de prijs inclusief btw, of over de prijs exclusief btw. Maar dat is maar een klein verschil... (ong 3,7 euro in je voorbeeld!)

Reden dat het verschil zo groot is, komt omdat de dollar zo laag staat op het moment. Goed in de gaten houden wat op het moment dat je die kant op gaat de koers is! Voor mij was dat ook de enige reden dat dit interessant was...

heavy-metal-thunder
14 november 2007, 21:54
Ik heb onlangs een Tokai Strat uit Japan laten komen. Heb 10 euro douane aanbiedinsskosten betaald. En vorige maand nog een Fender CS '69 relic uit de States. Heb toen ook 10 euro betaald. Ik zal wel geluk gehad hebben zeker?

btw: is wel in België

heavy-metal-thunder
14 november 2007, 21:58
hmm jongens ik ga dit jaar naar Amerika op vakantie (yahay) :)
Maar als ik daar een mooi gitaarske zie en mooi geprijsd (gezien de dollarkoers).. Is het dan aan te raden die te kopen..? Heeft dat hetzelfde effect qua importkosten en..

hoe neem je zon ding terug? In een koffer in bagage = kans op beschadiging? Handbagage? (ya right)..

ik heb een 6 tal maand geleden een American Vintage 52ri tele gekocht op ebay.com. Heb die voor 35 dollar naar familie in de States laten zenden en mijn schoonvader heeft ze enkele dagen later meegebracht naar België. De tele zit in een sterke case, die heb ik laten omwikkelen met bubble plastic en dan mee met de valiezen in de laadruimte v/h vliegtuig. Schoonvader is er gewoon mee door de douane gewandeld.

heavy-metal-thunder
14 november 2007, 22:00
En hoe kom je aan zo'n bonnetje dan?
Je gaat even naar de HEMA en zegt tegen zo'n jongedame achter de kassa: 'ach wil je even een bonnetje uitdraaien voor 1500 euro?'
'O, en zet er ff Elektrische Gitaar op' :lp:

Jullie Nederlanders zijn toch weinig creatief op dit vlak... tss...

vinkske
22 november 2007, 11:09
JAAAA Allemaal, na lang wachten, is m'n fender Strat Eric Johnson eindelijk bezorgd!!! De kosten vallen mij nog heel erg mee, ik moest € 10,03 aan invoerrechten, € 58,33 aan BTW en €16,75 aan inklaringskosten betalen... Ofwel, € 85,11 waren de totale kosten van het importeren...

Verderz, de gitaar is in perfecte staat, 100 % nieuw (ondanks dat op het verzendbewijs door de verkoper "used" gezet was, zit er nog he-le-maal geen één gebruiksspoor op, de snaren, fretten, fingerboard, alles 100 % nieuw!). Er zit het originele boekje van Fender bij met bijbehorende poetsproducte (in een dichtgesealed zakje dat nog nooit is opengeweest), hij zit netjes in koffer, met nekband erbij (alleen is dit wel echt prul, ga gauw een fatsoenlijke kopen!).

Enige minpuntje was dat de gitaar op het verkeerde adres geleverd is. Ik had een factuuradres en daarbij een ander afleveradres opgegeven (ik ben zelf altijd werken, anders kan ik 'm niet betalen! ;-)). Nou hebben ze hem toch op het factuuradres afgegeven, ondanks dat ik ze daar 2x over gemeeld had om duidelijk door te geven dat dit een ander adres moest zijn. PUUR TOEVAL dat ik vandaag (ziek) thuis zat, anders had ik 'm op het postkantoor moeten gaan halen (nog geen ramp). Levering (vanaf het moment van betaling) heeft 12 dagen geduurd... (daarin wel 2 weekenden).

Dus uiteindelijk een supergitaar voor een belachelijk lage prijs (omgerekend, inclusief verzenden, btw, inklaren enz ong. €1235,-, bij Feedback Rotterdam kost deze zelfde gitaar nieuw € 1899,-) en die ze me geleverd hebben is zeker niet minder! ook in perfecte staat...

Hoop dat ik hier iemand mee kan helpen die aan het twijfelen was om hetzelfde te doen!

Groeten, en nog bedankt voor de reacties!

heavy-metal-thunder
22 november 2007, 12:29
Proficiat. Foto's pleeezzzz.

