PDA

View Full Version : Gebruikerstips buizenamp???



pjotr
19 februari 2005, 21:01
Hallo, ik heb een oude originele Music Man 112/65, maar ik heb hier wat vraagjes over.
Heeft deze een buizen eind- of voor versterker, en wat wil dat zeggen? Moet ik met uitzetten eerst de "standby"-knop uit zetten, of juist niet i.v.m. spanning o.i.d.? Het zal wel knullig overkomen maar het is een prachtbak en ik wil er zo goed mogelijk mee omgaan voor een optimale levensduur.
p.s. er zitten ook twee Sovtek el-34'ers in, is dat wat?

bert k
19 februari 2005, 22:23
EL34 is een eindbuis, dus je eindversterker is buizen. Ik meen m e te herinneren dat MM hybride versterkers maakte, dus met een transistor pre-amp.
Aanzetten: eerst power aan, warm laten worden, dan standby aan (of uit, net hoe je het bedoelt... :) )
Uitzetten... tja, omgekeerde volgorde?

andy
19 februari 2005, 22:24
Omdat er twee El 34 buizen inzitten is het een volledige buizenamp. Er zullen ook kleinere voorversterkerbuisjes inzitten. Misschien verpakt in een metalen huls.
Je zet de amp gewoon aan, op stand by. Laat hem 5 minuten op warmen en je kunt spelen.
Uitzetten kan gewoon met de uit en aan knop. Laat de amp wel even een kwartiertje afkoelen, voordat je er mee gaat slepen.

Sovtek EL 34 zijn standaard gangbare buizen en gewoon goed voor het apparaat.

andy
19 februari 2005, 22:26
Is Bert me net voor. :-D
Wist niet dat Music<Man ook amps maakte met transistor voorversterking, maar dat zie je dan van zelf wel, geen voorversterkerbuizen betekent transistor.

pjotr
19 februari 2005, 23:13
Er zit inderdaad wel een klein metalen hulsje in de bak; 7020/12ax7a, staat er op een sticker aan de binnenkant van de bak, die er volgens mij in de fabriek in is geplakt. En dan die twee andere buizen, staan ook op de sticker, el 34.
Dus, is het nou een hybride of een volledige buizenbak??

pjotr
19 februari 2005, 23:16
correctie; 7025/12ax7a

nicoverduin
19 februari 2005, 23:20
Hybride. De 12AX7 is de phasesplitter voor de eindbuizen. De voorversterker is dus transistor.
Nico

pjotr
19 februari 2005, 23:27
en de voorversterker is dan van de mastervolume, als ik het goed begrijp.

nicoverduin
19 februari 2005, 23:30
??????????????
NIco

pjotr
19 februari 2005, 23:33
laat maar, doet er ook helemaal niet toe. Hij klinkt als een klok, ben er erg blij mee en nu weet ik een beetje van voor-, eindversterker, buizen. LET'S ROCK!!!

pjotr
19 februari 2005, 23:34
laat maar, doet er ook helemaal niet toe. Hij klinkt als een klok, ben er erg blij mee en nu weet ik een beetje van voor-, eindversterker, buizen. LET'S ROCK!!!

andy
20 februari 2005, 00:01
en de voorversterker is dan van de mastervolume, als ik het goed begrijp.

Nee hoor, dat heeft er niks mee te maken.

1959SLP
20 februari 2005, 07:25
:D

dejohan
21 februari 2005, 11:16
Tube amps FAQ:

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/tubes.html#tubefaq

Gaat over een andere buizenamp, maar het meeste geldt ook voor jou versterker.

bazzieman
22 februari 2005, 18:11
Svetlana ofzo?

maar goed, ik wou even een klein vraagje ertussen door gooien (hopen dat de topic starter het niet erg vind :???: e nanders sorry daarvoor) maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo?

Al
22 februari 2005, 23:08
en de voorversterker is dan van de mastervolume, als ik het goed begrijp.

