PDA

View Full Version : Dof geluid Richwood 335 Model



Mark_B
20 februari 2005, 13:22
Hallo,

Ik heb een beetje een probleempje met het geluid van mijn Richwood 335 model. Wanneer ik over de nek pickup speel dan klinkt het geluid, ookal staat de tone op 10, en op de versterker de bas nagenoeg weggedraaid, te zwaar/dof/muf. Ik wil graag een wat helderder geluid.

Ik speel hem over een Vox Pathvinder 15. Voorheen gebruikte ik een oude Philips soundmixer, waar het geluid helemaal in een walm van bas was gehuld. De verandering naar de Vox heeft dit deels verholopen (het geluid is zoizo een hele vooruitgang), vooral de brug pickup klinkt nu goed, maar iets te fel voor sommige dingen die ik wil spelen. En als ik dan switch naar de nek pickup klinkt het allemaal vrij dof/muf/wollig (bij gebrek aan een betere term), en met name wanneer ik gewoon wat accoorden speel.

Wat me opviel is dat de pickup van de neck een stuk lager van de snaren staat dan die van de brug, kan dit er voor zorgen dat hij zo dof klinkt? Of kan het gewoon aan de kwaliteit van de pickup liggen?

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

THW
20 februari 2005, 13:37
De brug pick-up staat altijd hoger (of dat zou zo moeten) omdat brugpick-ups over het algemeen minder output hebben dan de nek pickup

Wat betreft jou probleem: gewoon je pickup wat hoger zetten, dmv de schroefjes die der naast zitten
Alleen niet TE dicht bij de snaren want dan krijg je ruis dus je moet ff een goed ballans vinden

Mark_B
21 februari 2005, 15:46
Ik heb het nu beide geprobeerd, de pickup omhoog en omlaag. Maar het helpt niet echt. Hij wordt alleen wat zachter/zwakker of harder/feller, maar het doffe blijft.
Wanneer ik m'n versterker hard zet of de treble heel hoog dan is het wat mindero storend. Maar wanneer ik hem wat cleaner wil laten klinken dan wordt het echt dof. Vooral wanneer ik akkoorden speel, maar de losse noten klinken ook dof. En aangezien mijn kwaliteiten niet meer toelaten dan akkoorden spelen, vind ik het zonde dat ik niet echt een wat cleaner geluid eruit kan krijgen.

Iemand een ander idee waar het aan kan liggen?

Bij voorbaat dank.

Mark_B
21 februari 2005, 15:47
Ik heb het nu beide geprobeerd, de pickup omhoog en omlaag. Maar het helpt niet echt. Hij wordt alleen wat zachter/zwakker of harder/feller, maar het doffe blijft.
Wanneer ik m'n versterker hard zet of de treble heel hoog dan is het wat mindero storend. Maar wanneer ik hem wat cleaner wil laten klinken dan wordt het echt dof. Vooral wanneer ik akkoorden speel, maar de losse noten klinken ook dof. En aangezien mijn kwaliteiten niet meer toelaten dan akkoorden spelen, vind ik het zonde dat ik niet echt een wat cleaner geluid eruit kan krijgen.

Iemand een ander idee waar het aan kan liggen?

Bij voorbaat dank.

Mark_B
21 februari 2005, 15:50
Ik heb het nu beide geprobeerd, de pickup omhoog en omlaag. Maar het helpt niet echt. Hij wordt alleen wat zachter/zwakker of harder/feller, maar het doffe blijft.
Wanneer ik m'n versterker hard zet of de treble heel hoog dan is het wat mindero storend. Maar wanneer ik hem wat cleaner wil laten klinken dan wordt het echt dof. Vooral wanneer ik akkoorden speel, maar de losse noten klinken ook dof. En aangezien mijn kwaliteiten niet meer toelaten dan akkoorden spelen, vind ik het zonde dat ik niet echt een wat cleaner geluid eruit kan krijgen.

Iemand een ander idee waar het aan kan liggen?

Bij voorbaat dank

Mark_B
21 februari 2005, 15:50
Ik heb het nu beide geprobeerd, de pickup omhoog en omlaag. Maar het helpt niet echt. Hij wordt alleen wat zachter/zwakker of harder/feller, maar het doffe blijft.
Wanneer ik m'n versterker hard zet of de treble heel hoog dan is het wat mindero storend. Maar wanneer ik hem wat cleaner wil laten klinken dan wordt het echt dof. Vooral wanneer ik akkoorden speel, maar de losse noten klinken ook dof. En aangezien mijn kwaliteiten niet meer toelaten dan akkoorden spelen, vind ik het zonde dat ik niet echt een wat cleaner geluid eruit kan krijgen.

