PDA

View Full Version : oude zooi



Cubensis
20 februari 2005, 21:40
even voor de 70's/80's fossielen hier een vraagje:
die gitaren zoals tokai en die oude squiers enzo waarmee nu iedereen ineens wegloopt die beter dan fenders enzo zouden zijn, stonden die toentertijd ook zo bekend of gewoon als 'inferieure kopieën'?

Sicky61
20 februari 2005, 21:55
fossielen :-?

Harry
20 februari 2005, 22:12
inferieur is een groot woord, maar men had wel zoiets van 'het zal wel slechter zijn dan het origineel'. Grappig was wel dat ze , als ze er eenmaal eentje hadden geprobeerd, daar ineens vaak een andere mening over hadden....

marc_o
20 februari 2005, 22:54
Stonden bij mij meer bekend als betaalbaar.

V!N
20 februari 2005, 22:59
fossielen :-?

Ja, dat komt dan van zo'n korn knul in een driepersoonsbroek ..

vulvasonic
20 februari 2005, 23:16
Deze fossiel hier moest er niks van hebben. Als er geen Fender of Gibson op stond was het bij voorbaat al niks.





Wat dat betreft ben ik nog steeds niets veranderd.... :oops:

bert k
20 februari 2005, 23:27
Ik weet wie het zegt, we zullen het kind eens voorlichten... :-D

Tot '80 was Japans gelijk aan Crap. Koreaans of Taiwanees kwam al helemaal niet ter sprake. Halverwege de 80's mocht Japan voorzichtig. Ik heb in 86 een Gibson ingeruild voor een Charvel uit Jappistan, en heb daar zeer veel opgetroken wenkbrauwen mee gescoord...

Cubensis
20 februari 2005, 23:58
Deze fossiel hier

fossiel is onzijdig, daarom Dit ;)

Raytheman
21 februari 2005, 00:20
In de 70tiger jaren deden de japanners enorm hun best goed spul te maken en dat lukte ook aardig. Toen merken als Ibanez, Custom, Tokai met bekende modellen-kopieen kwamen van de les paul, strato- en telecaster, hadden de originele fabrikanten het ineens erg moeilijk. Amerika dacht een monopolie positie te hebben en was een beetje ingedut. Eigenlijk konden ze maar 1 ding doen- if you can't beat them, join them-. Toen heeft Fender bv besloten maar een fabriek in Japan te openen. Men zegt dat de eerste japanse Fenders zelfs beter zijn dan de amerikaanse van rond die tijd. Toen kort daarna -tot op heden- er een prijzenoorlog kwam besloten de grote merken zelfs Squiers ed op de markt te brengen...

Bobbel
21 februari 2005, 00:43
fossielen :-?

Ja, dat komt dan van zo'n korn knul in een driepersoonsbroek ..

hahaha :lol:

wietse
21 februari 2005, 07:32
In de 70tiger jaren deden de japanners enorm hun best goed spul te maken en dat lukte ook aardig. Toen merken als Ibanez, Custom, Tokai met bekende modellen-kopieen kwamen van de les paul, strato- en telecaster

vergeet custom maar dat was een merk van ibanez , en voeg aria er maar bij die waren ook erg goed bezig destijds ,en zijn ze nog steeds.

guvnor
21 februari 2005, 11:05
Ik ben zo rond '86 - '87 wezen shoppen voor een Strat model en kreeg toen vooral de indruk dat men Squier niet erg serieus nam. Leuk om mee te beginnen maar die neemt geen enkele serieuze gitarist het podium op. Dit was dus in het tijdperk van de E-serie Squiers die nu toch als "best goede gitaar" bekend staat.

Ik weet van één gitarist in mijn omgeving die toen op een vroege JV speelde. Die had hij gekocht als vervanging voor een pre-CBS Strat die in een autoongeluk totaal verwoest was. Hijzelf dacht toen dat ie gewoon geluk had met deze JV, toevallig een goed stuk hout en een Japanse fabrieksarbeider met een hele goede dag. Hij had eigenlijk liever Fender op de headstock zien staan...