De opmerking ivm het leveringsadres kan een vergissing voor zijn, maar kan ook een reden hebben i.v.m. paypal beveiliging. ik weet hier niet het fijne van, maar een Amerikaanse verkoper wou dat om deze reden niet doen).

vinkske
22 november 2007, 13:28
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2191.jpg
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2192.jpg
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2184.jpg
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2185.jpg

vinkske
22 november 2007, 13:28
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2186.jpg http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2186.jpg
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2187.jpg http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2190.jpg

vinkske
22 november 2007, 13:29
http://images.andale.com/f2/107/110/8155535/2007/2/3/click2enlarge/GRELICS_2189.jpg

jw009
22 november 2007, 14:14
Ik ben niet zo'n Fender fan, maar ik vind dit er toch wel strak uitzien. Vooral als er wat minder licht opschijnt ziet hij er fraai uit. Gefeliciteerd.

Helter Skelter
5 december 2007, 13:49
kwam bij de search dit topic tegen en dit wil ik wel even met jullie delen:

Een bevriende bassist heeft een jaartje geleden een collega een Musicman Stingray uit Amerika mee laten nemen. De bas kost in Nederland rond de €2000 en hij had 'm voor €1100!

geen slinkse manieren, niks douane omzeilen, de gitaar ging gewoon mee in het vrachtruim en ALLE belastingen cq invoerrechten zijn gewoon betaald. En dan te bedenken dat de dollar nu nog veel lager staat dan een jaar geleden...

Dus zelfs als je de vliegtickets bij het bedrag optelt ben je nog goedkoper uit...misschien een ideetje om een GN-uitje naar de States te organiseren :satisfie:

losjansen
3 januari 2008, 22:45
Ik heb toch flink zitten zoeken, maar op 1 vraag krijg ik maar geen duidelijk antwoord:

Wat gebeurt er nou bij de douane als ik een 2e hands gitaar ( en dan denk ik zelf aan een mooie Gibson LP...) mee neem (of laat nemen) uit de USA. Dollarkoers is gunstig, zeg maar.

Hoe ingewikkeld gaan ze nou eigenlijk doen op schiphol. Hij is 2e hands, ik ben 'm vergeten aan te geven bij vertrek uit amsterdam, etc.

Wie o wie heeft hier ervaring mee???

wikwakka
4 januari 2008, 09:08
Ik wou ook nog even zeggen dat je een gitaar bij de meeste luchtvaartmaatschappijen gewoon het vliegtuig in kan nemen. Heb ik al meerdere keren gedaan en vraag dan gewoon aan een steward(ess) of ze hem ergens apart neer kunnen zetten. Dat deden ze bij mij ergens in 1st class en ik neem mijn gitaren altijd gewoon mee in een softcase.

Het ligt er natuurlijk wel aan of je met een budget vliegtuig vliegt of een redelijke (KLM etc.).

vinkske
4 januari 2008, 23:09
als ik zie dat mijn gitaar TOTAAL 85,- invoerrechten, BTW en inklaringskosten had, wil je daar dan nog veel risico voor lopen?! Heb hem via ebay gekocht, dus heb hem zelf niet ingevoerd, maar ik denk eigenlijk, als je hem gewoon als bagage meeneemt en van de band afhaalt op schiphol de gemiddelde douanebeamte niet meteen denkt aan iemand die hij aan moet houden als hij een gitaarkoffer ziet... Sorry voor alle douanebeamtes hier op het forum ;-) maar lijkt me niet dat als je gewoon door "niks aan te geven" naar buiten loopt je bang moet zijn voor enge scenes met latex handschoenen enzow...

zjanke
4 januari 2008, 23:21
Je hoeft inderdaad niet bang te zijn voor enge scenes met handschoenen, maar ik heb beroepsmatig veel te maken gehad met douane en ik weet dat die mensen veel meer trucs kennen dan wij hier kunnen verzinnen. Als je probeert ze te besodemieteren en ze willen je pakken, dan ga je nat. Maar het blijft een leuk spelletje...