Ik denk het niet, als je mastervolume op je signaalpad zit loop je wel een kans!

Al

Al
22 februari 2005, 23:11
maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo?

Als je buizen of zijn krijg je vanzelf bericht thuis.

Al (ik wordt gek hier, ik ga naar mijn nest)

bazzieman
23 februari 2005, 17:00
ik bedoel dat als ze hun beste tijd wel gehad hebben :-D

jpb
25 februari 2005, 00:43
maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo?

Als je buizen of zijn krijg je vanzelf bericht thuis.

Al (ik wordt gek hier, ik ga naar mijn nest)
Ik zou ook naar mij nest gaan als m'n buizen "of" zijn. Bazzie, vaak kun je met de zoekfunctie al het een en ander te weten komen voordat je hier een vraaag stelt.

dejohan
25 februari 2005, 11:32
maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo?

Als je buizen of zijn krijg je vanzelf bericht thuis.

Al (ik wordt gek hier, ik ga naar mijn nest)
Ik zou ook naar mij nest gaan als m'n buizen "of" zijn. Bazzie, vaak kun je met de zoekfunctie al het een en ander te weten komen voordat je hier een vraaag stelt.

Weet jij het antwoord dan wel zeker?

Want hoewel die vraag hier al honder keer gepasseerd is, heb ik er nog nooit een duidelijk antwoord op gelezen. Meer dan "dat hoor je, je geluid is doffer, slechter, flauwer, scherper,..." heb ik niet gelezen. Niet echt een duidelijk antwoord hé?

Zelfs over hoe lang buizen meegaan wordt er serieus verschild in mening. Er zijn mensen die zeggen dat buizen na 3 jaar versleten zijn, en ik ken mensen die in Silverfaces spelen met de originele buizen en nog in, dus dat zijn buizen van minstens 15 jaar oud. Bovendien zijn de berichten over welke buizen nu het eerst verslijten ook serieus inconsistent: sommigen beweren dat preamptubes het snelst verslijten, andere zeggen dan weer dat je de poweramptubes het snelst moet vervangen.

Robbert
25 februari 2005, 11:50
Weet jij het antwoord dan wel zeker?

Want hoewel die vraag hier al honder keer gepasseerd is, heb ik er nog nooit een duidelijk antwoord op gelezen. Meer dan "dat hoor je, je geluid is doffer, slechter, flauwer, scherper,..." heb ik niet gelezen. Niet echt een duidelijk antwoord hé?

Zelfs over hoe lang buizen meegaan wordt er serieus verschild in mening. Er zijn mensen die zeggen dat buizen na 3 jaar versleten zijn, en ik ken mensen die in Silverfaces spelen met de originele buizen en nog in, dus dat zijn buizen van minstens 15 jaar oud. Bovendien zijn de berichten over welke buizen nu het eerst verslijten ook serieus inconsistent: sommigen beweren dat preamptubes het snelst verslijten, andere zeggen dan weer dat je de poweramptubes het snelst moet vervangen.

Dan zal ik het duidelijkste antwoord geven: op het moment dat je buizen klappen en je trafo's meenemen, ben je duidelijk te laat geweest :D

Negative K3 fan
25 februari 2005, 12:32
maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo?

Als je buizen of zijn krijg je vanzelf bericht thuis.

Al (ik wordt gek hier, ik ga naar mijn nest)
Ik zou ook naar mij nest gaan als m'n buizen "of" zijn. Bazzie, vaak kun je met de zoekfunctie al het een en ander te weten komen voordat je hier een vraaag stelt.

Weet jij het antwoord dan wel zeker?

Want hoewel die vraag hier al honder keer gepasseerd is, heb ik er nog nooit een duidelijk antwoord op gelezen. Meer dan "dat hoor je, je geluid is doffer, slechter, flauwer, scherper,..." heb ik niet gelezen. Niet echt een duidelijk antwoord hé?