De meeste gitaristen die ik in die tijd kende waren vooral anti Japans. Waarschijnlijk een soort trauma dat ze uit het indo-rock tijdperk hebben overgehouden door de Egmond gitaren. Jaren later hebben ze eindelijk USA gitaren kunnen kopen en dan komen opeens die Japanners met de kopieen die ze jaren daarvoor al hadden willen hebben.

Harry
21 februari 2005, 12:10
Egmond, anti-japans? Leg uit aub?

Cubensis
21 februari 2005, 12:11
fossielen :-?

Ja, dat komt dan van zo'n korn knul in een driepersoonsbroek ..

haha, neehoor, dat fossielen was een grapje, ik zocht gewoon een leuke opening :P, ik luister zeker niet naar korn, eigenlijk niets van deze tijd allemaal 1980's en ervoor :)
(judas priest, stones, beatles etc. etc. )

guvnor
21 februari 2005, 13:33
Egmond, anti-japans? Leg uit aub?

Stond er inderdaad niet helemaal zoals bedoeld...
Wat ik bedoel is dat een hoop jonge gitaristen in de sixties droomden van de Amerikaanse Fenders, Gibsons enz maar uiteindelijk niet verder kwamen dan een Hollandse Egmond. Daar kwam geluid uit maar haalde het niet bij de "echte" gitaren. Ik heb zelf nooit op die dingen gespeeld, maar als ik een aantal familieleden moet geloven waren ze knap waardeloos.

Nu die jongens allemaal op de USA gitaren spelen waar ze vroeger van droomden komen die Japanners met kopieen die verdomd dicht in de buurt van hun gitaren komen. Dat doet blijkbaar pijn want ik hoef bij hen niet aan te komen met mijn Jap...

guitartub
21 februari 2005, 14:00
Egmond, anti-japans? Leg uit aub?

Ik denk dat het een beetje overtrokken is dat alle Indisch-Nederlandse jongens een trauma zouden hebben over alles wat Japans is. Ben zelf een Indische jongeling van "slechts" 52 jaren oud en heb derhalve de Japanse bezetting niet meegemaakt. Ook heb ik nooit een Egmond gehad.
De eerste gitaar die ik zo'n 40 jaar geleden kocht was een Amerikaanse Danelectro gemaakt van.... boardkarton!! Kan toch niet veel beter zijn geweest dan een Hollandse Egmond.
De meeste Indo's in mijn omgeving, jong en oud, weten kwaliteit wel te waarderen, waar die dan ook vandaan komt.

Stratman70
21 februari 2005, 14:02
In de tijd van de koude oorlog was Amerika het heilige land, of in ieder geval stond dat land van de onbegrensde mogelijkheden zéér hoog aangeschreven hier. Zo ook hun producten. Het werd gewoon geïdealiseerd, want wat een bagger kwam er eigenlijk eind jaren 70 uit de Fenderfabrieken gerold, maar toch... zoiets zei je niet, want Fender was IT! (Of Gibson, maar verder niks.)

Ik heb in '86 ook iemand uitgelachen die op een Squier speelde... totdat ik er jaren later achterkwam dat het om een JV Squier bleek te gaan. Toen hield dat lachen opeens op, gek genoeg. Nu lach ik weer, omdat ik er zelf één heb.

Tokai.....
Het waren gewoon exacte kopieën van de pré-CBS instrumenten (als het om Fender gaat dan) en soms net zo goed of zelfs beter dan de CBS producten van Fender, maar dit laatste was volgens mij TOEN nog niet zo bekend en in een artikel uit die tijd, waarin een Fender en Tokai met elkaar vergeleken werden, kwam men tot de conclusie dat je beter een tweedehands Fender voor dat geld kon kopen. Misschien klopte dat ook wel, alleen waren er voor dat geld geen pre-CBS strats en teles. Wel tweede hands Strats van enkele jaren oud, dus met grote kop.

enzo

Harry
21 februari 2005, 14:31
okee, nu snap ik het :)

dejohan
21 februari 2005, 14:40
Egmond, anti-japans? Leg uit aub?