Overigens moet die 85 euro van jou een rekenfout zijn van de vervoerder maar da's voor jou alleen maar een mazzeltje, niet over klagen dus!

eazy G
4 januari 2008, 23:30
tsja die 85 euro is wel erg goedkoop!
Welk bedrag staat er bij "value" op de "customs declaration and dispatch note"?

Ik heb een tijd geleden een gitaar geimporteerd en er komt er nu weer een aan. Mijn vorige had een douane waarde van 774,- daarover moest ik 196,- euro invoerrecten, inklaringskosten en btw betalen.

Valt allemaal wel mee, vind ik!

de gitaren zijn er veel goedkoper en de dollar is laag.
gewoon een goeie deal afwachten en toehappen!
(en op laten sturen dus)

ACSlater
5 januari 2008, 00:04
Tja die €85 kan gewoon niet kloppen bij een gitaar van ongeveer €1450. Ik wil ook weer wat nieuws en het wordt waarschijnlijk importeren. Informatief topic!

Jay75
5 januari 2008, 00:06
Ja man, ik heb ook een gitaar uit USA onderweg,
beter in USA kopen, de dollar staat gunstig en die muziekzaakjes hier hebben hun winst de afgelopen jaren wel gemaakt, hooray for ebay!

losjansen
5 januari 2008, 09:18
ok, dus importeren is in veel gevallen een optie... Nou ben ik alleen een beetje lui, oftewel, kan iemand me de goede plekjes vertellen waar je een mooie, voordelige (2e handse) Gibson Les Paul kan krijgen in de States?

Jay75
5 januari 2008, 09:34
dude: www.ebay.com

losjansen
7 januari 2008, 15:41
Ennuh, hoe zijn de ervaringen van gewoon een (2e hands) gitaar kopen in de USA, bonnetjes opsturen en met mijn blauwe ogen en blonde haar heel dom naar de douane man kijken op schiphol en zeggen dat ik m ook al op de heenweg bij me had??? :hippie:

artnaz
7 januari 2008, 16:21
Potverdikkeme!

Heb dus ook een gitaar uit de States gekocht. Na bijna 4 weken sinds hij verzonden is niet ontvangen. Wat blijkt? Het stickertje waar mijn adres op staat is er af gevallen, en ze hebben de gitaar terug naar de States gestuurd... :sneaky: En de douane of USPS hebben die sticker er zelf opgeplakt nota bene!

Maargoed, ik kan dus weer een tijdje wachten... :mad:

AutoStatic
7 januari 2008, 17:03
Ennuh, hoe zijn de ervaringen van gewoon een (2e hands) gitaar kopen in de USA, bonnetjes opsturen en met mijn blauwe ogen en blonde haar heel dom naar de douane man kijken op schiphol en zeggen dat ik m ook al op de heenweg bij me had??? :hippie:Gewoon BTW en invoerrechten betalen. Als je de boel wilt tillen, be my guest, maar alle tips die hier gegeven worden zijn ook bekend bij de douane. Een beetje douanier houdt je aan als je quasi nonchalant maar toch enigszins schichtig en oplettend naar buiten probeert te lopen langs de nothing to declare. En in het ongunstigste geval heb je dan ook een boete aan je broek.

eazy G
10 januari 2008, 01:19
Gewoon BTW en invoerrechten betalen. Als je de boel wilt tillen, be my guest, maar alle tips die hier gegeven worden zijn ook bekend bij de douane. Een beetje douanier houdt je aan als je quasi nonchalant maar toch enigszins schichtig en oplettend naar buiten probeert te lopen langs de nothing to declare. En in het ongunstigste geval heb je dan ook een boete aan je broek.

precies gewoon invoeren ben je nog goedkoop uit.

Maxdegraaf
11 januari 2008, 15:26
Ik heb zelf een gitaar - zonder deze te declareren - ingevoerd vanuit de VS, en daar heb ik zeker geen problemen mee gehad. Ik denk dat het erg practisch is als je de situatie goed observeert. Stuur maar gewoon iemand, of jijzelf, naar de douane toe. Kijk of er iemand anders staat, of of er überhaupt douaniers staan. Ik mijn geval waren ze te druk bezig met anderen en ben ik zelf rustig door de groene poort gelopen.
Maargoed, als je je de boete wilt riskeren is dat ook niet mijn zaak, ik zeg alleen hoe het bij mij is gegaan.

grizzly
11 januari 2008, 19:20
Wanneer je een goede vriend hebt in de US, die toch eens een tripje in Europa wil doen, kun je hem de gitaar laten kopen. Hij kan hem dan meenemen naar Nederland, zonder problemen gewoon als zijn eigendom.
Tot zover is alles legaal. :)

Otje
22 maart 2008, 11:03
Interessant topic. Ik heb 'n gitaar op 't oog die in de States $700 kost en in Europa €700. Verzendkosten van US naar Nl zo'n $100. Rekensommetje:

$800 = €520.

