PDA

View Full Version : De heftigste PAF



Thijssie
20 februari 2005, 15:38
En de zoektocht naar de ultieme gitaarsound gaat maar door :D

Het gaat om een het brugelement voor een LP standard.

Met heftig bedoel ik dus niet de output maar de rauwheid en de dynamiek.

Ik heb inmiddels de stock pickups geprobeerd; mooi vol en rond maar te smooth.
De Seymour Duncan Pearly Gates; van dit element had ik de hoogste verwachtingen maar die werden niet waar gemaakt, ik vond het eigenlijk een "gewone PAF" met iets meer hoog.
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.
Seymour Duncan Distortion; ook lekker maar die hebben ook niet het rauwe wat ik zoek.

Iemand nog tips?

john.3001
20 februari 2005, 15:43
Wat bedoel je precies met rauwheid? Veel laag en hoog, weinig mids? Leg es uit, anders wordt het moeilijk helpen denk ik...

AART
20 februari 2005, 15:50
Misschien een SD Alnico Pro II, gebruikt Slash ook, en die heeft toch wel een lekker rauwe sound...

Thijssie
20 februari 2005, 16:03
Wat bedoel je precies met rauwheid? Veel laag en hoog, weinig mids? Leg es uit, anders wordt het moeilijk helpen denk ik...

Is een beetje lastig om uit te leggen, het is in ieder geval het tegenovergestelde van gelikt, smooth, glad etc.

Het heeft niet zo veel met toonhoogte maar meer met dynamiek te maken....

Brianmayrulezzz
20 februari 2005, 16:23
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.


Probeer de Dimarzio PAF Joe anders es... kweenie of die beter bij je past (ontworpen door voor Satch)...

iam
20 februari 2005, 16:28
ik ken nix af van elementen, maar iets zegt me gewoon dat je de 'dirty fingers' eens moet proberen

john.3001
20 februari 2005, 16:37
Wat bedoel je precies met rauwheid? Veel laag en hoog, weinig mids? Leg es uit, anders wordt het moeilijk helpen denk ik...

Is een beetje lastig om uit te leggen, het is in ieder geval het tegenovergestelde van gelikt, smooth, glad etc.

Het heeft niet zo veel met toonhoogte maar meer met dynamiek te maken....

toonhoogte is iets anders dan eq waar ik het over had :wink:

V!N
20 februari 2005, 16:55
Ha Thijs, :)

Leg je verhaal eens voor aan meneer Tim White. 8-) Of als je niet twee tot drie jaar wilt wachten, meneer Jim Wagner of Peter Florance.

Maar het kan ook schelen als je het staartstuk vervangt voor een die gemaakt is van een lichter materiaal, je hebt er nu waarschijnlijk een klomp chroom of verschroomd messing zitten.

Een zwaar staartstuk zorgt ervoor dat de trillingen van de snaren minder worden beïnvloed door het hout en andere zaken. Al je geluid komt dan uit de elementen en hoewel dat fantastisch werkt op hoge gain (oftewel: bij zulke modderige rotzooi maakt het toch niets uit), op lagere gain is het juist lekker om het hout mee te horen trillen.
Daarom spelen wij immers op Les Pauls, nietwaar ? ;)

Een licht staartstuk absorbeerd minder van de trillingen, waardoor de hele gitaar het instrument is in plaats van de elementen. Misschien zit het rauwe geluid wat je zoekt wel verstopt in het hout ?

groets,

V!N

Negative K3 fan
20 februari 2005, 17:36
voor een rauwere sound zou ik ook eens kijken naar p90s!

Mr Freeze
20 februari 2005, 18:09
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.


Probeer de Dimarzio PAF Joe anders es... kweenie of die beter bij je past (ontworpen door voor Satch)...

Volgensmij is die juist '' smoother '' en dat zoekt hij nou net niet ;)

Kijk gewoon op de dimarzio site naar de pickups met ongeveer dezelfde specs maar kijk in welke tabel de treble hoger is dan de paf pro.

ArpeggioKing
21 februari 2005, 01:06
er is tegen woordig ook de PAF JOE, nog niet geprobeerd.....iemand ervaringen??? (signature Joe Satriani)

Les Paul
21 februari 2005, 07:31
Is de oplossing niet een andere gitaar? Misschien zit het probleem in de totale gitaar en niet alleen in de pickup.
Probeer eens een 57 Goldtop uit de historic collection van Gibson. Volgens mij kom je dan in de richting van het ruige Les Paul geluid wat je wilt hebben. Hier zitten overigens Burstbuckers in.

