PDA

View Full Version : Andere humbuckers.. ja leuk, maareh..



Bas
4 juli 2002, 17:05
Ik zit er over te denken om andere humbuckers in mn gitaar te laten zetten. Nou is dat natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar buiten de fantastische woorden van de fabrikant en bekende artiesten die met deze dingen spelen heb je niet echt weet over de 'sound' die je in je gitaar laat sleutelen.

En wat betreft (bekende) artiesten, die gebruiken dan weer een andere amp, of 1 of ander effect ertussen waardoor het weer anders klingt dus eigenlijk weet je dan nog niks.

Hoe kan je hier nou een beetje achter komen?Of is het gewoon een kwestie van trial en failure? Toch niet wat je wil, de ouwe er maar weer in ofzo..

Ibanez RuleZ
4 juli 2002, 17:38
ga eens kijken naar de sites

http://www.dimarzio.com
http://www.seymourduncan.com

daar staan commentaren over hun PU's, met klankindicaties en al. ik geloof dat er ook wel geluidssamples op staan.

harrald

Sandman
5 juli 2002, 13:00
De tonecharts van bijvoorbeeld SD zijn erg betrouwbaar zo zeggen de pro's. Daar kan je best van uitgaan. Heb je een selectie gemaakt, meld het dan hier even dan kunnen we er commentaar op geven. Gegeven je muzikale voorkeur.

Bas
5 juli 2002, 15:46
Wel grappig dat iedereen naar die SD site verwijst:) Toevallig zat ik zat te denken aan Alnico II Pro humbuckers.

Speel hoofdzakelijk blues/rock. (denk aan gnr/gary moore, die sound ben ik beetje naar opzoek).

PluueeR
5 juli 2002, 16:06
Heej krepper, je hebt je gitaar net twee weken en nu al niet meer tevreden over je sound? tjeeeezzz :grin:

Bas
5 juli 2002, 16:43
Hey mister man :grin: je bent wel de eeuwige zeur over sound he=)

Ibanez
5 juli 2002, 16:44
Als het hier toch over gaat, Wat vinden jullie van de dimarzio tone zone? Want ik zoek een element voor goed warme, zware distortion en soleren.

Lacrymosa
5 juli 2002, 19:38
Ey gasten, ik ben dit ook nog steeds van plan in mn ltd super strat
maar ik ben er nog nie helemaal uit wat voor sound ik nou wil, ik zit te twijfelen tussen een full time metal sound of een wat meer alround gitaar, ik heb al een normale strat die wat allrounder is.
ik weet nie wat nou et slimst is.
ik wil zowiezo een super mooi en smooth geluid uit mn neck humbucker krijgen en wat ik met de brug ga doen weet ik nog niet.

kan iemand mij advisere?

CheerS!!

Bas
5 juli 2002, 19:44
Kan je niet gewoon voor het strakke geluid gaan en dmv je effecten die metal sound eruit sleuren?

Dan kan je opzich wel helemaal instellen naar wat je wil op je pedaal ofzo..

Jerommeke
5 juli 2002, 22:47
Hey ibanez,

Ik heb de tone zone in de brug van een neplespaul gemikt, en dat klinkt als een dijk. Het geluid is heel solide en vet, en als je een coil split toepast zijn de geluiden ook behoorlijk relaxed.

Ik vind wel dat de output vrij hoog is: een echt lievelijk licht geluidje vind je niet echt gauw met de tone zone, wel heel warm en zeker niet te schel.

Ibanez
6 juli 2002, 10:15
Op 2002-07-05 22:47, schreef Jerommeke:
Hey ibanez,

Ik heb de tone zone in de brug van een neplespaul gemikt, en dat klinkt als een dijk. Het geluid is heel solide en vet, en als je een coil split toepast zijn de geluiden ook behoorlijk relaxed.

Ik vind wel dat de output vrij hoog is: een echt lievelijk licht geluidje vind je niet echt gauw met de tone zone, wel heel warm en zeker niet te schel.
Nee dat geluid is voor mij prima, want ik wil ook geen rustig geluidje en vooral ook niet schel. Maar is het makkelijk om hem te vervangen?

Rwin
6 juli 2002, 12:06
Op 2002-07-05 15:46, schreef Bas:
Wel grappig dat iedereen naar die SD site verwijst:) Toevallig zat ik zat te denken aan Alnico II Pro humbuckers.

Speel hoofdzakelijk blues/rock. (denk aan gnr/gary moore, die sound ben ik beetje naar opzoek).


DOEN!!!!!!!!

Bluppie
6 juli 2002, 12:40
die alnico dingen heb slash ook geloof ik :smile: dus dan moet je wel redelijk richting gnr sound komen

Jerommeke
7 juli 2002, 23:32
Behoorlijk simpel. Je krijgt er zowiezo instructies bij die vrij duidelijk zijn. daarnaast is het over het algemeen gewoon slim goed naar je huidige bekabeling te kijken.

