PDA

View Full Version : Gitaartje bouwen



MADdie86
4 juli 2002, 17:15
Nou ik ben dus zo gek als een deur (dat als eerste :smile:)
En ik ben bezig met een eigen gitaar te bouwen (samenstellen en solderen), maar nu d8 ik mischien aan een toon schakelaar er in te zetten. Dat je dus Volume, Toon regeling, en toon schakelaar hebt.
En dan mischien iets van 4 standen?? Scheurend, harmonish e.d. ik zet er ook een pre-amp, phase shifter/fase schakelaar en een toon boost (0.1µF extra over toon) in.

Weet iemand hier meer over die me een beetje kan vertellen wat lekker klinkt??

Lacrymosa
4 juli 2002, 17:40
1 ding, laat zowiezo een potmeter zitten voor je volume, hier kan je echt veel meer mee dan iedereen denkt.

verder kan je voor die tone schakelaar een simpele schakelijk nemen en dan 1 condensator iedere keer met een andere "vaste"weerstand nemen.

CheerS!!

MADdie86
4 juli 2002, 17:53
1 ding ik liet die volume zo ie zo sitten :wink:
en 2 1 condensator met weerstanden er voor is idd geinig.
Als ik een gratis server vind zet ik wel eens de wiriring on-line.

Saiko Conjunction
4 juli 2002, 18:21
ik zet er ook een pre-amp, phase shifter/fase schakelaar en een toon boost (0.1µF extra over toon) in.


hee, wat bedoel je hier nou weer mee dan? ik snap er niks van!

MADdie86
4 juli 2002, 23:44
He he

Nou pre-amp is een een voorversterkertje voor solo's, om net boven de band uit te komen.
Phase shift/fase draaing is de elementen uit fase te zetten dat ze tegen elkaar in "zingen"
toon boost is een tijdelijk knopje dat je bij een akkoord indrukt ofzo zodat je ff wat zwoeler geluid hebt.
Een toon boost in gitaar wordt idd weinig gebruikt.
Maar zoals ik zei Ik ben gek :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MADdie86 op 2002-07-04 23:46 ]</font>

JV
4 juli 2002, 23:59
een soort van echte volumeknop dmz pushpull enzo kan je volgens mij zowieso alleen maar regelen met een actief systeem omdat daar een voorversterker in de pickups zit. met passieve pickups werkt een volumeknop anders, omdat hier geen voorversterking in de gitaar zelf zit en dit dus via de versterker geregeld moet worden.

phase shifter hebik geen verstand van, moet je een schema van een red special opzoeken ofzo, daar zitten ze op. toonboost hebik nog nooit van gehoord


maar als ik het goed begrijp wil je o.a. iets hebben zoals in bijv een gibson blueshawk zit (kijk maar op gibson.com, de varitone knop heb ik het over) naast de normale pickupselector? dus een knop die hoe hoger je hem zet bepaalde frequenties afkapt zodat je een ander geluid krijgt?

tis verder een beetje onduidelijk allemaal. leg een precies en duidelijk uit wat je allemaal op de gitaar wilt hebben

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-07-05 00:00 ]</font>

MADdie86
5 juli 2002, 15:07
Nou dit alles heb ik al gemaakt en het doet het.
Maar ik wou graag willen weten of ik een "toon schakelaar" zou kunnen maken en welke waardes ik zou kunnen gebruiken.
Zie het zo: Ik wil graag een stappen schakelaar parallel of serie met mijn toon potmeter willen zetten. Dat ik dus verschillende toon-soorten kan gebruiken. Maar ik zou niet weten welke waardes condensatorren ik zou moeten gebruiken.
Dat is dus mijn probleem, de rest lukt wel :grin:

Thomasvv
5 juli 2002, 15:24
Op 2002-07-04 17:15, schreef MADdie86:
En dan mischien iets van 4 standen?? Scheurend, harmonish e.d. ik zet er ook een pre-amp, phase shifter/fase schakelaar en een toon boost (0.1µF extra over toon) in.


Bedoel je ipv de toonboost misschien een treblebooster? Die ken ik nl wel...

MADdie86
5 juli 2002, 15:51
het is idd een soort treble booster.
Maar ipv hoge tonen kan ik bv midden tonen een kleine boost geven. Want een treble booster is actief. Ik heb een passiefe booster gemaakt.

Jerommeke
5 juli 2002, 22:54
Misschien heel wat anders maar ook zeker leuk: ik ben zelf bezig met een schakeling voor een les paul, waarbij het in de middelste stand mogelijk is om met een potmeter de balans tussen de twee elementen te regelen.

Ik geloof dat een aantal bassisten dat al hebben maar het lijkt me een heel cool concept voor een gitaar.

MADdie86
5 juli 2002, 22:59
Heb ik idd aan ged8 maar dan kreeg ik teveel knoppen :S

Jerommeke
5 juli 2002, 23:06
Ja joh? mijn plan is drie stuks: volume tone en balance (plus een elementenschakelaar).

sebass
6 juli 2002, 01:32
Op 2002-07-05 15:07, schreef MADdie86:
Nou dit alles heb ik al gemaakt en het doet het.
Maar ik wou graag willen weten of ik een "toon schakelaar" zou kunnen maken en welke waardes ik zou kunnen gebruiken.
Zie het zo: Ik wil graag een stappen schakelaar parallel of serie met mijn toon potmeter willen zetten. Dat ik dus verschillende toon-soorten kan gebruiken. Maar ik zou niet weten welke waardes condensatorren ik zou moeten gebruiken.
Dat is dus mijn probleem, de rest lukt wel &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


Kun je niet gewoon een push pull pot nemen. Een potmeter met een dpdt on off on schakelaar in een. Wel zo makkelijk en het bespaart ook nog eens ruimte. Ten minste zo ga ik het doen. Maar dan moet je wel four conductor hb's hebben anders werkt het niet. Dan moet je eers een draad maken uit het verbindingsdraad tussen de twee coils in de hb en dat is geen goed idee.
Oh ja wat doet die goldo coil shifter ook alweer. Ziet er en beetje uit als een actieve potmeter haha.
Ik ben nu ook een gitaar aan het bouwen maar ik neem gewoon standaard electronica push pull potjes twee hummies een drie standen switch twee vol twee tone en that's it. Ook gewoon lekker passief geen gezeik met batterijen in je gitaar. Ik wil namelijk ook nog eens een piezo erin bouwen dus ik moet dit zo beperkt mogelijk houden anders heb je ook zo'n zooi knoppen.
Oh ja vergeet niet alles te aarden (dus ook de brug met daarmee de snaren, scheelt namelijk een hoop gebrom.
Succes

Sebastiaan.