BTW Wat voor versterker gebruik je?

Thijssie
21 februari 2005, 08:19
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.


Probeer de Dimarzio PAF Joe anders es... kweenie of die beter bij je past (ontworpen door voor Satch)...

Hmmm, volgens mij is de PAF Joe in principe een PAF Pro met iets meer mid....

Thijssie
21 februari 2005, 08:25
Hoi Vincent,


Leg je verhaal eens voor aan meneer Tim White. 8-) Of als je niet twee tot drie jaar wilt wachten, meneer Jim Wagner of Peter Florance.

Tim White staat (uiteraard) nog steeds op het lijstje, maar das meer iets voor "als ik later groot ben" :wink:
Nee zonder gekheid, dat duurt me te lang en het bedrag is ook niet misselijk voor iets wat je zonder te horen aan schaft.



Maar het kan ook schelen als je het staartstuk vervangt voor een die gemaakt is van een lichter materiaal, je hebt er nu waarschijnlijk een klomp chroom of verschroomd messing zitten.

Een zwaar staartstuk zorgt ervoor dat de trillingen van de snaren minder worden beïnvloed door het hout en andere zaken. Al je geluid komt dan uit de elementen en hoewel dat fantastisch werkt op hoge gain (oftewel: bij zulke modderige rotzooi maakt het toch niets uit), op lagere gain is het juist lekker om het hout mee te horen trillen.
Daarom spelen wij immers op Les Pauls, nietwaar ? ;)

Een licht staartstuk absorbeerd minder van de trillingen, waardoor de hele gitaar het instrument is in plaats van de elementen. Misschien zit het rauwe geluid wat je zoekt wel verstopt in het hout ?

Heej, dit is wel een heel plausibel klinkend verhaal. En ik heb niet voor niets 5kg hout om mijn nek hangen, dat wil ik dus wel horen :D

Goed plan om te doen, te meer omdat de zadels van mijn Paul hun beste tijd eigenlijk ook wel gehad hebben.

Ik ga dit proberen!

Thijssie
21 februari 2005, 08:31
Is de oplossing niet een andere gitaar? Misschien zit het probleem in de totale gitaar en niet alleen in de pickup.
Probeer eens een 57 Goldtop uit de historic collection van Gibson. Volgens mij kom je dan in de richting van het ruige Les Paul geluid wat je wilt hebben. Hier zitten overigens Burstbuckers in.

He he fijne vent :D

Ik heb niet de beste Les Paul, dat is iets wat zeker is maar het is wel "mijn Les Paul", dus die blijft nog ff. Het behoort "budgetair" niet tot de mogelijkheden, alhoewel ik natuurlijk ontzettend graag een keer zo'n topgitaar in mijn bezit zou willen hebben. Maar ik ben ook maar een simpel hobbygitaristje dus, ik zal altijd wel wat concessies moeten doen....



BTW Wat voor versterker gebruik je?

Een JMP....

Maniaaaak!!
21 februari 2005, 09:33
Seymour Duncan JB-4; veel hoog maar wel lekker...

NeeraDJ
21 februari 2005, 10:38
iets zegt me gewoon dat je de 'dirty fingers' eens moet proberen
Worden niet meer gemaakt (zoals ze vroeger waren), de nieuwe DFs verbleken bij de oude, ik heb zelf nog een setje oude DFs met goude polepieces maar die gaan niet weg :razz:

Misschien een SD Alnico Pro II, gebruikt Slash ook, en die heeft toch wel een lekker rauwe sound...
Das juist een smoothe zingende tone...

NeeraDJ
21 februari 2005, 10:45
De Seymour Duncan Pearly Gates; van dit element had ik de hoogste verwachtingen maar die werden niet waar gemaakt, ik vond het eigenlijk een "gewone PAF" met iets meer hoog.
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.
Seymour Duncan Distortion; ook lekker maar die hebben ook niet het rauwe wat ik zoek.
No offense, maar uit je lijst heb ik nog geen echte Paf gezien, de Paf Pro is verre van een Paf en klink naar mijn mening juist erg rauw en woest. De DD is verre van een Paf, het tegenovergestelde zou ik zeggen! Mijn conclusie is eigenlijk dat je helemaal geen Paf zoekt, als ik je reacties goed heb begrepen. Ik denk dat de Seymour Duncan Custom (SH-5) perfect voor jou is, een in de aars genomen PAF met ballen en agressiviteit, hoewel het niet heel veel output heeft (minder dan de DD, iets meer dan de PG), en de "chunk" (vetheid) van een Paf heeft behouden.

