PDA

View Full Version : Marshall Dsl 100 op 50 watt zetten?



oddman
20 februari 2005, 16:03
Hoe doe je dit nu weer?

gewoon de 2 buitenste eindbuizen er uittrekken?

nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

tnx

Nielsje
20 februari 2005, 16:09
hehehe

volgens mij was het of de binnenste eruit, of de buitenste eruit, en dan rekening houden met je impendantie, dus als je en 16 ohm kast draait, moet je die nu in de 8 ohm prikken, omdat je impendantie verdubbeld

dat was het volgens mij

nicoverduin
20 februari 2005, 16:12
Yep,

Doordat je de 2 buitenste (of 2 binnenste) eruit haalt, wordt de impedantie van de eindtrap verdubbelt. Aangezien het belangrijk is de verhoudingen gelijk te houden tussen de primaire en de secundaire, wordt nu de uitgangsimpedantie eveneens 2 x zo hoog. dus je 8 ohm uitgang wordt nu 16 ohm en je 16 ohm wordt nu 32 ohm.

Nico

Wormaap
20 februari 2005, 16:30
Misschien een domme vraag, maar werkt dit geintje nu eigenlijk ook bij amps met 2 eindbuizen?

Nielsje
20 februari 2005, 16:37
nope,

ik neem dat je bijv. een 50 watt marshall bedoelt?

nee, buizen die werken 'per paar' (bij mijn weten)

volgens mij 'doet' je versterker het wel op een eindbuis, maa rklinkt het nergens naar en is het zeker niet al te best voor je buizen en trafo's..

maar daar weet ik het fijne niet van

nicoverduin
20 februari 2005, 16:41
Nielsje,

Je redelijk in de buurt. Wat je dan krijgt is dat 1 helft van de buizen het doet. Je hebt dan iets wat tussen een SE en een PP eindtrap werkt. Maar echt klinken zal het niet.

NIco

Wormaap
20 februari 2005, 16:46
Oja, dat was iets met 1 buis die een deel v.d. golf versterkt, en de andere het andere deel ofzoiets toch? Even niet bij nagedacht :)
'K had het trouwens over mijn ENGL, maar dat zal neem ik aan geen verschil maken wat dat betreft (althans, ik neem niet aan dat een 6L6 eindtrap opeens compleet anders werkt dan EL34)

Nielsje
20 februari 2005, 17:07
Nielsje,

Je redelijk in de buurt. Wat je dan krijgt is dat 1 helft van de buizen het doet. Je hebt dan iets wat tussen een SE en een PP eindtrap werkt. Maar echt klinken zal het niet.

NIco

ow ja das waar ook :) mijn geheugen wordt steeds beter :P

oddman
20 februari 2005, 23:23
Bedankt iedereen voor de duidelijke info !

Negative K3 fan
20 februari 2005, 23:28
Nielsje,

Je redelijk in de buurt. Wat je dan krijgt is dat 1 helft van de buizen het doet. Je hebt dan iets wat tussen een SE en een PP eindtrap werkt. Maar echt klinken zal het niet.

NIco

je kunt het wel proberen... een van halen fan op HCAF heeft zijn 100 watt superlead met maar 1 buis met alles op tien laten lopen en daar opnames van gemaakt, klonk toch erg mooi en hij was zelf ook onder de indruk.

waarschijnlijk werkt het niet voor de meeste mensen anders zou het wel wat meer zijn toegepast ondertussen.

bert k
21 februari 2005, 00:03
Misschien een domme vraag, maar werkt dit geintje nu eigenlijk ook bij amps met 2 eindbuizen?
Ja hoor, gaat ie van 50 Watt naar 0 Watt :-D

Wormaap
21 februari 2005, 00:20
'T mag duidelijk zijn dat ik dus bedoelde dat je 1 buis eruit trekt ;)
Mijn ENGL heeft namelijk als extra 'trucje' dat als 1 van de eindbuizen kapot gaat ofzo, hij hem uitschakelt en verderspeelt op de resterende buis.

bert k
21 februari 2005, 01:31
Het was een geintje, dat mag duidelijk zijn. :) Toch een vraagje: ik ken de 100/50 Watt schakelaar, die zit op sommige amps. Nou heb ik ook wel gehoord van de 100/50/1 Watt switch. Hoe doen ze die 1 Watt? Iemand?

guhlenn
24 februari 2005, 11:01
ik denk dat ze dan een 12ax7 (de phase inverter?) als eindbuis gaan gebruiken. Dit is hoe de pedaltone (?) van Koch het doet. Maar die switch ken ik eerlijk gezegd niet (100/50/1 watt)

Inmiddels ben ik van 4 EL34's gaan houden. Voor het volume maakt het sowieso geen ruk uit.

matto
24 februari 2005, 12:30
Die truc kun je bij de meeste Fender versterkers met reverb toepassen.
Je moet dan de eindbuizen of de driver buis er uithalen en de pluggen voor de reverb veer er uithalen, als je nu een 8 ohm luidsprekertje aan sluit op de reverb input dan heb je een oefen versterkertje met een zeer klein vermogen, zeg maar ongeveer 1 Watt.