PDA

View Full Version : Wat is het moeilijkste gitaarloopje wat je kent ???



Ditmar
26 september 2001, 21:09
Ik zou zeggen de sweep uit Fatal Tragedy van Dream Theater. Die heb ik nog nooit iemand goed zien spelen (zelfs Petrucci krijgt 'm niet altijd goed).

B_FORCE
26 september 2001, 21:20
mmmmm, solo van one......

Rectifier
27 september 2001, 11:54
Ik vind die stukken uit Metropolis part 1 ook vrij moeilijk. Die schud je niet even uit de mouw....

idono
27 september 2001, 12:45
Die solo van One (Metallica) valt best mee hoor, hij is alleen erg tricky.

Greetz Henk

Kitaarhiero
27 september 2001, 14:44
Het intro riff van "Plug-in Baby" van Muse.

Dila
27 september 2001, 19:37
Plug in baby??? Die is helemaal niet moeilijk, die speelde ik in no time, zo goed ben ik niet! Het moeilijkste loopje tja euh... Ik denk de solo van hoe heet dat nummer... van Led Zeppelin ik kan nie op de naam komen.

Dj_maiStaH
27 september 2001, 20:48
guitar duel van crossroads (steve vai) en die solo's van formula 1 van joe satrriani en stve vai vond ik nogal moeilijk.

Hitpoint
28 september 2001, 00:26
Er zit een klein stukie solo in Surfing with an Alien - Joe Satriani die best wel moeilijk was/is

anoniem
28 september 2001, 12:15
"Race with the Devil on a Spanish Highway" van Al DiMeola al eens geprobeerd?!? Het intro is al vingerbrekend genoeg :smile:

Noctiis
28 september 2001, 18:01
Voor de slaggitaristen onder ons: Probeer het nummer Kings of the carnival creation, van Dimmu Borgir maar eens op het juiste tempo mee te spelen. Het ritme van dat nummer maak je maar zelden mee :smile:

Jimi Hendrix
28 september 2001, 20:41
Giant Steps van John Coltrane

Ic3gl0vE
28 september 2001, 21:37
Children of Bodom - War of Razors (staat op Live in Japan) nog nooit geprobeerd hoor maar het gitaarspel klinkt ERRUG moeilijk (keyboard is nog wel te doen met een beetje oefening)

Ditmar
28 september 2001, 21:44
Bedoel je soms Bed of Razors (of Warheart) van Children of Bodom......ik kan je zeggen dat die errug tricky is, maar als je 'm eenmaal kan is ie te simpel voor woorden.

Spieker
29 september 2001, 02:21
Hmm Kings of the carnival creation ben ik een tijdje terug mee bezig geweest.. en is wel te doen...

Noctiis
29 september 2001, 12:58
Ja, ik kan m ook wel spelen. Maar als je het begin voor de 1e x hoort, sta je toch even te kijken hoe je je handen heen en weer ramt. Vreemde wisselingen van boven naar beneden aanslagen, ik vind het heerlijk :smile:

danielblikman
29 september 2001, 22:13
Wat dacht je van Steve Vai - For the love of god??
Zitten lekker moeilijke stukken in en dan natuurlijk het laatste duel uit de film crossroads.

taylor
29 september 2001, 23:07
dat stuk is niet van hem maar van paganini(de violist)uit die film,en zo moeilijk is dat niet tis meer de snelheid die dat stuk moeilijk maakt gewoon blijven oefenen.

de lick opzich zijn denk ik voor de meeste wel te doen op 1 lagere snelheid,daar moet je je ook niet blind opstaaren dat komt vaak van zelf als je veel oefent(jaren dus)

Kitaarhiero
30 september 2001, 16:01
Ik train eigenlijk nooit zo op snelheid, eerder op melodie...dat is eigenlijk het lastigst, want dan moet je je toonladders goed kennen enzo. op dit moment ben ik alleen nog maar een beetje pentatonisch aan het prutsen. ik oefen nu op Locrian.

Jimi Hendrix
30 september 2001, 17:07
Locrisch daar heb je niks aan, ik zou maar eens dorisch en mixolydisch gaan oefenen.

Noctiis
30 september 2001, 19:33
Waar hebben jullie het toch over?! :smile:
Ben ik even blij dat ik geen gitaar terminologie heb moeten leren, hehe.

Ditmar
30 september 2001, 20:54
Locrisch is naar mijn idee best een handige ladder, het is een beetje ten opzichte van phrygisch (die ik heel vaak gebruik) hetzelfde als dorisch is ten opzichte van aeolisch; dus bijna hetzelfde, maar dat ene halve nootje verschil maakt het toch net wat spannender.

