PDA

View Full Version : hoe versterk je zang eigenlijk??



JeStO
20 februari 2005, 09:50
hejz,

Ik speel nu een jaar gitaar, en met een paar gasten op school beginnen we nu een bandje. we hebben gister besproken hoe en wat. hier kwam uit dat ik de zanger werd :P.

bij een vriend van mij in de kelder komt ons oefenhok. de drummer zou een 2e hands drumstel bij kopen. de andere gitaristen waren aan het sparen voor een 50 Watt versterker. en nu ik nog. met een zang installatie. maar nu is mijn vraag: wat heb ik minimaal allemaal nodig. natuurlijk een mic, en een kabel. maar dan??
en wat voor een microfoon raden jullie aan. mijn budget ligt erg laag dus het liefst iets 2e hands.

oke Alvast bedankt.

JeStO

Br@mbo
20 februari 2005, 10:05
hejz,

Ik speel nu een jaar gitaar, en met een paar gasten op school beginnen we nu een bandje. we hebben gister besproken hoe en wat. hier kwam uit dat ik de zanger werd :P.

bij een vriend van mij in de kelder komt ons oefenhok. de drummer zou een 2e hands drumstel bij kopen. de andere gitaristen waren aan het sparen voor een 50 Watt versterker. en nu ik nog. met een zang installatie. maar nu is mijn vraag: wat heb ik minimaal allemaal nodig. natuurlijk een mic, en een kabel. maar dan??
en wat voor een microfoon raden jullie aan. mijn budget ligt erg laag dus het liefst iets 2e hands.

oke Alvast bedankt.

JeStO

Wat je mic betreft kun je eigenlijk niet om de Shure SM 58 heen...

Probe-guy
20 februari 2005, 10:26
de mic heb je liever nieuw ipv tweedehands ( ik in ieder geval wel )

aangezien je niet weet wat voor ziektes je voorganger had en die in jou toekomstige mic hebt gespuugd, nee... Lekker

Daniλl_san
20 februari 2005, 12:56
hejz,

Ik speel nu een jaar gitaar, en met een paar gasten op school beginnen we nu een bandje. we hebben gister besproken hoe en wat. hier kwam uit dat ik de zanger werd :P.

bij een vriend van mij in de kelder komt ons oefenhok. de drummer zou een 2e hands drumstel bij kopen. de andere gitaristen waren aan het sparen voor een 50 Watt versterker. en nu ik nog. met een zang installatie. maar nu is mijn vraag: wat heb ik minimaal allemaal nodig. natuurlijk een mic, en een kabel. maar dan??


Een Mengpaneel als je niet in school oefent,
Een Eindversterker (een phonic ofzo, die zijn niet zo duur) Ook voor als je niet in school oefent.
Speakers, Die kan je als je er een beetje verstand van hebt gewoon 2e hands kopen.
En Natuurlijk nog STANDAARDS voor je speakers en microfoon.



en wat voor een microfoon raden jullie aan. mijn budget ligt erg laag dus het liefst iets 2e hands.

oke Alvast bedankt.

JeStO

JE kan naar 2e handse sennheisers en shure's gaan kijken. VAn shure moet je dan de SM58 nemen

Ic3gl0vE
20 februari 2005, 13:27
microfoons moet je gewoon eens gaan testen. de shure sm58 die hierboven al een paar keer werd genoemd is wel zo'n beetje de standaard, maar misschien is er wel iets anders dat beter bij jouw stem past.
Als mixer heb je aan deze genoeg:

http://www.behringer.com/UB502/index.cfm?lang=ENG

Dan kun je natuurlijk speakers en een eindversterker nemen, maar gewoon een actieve speaker (hier zit de versterker ingebouwd) is makkelijker. In een kelder heb je waarschijnlijk wel genoeg aan een speaker, als je 'm op een goede plek zet. Op marktplaats is genoeg spul te vinden. Ik denk dat je voor 100 euro wel een actieve speaker kunt krijgen.


Schatting van de kosten:
mic +/- €100
mixer +/- € 40
speaker +/- €100

Zit je op 240 euro, exclusief statief en kabels.