Zelfs over hoe lang buizen meegaan wordt er serieus verschild in mening. Er zijn mensen die zeggen dat buizen na 3 jaar versleten zijn, en ik ken mensen die in Silverfaces spelen met de originele buizen en nog in, dus dat zijn buizen van minstens 15 jaar oud. Bovendien zijn de berichten over welke buizen nu het eerst verslijten ook serieus inconsistent: sommigen beweren dat preamptubes het snelst verslijten, andere zeggen dan weer dat je de poweramptubes het snelst moet vervangen.

klopt helemaal! iedereen spreekt elkaar tegen of ze nemen geen duidelijk standpunt in. Eigenlijk deel ik dan het standpunt van Robbert :)

Mr.Jay
25 februari 2005, 12:57
[quote="jpb"][quote="Al"][quote=bazzieman] maar wanneer weet je dat je buizen of zijn, hoor je dat ofzo
Want hoewel die vraag hier al honder keer gepasseerd is, heb ik er nog nooit een duidelijk antwoord op gelezen. Meer dan "dat hoor je, je geluid is doffer, slechter, flauwer, scherper,..." heb ik niet gelezen. Niet echt een duidelijk antwoord hé?

Je hoort het vind ik moeilijk > kleine achteruitgang zul je niet horen, gaat zo geleidelijk dat je het verschil met nieuw niet zou constateren.
Als je écht gaat merken,( we hebben het even over de eindbuizen ) zul je vermogensverlies het eerst merken, je meentr dat vroeger je amp harder ging. Het hoog- dan wel laagverlies blijft moeilijk te merken.
ECHTER ga er maar van uit dat VOOR DIT ALLEMAAL GEBEURT, je buizen allang staan te rammelen en erg microfonisch zijn geworden > dat is nl. bij de tegenwoordige buizen de EERSTE slijtage !



Zelfs over hoe lang buizen meegaan wordt er serieus verschild in mening. Er zijn mensen die zeggen dat buizen na 3 jaar versleten zijn, en ik ken mensen die in Silverfaces spelen met de originele buizen en nog in, dus dat zijn buizen van minstens 15 jaar oud.

25 j. geleden (!) werden de laatste silverfaces gemaakt ( wat vliegt de tijd ).
Dat mensen uit die periode nog met de originele eindbuizen spelen is puur de kwaliteit van die betreffende buizne geweest. Helaas worden al jaren niet meer zulke duurzame buizen geproduceerd. De meeste buizen van nu ( is mijn ervaring dan ) rammelen al binnen enkele repeitites/optredens of vaak al BIJ AANKOOP !


Bovendien zijn de berichten over welke buizen nu het eerst verslijten ook serieus inconsistent: sommigen beweren dat preamptubes het snelst verslijten, andere zeggen dan weer dat je de poweramptubes het snelst moet vervangen.

Min ervaring is dat de eindbuizen eerder gaan rammelen ( dat noem ik dus slijtage ) dan voorversterkerbuizen.
Echter op V1 of V2 willen die buisjes nog wel snel "op gaan".
Ook voor deze buisjes heb ik mijn helaas slechte ervaringen > ik kan nog maar moeilijk goeie buisjes vinden die op V1 of V2 in een Twin b.v. ( nog niet eens een highgainamp ) prima vopldoen, de meeste zijn TE microfonisch af-fabriek. Ook de zgn. BOOGIE-HighGain AX-en vallen zwaar door de mand veelal. Je moet exemplarisch mazzel hebben, en dat is natuurlijk foute zaak.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan

JaY

1959SLP
25 februari 2005, 13:04
en dan is het ook nog maar de vraag hoe en hoe vaak die ouwe amps met orig. buizen werkelijk gebruikt worden. Volgens mij moet de buis die het bij mij 25 jaar volhoud nog ontworpen worden.

dejohan
25 februari 2005, 13:09
en dan is het ook nog maar de vraag hoe en hoe vaak die ouwe amps met orig. buizen werkelijk gebruikt worden.