Iemand een ander idee waar het aan kan liggen?

Bij voorbaat dank

THW
21 februari 2005, 16:04
tone knop helemaal open zetten?
anders weet ik het niet.......

Squier4ever
21 februari 2005, 16:11
andere pup derin

Mark_B
21 februari 2005, 16:21
M'n tone knop staat al helemaal opengedraaid... :(

Zou het veel kosten op de pickup(s) te vervangen (redelijke prijs/kwaliteit)? En is het iets wat je zelf kan doen, of moet je zoiets laten doen? Ik heb er namelijk geen ervaring mee.

Irritant trouwens dat dit forum zo vaak een error geeft. Is daar iets tegen te doen?

Jeroenvanhulsteijn
21 februari 2005, 16:30
als je de toneknop niet gebruikt van de halshumbucker, laat hem er dan uit. Dat scheelt ook al een hoop. Moet je het draadje dat van de tone potmeter naar de switch gaat loshalen. En het draadje dat van de volume pot naar de tonepot gaat moet je dan naar de switch leggen.

Nieuwe pups erin is ook vrij eenvoudig zelf te doen. Beetje solderen.

Cubensis
21 februari 2005, 16:39
nieuwe pickup erin is een kwestie van 3 draadjes ofzo vastsolderen, sommige gitaarbouwers vragen daar 40 euro voor, belachelijk dus en iedereen kan het zelf...

en t forum geeft bijna na iedere post een error, dat wil niet automatisch zeggen dat je post er niet staat :D, dus gewoon eerst ff weer het topic checken voordat je opnieuw probeert te posten...

Mark_B
21 februari 2005, 17:08
als je de toneknop niet gebruikt van de halshumbucker, laat hem er dan uit. Dat scheelt ook al een hoop. Moet je het draadje dat van de tone potmeter naar de switch gaat loshalen. En het draadje dat van de volume pot naar de tonepot gaat moet je dan naar de switch leggen.

Nieuwe pups erin is ook vrij eenvoudig zelf te doen. Beetje solderen.
Het is niet dat ik hem niet gebruik, hij staat gewoon altijd helemaal open omdat het geluid zoizo al te zwaar klinkt. :)

Cubensis
21 februari 2005, 17:13
sowieso

Jeroenvanhulsteijn
21 februari 2005, 17:18
Je kant het proberen. Het is de goedkoopste oplossing. Je geluid krijgt een stuk meer treble. Tenminste, ik heb het op een Fender USA strat geprobeerd. En daar was het verschil ook aanzienlijk.

Mark_B
21 februari 2005, 22:56
[dubbel]

Mark_B
21 februari 2005, 22:58
Mmm... wanneer ik de toneknop zou loskoppelen krijgt hij meer treble? En kan ik hem dan ook weer terugzetten mocht het niet bevallen?

Ik vraag me trouwens af hoe ik bij deze gitaar aan de binnenkant kom, de enige openingen zijn de F-gaten en de eventuele opening wanneer ik de humbuckers eruit zou halen. Maar ik denk niet dat ik dan bij de toneknoppen kom.

Maar in principe is het toch niet normaal dat hij zo'n wollig geluid geeft? Is het reeel dat het aan de "slechte" kwaliteit van de pickups kan liggen? Als dat het geval is vind ik het wel de moeite om betere te kopen ipv. de toneknop eruit te halen.

Jeroenvanhulsteijn
21 februari 2005, 23:52
ahjah, je hebt zo'n jazz bak he. Dat gaat geloof ik via de gaten van de elementen om die potmeters los te nemen. Snaren eraf, elementen losschroeven (de ringmounts) en potmeters losschroeven en het hele zaakje eruit. Is denk ik wel nogal gepriegel om het er weer terug in te stoppen.

Elementen kan een oorzaak zijn. Slechte potmeters/switches ook. Waarschijnlijk allebei in geval van goedkopere gitaren. Zal toch het eerste zijn waar op beknibbeld wordt.

Javaca
22 februari 2005, 01:02
De pickups zijn best acceptabel.
De switch is wel vrij brak en de pots zijn ook niet de beste op deze aarde. Verder is het een erg lekkere gitaar.