Ic3gl0vE
20 februari 2005, 13:29
Als je trouwens een goedkope mic wilt, er is ook zo'n budget serie van shure. Die microfoons kosten iets van 40 euro geloof ik en zijn best goed. Toen ik zelf nog in een band zong gebruikte ik een shure sm48 geloof ik. Dat is een goedkope microfoon en die klonk best redelijk. Echt super is het niet, maar daar is de prijs ook naar en voor oefenen is het goed genoeg

bert k
20 februari 2005, 18:53
de mic heb je liever nieuw ipv tweedehands ( ik in ieder geval wel )

aangezien je niet weet wat voor ziektes je voorganger had en die in jou toekomstige mic hebt gespuugd, nee... Lekker
Die ronde bolletjes kan je eraf schroeven. Uitkoken in water, schoon. Moet je toch wel regelmatig doen...

Han S
20 februari 2005, 21:14
Beetje Biotex helpt extra

Fumi SG
20 februari 2005, 23:18
hoi.....

ik ben een van de gitaristen van deze band, en vroeg me af of er voor de zang ook iets is als een combo?? Net zoals je ook gitaarcombo's hebt.
Dat zou natuurlijk wel handig zijn, maar gaat dit ook ten koste van de kwaliteit??

Lord Abortion
21 februari 2005, 08:49
Een actieve monitor is eigenlijk een versterker en box in 1 behuizing, dus daar kan je het een beetje mee vergelijken. Je zal echter wel nog een kleine mixer of mic-pre nodig hebben omdat die monitors enkel een eindtrap hebben en je je signaal wat moet boosten voor je het naar de eindtrap stuurt.

Fumi SG
21 februari 2005, 13:35
Een actieve monitor is eigenlijk een versterker en box in 1 behuizing, dus daar kan je het een beetje mee vergelijken. Je zal echter wel nog een kleine mixer of mic-pre nodig hebben omdat die monitors enkel een eindtrap hebben en je je signaal wat moet boosten voor je het naar de eindtrap stuurt.

oftewel..... wij hebben alleen een mic, pre-amp, actieve speaker en een paar kabeltjes nodig??

Wij hebben ff een lijstje gemaakt met eventuele spullen:

mic: Sennheiser E-835 S
pre-amp: Behringer UB1002
speaker: ?? (voorstellen iemand??)

bert k
21 februari 2005, 15:42
Een actieve monitor is eigenlijk een versterker en box in 1 behuizing, dus daar kan je het een beetje mee vergelijken. Je zal echter wel nog een kleine mixer of mic-pre nodig hebben omdat die monitors enkel een eindtrap hebben en je je signaal wat moet boosten voor je het naar de eindtrap stuurt.
Das niet helemaal waar. Er zijn verschillende aktieve monitors met een mic ingang. (van Laney bijvoorbeeld) Maar dan kan je maak 1 mic inpluggen.
Je kan er dan een eenvoudig mixertje tussen hangen zodat je meer mics kan aansluiten.
Een mic-preamp is niet handig voor repeteren omdat je daar maar 1 microfoon op kan aansluiten.

Fumi SG
21 februari 2005, 16:46
Een actieve monitor is eigenlijk een versterker en box in 1 behuizing, dus daar kan je het een beetje mee vergelijken. Je zal echter wel nog een kleine mixer of mic-pre nodig hebben omdat die monitors enkel een eindtrap hebben en je je signaal wat moet boosten voor je het naar de eindtrap stuurt.
Das niet helemaal waar. Er zijn verschillende aktieve monitors met een mic ingang. (van Laney bijvoorbeeld) Maar dan kan je maak 1 mic inpluggen.
Je kan er dan een eenvoudig mixertje tussen hangen zodat je meer mics kan aansluiten.
Een mic-preamp is niet handig voor repeteren omdat je daar maar 1 microfoon op kan aansluiten.

maar die Behringer UB1002 of UB1202 zijn toch ook pre-amps. Hier kunnen 2 (UB1002) of 4 (UB1202) op aangesloten worden.......

bert k
21 februari 2005, 17:29
Nee, een UB 1002/1202 is een mixer. In ieder kanaal zit een pre-amp, het is een onderdeel van een mixer. Dus in de UB1202 zitten 4 pre-amps.