Ik denk dat het een beetje overtrokken is dat alle Indisch-Nederlandse jongens een trauma zouden hebben over alles wat Japans is. Ben zelf een Indische jongeling van "slechts" 52 jaren oud en heb derhalve de Japanse bezetting niet meegemaakt. Ook heb ik nooit een Egmond gehad.
De eerste gitaar die ik zo'n 40 jaar geleden kocht was een Amerikaanse Danelectro gemaakt van.... boardkarton!! Kan toch niet veel beter zijn geweest dan een Hollandse Egmond.
De meeste Indo's in mijn omgeving, jong en oud, weten kwaliteit wel te waarderen, waar die dan ook vandaan komt.

Dat bedoelde hij helemaal niet, lees zijn post nog eens door.

Dick Wolkendeck
21 februari 2005, 15:18
Hé, ik heb nog een Egmond. Speelt en klinkt erg goed, zeker sinds ik er (16 jaar geleden) mijn fiets op heb laten vallen en de hals er weer aan heb gelijmd. Precies gebroken op de lijmnaad tussen hals en hiel (t is zo'n dikke jazzgitaar) was dat simpel te repareren met wat houtlijm en een schoenveter als lijmklem. Nu staat de hals er wèl goed op, hahahaha, van pijl-en-boog naar normale actie, zeg maar. Een Gibson humbucker aan de hals geschroefd (à la Charlie Christian element, maar dan humbucker, hè) completeert het geheel en nu is het een heuse bluesgitaar. Oh ja, en nieuwe brug van Peer Dellen, nieuwe stemmechanieken, nieuwe topkam... Het stickertje met "Egmond" (Ja echt, een lullig stickertje :-D ) is er al 30 jaar vanaf, ik denk dat ik er maar eens een Chris-sticker op plak.

En die Squiers waren inderdaad eerst heel erg goed, Wouter Planteijd van Sjako/Hans Dulfer band haalt er hele mooie geluiden uit (hij is erg goed, dat helpt ook :wink: ) Volgens mij stond er gewoon FENDER op, met Squier in kleine letters eronder. Ik heb ook een Squier gehad (rond 1990), dat was een Koreaan en die was niet goed. Nope. Nee, Koreaans, dat was pas ruk...

Volgens mij zijn de gitaren uit Korea en China tegenwoordig wèl goed, die landen maken eenzelfde ontwikkeling mee als Japan. Eerst slechte spullen, dan betere spullen voor minder geld. Al eens een Blade uit China geprobeerd? Prima, zeker voor dat geld. Of die Rockbass van Warwick, ook uit China, net zo fijn als een Soundgear. Om maar niet te spreken van de Koreaanse Wolfgangs van Peavey. Goed!

Nou ik ga maar weer wat aanrommelen op mijn Japanse Charvel/Jackson Model 4 uit ca. 1986, Prima gitaar.

Greetingz, Chris Theuvenet.

joke
21 februari 2005, 19:40
hallo allemaal...

ik heb een ar 30 en een zwarte ar 50 artist gitaren uit de 80 er jaren van het onverwoestbare merk ibanez.

speelde veel artiesten op rond die tijd en klinkt nog steeds als een klok .

onder andere gary moore en ik zag in een dokkie bjorn van abba live spelen op een mooie witte artist van ibanez ,smullen die plank!

door de double cut a way speelt het zelfs beter dan een les paul en is mooier dan aan gibson sg!! dat zijn gewoon planken , man!

helemaal mijn gitaren die artist serie en een onwijs soundje hoor het hele spectrum van snijdent hoog tot jazzy donker!

joke
21 februari 2005, 19:41
hallo allemaal...

ik heb een ar 30 en een zwarte ar 50 artist gitaren uit de 80 er jaren van het onverwoestbare merk ibanez.

speelde veel artiesten op rond die tijd en klinkt nog steeds als een klok .

onder andere gary moore en ik zag in een dokkie bjorn van abba live spelen op een mooie witte artist van ibanez ,smullen die plank!

door de double cut a way speelt het zelfs beter dan een les paul en is mooier dan aan gibson sg!! dat zijn gewoon planken , man!

helemaal mijn gitaren die artist serie en een onwijs soundje hoor het hele spectrum van snijdent hoog tot jazzy donker!

joke
21 februari 2005, 19:42
hallo allemaal...

