PDA

View Full Version : Angstig voor zwevende brug



Jax
20 februari 2005, 19:02
Hee,

Steeds wanneer ik een beetje aan het rondkijken ben naar gitaren (al stiekem bedenkend wat mijn volgende aankoop zou kunnen worden!) heb ik al snel de neiging om gitaren met een zwevende brug en tremolo af te schrijven. Ik heb een soort natuurlijk afkeer van gitaren met een tremolo, aangezien ik meteen zo'n dramatisch beeld in mijn hoofd heb, van iemand die eerst de ene snaar erop zet, waarna hij rond de 5 boutjes aan moet schroeven. Daarna zet hij de volgende snaar erop, dan gaat de eerste weer los, boutje moet weer aangeschroeft, etc, etc. Nou is mijn vraag, in hoeverre is deze angst gegrond? Is het zo'n drama om snaren erop en eraf te halen? Hoe gaat het stemmen? Hangt het ook van het merk af?

JvD.
20 februari 2005, 19:06
Ik weet niet veel van de mechanieken maar als je niet van plan bent die tremolo te gebruiken dan betaal je meer voor iets dat je niet wil. wil je hem wel gebruiken dan is het zeker de moeite waard, die dingen zijn niet voor niets op bijna elke gitaar te krijgen.

Cubensis
20 februari 2005, 19:07
als je veel je gitaar van stemming wilt veranderen zou ik er niet aan beginnen, maar anders is er niets mis mee (mits het een beetje een goeie floyd is), dan is t ff een half uurtje bezig zijn met besnaren, maar daarna staan ze ook goed gestemd en blijven ze dat :)

RS-Rik
20 februari 2005, 20:21
Soms ben ik ook wel angstig voor zwevende bruggen, misschien liggen ze onder je bed of komen ze je raam in gezweefd.

Ooit een zwevende brug tegengekomen? ik wel en ik kreeg gelijk een trauma, zo eng zijn die dingen.

Sinds die tijd ben ik altijd angstig voor zwevende bruggen.

scholier
20 februari 2005, 20:33
Soms ben ik ook wel angstig voor zwevende bruggen, misschien liggen ze onder je bed of komen ze je raam in gezweefd.

Ooit een zwevende brug tegengekomen? ik wel en ik kreeg gelijk een trauma, zo eng zijn die dingen.

Sinds die tijd ben ik altijd angstig voor zwevende bruggen.
:seriousf: waaaahh wat zit er in de kast :lol:

pol
21 februari 2005, 08:52
een gitaar met een zwevende brug is niet zo moeilijk af te stellen,
ik doe er ongeveer een 20 minuten over om er een nieuwe set (zelfde dikte, zelfde merk snaren) op te zetten en te stemmen, en een kwartiertje extra als ik van snaardikte of stemming wil veranderen.
Voordeel is wel, als een gitaar met een floyd 1 keer gestemd staat, en de snaren zijn goed opgerokken is die zo goed als niet ontstemd te krijgen.
kijk es op www.projectguitar.com en www.jemsite.com voor meer info.

Lord Abortion
21 februari 2005, 10:34
Je kan een Floyd altijd vastzetten ...

pol
21 februari 2005, 10:50
ja, kan handig zijn als je dikwijls van stemming veranderd.

dejohan
21 februari 2005, 11:06
Ik denk dat het meer is van: een dure zwevende brug op een degelijke gitaar kan wel handig zijn, maar een goedkope (op een goedkope gitaar) is absoluut een hel. Ik heb dat laatste gehad, en dat was gewoon verschrikkelijk. Ik moet er in ieder geval nooit meer één hebben. Ik speel nu op redelijk goede gitaren met gewone tremelo's, en die ontstemmen veel minder snel dan die zwevende brug die ik had.

dejohan
21 februari 2005, 13:45
Soms ben ik ook wel angstig voor zwevende bruggen, misschien liggen ze onder je bed of komen ze je raam in gezweefd.