Mitch
22 februari 2005, 20:21
Ik heb zelf ook zo'n 335 model gehad. Best mooie gitaar voor het geld, maar wel erg bassig en ongedefinieerd op het hals element inderdaad.
Toonpot loshalen zal inderdaad al wat schelen hoor ! Jeroen heeft helemaal gelijk, Maar ja, de pickups van Richwood zijn inderdaad de beste niet. Vervangen is een optie, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je nou ook niet over een denderende amp speelt. Juist dat soort transistorbakkies klinken extra slecht met een semi-hollowbody vanwege de van nature al erg aanwezige bas.

Trouwens, de eerdere opmerking dat halspickups over het algemeen minder output hebben kun je vergeten. Bij de hals is het onversterkte volume dat de snaren veroorzaken hoger. Om te voorkomen dat het pickup het geluid in een te sterk signaal gaat omzetten kan hij dus een eind lager staan. Zeker als er identieke pickups bij hals en brug zitten.
Om bij het brugelement juist een beetje lekker te kunnen scheuren gaat er vaker een pikup in met hogere output.

Mark_B
22 februari 2005, 23:29
Bedankt voor de nuttige post, dat verhelderd inderdaad wel wat.

Vooralsnog zal ik hem maar laten zoals hij is. Ik ben een beetje bang de tone nu los te gaan koppelen, misschien dat ik het later nog eens doe.

Toch bedankt voor de tips!

Mark_B
22 februari 2005, 23:32
Bedankt voor de nuttige post, dat verhelderd inderdaad wel wat.

Vooralsnog zal ik hem maar laten zoals hij is. Ik ben een beetje bang de tone nu los te gaan koppelen, misschien dat ik het later nog eens doe.

Toch bedankt voor de tips!

Michael AE
22 februari 2005, 23:41
De bedrading in dit soort gitaren is altijd bedroevend. Ik zou de lokale gitaarboer eens vragen of hij er niet iets beters voor je in kan zetten; dat scheelt meestal een hele hoop en kost een drol.

Mark_B
23 februari 2005, 00:19
Tja, als ik zeker zou weten dat het zou helpen zou ik het direct doen. Maar aangezien de voorgaande poster al zei dat een dergelijke combinatie van gitaar en versterker zoizo al een bassig geluid opleverd vrees ik dat het misschien niet (helemaal) weg zal gaan...

Misschien een gek idee, maar is een single-coil pickup mogelijk in de hals positie? Zou dit een helderder geluid geven (als het uberhaupt mogelijk is)?
Of is de combinatie singlecoil-humbucker een belachelijk idee in een gitaar als deze? Ik vind de brug pickup namelijk prima, maar ik enkel een minder wollig geluid voor de hals/ritme.

(Ik zeg maar wat hoor, ik ben een relatieve leek op het gebied ;))

Javaca
23 februari 2005, 09:52
Je zou een p-90 modelletje kunnen overwegen.

frekie
23 februari 2005, 10:44
Ik heb ook zoŽn RW ES335 kloon en ik vind hem zo slecht niet zeker gezien de prijs. OK bij terugdraaien van de volumepot verlies je wel veel hoog dus je kan de volumepot op de gitaar vol open zetten en de amp wat zachter. Op mijn Fender HRD krijg ik een prima jazz/bluesgeluid met de standaard elementen. Ze zijn wel wat microfonisch maar dat maakt op huiskamer volumes niet uit. Als je de toonpots los koppelt krijg je idd meer hoog.
Het is idd een heel gepruts met dit soort gitaren de electronica. Je moet touwtjes binden aan de pluguitgangen en de potmeters en dan alles door de F gaten naar buiten trekken. Na gedane arbeid dan alles weer met die touwtjes door de gaten trekken.
Als je zeker weet dat je door wil gaan met je RW (en waarom ook niet?) zou je voor een redelijk bedrag de 3standen schakelaar, potmeters en bedrading kunnen vervangen. Een setje Seymour Duncans nieuw is misschien wat veel van het goede maar ze komen regelmatig voorbij op Marktplaats, ik heb de mijne voor 50 euri p/s, kan je nix op verliezen. Epifoon hb zijn geen upgrade, die fluiten ook op hoog volume.

Jeroenvanhulsteijn
23 februari 2005, 11:29
ik denk eigenlijk dat de makkelijkste oplossing voor jou een equalizer is. Daarmee kun je die wolligheid wel filteren en kun je het geluid wat frisser maken.