PDA

View Full Version : probleem: blikkerige nieuwe snaar?



roelboel
19 februari 2005, 18:11
Hoi, ik ben een absolute gitaar-newbie, en afgelopen week brak een snaar van mijn gitaar. M'n gitaar heeft 6 snaren (schijnt vrij normaal te zijn ;) ), waarvan de hoogste 3 van nylon en de laagste 3 van metaal gemaakt zijn (volgens mij ook niet zo bijzonder). De snaar die brak was van metaal, de op twee na laagste, erna komen nylon snaren, en ervoor zitten metalen. dus als je de hoogste snaar 1 noemt zou dit snaar 4 zijn denk ik.

Ik heb toen bij de muziekwinkel een zgn. "La Bella (nothing sounds better) D-4th silver plated wound" snaar gehaald, en de geknapte snaar vervangen door een lusje aan de nieuwe te maken/wikkelen, dat lusje aan de brug (zo heet dat toch?) te maken en de snaar te spannen. Ik heb 't maar een beetje nagemaakt met behulp van de goede snaren.

Op zich ziet alles er wel netjes uit, ik heb 'm ook wel redelijk gestemd, maar de nieuwe snaar klinkt anders dan de andere snaren. De oude klinken mooi, vol, rond, vloeiend, maar de nieuwe klinkt scherp, metalig en blikkerig, en al met al klinkt het gewoon afschuwelijk.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Ik begon onderhand wel veel plezier te krijgen in 't gitaar spelen, maar nu is dat eigenlijk enorm afgenomen... :(

Bij voorbaat dank!

Harald
19 februari 2005, 19:09
Ervan uitgaande dat de snaar er verder goed opzit (Zie: http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/Classical/ClassicStr/classicstr1.html) heeft het waarschijnlijk met het merk snaar en met het feit dat het een nieuwe snaar is te maken. De snaren die erop liggen zijn dan waarschijnlijk geen labella. Ook heb je ook bij nylonsnaren met verschillende spanningen te maken (hard medium en soft tension) wat weer invloed heeft.

Je zou kunnen proberen alle snaren in eens te vervangen voor een complete set. Dan kunnen de verschillen die met spanning of merk te maken hebben in ieder geval niet meer de reden zijn voor het verschil.

Breken je bassnaren is het sowieso al snel slimmer om de hele set te vervangen. Losse bassnaren zijn meestal relatief duur. Vaak is een hele set dan niet eens zoveel duurder. Bovendien, en dat zal zeker ook meespelen, nieuwe snaren hebben (en vooral de bassen) in het begin veel meer hoog in hun geluid. Zeker bij nylonsnaren. Dat is afhankelijk van hoeveel je speelt toch vrij snel verdwenen, de snaar klinkt dan in eerste instantie minder schel, wat ronder. Uiteindelijk zullen ze dof klinken. Hoe lang dat duurt hangt naast hoe veel je speelt ook nog van je zweet af. (Schoonmaken van je snaren bv. met Fastfret of in ieder geval met een doekje helpt in ieder geval) Maar waarschijnlijk klinken je andere snaren als niet dof toch in ieder geval al wat ronder dan toen ze net nieuw waren. Die ene nieuwe snaar zal er dan altijd uitspringen. Dat is overigens na een paar dagen dan weer over waarschijnlijk.

Welk merk snaren het beste bij jou en je gitaar past zul je moeten uitproberen. Net als hard tension of soft tension. Bestel je je snaren via internet bv. via http://www.lordofthestrings.com dan scheelt dat vaak ook nog in de prijs. Maar dat moet je zelf maar vergelijken. Er zijn ook andere sites waar je je snaren kunt bestellen.

bert k
19 februari 2005, 20:28
Dit is inderdaad te verwachten. Snaren klinken als ze nieuw zijn heel helde, metalig, maar dat verliezen ze al snel. Zo te horen heb jij er een oud setje op zitten.

roelboel
19 februari 2005, 20:37
bedankt voor jullie antwoorden! en sorry dat ik mijn vraag twee keer gepost heb, ik kreeg de eerste keer een foutmelding en dacht dat het verkeerd gegaan was :oops: .
en mijn gitaar is volgens mij inderdaad een jaar of 15 oud.