PDA

View Full Version : Marshall jcm 800 2205 in een band



demetalenman
21 februari 2005, 12:37
hey luitjes,

IK wil binnenkort een buizentop kopen. Ik heb mn oog laten vallen op een Marshall Jcm 800. In de winkel heb ik op een nieuwe 2203 (100watt) gespeeld, vet geluidje kwam eruit in combinatie met mijn les paul. IK ben me op internet gaan orienteren en zag dat er mensen zijn die hun jcm 800 2205 (50watt) verkopen. Dit model is beter 2de hands te vinden dan zijn grotere broer de 100 watt versie, de 2203 of 2210. Mijn vraag is wat zijn de grote verschillen kwa geluid en dergelijke. Ik weet dat erop de 50watter een reverb zit. Maar wat ook belangerijk is dat ik in een band speel en mijn mede bandgenoot nu een buizencombo heeft gekocht de fender deville 65 watter. Kan ik hem bijhouden met de 50watter top.

bijvoorbaat dank,

demetalenman

BLOK182
21 februari 2005, 12:45
De 2210/2205 zijn splitchannel (2 kanaals dus) en de 2203/2204 zijn eenkanaal. Laatstgenoemde schijnen de vetste sound te hebben.

Negative K3 fan
21 februari 2005, 13:08
ik zou me niet druk maken over het gebrek aan vermogen, maar meer de toon, de 2205, 2210, 2203 en 2204 klinken allemaal anders, al zal het niet zoveel zijn. Toch iets om rekenning mee te houden.

pikasso
21 februari 2005, 14:03
ik zou me niet druk maken over het gebrek aan vermogen, maar meer de toon, de 2205, 2210, 2203 en 2204 klinken allemaal anders, al zal het niet zoveel zijn. Toch iets om rekenning mee te houden.

Idd
Qua vermogen ga je dat met gemak trekken.
Wat voor stijl speel je?

V!N
21 februari 2005, 15:27
de 2205, 2210, 2203 en 2204 klinken allemaal anders, al zal het niet zoveel zijn.

bull ..

K3, je hoeft niet op elk bericht te reageren wat je tegenkomt, heus. Reageer liever op berichten over zaken waar je zelf ervaring mee hebt zoals Agile.




Met 50 Watt kun je makkelijk die 65 Watt Fender bijhouden.

Het verschil in het geluid tussen de een- en twee-kanaals JCM800 is als dag en nacht. De twee-kanaals is namelijk niet een een-kanaals waar men met een paar kleine ingrepen een handige twee-kanaals van heeft gemaakt, integendeel ! Het is een totaal andere versterker met een totaal ander circuit.
Een goede twee-kanaals scheurt strakker met een scherper geluid, meer gain en meer compressie. Het clean is zo'n beetje het meest heldere clean wat je ooit uit een Marshall zult horen, haast on-Marshall zo helder.

Als je jezelf "demetalman" noemt, lijkt me de twee-kanaals me beter geschikt voor je.
Maar ookal ken ik JCM800's door en door, ik kan niet voor jouw oren beslissen. Neem je Les Paul mee naar iemand die zijn 2205 of 2210 wil verkopen en blaas het stof uit zijn kamer !

demetalenman
21 februari 2005, 16:19
Ik speel voornamelijk gewoon rock en het liefst een beetje de rock met rauwe vintage toon. Ik noem me meer de metalenman omdat er metaal in mn lichaam zit. De wattage maak ik me maar dan niet zo druk over.

Thijssie
21 februari 2005, 16:37
Ik speel voornamelijk gewoon rock en het liefst een beetje de rock met rauwe vintage toon. Ik noem me meer de metalenman omdat er metaal in mn lichaam zit. De wattage maak ik me maar dan niet zo druk over.

Als je een klassiek rauw rockgeluid wil en je bent niet te beroerd wat met de volumeknop van je gitaar te "spelen", zou ik zeker de 1 kanaals exemplaren proberen.

BLOK182
21 februari 2005, 16:44
Werkt ook goed op pedaaltjes, voor evt nog wat boosts her en der :)

demetalenman
21 februari 2005, 17:10
ja ik zal proberen een 1 kanaals te zoeken, dat is inderdaad meer het geluid wat ik zoek, de beroemde 'brown sound' hoor ik meer terug op de 1 kanaler. Alleen ze zijn iets zeldzamer te vinden op het net. maar zowiezo bedankt voor de tips

josh.vandenberg
21 februari 2005, 17:48
50 watt klinkt direkter en wat strakker.Als je samen met iemand speelt,die over 100 watt speelt snijdt de 50 watte r overal doorheen .Wel een iets dunner geluid,maar zoals gezegd,direkter ,wstrakker en snel furieus lead.

100 watt klinkt warmer ,voller en meer laag.niet zozeer harder.

josh.vandenberg
21 februari 2005, 17:48
50 watt klinkt direkter en wat strakker.Als je samen met iemand speelt,die over 100 watt speelt snijdt de 50 watte r overal doorheen .Wel een iets dunner geluid,maar zoals gezegd,direkter ,wstrakker en snel furieus lead.

100 watt klinkt warmer ,voller en meer laag.niet zozeer harder.

V!N
21 februari 2005, 18:08
Een rocker (met metaal in zijn lichaam) heeft volgens alle regeltjes meer aan de eenkanaals. :) Mocht je echter een twee-kanaals tegenkomen, probeer die dan toch eens uit, wie weet bevalt het je.