Ic3gl0vE
21 februari 2005, 23:47
oftewel..... wij hebben alleen een mic, pre-amp, actieve speaker en een paar kabeltjes nodig??

ja (zei ik hierboven al)




Wij hebben ff een lijstje gemaakt met eventuele spullen:

mic: Sennheiser E-835 S
pre-amp: Behringer UB1002
speaker: ?? (voorstellen iemand??)

Die sennheiser is wel ok. Ik heb 'm ook wel eens gebruikt. Ik stoorde me alleen nogal ana die E die erop staat omdat 'ie zo verrekte veel op het etos logo lijkt, ghehe ;)
Die mixer is ook wel okι, al zou je aan een kleinere ook wel genoeg hebben. Maar als je eens wat meer dingen door de zangbox wilt doen (keyboard, extra microfoon, whatever) dan is dit natuurlijk wel handig
Voor een speaker zul je eerst een budget vast moeten stellen.

Fumi SG
22 februari 2005, 18:13
Wij kunnen nou voor €400,- een set krijgen.....
mixer: Behringer UB1203 PRO
mic: Shure PM48
speaker: Samsom (type?? vermogen iig 175Watt)
eindtrap: Marshall 8008

is dit een goede set (niet van topkwaliteit natuurlijk) voor een beginnend bandje?? Oftewel kopen voor €400,-??

Ic3gl0vE
23 februari 2005, 14:38
Ik zou het niet doen... ik vnid het namelijk nogal veel geld (je wilde het toch low-budget houden?)

En daarbij, de marshall8008 is toch een gitaareindtrap en geen PA eindtrap?

Gezien ik toch niet veel te doen heb vandaag heb ik even een setje opgezocht bij Thomann.de voor jullie


105767 SHURE SM58 LC 105,00 105,00 EUR
157289 BEHRINGER UB802 EURORACK 44,00 44,00 EUR
157977 THE BOX PA108A 129,00 129,00 EUR
158894 Millenium MS-2005 9,90 9,90 EUR (dit is een microfoonstandaard)
Total Price: 287,90 EUR

Hier komt nog 8 euro bij om het op te laten sturen en je moet er nog een paar kabels bij hebben (1 van de mic naar het mengpaneel en een van het mengpaneel naar de speaker) maar ik weet niet hoe lang je die wilt hebben dus dat heb ik ook niet opgezocht voor je

Dan ben je voor een stuk minder klaar (scheelt toch al weer honderd euro!) en heb je een betere microfoon. Dure speakers voor een oefenhok zou ik persoonlijk niet doen... het gaat er toch alleen maar om dat je een beetje kunt oefenen en als je een optreden hebt, is daar toch wel een PA systeem aanwezig.
Als je op thomann.de die nummers voor de producten invult (dus bijv. 105767 voor die mic.) krijg je de informatie van die producten te zien.

Fumi SG
23 februari 2005, 16:56
jah cool setje.... wij willen alleen het liefst een mixertje met vier mic kanalen. En jij noemt die speaker, volgens mij is dat een huismerk van thomann of niet??? Heb je daar ervaring mee, of sowieso met iets uit deze set?? Want wij hadden een passieve speaker voor hetzelfde geld gezien, lijkt mij 130,- voor een actieve een beetje weinig....
Ik kan het best verkeerd hebben hoor, die huismerken kunnen best goed zijn, maar toch :razz:

ps: weet jij misschien waar die Thomann zit?? We willen natuurlijk wel weten wat we kopen :wink:

ik had zelf trouwens het volgende setje bekeken....

Shure Pg58 -XLR €55,-
Behringer 1204 Pro €109,-
diezelfde box €129,-
diezelfde standaard :razz: €9,90
kabeltje naar speaker €10,- (dacht ik zo)
Totaal: €312,90

kabeltje van de mic naar de mixer is al bijgeleverd, dus dat kost niks extra's..... hoe lijkt je dit??

guhlenn
24 februari 2005, 13:13
je zit op een absoluut minimum dus wat betreft kwaliteit hoef je niet zo veel te verwachten, maar je zoekt toch gewoon spullen die werken, geen topkwaliteit?

Thomann is een internet winkel. musicstore.de kun je ook echt heen gaan...

Fumi SG
25 februari 2005, 19:49
jonges...... het is al geregeld!! Hebben bij iemand een set (wordt ook gebruikt voor optredens :razz: ) kunnen ritselen.... for free!!! :-D Happy people over here :razz: