PDA

View Full Version : Mijn Taylor is de mooiste!!!



Picker
20 februari 2005, 16:59
Ik heb vandaag weer eens "de zaag" in mijn Taylor 712 gezet, en met success. Niet dat hij slecht klonk, maar nu klinkt hij toch net effe een tandje lekkerder! Ongelooflijk gewoon, wat een prachtgitaar.

1. De frets gedressed. Iets vlakker geschuurd, opnieuw gevormd met een fretvijl, geslepen en gepolijst tot spiegelglans.

2. Nek kan nu dus ook weer kaarsrecht. De bespeelbaarheid is fantastisch licht! Je hoeft maar tegen een snaar te blazen om hem te fretten. (Nou, ja bijna...)

3. Aan de zijkant van de gaten in de brug een sleuf gezaagd, zodat de snaren harder omlaag gespannen worden, en er brugpennen zonder sleuf kunnen worden gebruikt.

4. Oude ebben pennetjes eruit, en zes brugpennen van fossiel ivoor geplaatst. Prachtig spul! Ziet er een beetje uit als marmer, maar is kei- en keihard.

De klank is er enorm op vooruit gegaan! Soms had ik wat problemen met het geluid van deze Taylor omdat het wat 'hol' klonk, net of er stukje geluid miste. Dat is nu helemaal weg! Een mooi sonoor, stevig, compleet, helder geluid! Voorlopig zelfs nog even een beetje beter dan de Maton. Mijn 712 is en blijft toch m'n favoriet!

Kortom, een zeer wel bestede zondagmiddag... :satisfie:

Brianmayrulezzz
21 februari 2005, 14:11
lekker hoor! maakt je instrument toch een stuk waardevoller. Cool dat zo'n middagje werk zoveel kan doen voor de sound/bespeelbaarheid van al zo'n goede gitaar!
Bovendien vind ik taylors toch een van de mooiste akoestische, vooral de 9xx serie :oops: , maar die prijssss :(

Harald
21 februari 2005, 15:15
3. Aan de zijkant van de gaten in de brug een sleuf gezaagd, zodat de snaren harder omlaag gespannen worden, en er brugpennen zonder sleuf kunnen worden gebruikt.

4. Oude ebben pennetjes eruit, en zes brugpennen van fossiel ivoor geplaatst. Prachtig spul! Ziet er een beetje uit als marmer, maar is kei- en keihard.


@3: Heb je daar een foto van. Geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, maar wil het ook wel graag zeker weten.

@4: waar heb je die vandaan? (is het bij die pennen trouwens belangrijk dat ze precies passen?)

bert
21 februari 2005, 15:53
Ik sluit me helemaal aan bij Harald. Wat,waar en hoe. Het geluid van mij 914 is geweldig, maar die ivoren brugpennen lijkt me wel wat.

chris c
21 februari 2005, 16:47
Bijkomend vraagje : waarom zijn pennen zonder sleuf beter ? Die sleuven slijten af na een tijdje, maar je kunt de pennen gemakkelijk vervangen. Gaan de sleuven in je brug dan niet op dezelfde manier afslijten ?

Brianmayrulezzz
21 februari 2005, 18:01
Ik sluit me helemaal aan bij Harald. Wat,waar en hoe. Het geluid van mij 914 is geweldig, maar die ivoren brugpennen lijkt me wel wat.

fuck bert, die taylor van je is echt sexy!
http://www.eptas.nl/web914298.jpg
http://www.eptas.nl/web914316.jpg
http://www.eptas.nl/web914351.jpg
http://www.eptas.nl/web914355.jpg

:cool:

bert
21 februari 2005, 18:22
:cool: Brianmayrulezzz :cool:

Foto's jatten van mijn side :wink: ( vind ik hartstikke . . . . :-D )
De gitaar is inderdaad "sexy" en ook erg fotogeniek zoals je ziet. 2 hobbie's in 1 klap, gitaarspelen en fotografie.

Waar blijft Picker nu met verdere uitleg van zijn "update" :(
Ik ben zo benieuwd waar hij deze brugpennen gekocht heeft etc. etc.

Picker
21 februari 2005, 22:04
"Aaaaahhh... "
[pfieeeeeuuwww... PLOINKK!!!]

(Picker valt in zwijm...)

Wat een prachtgitaar...!!! Een juweel!!!

Je wordt bedankt. Ik was alweer een beetje aan het verlangen naar een 14 model, net iets groter dan mijn 12. Had net besloten om toch maar even te wachten met deze:

http://www.elderly.com/new_instruments/items/XXXKE.htm

...en nu haal jij alles weer overhoop! Weg is mijn gemoedsrust... :nervous:

Proficiat met zo'n prachtding!

Brianmayrulezzz
21 februari 2005, 22:18
"Aaaaahhh... "
[pfieeeeeuuwww... PLOINKK!!!]

(Picker valt in zwijm...)

Wat een prachtgitaar...!!! Een juweel!!!

Je wordt bedankt. Ik was alweer een beetje aan het verlangen naar een 14 model, net iets groter dan mijn 12. Had net besloten om toch maar even te wachten met deze:

http://www.elderly.com/new_instruments/items/XXXKE.htm

...en nu haal jij alles weer overhoop! Weg is mijn gemoedsrust... :nervous:

Proficiat met zo'n prachtding!

fuck zeg picker, wat een verschrikkelijk geile gitaar (sorry, ik kan het niet anders zeggen). Volgens mij begin ik een zwak te krijgen voor taylors, en wel voor de ≥ 8serie.
Die 9 serie is ook wel echt mooi, kleine details als de ebben stemknoppen, de kleine versiering op de brug en gewoon de prachtige combinatie van mooi hout en prachtige afwerking met pearl. En een ebben toets is gewoon het mooist, ook mooi eenvoudig de inlig bij Taylor. En hoewel deze geen slagplaat heeft, vind ik die van taylor toch wel erg mooi! KWIJL!!!!!!!!!!!!!!!!

en picker, die 30th anniversary, manman, wat een gitaar. Waar haal je het geld vandaan! Wil ik dit soort gitaren kunnen kopen moet ik nog ff wachten :( (19 jarige student)
Ik moet zeggen dat ik ook een enorme zwak heb voor dit soort afwerkingen, al dat pearl, prachtig :o

Picker
21 februari 2005, 22:54
Wat dacht je dan van deze...

http://www.elderly.com/vintage/items/20U-9484.htm

...