19% van €520 = €99.

3,7% van €520 = €19.

Plus z'n €16 aan admi kosten en andere onzin.

€520 + €99 + €19 + €16 = €644.

Besparing: €56. Niet de moeite waard (in dit geval). Als ik die gitaar hier koop krijg ik nog een stukje service, garantie, etc.

bassej
22 maart 2008, 11:16
kan je niet een gitaar kopen in USA daar een bonnetje laten maken van de gitaar en een bonnentje van hun startersgitaar. ( 80$) als je dan in NL aankomt betaal je 23% over die 80 dollar :D

Wausser
22 maart 2008, 11:23
de sjakies van de douane hebben wel vaker gitaren langs zien komen hoor...

blimb
22 maart 2008, 11:58
ik zit me af te vragen hoe het gaat als je bijvoorbeeld op londen of op brussel vliegt .. dat is niet je eindbestemming .. T zal waarschijnlijk wel hetzelfde werken .. maar helemaal zeker weten doe ik het niet ..

bassej
22 maart 2008, 14:05
de sjakies van de douane hebben wel vaker gitaren langs zien komen hoor...

Denk je dat een dounemannetje het verschil weet tussen fender les paul. denk het eigenlijk niet, al helemaal niet tussen een squier fender en fenderUSA. En dan zouden ze tegelijkertijd zeker ook nog alles van trompetten , computers ,kleren e.d. weten :harmony:

blimb
22 maart 2008, 14:12
Denk je dat een dounemannetje het verschil weet tussen fender les paul. denk het eigenlijk niet, al helemaal niet tussen een squier fender en fenderUSA. En dan zouden ze tegelijkertijd zeker ook nog alles van trompetten , computers ,kleren e.d. weten :harmony:
maar ze hebben wel gidsjes en internet tot hun beschikking.. echt stom zijn ze niet hoor.

Wausser
22 maart 2008, 14:28
maar ze hebben wel gidsjes en internet tot hun beschikking.. echt stom zijn ze niet hoor.

precies...

gijs_sg
22 maart 2008, 14:39
Toen ik laatst terugkwam, met nieuwe gitaar, uit de states heb ik hem ook gewoon keurig aangegeven. Het eerste wat die douanemeneer zei was: 'zozo, een echte Fender'. Dus reken maar dat ze er wel een klein beetje verstand van hebben.

Wausser
22 maart 2008, 14:40
Toen ik laatst terugkwam, met nieuwe gitaar, uit de states heb ik hem ook gewoon keurig aangegeven. Het eerste wat die douanemeneer zei was: 'zozo, een echte Fender'. Dus reken maar dat ze er wel een klein beetje verstand van hebben.

ja, er is vast altijd wel eentje bij die er wel verstand van heeft, als je ze probeert op te lichten, ben je gewoon de lul

bassej
22 maart 2008, 14:57
En daar hebben ze allemaal tijd voor :nervous: t zijn wel ambtenaren natuurlijk :D nouja ik was het niet van plan hoor, k geef gewoon onschuldige tips.

jplm
23 maart 2008, 10:38
Denk je dat een dounemannetje het verschil weet tussen fender les paul.

....het verschil weet tussen fender les paul????

Die douane-man denkt bij zichzelf waarschijnlijk: wat is het verschil tussen een dood vogeltje? Het ene pootje is even lang.

Groet, Jan.

bassej
23 maart 2008, 12:01
....het verschil weet tussen fender les paul????

Die douane-man denkt bij zichzelf waarschijnlijk: wat is het verschil tussen een dood vogeltje? Het ene pootje is even lang.