Mark S
21 februari 2005, 18:28
als je er een goede 4X12 (of zelfs 2X12) onderhangt dan kan je alvast aan je mede-gitarist vertellen dat hij beter een andere versterker kan gaan zoeken :D

Ik heb zelf een 2204 en zonder powersoak is de Marshall absoluut veel te hard voor de wat kleinere podia, je moet het mastervolume nl. ver opendraaien om DE toon eruit te halen en dan gaat hij echt boomontwortelend hard! Zelf gebruik ik een Weber Mass om 'm in toom te houden (waar ik redelijk tevreden over ben) maar je schijnt de amp ook te kunnen modificeren maar daar weet onze 'Marshall-oloog' V!N ongetwijfeld meer over!

charlie45
21 februari 2005, 18:34
50 watt is zat, behalve als je heel hard heel clean wil (maar wie wil dat nou)

zowel de tweekanaals als de eenkanaals versie zijn helemaal te gek, het grootste verschil is het aantal kanalen (...)

maarre serieus, de klank verschilt iets, maar niet schokkend veel. ik heb met beide ervaring. belangrijker is dat je een goed exemplaar treft en dat je qua features tevreden bent.

(bijv. wil je een effectloop, reverb, of gebruik je gewoon pedaaltjes)

mmrizio
21 februari 2005, 20:00
ja ik zal proberen een 1 kanaals te zoeken, dat is inderdaad meer het geluid wat ik zoek, de beroemde 'brown sound' hoor ik meer terug op de 1 kanaler. Alleen ze zijn iets zeldzamer te vinden op het net. maar zowiezo bedankt voor de tips

't Is inderdaad een geweldig geluid, ik heb er een gehad en zou er wel weer een willen hebben voor erbij. Erbij, want echt praktisch zijn ze niet: 1 kanaal, niet super veel gain en geen effect loop. Als je kunt leven met je volumeknop of een pedaal ervoor om een 2e sound te maken is-tie leuk. Als je effecten als chorus of galm wilt gebruiken... kun je beter een 2-kanaals nemen - of een JCM900.

Maurice

Nielsje
21 februari 2005, 20:17
gewoon een 1 kanaals nemen, een leuke od, (of mijn tip, gewoon een boost) en een volume pedaal..

daar kan ik mee mee redden :)

DaveItUp
21 februari 2005, 20:37
Ook bij een 2205 zul je een overdrive/boost kunnen gebruiken. Tenzij je doof wilt worden en alles wilt overstemmen hehe. Ik kan die van mij echt niet voluit zetten zonder alles weg te blazen(including eigen oren).

pol
21 februari 2005, 20:37
ik heb zelf een 100 watter 2203 en een 50 watter 2204 gehad en op een optreden toen mijn amp defect was op een 2205 gespeeld.
voor rock zou ik zeker die 1 kanaals nemen, en dan nog liefst de 100 watter, die klonk wat feller vond ik, die 2205 vond ik niet zo geweldig, nogal plat en dun. 2204 was ook wel goed, maar braver als die 100 watter.
ik heb es een 2210 maar die vond ik niet goed, nogal modderig, wel geen idee om welke versie dat het ging.

Ik hou persoonlijk meer van 100 watters, die blazen wat feller, maar volume hebben ze allebei meer als genoeg.

pol
21 februari 2005, 20:44
Ook bij een 2205 zul je een overdrive/boost kunnen gebruiken. Tenzij je doof wilt worden en alles wilt overstemmen hehe. Ik kan die van mij echt niet voluit zetten zonder alles weg te blazen(including eigen oren).

wat heeft die boost nu met volume te maken ? boost is toch enkel om een wat ander geluid en meer distortion te krijgen (bv tubescreamer)

DaveItUp
21 februari 2005, 21:16
Als je een flinke (lees gave) distorted sound wilt hebben moet het ding teringhard.... Met een pedaaltje heb je op lagere volumes die distortion. Klinkt het wel anders natuurlijk, maargoed.

Mark S
21 februari 2005, 21:23
Het ligt aan je instellingen : als je de pre-amp op 50% of lager houdt en de master relatief hoog krijg je met een booster (TS-9, GE-7 e.d.) zowel volume als gainvermeerdering, dit is het bekende trucje om van een 1-kanaals stiekem toch een 2-kanaals te maken. Bij hoge pre-amp instellingen krijg je inderdaad alleen maar bakken gain erbij en is de 'volumeboost' verwaarloosbaar.

V!N
22 februari 2005, 09:14
Zelf gebruik ik een Weber Mass om 'm in toom te houden (waar ik redelijk tevreden over ben) maar je schijnt de amp ook te kunnen modificeren maar daar weet onze 'Marshall-oloog' V!N ongetwijfeld meer over!


Ik voel mij zeer vereerd, :) maar een MASS zou ook mijn oplossing zijn. Meer gain, meer controle over de toonregeling, minder helder(/schel), etc, dat doe ik meestal in deze versterkers.
Ik heb wel laatst gelezen over een modificatie die meer laag doorlaat op huis- en slaapkamervolumes. Dit zou een oplossing kunnen zijn, maar het blijft dweilen met de kraan open, het lekkere geluid van het hoge volume zit niet alleen in het laag.