PDA

View Full Version : buizenvraag



Nielsje
20 februari 2005, 16:10
test

Nielsje
20 februari 2005, 16:11
wat is het verschil precies tussen ecc83 en 12ax7?

ik weet dat ze beiden de zelfde buis zijn, maar de een (ecc83) engelse benaming is en 12ax7 amerikaans?

klopt het ook dat het vacuum tussen deze twee makeladij verschilt?

er is mij verteld dat amerikaans sterker is vacuum getrokken dat de engelse en dat daardoor een amerikaanse wat scherper/pinniger is en een engelse wat ronder/romiger is..

uw reactie graag.

nicoverduin
20 februari 2005, 16:23
Ik geloof er niets van. In elke buis zit de zgn. getter (dat zilveren spul). Dat is er o.a. om het laatste beetje lucht eruit te halen. Breek maar eens het puntje van een oude buis eraf en je zult zien dat het spul binnen een paar minuten wit wordt. Het reageert dan met de lucht die er nu vrij bij kan komen.

de ECC.. benamingen zijn europese benamingen terwijl de 12AX7 de amerikaanse is. E=6.3V C=3 electrodes. Dus ECC = 6.3 V 2 x 3 electrodes. 12AX = rond de 12V, A= een volgnumer en toen dat potje leeg was kwam er een 2e volgnummer (de X dus). (ontleend aan de Radiotron Designers Handbook 4th edition 1952).

Dat er verschillen zullen zijn in fabricage proces zal ongetwijfeld het geval zijn. Dat dat een verschil zal opleveren in het geluid, twijfel ik ook niet aan. Maar het vacuum???? denk het niet

NIco :-D

Nielsje
20 februari 2005, 16:34
ah kijk aan..

weet je misschien meer over de verschillen te vertellen nico, of was dit het zo'n beetje?

nicoverduin
20 februari 2005, 16:44
Veel meer verteld het boek op dat punt niet en ik heb er eerlijk gezegd ook effe geen zin in om het nu door te pluizen. Zit tussen door lekker te "klooien"met mijn DlxRev.
Mijn Sylvania buizen uitproberen. Die dingen kunnen echt veel hebben.
Verschilende kondensatoren erin (heb nu West Cap olie 0.1uF na de PI).
NIco

dejohan
21 februari 2005, 12:23
Moeten die buisjes niet volledig vacuüm zijn? Zoja, dan kan er toch geen verschil zijn tussen "helemaal niets" en "helemaal niets"?

nicoverduin
21 februari 2005, 16:12
100% vacuum is eigenlijk niet te bereiken. Er zullen altijd wel lucht moleculen rondzwerven in de buis.
Nico

mathe
21 februari 2005, 18:31
er is mij verteld dat amerikaans sterker is vacuum getrokken dat de engelse en dat daardoor een amerikaanse wat scherper/pinniger is en een engelse wat ronder/romiger is..

Wat er allemaal niet wordt verzonnen. Dat softer vacuum verhaal komt uit de GT hoek. Niet ij c moor?
Verschillen in geluid van buizen ontstaan hoofdzakelijk door het ontwerp en de gebruikte materialen in een buis.
Een buis is nooit helemaal vacuum. Er zal altijd een mate van vervuiling bestaan binnen de glazen kolf.

Marc

Nielsje
21 februari 2005, 18:55
juist,

bedankt voor jullie informatie :)

ik weet weer genoeg (voorlopig)

bert k
22 februari 2005, 16:01
Ehhh....Amerikaans?.....Engels?...... Ik dacht altijd dat ze uit China en Rusland kwamen.

nicoverduin
22 februari 2005, 16:56
Ja maar vroeger................mogelijk voor jou tijd........... werden ze nog in de zgn. westerse wereld (Engeland, Nederland, USA) gemaakt. Nu komen ze inderdaad uit het (ex)oostblok en china. En ik dacht dat er weer een fabriek in de USA is ge-opend?

Nico :-D

ChrisMW
22 februari 2005, 18:08
Net gepost maar kwam er niet op...

Qua vacuum is er zeker verschil tussen 6L6jes en EL34s, het laatste type heeft gewoon een minder sterk vacuum en de eerste is uit de USA en de 2e uit Europa.

Nielsje
22 februari 2005, 19:27
Eh chris?

6L6 en EL34 zijn volgens mij echt twee verschillende buizen...

het ging om om ecc83 en 12ax7.. wellicht dat je dat bedoelde?

nicoverduin
22 februari 2005, 19:30
Weer teveel koffie op? :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

bert k
22 februari 2005, 19:45
Ja maar vroeger................mogelijk voor jou tijd........... Nico :-D
Hahaha... das dan wel erg oud :-D Nee, ik dacht dat het hier over nieuwe buizen ging.

ChrisMW
22 februari 2005, 19:55
Eh chris?

6L6 en EL34 zijn volgens mij echt twee verschillende buizen...

het ging om om ecc83 en 12ax7.. wellicht dat je dat bedoelde?

was om even aan te geven waar het usa-hard-europa-zacht gebeuren vandaan kwam... klok/klepel :wink:

Nielsje
22 februari 2005, 19:57
ding dong!

ChrisMW
22 februari 2005, 19:59
Hetgeen je vermeldde was dus zeker geen onzin!

eet smakelijk

ChrisMW
22 februari 2005, 20:02
Nico,
Te veel soldeerdamp gesnoven en nog steeds niets gevonden over Marshalls in RDH4 :-D

Nielsje
22 februari 2005, 20:03
dank je :)

maar nu dus de vervolg vraag..

Zijn er hier dan mensen die dat verschil ook degelijk 'merken'??