Groet, Jan.

ik was 'en' vergeten:) maar toen ik nog niet muziekmaakte was elk instrumen voor mij hetzelfde.

Acoustic
23 maart 2008, 12:29
Aha, ik vertrek deze zomer naar Amerika voor vakantie, nu ben ik net als de meeste van jullie, daar van plan mijn slag te slaan voor een leuke tele. Gewoon een Highway one, kost daaro 750 Dollar. omgerekend, 500 euro, wat natuurlijk niet verkeerd is. Nu heb ik een paar opties.

* Ik koop daar de gitaar, betaal op Schiphol alle kosten er op en eraan wat me rond de 50 euro bespaart. Niet echt de moeite dus. Ik kan hier natuurlijk ook de boel omzeilen, maar de kans dat dat lukt, lijkt me ook niet de moeite.

Ik kan natuurlijk ook, een koffer meenemen uit nederland met een gitaar d'rin ( of geen ? ) een oud ding ofso, die ik daar drop. En daar de Highway in leg en ik die al had meegenomen vanuit Nederland? Hm dat weet ik niet zeker.

Ik koop de Highway in Amerika, en laat 'm verschepen naar Nederland. Betaal ik hier ook de 19% BTW over?

Gr,

blimb
23 maart 2008, 12:41
wat volgens mij de beste manioer is .. maar het blijft natuurlijk wel fraude, is de gitaar gewoon in je bagage meenemen, liefst met een oude gigbag die versleten is .. En er oude snare op zetten en t er allemaal een beetje stoffig uit laten zien .. Dan aan de verkoper vragen of ie ene bonnetje wil maken met tweedehands gitaar dr op .. die dan ook een stuk onder de nieuwwaarde ligt, maar wel redelijk en dan gewoon aangevene bij de doane.. met het bonnetje .. btw betalemn over het tweedehands bedrag .. et voila

bassej
23 maart 2008, 12:55
wat volgens mij de beste manioer is .. maar het blijft natuurlijk wel fraude, is de gitaar gewoon in je bagage meenemen, liefst met een oude gigbag die versleten is .. En er oude snare op zetten en t er allemaal een beetje stoffig uit laten zien .. Dan aan de verkoper vragen of ie ene bonnetje wil maken met tweedehands gitaar dr op .. die dan ook een stuk onder de nieuwwaarde ligt, maar wel redelijk en dan gewoon aangevene bij de doane.. met het bonnetje .. btw betalemn over het tweedehands bedrag .. et voila

dit is een iets doordachtere versie van mijn bonnetje van een goedkopere gitaar.

De Beer
23 maart 2008, 13:10
Hoe doe je dat eigenlijk als je met een gitaar op reis gaat? Dus heen en terug.

Moet je dan je oude bonnetjes van 15 jaar oud mee nemen om aan te tonen dat je dat ding al mee had toen je heen ging?
En in band situaties over zee's, kun je je spul dan wel "gewoon" vervoeren? Heb je daar een douane papiertje voor nodig...?

artnaz
23 maart 2008, 13:12
wat volgens mij de beste manioer is .. maar het blijft natuurlijk wel fraude, is de gitaar gewoon in je bagage meenemen, liefst met een oude gigbag die versleten is .. En er oude snare op zetten en t er allemaal een beetje stoffig uit laten zien .. Dan aan de verkoper vragen of ie ene bonnetje wil maken met tweedehands gitaar dr op .. die dan ook een stuk onder de nieuwwaarde ligt, maar wel redelijk en dan gewoon aangevene bij de doane.. met het bonnetje .. btw betalemn over het tweedehands bedrag .. et voilaAls je een nieuwe gitaar in de States koopt kan dat inderdaad niet misgaan. Maar als hij al tweedehands of je de gitaar moet laten verzenden (zoals de meesten dat hier doen denk ik) wordt het al moeilijker.

Wat me trouwens te binnen schiet. Stel je koopt een gitaar, en betaalt de verkoper in twee keer. Dan laat je hem het bedrag van één van die betalingen opschrijven als waarde. Mochten ze bij de douane om een aankoopbewijs gaan zeuren kun je dan de overschrijving van die ene keer laten zien. Uiteraard moet het niet controleerbaar zijn via eBay ofzo.