Squier4ever
21 februari 2005, 22:04
Neem dan de oer PAF burstbucker

Johannes
21 februari 2005, 22:47
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/40721.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%

:-D


Heb je ook meteen de LOOKS die je zoekt!!!!

V!N
22 februari 2005, 16:54
Ik heb de verkoper erop gewezen dat dit GEEN vroege gepatenteerde humbucker is ('60-'68), maar een zogenaamde "T-Top" ('68-'74).

In een dergelijke staat mag een T-Top niet meer dan 30 Euro kosten.

Shaggy
22 februari 2005, 18:41
zijn er ook paf elementen in single coil formaat??

chennie
22 februari 2005, 18:43
weet niet of er daadwerkelijk paf's in single formaat zijn, maar gewone verscheidene humbuckers zijn er wel in single formaat. Seymour duncan heeft er een paar.

maylingjv
22 februari 2005, 19:18
ik heb nog een setje gordon smith humbuckers liggen heb ik uit mijn gitaar gesmeten juist omdat ik ze te rauw vond klinken maar ze zijn heel goed,ik doe er nog een anderson brughumbucker bij ook, is een mooie combinatie, tmag weg voor prijsje

Antoon
22 februari 2005, 22:13
Ik heb zelf een 1964 SG Standard met de originele PUs, de vroege Pat No. HBs. Deze elementen hebben niet dat bonkerige lompe dat latere Gibson PUs vaak hebben. Ze klinken heel gebalanceerd met eigenlijk net wat meer output dan een p90 (en dus minder dan veel huidige HBs). Relatief veel tophoog voor een dergelijk element. Deze elementen zijn nog wel te vinden op de US Ebay en bij lange na niet zo duur als de PAFs. Ook de latere (tot +- 1970) vind ik vaak goed klinken. Die zijn al helemaal niet moeilijk te vinden.

LPClassic
22 februari 2005, 22:24
voodoo moet je hebben, einde discussie, doe maar een slot op dit threadje :-D

Richwoodje
23 februari 2005, 10:50
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/40721.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%

:-D


Heb je ook meteen de LOOKS die je zoekt!!!!

"Gibson humbucker 60's PAF pattern stickered
wereldsound in goede staatook ruilen tegen iets"

:-D :-D

SmartyMarti
23 februari 2005, 13:30
En de zoektocht naar de ultieme gitaarsound gaat maar door :D

Het gaat om een het brugelement voor een LP standard.

Met heftig bedoel ik dus niet de output maar de rauwheid en de dynamiek.

Ik heb inmiddels de stock pickups geprobeerd; mooi vol en rond maar te smooth.
De Seymour Duncan Pearly Gates; van dit element had ik de hoogste verwachtingen maar die werden niet waar gemaakt, ik vond het eigenlijk een "gewone PAF" met iets meer hoog.
De Dimarzio PAF Pro, erg mooi maar ook smooth naar mijn smaak.
Seymour Duncan Distortion; ook lekker maar die hebben ook niet het rauwe wat ik zoek.

Iemand nog tips?

duckman
23 februari 2005, 17:24
zijn er ook paf elementen in single coil formaat??


hmm.. ja en nee.De Seymour duncan lil 59 komt wat mij betreft het dichts in de buurt van een PAF element in SC format.
Maar de mijne zit in een strat en da's toch anders dan een LP.

Wel een goed element ,vind ik :D

duckman
23 februari 2005, 17:27
ik ken nix af van elementen, maar iets zegt me gewoon dat je de 'dirty fingers' eens moet proberen

+1

of de Angus young signature ?

stimmt
23 februari 2005, 17:51
of koop een fuzz pedaal of een marshall versterker

V!N
23 februari 2005, 19:12
Goed lezen: 8-)


BTW Wat voor versterker gebruik je?
Een JMP....

soundbound
23 februari 2005, 22:52
In de Gitarre & Bass van februari staat een vrij uitgebreid artikel over PAF's en verschillende replica die uitvoerig zijn getest. Op zich een aardig artikel om eens te lezen en je een beeld te vormen over de karakteristieken van de geteste humbuckers.