Ooit een zwevende brug tegengekomen? ik wel en ik kreeg gelijk een trauma, zo eng zijn die dingen.

Sinds die tijd ben ik altijd angstig voor zwevende bruggen.

Stel je voor dat hij tegen je kop zweeft, of nog erger: dattie met een je vrouw wegzweeft.

Als ik met de auto rij stop ik altijd en stap ik uit om te zien of die brug voor mij geen zwevende is, je weet maar nooit hé.

Neenee, geef mij maar een blow, dan zweef ik zelf wel weg.

pol
21 februari 2005, 14:11
Ik denk dat het meer is van: een dure zwevende brug op een degelijke gitaar kan wel handig zijn, maar een goedkope (op een goedkope gitaar) is absoluut een hel. Ik heb dat laatste gehad, en dat was gewoon verschrikkelijk. Ik moet er in ieder geval nooit meer één hebben. Ik speel nu op redelijk goede gitaren met gewone tremelo's, en die ontstemmen veel minder snel dan die zwevende brug die ik had.

juist, op goede gitaren ontstemmen die floyd roses helemaal niet. Voor goedkope (onder de 500 euro) zou ik ze ook niet aanraden, je kan ze nog
wel vastzetten dan. Mijn jackson heb ik alleen de eerste 2 dagen wat moeten bijstemmen,

Jax
21 februari 2005, 18:07
Tja, ik ben echt van plan om het ding te gebruiken. Er is dus echt geen budget gitaar met een beetje bruikbare tremolo?

Diedo
21 februari 2005, 18:21
ach, ze zijn wel bruikbaar, maar na verloop van tijd merk je toch dat ie inferieur is aan een de iets duurdere versie. en dan zit je met de gebakken peren.

als je niet van plan bent om em echt te gebruiken, dan zou ik gewoon voor een vaste brug gaan.

Wormaap
21 februari 2005, 18:32
Hier ga ik waarschijnlijk op afgebrand worden, maar de Edge Pro 2, die op de goedkopere Ibanez RG's zit vind ik best een fijne trem. Die gaat alleen wel na verloop van tijd kuren vertonen (te zacht materiaal)

Azrael
21 februari 2005, 18:46
Hier ga ik waarschijnlijk op afgebrand worden, maar de Edge Pro 2, die op de goedkopere Ibanez RG's zit vind ik best een fijne trem. Die gaat alleen wel na verloop van tijd kuren vertonen (te zacht materiaal)

't Is ook geen rommelmarkt floyd. Gewoon wat goedkoper dan de Edge en dat merk je in slijtage en in sustain (harder materiaal is wat dat betreft beter maar er speelt natuurlijk meer mee).

Jax
21 februari 2005, 18:58
Dus een goedkopere rg zou wel een enigszins bruikbare trem hebben? Ook voor het een beetje krachtigere werk?

Jax
21 februari 2005, 18:59
Dus een goedkopere rg zou wel een enigszins bruikbare trem hebben? Ook voor het een beetje krachtigere werk?

groovyB3
21 februari 2005, 19:08
Ik hou zelf ook niet van zwevende bruggen. Tremolo's gebruik ik niet, dus op m'n Strats zitten er dan ook 5 veren in en staan die volledig aangetrokken dat dat ding gewoon niet omhoog kan.

Jax
21 februari 2005, 19:08
En een Dean ML? Zou deze een acceptabele trem hebben?