Hoewel mij dit persoonlijk iets te ver gaat, lijkt me dit wel goed te werken, toch?

artnaz
23 maart 2008, 13:14
Hoe doe je dat eigenlijk als je met een gitaar op reis gaat? Dus heen en terug.

Moet je dan je oude bonnetjes van 15 jaar oud mee nemen om aan te tonen dat je dat ding al mee had toen je heen ging?
En in band situaties over zee's, kun je je spul dan wel "gewoon" vervoeren? Heb je daar een douane papiertje voor nodig...?Dan moet je vantevoren (dus als je NL uitgaat) het spul aangeven, en dan gaan ze bij terugkomst controleren of je de Stagg niet stiekem voor een vintage Fender hebt omgewisseld! :D

bassej
23 maart 2008, 13:54
Dan moet je vantevoren (dus als je NL uitgaat) het spul aangeven, en dan gaan ze bij terugkomst controleren of je de Stagg niet stiekem voor een vintage Fender hebt omgewisseld! :D

Wat nou als je spul in USA aangeeft en over 10 jaar pas terugvliegt...waarschhijnlijk lul k nou poep maartoch:D

artnaz
23 maart 2008, 13:56
Dat weet ik ook niet. Daar was wel een regeling voor, maar het fijne weet ik er niet van...

Acoustic
23 maart 2008, 14:20
Wat nou als je spul in USA aangeeft en over 10 jaar pas terugvliegt...waarschhijnlijk lul k nou poep maartoch:D

Na 6 maanden na de aankoop betaal je er toch geen BTW meer over?

blimb
23 maart 2008, 15:08
dit is een iets doordachtere versie van mijn bonnetje van een goedkopere gitaar.
tja, t zijn geen debielen daar bij de belastingdienst.. Zij weten ook dat de dollar laag staat en dat er hordes mensen zo spul meenemen..

zjanke
23 maart 2008, 16:51
Wat nou als je spul in USA aangeeft en over 10 jaar pas terugvliegt...waarschhijnlijk lul k nou poep maartoch:D

Als je iets tijdelijk invoert moet je gewoon aantonen dat je het voor een bepaalde datum weer hebt uitgevoerd. Doe je dat niet krijg je alsnog een uitnodiging tot betaling (zo heet het officieel).

Een cheap-ass gitaar meenemen en die in de USA omruilen werkt niet, je moet namelijk aantonen dat je die specifieke gitaar die je meeneemt uit de USA op de heenreis al bij je had. Dat betekent niet dat je dan een briefje krijgt met de omschrijving "zwarte gitaar in koffer", maar een officieel document voor tijdelijke uitvoer met een duidelijke omschrijving van merk, type en serienummers die onlosmakelijk met de gitaar verbonden zijn. Neckplate met serienummer? Dan worden andere unieke eigenschappen gedocumenteerd evt met behulp van foto's of een taxatierapport van een onafhankelijke instantie. Een "bevriende" winkelier een fake-bonnetje laten maken werkt dan niet.
Als de douane het niet vertrouwt gaan ze verder onderzoeken. Als jij een bonnetje overlegt voor een customshop telecaster van 500 €, dan moet in het uiterste geval (rechtszaak omdat je een economisch delict pleegt, maar dat is in het geval van een enkele gitaar niet echt aannemelijk) de winkel waar je de gitaar hebt gekocht aantonen dat dat een gangbare prijs is.

De douane moet niet aantonen dat je smokkelt, jij moet aantonen dat je dat niet doet. Als de douane twijfelt en vragen stelt moet jij aantonen dat je aan de regels voldoet.

Otje
23 maart 2008, 20:32
De douane moet niet aantonen dat je smokkelt, jij moet aantonen dat je dat niet doet. Als de douane twijfelt en vragen stelt moet jij aantonen dat je aan de regels voldoet.Dat is het vervelende bij fiscale zaken: de omgekeerde bewijslast. "Innocent until proven guilty" gaat mooi niet op.

Squier4ever
23 maart 2008, 20:37
dit is een iets doordachtere versie van mijn bonnetje van een goedkopere gitaar.

ja maar dan wel slim en redelijk. sorry maar al je opmerkingen tot zover in dit topic slaan nergens op....

