PDA

View Full Version : Sitar Saddles telecaster



Cubensis
20 februari 2005, 20:24
http://www.rockinger.com/ArticlePage2a.html?cat=WG081&art=2622V
zag in op i-net....iemand ervaring ermee? lijken me best cool :D

Javaca
20 februari 2005, 20:43
Het klinkt best apart.
De Coralsitar maakt gebruik van het zelfde principe.

Cubensis
20 februari 2005, 21:09
heeft iemand er soundsamples van?

guitarmusicman
20 februari 2005, 21:21
Het lijkt mij idd ook best cool, alleen moet je daar wel de 'vintage' brug met drie zadels voor hebben volgens mij. Ik heb overwogen om ze aan te schaffen, maar om nou ook gelijk zon brug erbij te kopen kwam me een beetje te duur uit.

Cubensis
20 februari 2005, 21:23
Het lijkt mij idd ook best cool, alleen moet je daar wel de 'vintage' brug met drie zadels voor hebben volgens mij. Ik heb overwogen om ze aan te schaffen, maar om nou ook gelijk zon brug erbij te kopen kwam me een beetje te duur uit.

http://www.rockinger.com/ArticlePage.html?cat=WG081&art=2603C
25 euro, valt mee toch?
2e hands moet je ze voor wel minder kunnen vinden

guitarmusicman
20 februari 2005, 21:24
hehe ik ben arm man :lol:

Cubensis
20 februari 2005, 21:25
hehehe

guitarmusicman
20 februari 2005, 21:59
Maar weet je wat het ook is, al had ik een tweede gitaar had ik het vast en zeker aangeschaft (dan maar een maandje armoedig leven, hehe nee zo erg is het niet) maar aangezien dit niet het geval is, zie ik ervan af. Je zit immers wel met die dingen opgescheept tot je er weer nieuwe snaren op zet, je kan ze niet even snel weghalen of opzetten.
Verder ben ik wel benieuwd naar het geluid. Ik heb al iemand horen spelen met een sitar effect, maar dat was gewoon 10 x ruk...
Ik heb zon gevoel dat deze sitar-zadels wel een min of meer waarheidsgetrouw geluid voorbrengen, ben wel benieuwd....

vulvasonic
20 februari 2005, 22:06
TIERISCH MENSCH!!!!!

Toevallig heb ik nog een zelfbouw esquiretje liggen waar ik geen reet mee doe. Zo'n sitar-achtig geluid heb ik altijd al willen hebben. Voor nog geen 50 euri is dat nog es te doen.


GOUDEN TIP!
DANK!!!! :)

guitarmusicman
20 februari 2005, 22:11
Laat weten hoe ze klinken!
Ik zou het zeer op prijs stellen

Cubensis
20 februari 2005, 23:01
ik krijg als t meezit vandeweek een tele binnen met een 3-zadelbrug, dus misschien voor mij ook een idee ooit, zeker nu ik erg into beatles ben (zit na Rubber soul genoeg sitar doorheen :D )

jorrit
21 februari 2005, 10:46
klinkt vet ben benieuwd!!

vulvasonic
23 februari 2005, 00:01
Zit is mijn stof vergarende 'zelfbouwplank'. Ik gebruik 'm nooit, maar het ding zit goed in elkaar. Het leek me wel een geinig idee om die zadeltjes hierop te zetten. Je zit op de foto dat er geen PU meer in zit, maar die ligt nog bij m'n gitaarboer. Dus, zadeltjes er op, snaartjes er op en KLAAR is mijn sitarcaster, hahaha.

Als het lukt ga ik het ding meteen een psychedelische 60's style verfje meegeven. Ik heb er zin in! :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MarioEsquireTotalFront.jpg

Cubensis
23 februari 2005, 00:02
ligt t aan mij of zit de tuner van je hoge E wat scheefjes? ;)

vulvasonic
23 februari 2005, 00:20
ligt t aan mij of zit de tuner van je hoge E wat scheefjes? ;)

Dat ligt aan mij. Ik had geen geduld. Ik heb zo lang moeten wachten eer ik al het spul bij elkaar had, dat ik met m'n stomme hoofd gewoon de boor heb gepakt en de gaatjes boorde voor de 'busjes' die erin moesten. En dat deed ik zonder iets af te tekenen. 1 van de gaatjes zat iets te ver, waardoor het hele mechaniek langzaam is komen te verwringen. En de rest is ook scheef.

Dezelfde werkwijze hanteerde ik bij het schroeven van de hals. Ik legde de body op de grond, ik stopte de hals in de neckpocket (schoen eronder voor de stevigheid ( :D ) en toen ben ik maar gaan boren. Vreemd genoeg is dit PERFECT geworden.

De brug staat, zoals je kunt zien, helemaal tegen de slagplaat. Normaal zit daar een behoorlijke ruimte tussen. Het geinige gevolg hiervan was dat de snaren veel meer spanning krijgen. De gitaar ronkt echt enorm vet (ik had er een SD little '59 inzitten). Ik meen het, het is echt een enorm goed klinkende gitaar.

Ik heb alleen de nare eigenschap dat ik me aan een paar lulligheidjes kan ergeren; de ronding van de body is niet scherp genoeg en de body zelf is iets platter dan normaal. Niet mooi dus. Anders had ik er heel vaak op gespeeld.

Maar goed, nu heeft ie weer een toekomst.... :D

frekie
23 februari 2005, 11:00
Ik zou zeggen "Paint it Black"! :-D

jorrit
23 februari 2005, 13:08
De brug staat, zoals je kunt zien, helemaal tegen de slagplaat. Normaal zit daar een behoorlijke ruimte tussen. Het geinige gevolg hiervan was dat de snaren veel meer spanning krijgen.

heh.... dan verklein je de snaarlengte toch en krijg je minder snaar spanning???

vulvasonic
23 februari 2005, 20:06
Uuuuh, ja dat klopt. Ik druk me ook verkeerd uit. Het is niet de snaarspanning die groter wordt, maar door de scherpere hoek die de snaren maken reageren de snaren 'anders' dan normaal. Er wordt wel eens gesuggereerd dat dit ten goede zou komen aan de sustain, maar ik heb niet het gevoel dat dat bij mijn zelfbouwdingetje het geval is (kan ook haast niet met die 'threaded' zadeltjes in combinatie met dikke snaren).

Het doet er ook allemaal niet zo toe, want binnenkort is het een SITARCASTER geworden.