PDA

View Full Version : Nieuwe top op gitaar?



Rewind
20 februari 2005, 23:30
test

Rewind
20 februari 2005, 23:30
Hey hallo mensen,

Ik heb net de search gebruikt, maar ik heb altijd een probleem met zoektermen ofzo, en kon dus niks vinden.
maargoed, mijn vraag.
Kan ik bij een gitaarbouwer een nieuwe top op mijn gitaar laten zetten. Stel ik heb een mahonie body, en wil daar een maple top op. Zou dat kunnen, en hoeveel zou dat ongeveer kosten, of kan ik dat ook zelf doen?
Misschien is fineer wel een makkelijke optie, of ook niet, ik hoor het wel.

Groeten, Erwin

Raytheman
21 februari 2005, 08:38
Alles kan. Waar je rekning meet moet houden is dat de hals dan ook mee omhoog moet. Wat voor model is het?

Mattia
21 februari 2005, 10:53
Op een bestaande electrische gitaar en top laten zetten?

Kun je volgens mij beter vanaf nul beginnen, of als het een bolt-on model is, een nieuwe body maken. Het is geen simpele klus; fineren zou waarschijnlijk nog de 'simpelste' optie, omdat het en verwaarloosbare hoeveelheid 'dikte' aan de body toevoegt, maar fineren is ook een hele kunst.

De kosten worden flink. Er komt vrij veel houtbewerking aan te pas, plus nog de refinishing kosten. Reken maar op een minimum van 300 Euro, en als je iemand vind die het voor zo weinig wil doen (exclusief materiaalkosten, trouwens) dan vind ik 't knap. Het dubbele zou ook niet misstaan. ALS het een bolt-on model is, denk ik dat je goedkoper uit bent als je een custom body bij Warmoth bestelt.

Rewind
21 februari 2005, 13:18
ok, jammer.
Het was een les paul waar ik een tiger stripe op wilde hebben.
Maargoed, bedankt voor de reacties!!

Raytheman
21 februari 2005, 13:56
Lees deze thread anders effe door;
http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=3564

Mattia
21 februari 2005, 14:41
Die draad gaat over een 1/4" top. Om een tigerstripe top op 'n Les Paul te krijgen moet je toch wel het een en ander wegfrezen wil je 't mooi hebben. Fineren over zo'n gewelvd oppervlak is niet echt makkelijk.

Goedkoopste oplossing met zelfbouw: koop een SAGA kit.

Rewind
21 februari 2005, 15:03
Ik heb die treath doorgelezen, interessant, maar of ik er al wat aan heb weet ik nog niet. Bij googlelen naar Saga Kit zag ik dat dat echt een hele complete gitaar, alleen in losse stukken is, dat wil ik dus niet. Ik wil een Flamed Maple Top Les Paul met see-trough lak ipv een zwarte mahonie. 300 euro is voor mij denk ik al aardig veel om alleen een nieuwe top erop te laten zetten aangezien het om een epiphone gaat. Iig bedankt voor alle reacties, mocht iemand nog op/aanmerkingen hebben, post ze gerust, ik ben er alleen maar blij mee.

groeten, Erwin

chennie
21 februari 2005, 17:41
hoi,
als ik het goed begrijp wil je op je bestaande gitaar een top vervangen of erop zetten. In dit geval een flamed maple top.
Ik weet niet wat voor gitaar je hebt en de waarde ervan, maar is het niet heel erg zonde? Je moet namelijk je oude gitaar de bovenkant totaal weer blank hebben. Dan eventueel de oude top eraf halen (schuren) en dan de nieuwe erop. Dit geheel moet je dan weer affinishen zoals de rest van de gitaar. Of Je moet overal de oude finish eraf halen alles totaal nieuw finishen. Niet alleen lijkt mij dit heel veel werk in tijd, geld en moeite, maar ook gewoon zonde. Ook misschien is de bestaande gitaar niet zo erg mooi met een niet flamed top (in jouw ogen) ik denk niet dat je zo gauw met het zelf vervangen van een top echt weer zon fabrieks afwerking krijg. In ieder geval niet de doorsnee doe het zelver.
Misschien is het beter om van het geld dat je wou gaan gebruiken voor dit project een gitaar te halen met een flamed maple top.

Rewind
22 februari 2005, 21:09
ja, ik zie idd van de plannen af, heb er toch niet het geld en het geduld voor, custom body is trouwens nog wel een goed idee, daar ga ik even in verder kijken
Bedankt voor de reacties!

groeten, Erwin