AutoStatic
2 april 2008, 13:16
Even een bumpje, maar iemand ervaring met http://www.fromus2eu.nl ?

soup
12 januari 2010, 11:54
Is dit nu eigenlijk de moeite gitaren importeren (geen speciale modellen of gitaren die je amper tegenkomt/moeilijk vindt)?


Als het zou gaan zonder belastingen, zou het zeer voordelig zijn maar het prijsvoordeel wordt onmiddellijk weggewerkt door de invoerbelasting en verzekering. Daardoor lijkt het mij niet meer interessant.

speedmusic
12 januari 2010, 12:18
Het scheelt een paar centen, maar je loopt wel iets aan risico.
Voor mij de belangrijkste reden om een gitaar uit de VS te halen was heel simpel, ik kon hem nergens vinden in NL.

Maar anders zou ik persoonlijk het risico niet nemen, wel met kleiner spul zoals tuners, bruggen, snaren, elementen enz...

terrasbeest
12 januari 2010, 14:04
Topic gestart onder George W......

Hopelijk zijn jullie er uit tegen dat Obama met pensioen gaat.

soup
12 januari 2010, 14:20
Topic gestart onder George W......

Hopelijk zijn jullie er uit tegen dat Obama met pensioen gaat.
Ga je nu huilen?

Sinner1980
12 januari 2010, 16:38
Gitaren importeren uit de US kan wel degelijk de moeite lonen vind ik...
Maar dan moet je er maar net toevallig heengaan want met opsturen enz vind ik het de moeite niet waard;te omslachtig en risicovol.
Mocht je er nu daadwerkelijk heengaan dan is het een ander verhaal. Ikzelf ga dit jaar naar LA en San Francisco en uiteraard ga ik weer even kijken of ik wat leuks tegenkom...vast wel natuurlijk. Zelfs in New York vond ik het lonend enkel rekenen ze daar wel een hogere sales tax.

Sowieso moet je de gitaar als handbagage meenemen anders vind ik het persoonlijk net ff te spannend,dit zou overigens geen probleem mogen vormen (zeker niet bij KLM of Air France).
Eigenlijk moet je er ook voor zorgen dat je niet rechtstreeks vliegt maar over bijv Parijs of Londen (klotevliegvelden,I know...).
De controle op Schiphol is dan niet of nauwelijks. Overstappen is niet leuk maar goed,als je daardoor je gitaar voor weinig hebt dan vind ik het wel de moeite.

Ook kun je de bijbehorende koffer zelf een beetje 'relicen'. Stickers mee en een schuurpapiertje;werkt prima en uiteindelijk krijg je toch wel krasjes etc op je koffer. Good luck:rockon:

dutch.idiot
12 januari 2010, 19:25
Kun je bij het verlaten van the States je tax niet terugvragen?
Volgens mij kan dat voor buitenlanders bij de NL BTW wel. Iemand enig idee?

Orbis
12 januari 2010, 20:28
Je zou zeggen dat het wel moet kunnen, maar ik kan er helaas op internet niks over vinden. Het zou me ook niet meer dan logisch lijken, aangezien je anders twee keer belasting betaalt. Overal wordt uitgelegd hoe je BTW terugkrijgt, maar hoe je je VAT kunt reclaimen is mij niet helder.

soup
12 januari 2010, 20:34
Gitaren importeren uit de US kan wel degelijk de moeite lonen vind ik...
Maar dan moet je er maar net toevallig heengaan want met opsturen enz vind ik het de moeite niet waard;te omslachtig en risicovol.
Mocht je er nu daadwerkelijk heengaan dan is het een ander verhaal. Ikzelf ga dit jaar naar LA en San Francisco en uiteraard ga ik weer even kijken of ik wat leuks tegenkom...vast wel natuurlijk. Zelfs in New York vond ik het lonend enkel rekenen ze daar wel een hogere sales tax.

Sowieso moet je de gitaar als handbagage meenemen anders vind ik het persoonlijk net ff te spannend,dit zou overigens geen probleem mogen vormen (zeker niet bij KLM of Air France).
Eigenlijk moet je er ook voor zorgen dat je niet rechtstreeks vliegt maar over bijv Parijs of Londen (klotevliegvelden,I know...).
De controle op Schiphol is dan niet of nauwelijks. Overstappen is niet leuk maar goed,als je daardoor je gitaar voor weinig hebt dan vind ik het wel de moeite.