Met mixolydisch kan ik weinig, als je me wat goeie voorbeelden van rocklicks in myxolydisch kan geven zou ik best wel blij zijn.

taylor
1 oktober 2001, 00:18
hmmmm ja wat moet je er over zegen ik heb niet echt 1 voorkeur voor 1 bepaalde trap.

maar in de rock (algemeen)is ook wel elke lader gebruikt.

je beperkt je zo erg als je in 1 ding blijft hangen,tis niet verkeerd maar na en paar jaar iets te hebben gedaan wat je dan goed beheerst is het verstandig om veder te kijken.(meestal gebeurt dit vanzelf)

Jimi Hendrix
1 oktober 2001, 09:31
Voor goede rocklicks in mixolydisch: zie hendrix

Kitaarhiero
1 oktober 2001, 10:40
Was dat niet een grote pionier op de pentatonische? "The pentatonic scale, hendrix took it to new heights" heb ik ooit ergens gelezen.

Jimi Hendrix
1 oktober 2001, 14:46
je moet nooit geloven wat in die flutboekjes staat

taylor
1 oktober 2001, 15:42
de pentatonische ladders die hendrix speelde waaren allemaal standaard,en ook meestal in box positie(dus niet verschuiven naar de volgende ladder).

pentatonisch daar kun je wel echt veel mee doen gebruik het zelf ook veel maar meestal niet in standaard ladders.

Ibanez
1 oktober 2001, 16:26
Op 2001-09-30 18:33, schreef Noctiis:
Waar hebben jullie het toch over?! :smile:
Ben ik even blij dat ik geen gitaar terminologie heb moeten leren, hehe.

haha

Ic3gl0vE
6 oktober 2001, 15:21
Op 2001-09-27 13:44, schreef Kitaarhiero:
Het intro riff van "Plug-in Baby" van Muse.



dan zou je is wat meer gitaarmuziek moeten luisteren!
dat introriff is ECHT makkelijk.

Ic3gl0vE
6 oktober 2001, 15:21
Op 2001-09-27 13:44, schreef Kitaarhiero:
Het intro riff van "Plug-in Baby" van Muse.



dan zou je is wat meer gitaarmuziek moeten luisteren!
dat introriff is ECHT makkelijk.

taylor
6 oktober 2001, 17:04
ja dat ligt er maar aan hoe lang je speelt he.

MASTERHOMIE
6 oktober 2001, 20:03
Op 2001-10-06 19:02, schreef MASTERHOMIE:
Een vet moelijke solo om te spelen lijkt mij Humans Being van Van Halen. Nou is alles wat Eddie speelt in dat nummer zowat een solo. Sammy speelt alleen

D 2--5-7
A 2--5-7



anywayz..... wat Eddie speelt lijkt me erg moeilijk. keb alleen nog niet zo heel veel gitaarmuziek geluisterd.

MZZL

taylor
7 oktober 2001, 00:36
hmmm sammy speelt nooit op albums dat doet die alleen live.(of beter gezegd dat dee die)

eddie heeft een stijl die opzich heel moeilijk na te spelen is exact dan.

MASTERHOMIE
7 oktober 2001, 15:49
Op 2001-10-06 23:36, schreef taylor:
hmmm sammy speelt nooit op albums dat doet die alleen live.(of beter gezegd dat dee die)

eddie heeft een stijl die opzich heel moeilijk na te spelen is exact dan.


dan was het Micheal Anthony. Ja, ik vind het wel jammer dat Van Halen geen lead zanger meer heeft. En Eddie heeft inderdaad een aparte stijl. Heb je dat interview gelezen waarin hij zegt: "Ik probeerde altijd precies de nummers na te spelen en als het niet lukte verontschuldigde me ik altijd tegen de jongens. Maar eigenlijk was het een zege: ik kan alleen als mezelf spelen." cool interview was dat.

Kitaarhiero
7 oktober 2001, 15:49
Plug in Baby is misschien voor de meer ervaren gitaristen simpel, maar ik speel nog maar een jaar, en ik moet me echt concentreren om het in een keergoed te spelen, meestal fret ik mis ofzo.

