PDA

View Full Version : phase inverter en voorversterkerbuizen



pjutter
21 februari 2005, 11:46
ik heb een randall rgt100ht buizen amp met 5 voorbuizen en 4 eindbuizen en ik wil de huidige sovtek voorbuizen vervangen door JJ 12AX7's voor meer gain en dynamiek.

alleen nu lees ik hier en daar iets over phase inverters en dat daar vaak 12AT7's in worden gestopt. kan iemand mij vertellen waar die phase inverter zit op mijn versterker (welke socket)? en waarom is het beter om daar AT's in te stoppen? en waarom kun je bij bijv. tubetown.de wel balanced AX kopen en geen balanced AT's? is dit niet nodig?

dejohan
21 februari 2005, 12:20
Balanced preampbuisjes voor phase splitter is naar het schijnt apekool. Heb je helemaal niet nodig.


12AT7 zouden een strakkere bassrespons geven (vooral merkbaar bij fender amps).


Dit is ook maar van zien lezen, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Negative K3 fan
21 februari 2005, 13:32
gebalanceerde voorbuizen zijn onzin, mede doorhet feit dat de meeste PI ciurcuits al self balancing zijn.

over 12at7s heb ik veel goeds gehoord, ik heb het zelf alleen nog niet uitgeprobeerd.

pjutter
21 februari 2005, 13:44
ok bedankt, maar hoe weet ik op welke positie (welke van de 5 buizen) die phase inverter precies zit?

Negative K3 fan
21 februari 2005, 14:06
meestal is dat degene het dichtst bij de eindbuizen

bert k
21 februari 2005, 16:37
Vaak wel, maar zeker niet altijd! Niet vanuit gaan.

pjutter
21 februari 2005, 17:25
aha, enige manier om hierachter te komen? ik heb geen schema's ofzo van deze amp.

mathe
21 februari 2005, 18:38
gebalanceerde voorbuizen zijn onzin, mede doorhet feit dat de meeste PI ciurcuits al self balancing zijn.

Is nog niet zo'n onzin als je denkt!
Die balancering heeft wel degelijk zin wanneer dit nodig is (lees: high-end toepassingen).
Het zelf balanceren van een fasedraaier heeft alleen effect op de DC instelling, niet op het AC gedrag.
Een beetje onbalans in een fasedraaier is in een gitaarversterker juist gewenst. Creert namelijk prettige harmonischen bij oversturing.

Marc

Negative K3 fan
21 februari 2005, 18:53
danku

maar de strekking blijft hetzelfde, voor gitaartoepassingen is het onzin een speciaal gebalanceerde te nemen, er zal wel verschil in zitten kwa geluid, maar dat zal hetzelfde verschil zijn als tussen verschillende buizen met afwijkingstoleranties.

pol
6 maart 2005, 20:44
een ecc81 in de phase inverter klinkt wel anders, wat meer gedefineerd misschien, maar ook dunner vond ik, ik heb er terug een jj ecc83 ingestoken.

Antal
7 maart 2005, 03:13
mede doorhet feit dat de meeste PI ciurcuits al self balancing zijn.

Dit is dus gewoon niet waar NK3.