ik heb een ar 30 en een zwarte ar 50 artist gitaren uit de 80 er jaren van het onverwoestbare merk ibanez.

speelde veel artiesten op rond die tijd en klinkt nog steeds als een klok .

onder andere gary moore en ik zag in een dokkie bjorn van abba live spelen op een mooie witte artist van ibanez ,smullen die plank!

door de double cut a way speelt het zelfs beter dan een les paul en is mooier dan aan gibson sg!! dat zijn gewoon planken , man!

helemaal mijn gitaren die artist serie en een onwijs soundje hoor het hele spectrum van snijdent hoog tot jazzy donker!

groovyB3
21 februari 2005, 20:09
fossielen :-?

Ja, dat komt dan van zo'n korn knul in een driepersoonsbroek ..

:D

groovyB3
21 februari 2005, 20:11
hallo allemaal...

ik heb een ar 30 en een zwarte ar 50 artist gitaren uit de 80 er jaren van het onverwoestbare merk ibanez.

speelde veel artiesten op rond die tijd en klinkt nog steeds als een klok .

onder andere gary moore en ik zag in een dokkie bjorn van abba live spelen op een mooie witte artist van ibanez ,smullen die plank!

door de double cut a way speelt het zelfs beter dan een les paul en is mooier dan aan gibson sg!! dat zijn gewoon planken , man!

helemaal mijn gitaren die artist serie en een onwijs soundje hoor het hele spectrum van snijdent hoog tot jazzy donker!

Hey ben jij de Ekkerman die in de beginjaren van dit forum hier actief was? Die kerel met die Catalyst Strat?

Sicky61
22 februari 2005, 17:18
Toen ik mijn tokai LP kocht in 85 was het nix meer ,qua naam dan,als nu een epi.
Er stonden zelfs tigerstripes tussen!
Heb er 500,-guldens voor betaald incl. koffer.
De hals is al 2x gelijmd maar het blijft m'n werkpaard.
Thuis/studio/oefenruimte/podium.
Not for sale dus 8-)
Ik vindt wel de hype en de prijzen een tikkie overdreven.
Heb pas een oosterse dean (velly cheap)gekocht en die doet niet onder voor de tokai,zij het na wat up-dates.
Al klinkt 'ie wel anders natuurlijk.
Eeeh....wat wou je weten eigenlijk?

frekie
23 februari 2005, 12:17
Ik heb ooit een Tokai site gehad, moest die opdoeken vanwege server problemen. Heb eens een paar oude MM reviews opgestuurd gekregen. Ben vroeger jaren abonnee geweest maar heb ooit mijn hele MM archief weggedaan vanwege een verhuizing :(
Uit die MM artikelen blijkt dat Tokai helemaal niet zo goedkoop was in die tijd, in ieder geval qua adviesprijzen. Je had idd de keus tussen een nieuwe Tokai strat met smalle kop of een gebruikte Fender met dikke kop.
Ik heb een tijdje terug mijn Tokai GS strat verkocht (oowww spijt...), massief essen body, zat een geweldige resonantie in, moet je bij Fender ook 2dehands veel meer voor betalen die kwaliteit. De elementjes waren wel wat slap. Mijn LR LP heb ik nog, mag weg maar niet voor nix :-D

joke
23 februari 2005, 14:58
yep,

joke mantel ( mijn vrouw) is niemand minder dan ekkerman die heeft trouwens nog steeds zijn catalyst strat maar houd het nu bij de ibanezjes
ze spelen goed klinken warm en zien er te gek uit kijk maar eens op ebay.com onder ibanez artist guitar....
mijn wachtwoord ( ekkerman) werkte niet meer zodoende nu deze...

groovyB3
23 februari 2005, 19:13
yep,

joke mantel ( mijn vrouw) is niemand minder dan ekkerman die heeft trouwens nog steeds zijn catalyst strat maar houd het nu bij de ibanezjes
ze spelen goed klinken warm en zien er te gek uit kijk maar eens op ebay.com onder ibanez artist guitar....
mijn wachtwoord ( ekkerman) werkte niet meer zodoende nu deze...

Tof dat je er weer bent dan! Ik was voorheen sash.