Mattia
21 februari 2005, 22:55
Mooie dingen zijn 't toch. Enneh, haal er maar zo'n 40-50% procent vanaf, dan heb je de Europrijs die je zou betalen na de invoerrechten en dergelijke (want list price betalen? Doe niet zo mal..)

Ik heb zelf DE oplossing gevonden voor dit soort guitar lust problematiek: zelfbouw! Of dat nou goedkoper is...

*kijkt naar genoeg hout voor zo'n 30 gitaren*

...euh, niet echt. Maar ik zie die mooie gitaren nu meer als inspiratie dan als iets dat ik nou perse zou willen kopen.

Picker
21 februari 2005, 22:57
[Wil ik dit soort gitaren kunnen kopen moet ik nog ff wachten :( (19 jarige student)



Maak je daar maar niet druk om. "Heel kort geleden" was ik ook een 19 jarige student! Geniet er maar van, het is zó over!

Brianmayrulezzz
22 februari 2005, 09:54
hehehe, doe ik ook wel hoor, kep net een ibanez js10 chromeboy gekocht, dus ik moet niet klagen :wink:

die laatste taylor die je liet zien is ook erg mooi http://www.elderly.com/vintage/items/20U-9484.htm
Maar het lijkt of die een minder mooie toets heeft dan op bijv. die van bert. Maar kan aan de foto liggen...

Harald
22 februari 2005, 10:10
Maar hoe zit het nu met die sleuven? Lopen die van de pengaten naar de kam toe? Hoe is het afgewerkt? Foto?

bert
22 februari 2005, 12:12
Maar hoe zit het nu met die sleuven? Lopen die van de pengaten naar de kam toe? Hoe is het afgewerkt? Foto?

Sorry Harald, we dwalen af :oops: .

Picker
22 februari 2005, 22:04
Maar hoe zit het nu met die sleuven? Lopen die van de pengaten naar de kam toe? Hoe is het afgewerkt? Foto?

Kijkt en huivert. Mooi hè? Olifantentandjes van een miljoen jaar oud of zo. Kost je weer een rib uit je lijf maar dan heb je ook wat leuks.

Zien jullie de sleuven? De brugpennen hebben dus geen sleuf, zijn gewoon ronde stokjes. Let ook op het in zessen gezaagde brugstuk! Mag die gitaar overigens wel eens stofzuigen... :oops:

http://www.eltjohaselhoff.com/5504dbc0.jpg

bert
22 februari 2005, 23:50
[quote=Harald]Maar hoe zit het nu met die sleuven? Lopen die van de pengaten naar de kam toe? Hoe is het afgewerkt? Foto?

Kijkt en huivert. Mooi hè? Olifantentandjes van een miljoen jaar oud of zo. Kost je weer een rib uit je lijf maar dan heb je ook wat leuks.

Zien jullie de sleuven? De brugpennen hebben dus geen sleuf, zijn gewoon ronde stokjes. Let ook op het in zessen gezaagde brugstuk! Mag die gitaar overigens wel eens stofzuigen... :oops:

Waarom is de brug in zessen gezaagd. Moet er zoveel gecorrigeerd worden om hem zuiver te krijgen :-?

Harald
23 februari 2005, 08:09
Die sleuven zijn wel wat voor een van mijn gitaren. Dan kan de aktie daar wat lager op, en het zou inderdaad ook een betere toon moeten opleveren.

Hoe zien ze er in dwarsdoorsnede uit. Recht omlaag, of lopen ze schuin af (breed van boven en dan beneden smal)?

Het nut van die losse zadels snap ik wel, (Mijn oude Washburn had dat ook, en de Doyle Dykes Taylor heeft dat ook, in ieder geval die hij zelf speelt op die kerk dvd) maak je dan een compleet nieuwe kam, of zaag je de bestaande in stukken. En in het laatste geval, verlies je dan niet teveel materiaal door het zagen? Je had het er ook over hem van onderaf in te zagen, en het bovenste randje in een stuk te laten?

Misschien een how to foto instructie maken met mijn gitaar :) ? Kan wel eens langskomen ermee...

Picker
23 februari 2005, 16:00
De sleuven lopen boven schuin (breed naar smaller) en onder recht, zodat de snaar erin past. Je kunt dat zelf wat bepalen, als de snaren maar een goede hoek maken op het brugstuk.

Ik heb deze brug gewoon in zessen gezaagd. Is overigens wel een nieuwe (van runderbot), niet de originele Taylor. Die had ik meteen al in de prullenbak gegooid! ;)) Op die manier verlies je de ruimte van 5 zaagsnedes. Maar dat is wel weer handig, want omdat de brugstukjes schuin lopen, kan ik nu de action per snaar ter plekke bijstellen als dat nodig is, door de brugstukjes een beetje zijwaarts te schuiven. Slim hè? :-)

Als je die ruimte niet wilt, moet je minstens één stukje apart zagen, en alles precies uitmeten. Of zoals jij zegt, van boven doorzagen tot bijna op de bodem (of van onder tot bijna aan de top, ziet er leuker uit vind ik).

Eltjo.