Eentje van die silverfaces-met-originele-buizen staat al minstens tien jaar in een te huren repetitiehok en daar wordt dus intensief door verschillende gitaristen gebruikt van gemaakt.

1959SLP
25 februari 2005, 13:19
Ik denk dat de gemiddelde Marshallgebruikers (o.a. ik) eerder met buizenslijtage te maken hebben dan de Fendergebruikers. Denk maar aan eindtrapoversturing.




Zo, en nu ga ik nog ff Schenkeren 8-)

PeeVee
25 februari 2005, 15:02
Hoezo, is dat voorbehouden aan Marshalls dan? Eerder andersom lijkt me, veel Fender ampjes zijn 30 - 50 Watt en gemakkelijk op eindbuizen te leunen. 100W Marshall blijft met twee vingers in de neus nog rake klappen uitdelen... EL34's breken overigens wel wat geleidelijker op dus misschien dat je dat bedoelt.

Al
25 februari 2005, 16:40
Zelfs over hoe lang buizen meegaan wordt er serieus verschild in mening. Er zijn mensen die zeggen dat buizen na 3 jaar versleten zijn, en ik ken mensen die in Silverfaces spelen met de originele buizen en nog in, dus dat zijn buizen van minstens 15 jaar oud. Bovendien zijn de berichten over welke buizen nu het eerst verslijten ook serieus inconsistent: sommigen beweren dat preamptubes het snelst verslijten, andere zeggen dan weer dat je de poweramptubes het snelst moet vervangen.

Dat is ook zo niet te zeggen. Een buis gaat achteruit door gebruik. Uurtjes tellen dus. Maar dat heeft ook weer te maken met hoe hard een buis moet werken en of ie heet staat afgesteld. Bovendien zijn buizen verschillende van kwaliteit. Oude NOS RCA buizen gaan veeeeel langer mee dan Sovtek of andere moderne troep. Een oude buis die 40 jaar in een amp heeft gezeten en niet op zijn donder heeft gehad kan nog uitstekend zijn.

Ja, preampbuizen slijten minder snel vergeleken met eindbuizen. Vermogen leveren zorgt voor slijtage en dat is voorbehouden aan eindbuizen. Preampbuizen gaan dus altijd langer mee. Uiteraard kan je kwalitatief slechte preampbuizen treffen die na een paar uur al je amp uitfluiten maar dat is wat anders.

Ja, je kan het horen als je aan nwe buizen toe bent. Je sound kan week en futloos worden, vergelijk maar met dooie snaren. Als je niet zeker weet in welke conditie de buizen zijn dan moet je de hulp inroepen van iemand die daar wel wat over kan zeggen. Dat is niet anders. Het kan ook voorkomen dat buizen nog prima zijn maar dat ze slap staan ingeregeld. Als je dat niet zelf kan bepalen ook weer even hulp vragen van een betrouwbare tech. Zou zonde als je nwe buizen koopt en de goede oude weggooit.

Al

Al
25 februari 2005, 16:50
Hoezo, is dat voorbehouden aan Marshalls dan? Eerder andersom lijkt me, veel Fender ampjes zijn 30 - 50 Watt en gemakkelijk op eindbuizen te leunen. 100W Marshall blijft met twee vingers in de neus nog rake klappen uitdelen... EL34's breken overigens wel wat geleidelijker op dus misschien dat je dat bedoelt.

Fenders worden in praktijk minder vaak voluit gezet dan Marshalls. Een Fender wordt vaker cleaner gebruikt dan een Marshall. Dat is ook de reden waarom er meer problemen zijn met Marshall OT's dan Fender OT's. Een Marshall op 10 met een mismatch kan de OT kosten. Daarbij wordt het powerbrake gedoe veel meer bij Marshalls toegepast wat allemaal extra stress op die bakken (dus buizen) geeft.

Al