Ook kun je de bijbehorende koffer zelf een beetje 'relicen'. Stickers mee en een schuurpapiertje;werkt prima en uiteindelijk krijg je toch wel krasjes etc op je koffer. Good luck:rockon:

Hmm, dus als je niet rechtstreeks naar je thuisland vliegt is er niks aan de hand maar wat als dit nu niet het geval is?

En stel dat je wel terugkomt met die gitaar (en het is een oude koffer etc.) heeft de douane toch enkel een vermoeden en kunnen ze niks bewijzen (factuur kun je per post opsturen) ?

Sinner1980
12 januari 2010, 20:47
Hmm, dus als je niet rechtstreeks naar je thuisland vliegt is er niks aan de hand maar wat als dit nu niet het geval is?

En stel dat je wel terugkomt met die gitaar (en het is een oude koffer etc.) heeft de douane toch enkel een vermoeden en kunnen ze niks bewijzen (factuur kun je per post opsturen) ?

Ben ik met je eens maar het is gewoon risicoverminderend. Ik heb echt belachelijk veel gevlogen voor mn werk en ben er nog nooit uitgepikt. Weleens de vraag of ik iets aan te geven had maar na nee geantwoord te hebben kon ik doorwandelen...noem het mazeel,noem het routine..whatever;)

Orbis
12 januari 2010, 21:20
Hmm, dus als je niet rechtstreeks naar je thuisland vliegt is er niks aan de hand maar wat als dit nu niet het geval is?

En stel dat je wel terugkomt met die gitaar (en het is een oude koffer etc.) heeft de douane toch enkel een vermoeden en kunnen ze niks bewijzen (factuur kun je per post opsturen) ?

Als ik de verhalen goed ken is de douane lullig genoeg om het typenummer te checken en de gitaar desnoods achter te houden totdat zeker is of hij ingevoerd is. Máár, dan moet je natuurlijk wel echt een zure douanier hebben. Je loopt altijd een (klein) risico, de douane kan je vrij veel maken.

speedmusic
13 januari 2010, 08:41
Van alle gitaren die door mijzelf en vrienden in Amerika zijn gekocht en via een rechtstreekse vlucht zijn teruggekomen is er welgeteld 1 onbetaald door de douane gekomen.

Dit kwam doordat die gitaar bij een Amerikaan op zijn bagagekar lag, een inkomende buitenlander betaald geen invoerrechten.

Wat is er zoal ingevoerd door ons:
Fender Stratocaster (mijzelf)
Fender Jazz bas
Rickenbacker 4001
Gibson SG (vriend van me op dezelfde trip)
Gibson LP St
Gibson LP Custom
Jackson RR (Pro)(de enige waar niet voor is betaald bij de douane)
Jackson RR (USA)

Het maakte allemaal niets uit, mijn gitaar had ik de koffer wat van ge-reliced.
De Rickenbacker en Gibson LP Custom waren tweedehands, het maakte niets uit.


Nu schiet mij wel te binnen dat ik tijdens de reis met mijn Fender Strat ook een tri-axis mee had, hier heb ik niets voor hoeven betalen maar deze lag ook gewoon in mijn koffer.

zjanke
13 januari 2010, 08:49
Dit kwam doordat die gitaar bij een Amerikaan op zijn bagagekar lag, een inkomende buitenlander betaald geen invoerrechten.


Officieel kan hij wel gecontroleerd worden en dan moet hij bij vertrek aantonen dat hij zijn gitaar weer meeneemt. De kans dat dat gebeurt is wel heel klein, maar officieel zou het zo moeten.
Via een andere europese luchthaven binnenkomen zou in theorie ook niks moeten uitmaken, maar blijkbaar zijn er mensen die andere ervaringen hebben. De regels zijn opgesteld voor binnenkomst in de EU....

speedmusic
13 januari 2010, 08:54
De afspraak was dat als de Amerikaan zou worden aangehouden, die vriend van mij gelijk zou aangeven dat het zijn gitaar was.
Maar inderdaad er was een pakkans, maar die blijkt kleiner te zijn dan zelf de grens overkomen met een gitaar.