Als je een beetje kan solderen is het in een kwartiertje / half uurtje gepiept

sebass
8 juli 2002, 00:37
Slash heeft alnico II in de hals en een '59 in de brug.
Dat was ook mijn opzet alleen omdat ik een Epiphone Les Paul (custom) heb is het beter om een JB in de brugpositie en een '59 in de halspositie, omdat Epi's iets minder body hebben. Klinkt erg goed.

Raffel
8 juli 2002, 10:38
@ ibanez: Al eens aan Air-Norton gedacht.

Ibanez
8 juli 2002, 11:13
Heb ik wel gezien in de dimarzio catalogus ja, maar ik denk dat de tone zone iets meer naar mijn wensen is. Hoewel ik natuurlijk niet weet hoe hij klinkt.

waarismijnplectrum
8 juli 2002, 12:09
Is het trouwens echt zo'n zwaar verschil dat je er andere humbuckers in laat zetten? Ligt dat allemaal niet vooral aan je versterker? misschien stomme vraag, maar ik was er eens benieuwd naar... eigenlijk...

Raffel
8 juli 2002, 12:11
Nek: Air Norton
Brug: Evo 7
Als het kan nog iets ertussen in.

pimmetje
8 juli 2002, 12:29
Op 2002-07-08 12:09, schreef waarismijnplectrum:
Is het trouwens echt zo'n zwaar verschil dat je er andere humbuckers in laat zetten? Ligt dat allemaal niet vooral aan je versterker? misschien stomme vraag, maar ik was er eens benieuwd naar... eigenlijk...

Het uiteindelijke geluid is een produkt van alle factoren bij elkaar. Hier vertel ik je natuurlijk niets nieuws. Maar dit betekent dat je moet kijken naar alle schakels en dan de zwakste eruit moet halen. Soms zal dit inderdaad de versterker zijn, soms de pick-ups, soms de hele gitaar.

Hoe beter de andere (niet te veranderen) schakels, des te beter je de veranderingen in die ene (zwakkere) schakel zult kunnen horen in je geluid. Daarbij scheelt 't natuurlijk ook hoe groot het verschil (in kwaliteit en/of geluid) is tussen de oude en de nieuwe versterker, elementen, effecten, snaren, kabels, gitarist, etc. is.

De beste vervangings-keuze is dus per situatie net ff anders en hoe vaker je dingen hebt vervangen, des te meer geld je uit gaat geven voor relatief kleine verbeteringen.

waarismijnplectrum
8 juli 2002, 13:01
Hee dank je voor het uitleggen.
Maar hoe kom je er nu achter wat de zwakste schakel is van de pick-ups, de hele gitaar, of de versterker?

pimmetje
8 juli 2002, 14:04
Da's eigenlijk proberen en luisteren. Vooral bij versterkers en gitaren kan je gewoon regelmatig een muziekwinkel in stappen of bij bevriende muzikanten langsgaan. Je kan dan jouw gitaar over andere versterkers proberen en andere gitaren over jouw versterker. Je hoort dan al snel verschillen en sommige muzikanten en winkelmedewerkers hebben de kennis en de wil om het verschil een beetje voor je te verklaren... of je zet een vraag op het gitaarforum :smile:.

Met pick-ups vind ik 't een lastiger verhaal. Eigenlijk moet je dan in mijn ogen al veel preciezer weten wat voor geluid je zoekt. Als je dan bij een gitaarbouwer langsgaat met je gitaar (of de specs van je gitaar) dan kan hij je al een stukje op weg helpen en wat folders of andere info meegeven. Natuurlijk helpt 't ook om te kijken wat andere mensen met een soortgelijke gitaar als de jouwe hebben gedaan aan hun pick-ups.

Er is volgens mij geen exacte wetenschap op dit probleem los te laten... wel enkele technische grondslagen om de richting misschien aan te geven. Aan de ene kant is dat soms knap lastig, aan de andere kant is dat juist de charme van het maken van muziek. Je kan soms zeer aangenaam verrast worden :smile:.

waarismijnplectrum
8 juli 2002, 16:11
Thanx he

doncker
13 juli 2002, 20:13
ik heb een epiphone special (bijna het goedkoopste model denk) maar ik zoek een goed ska-geluid?
wie kan mij helpen?

Bas
13 juli 2002, 23:13
Op 2002-07-08 00:37, schreef sebass:
Slash heeft alnico II in de hals en een '59 in de brug.
Dat was ook mijn opzet alleen omdat ik een Epiphone Les Paul (custom) heb is het beter om een JB in de brugpositie en een '59 in de halspositie, omdat Epi's iets minder body hebben. Klinkt erg goed.


heb idd wel vaker gehoord dat Sash een SD'59 bij de brug heeft, alleen lees ik op de snakepit.org site daar nergens iets over terug. Daar staat gewoon:

"SLASH: Eric, the pickups I use are "Seymour Duncan" Anico II's not stock Les Pauls! Trust me, I have them in almost all my Les Pauls except for my vintage Pauls which I keep stock. I use the Alnico IIs because I really like them. "

Dusja.. waar komt die '59 vandaan?