Cubensis
21 februari 2005, 19:09
Dus een goedkopere rg zou wel een enigszins bruikbare trem hebben? Ook voor het een beetje krachtigere werk?
nee absoluut niet, daarop zitten klote tremolo's Lo TRS II of Edge II oid, weet niet hoe ze heten tegenwoordig, maar alles met 'II' erachter betekent dat t een goekope gietijzeren versie van t origineel is

Wormaap
21 februari 2005, 19:20
Goedkopere versie die best bruikbaar is, totdat de slijtage ernstig begint te worden (jaartje, misschien 2 ofzo)

Diedo
21 februari 2005, 20:10
Hier ga ik waarschijnlijk op afgebrand worden, maar de Edge Pro 2, die op de goedkopere Ibanez RG's zit vind ik best een fijne trem. Die gaat alleen wel na verloop van tijd kuren vertonen (te zacht materiaal)

dat is juist het hele eieren eten... ze doen het best oke, totdat ze slijten...

Wormaap
21 februari 2005, 20:47
Hier ga ik waarschijnlijk op afgebrand worden, maar de Edge Pro 2, die op de goedkopere Ibanez RG's zit vind ik best een fijne trem. Die gaat alleen wel na verloop van tijd kuren vertonen (te zacht materiaal)

dat is juist het hele eieren eten... ze doen het best oke, totdat ze slijten...
Inderdaad, maar voordat ze versleten zijn doen ze het best ok. Ik zeg ook nergens dat'ie geweldig of zelfs goed is, hij is ok, totdat'ie slijt, en daarmee een van de weinige bruikbare lower-end zwevende bruggen. Zelfde gaat eigenlijk op voor de Jackson JT-580 brug.

D3nnis
21 februari 2005, 21:08
Nou is mijn vraag, in hoeverre is deze angst gegrond? Is het zo'n drama om snaren erop en eraf te halen?

Er zijn al veel antwoorden gegeven, en erg veel is daar niet aan toe te voegen :D
Ik heb 2 gitaren met floyd gehad, en ik vind het erg comfortabel spelen (om je hand op te leggen zeg maar).

Wat ontstemmen betreft; als je een goede floyd hebt ontstemt deze niet, maar dit is (wat mij betreft) niet echt een issue meer; ik heb een gitaar met een vintage vibratoding, en in combinatie met graphtech zadels & topkam ontstemt deze net zo veel als een gitaar met floyd (= niet dus), en dit is toch nog wel effe wat sneller snaren verwisselen.
Nu hoor ik je zeggen "ja, maar met zo'n vintage pook kun je de toonhoogte niet verhogen als dat ding tegen de body aan zit (brug parallel aan body)".
Dat klopt :D

Speel je weleens effe iets in drop-d of zo, dan vergeet het maar met een floyd rose.

Wat ik trouwens niet snap is dat ik niet vaker het systeem van Parker zie (of zou dit gepatenteerd zijn?). Deze brug kun je met een kantel "knopje" vast zetten (zodat deze niet achterover kan, dus toon verhogen), maar ook los, zodat je 2 kanten op kunt zwengelen. Wil je effe in drop-D, dan zet je hem gewoon in 1 richting vast et voila.
En toch snaren vervangen in een paar minuutjes :)

Neals
21 februari 2005, 23:10
Wat betreft goedkope floyds, als het voor een jaartje of 2 is, gewoon iets nieuw kopen zoals een cort X6 ofzo.
Als het langer meemoet, spaar dan AUB door voor iets beters.

dejohan
22 februari 2005, 11:50
Kan je met een Bigsby trem ook niet de twee kanten uit (omhoog en omlaag)? Of vergis ik mij?

imlikeajungle
22 februari 2005, 13:26
je vergist je niet

dejohan
22 februari 2005, 15:16
Dan heb je dat nadeel al niet tov zwevende bruggen.

Nrrrk
22 februari 2005, 15:28
Edge Pro II is goed, ik heb hem nu een half jaar, en ook een paar keer gewisseld met verschillende snaren en diktes van snaren, hij doet het gewoon goed, maar ja.. iedereen zegt hier dat ie na 2 jaar kut gaat doen. Dat zie ik vanzelf dan wel... :P

Sinds de 2005 types uit zijn, is de Edge III uit, heeft iemand info over deze floyd? Of die beter is als de II of wat?

Nrrrk
22 februari 2005, 22:34
??