PDA

View Full Version : welke buizen / printplaten aan te raden voor tsl 122?



stimmt
20 februari 2005, 15:12
Ik heb een marshall TSL 122 100 watt buizencombo.
Ik heb het idee dat ie de laatste tijd wat minder klinkt, hij is bijna 2 jaar oud en de originele buizen zitten er nog in.
Ik heb em pas 4 maanden dus ik weet neit hoeveel de vorige eigenaar hem gebruikt heeft.
Hij klinkt nog steeds mooi, maar volgens mij is het geluid iets minder.

Als ik nu nieuwe buizen in laat zetten, gaat ie dan weer een stuk mooier klinken?
Welke zijn aan te raden? Ook kwa prijs want volgens mij heeft de mijne 3 preamp en 4 eindbuizen. Naast de preamps zit ook een 'buis' die er als een stalen cylinder uitziet, wat is dat??

De verkoper (jukebox) vertelde mij dat deze versterker nog veel mooier kan klinken als ik de printplaten laat vervangen (hij noemde zelfs bogner als vergelijker...). Waar moet ik aan denken (wat is het, wat kost het) bij het vervangen van printplaten?

alvast bedankt

Mr.Bluesbreaker
20 februari 2005, 15:18
Goede (voor) versterkerbuizen zijn JJ's. Verder is de metalen ring om je ene pre amp tube gewoon een beschermomhulsel, het is mij ook een raadsel waarom ze ook bij mijn TSL top er een hebben zitten en de rest niet. Je kunt ze er heel gemakkelijk afhalen, gewoon naar beneden drukken en draaien. Mochten je buizen of een deel ervan echt gaar zijn, klinkt de boel weer een stuk helderder en met meer dynamiek. Ook duurt het minder lang voordat ze opgewarmd zijn.

stimmt
20 februari 2005, 15:26
ok, dus dan heb ik 4 preamp- en 4 eindversterkbuizen dus dat zijn 8 buizen... is dat niet een duur geintje met die jj's?

En weet iemand nog wat over die printplaten

Mr.Bluesbreaker
20 februari 2005, 17:35
De meeste voorbuisjes heb je voor 7 tot 10 euro per stuk. Eindbuizen zijn duur, dat wel. Varieert enorm, reken op 30 euro per paar. printplaten weet ik niks van, maar een TSL gaat echt niet als een Bogner klinken met een andere printplaat. Je kunt het wel modificeren, maar als je een Bogner wil moet je allemaal high end onderdelen hebben, denk aan trafo's etc.

Mitch
20 februari 2005, 19:13
Andere printplaat zal hooguit leiden tot een hogere betrouwbaarheid, niet een ander geluid. Filter caps, eindtrafo, buizen, speaker....dat verandert je sound. Ik zou trouwens liever een mix van EH en JJ nemen in de voortrap. Uitsluitend JJ's kan wat ongedefinieerd en woolig gaan klinken, de EH's zijn wat scherper.

stimmt
21 februari 2005, 02:24
en waar zou ik dan aan moeten denken (prijs) met 4 preamp en 4 eindbuizen?

Nielsje
21 februari 2005, 18:12
preamp buis tussen de 7 a 10 euri per stuk, eindbuizen 45 euri per paar ongeveer...

imlikeajungle
21 februari 2005, 18:25
eens kijken op www.tube-town.de!
ik heb pas vernieuwd in m'n triamp: groove tubes eindbuizen en een mix van gt en jj's als preampbuizen.

dejohan
21 februari 2005, 18:34
Als je het te duur vind kan je ook gewoon de pre-amp buisjes vervangen en zien wat dat geeft. Als je dan tevreden bent moet je voorlopig geen powerampbuizen kopen. Ik heb de ervaring dat powerampbuizen lang kunnen blijven meegaan. Bovendien moet je die preampbuizen niet biassen.
Als je toch niet tevreden bent kan je de powerampbuizen nog altijd nabestellen (wel een gebalanceerd viertal kopen en de amp (laten) biasen).

Van die printplaten is volgens mij dikke quatch. Bovendien zal het wel wat kosten om dit door een technicus te laten doen. Zoiets kost wel wat werk. Zolang je er geen echt technische problemen mee hebt zou ik de printplaat mert rust laten.

norbertplat
25 februari 2005, 14:19
Printplaten is inderdaad onzin
Bij www.gaparts.nl laat je je versterker testen dan kan er iets over de toestand van de eindbuizen worden verteld. Je kan ook even proberen met nieuwe voorversterker buizen merk je geen verschil dan koop je die gewoon niet. Zij verkopen Oa Sovtek erg goed. en ze biasen tegen een laag tarief ook nog je amp. Gewoon even informeren.

norbertplat
25 februari 2005, 14:20
Printplaten is inderdaad onzin
Bij www.gaparts.nl laat je je versterker testen dan kan er iets over de toestand van de eindbuizen worden verteld. Je kan ook even proberen met nieuwe voorversterker buizen merk je geen verschil dan koop je die gewoon niet. Zij verkopen Oa Sovtek erg goed. en ze biasen tegen een laag tarief ook nog je amp. Gewoon even informeren.

AART
25 februari 2005, 14:27
Printplaten is inderdaad onzin
Bij www.gaparts.nl laat je je versterker testen dan kan er iets over de toestand van de eindbuizen worden verteld. Je kan ook even proberen met nieuwe voorversterker buizen merk je geen verschil dan koop je die gewoon niet. Zij verkopen Oa Sovtek erg goed. en ze biasen tegen een laag tarief ook nog je amp. Gewoon even informeren.

nog meer SPAM :lol:

Guinness
26 februari 2005, 12:33
Ja, zeg dat wel :-D