En als ik een liedje cover doe ik meestal m'n eigen solo (dan begin ik 'em als op de plaat maar dan wijk ik zeg maar een beetje af van het origineel)

taylor
7 oktober 2001, 17:27
staat me wel zo iets van bij ja,ten eerste houd evh de plectrum vast tussen ze middelvinger en duim dat is al anders dan bij(meeste) andere.

tis niet dat het niet te doen is die nummers maar om het exact te doen is wel erg moeilijk
maarja dat is met elke goeie gitarist zo dat is ook wat hem anders maakt(beter)dan andere.

MASTERHOMIE
7 oktober 2001, 23:08
EVH heeft gewoon gezegd: "He dit speelt veel lekkerder". Das echt zijn sterke punt en zoals ook in het interview naar voren kwam: hij heeft het boek over rockmuziek in een hand herschreven. Zijn techniek is uniek. natuurlijk wil dat niet zeggen dat het niet na te spelen is maar echt zo goed als EVH wordt je niet snel.

Dila
9 oktober 2001, 18:39
Nou het intro riff van Plug in baby is niet echt zo heel moeilijk ik speel een jaar of drie en ik had er echt beslist geen moeite mee hoor. Als je in een grunge band zit heb je lekker niet zo veel last van moeilijke loopjes hehe....

Kitaarhiero
9 oktober 2001, 18:52
ja, het is maar wat je met grunge bedoeld, en wat je ervan wilt maken.
en nu kan ik Plug in baby ook wel, maar het heeft me wel wat uurtjes gekost.

moretel
10 oktober 2001, 13:07
En als ik een liedje cover doe ik meestal m'n eigen solo (dan begin ik 'em als op de plaat maar dan wijk ik zeg maar een beetje af van het origineel)


Toch is het goed om de hele solo te leren. Momenteel speel ik b.v. de volgende solo's, another brick in the wall, sultans of swing.
Nu kon ik deze goed spelen, alleen na een tijd verdwijnen er weer een paar noten uit het geheugen, de solos zijn snel weer opgepakt. Momenteel geef ik een andere draai aan de solos en tevens maak ik dan gebruik van wat ik geleerd heb om die ene solo toch te leren.
Ook maak je gebruik van de kennis om je eigen solos te maken. In die zijn is kennis van de modes (locrisch e.d. ) belangrijk. Schaf een goed studieboek hierover aan dat verduidelijkt veel.

Soms betekend dat een hele avond studeren op twee maten. Ieder niveau is verschilend dus het kan goed zijn om een lijstje te hebben van aanraders om te oefenen. Maar vaak hoef je je eigen cd collectie maar door te lopen , genoeg oefenstof voorhanden. Computer kan een goed hulpmiddel zijn. Stukje opnemen en dan een kort loepje maken.

Sommige stukken blijken dan te moeilijk te zijn daar moet je je dan niet op stuk bijten.
Every breath you take is zo'n stuk , 2 jaar geleden kon ik dit niet naspelen, tegenwoordig is dat geen probleem meer, oefening baart kunst.

Dila
10 oktober 2001, 18:17
nee is niet helemaal waar noem mij maar eens een grunge nummer met een ontzettend moeilijke solo of intr riff of iets dergelijks.

Ditmar
11 oktober 2001, 19:53
Ik heb gehoord dat Meshuggah nog wel eens wat van Nirvana heeft gecoverd, ik denk dat Fredrik Thordental daar wel iets flink zieks van heeft gemaakt.

Voor degenen van jullie die niet weten hoe een solo van Fredrik Thordental klint: ongeveer als een kruising tussen John Petrucci, Steve Vai en Allan Holdsworth die alledrie heel erg veel gesnoven hebben. Luister ernaar en je weet wat ik bedoel.

Dila
11 oktober 2001, 21:31
Aha nou dat klinkt heel duidelijk...

Jimi Hendrix
11 oktober 2001, 21:53
die frederik van meshuggah moet geen solo's spelen, ze moeten gewoon complex hakken dan is het leuk

Ic3gl0vE
12 oktober 2001, 20:50
Op 2001-09-28 20:44, schreef Ditmar:
Bedoel je soms Bed of Razors (of Warheart) van Children of Bodom......ik kan je zeggen dat die errug tricky is, maar als je 'm eenmaal kan is ie te simpel voor woorden.


nee die bedoel ik niet! Bed of Razors staat ook op dat album maar is NIET hetzelfde nummer, war of razors is een gitaar/keyboard duel

Ic3gl0vE
12 oktober 2001, 20:54
Op 2001-10-07 14:49, schreef Kitaarhiero:
Plug in Baby is misschien voor de meer ervaren gitaristen simpel, maar ik speel nog maar een jaar, en ik moet me echt concentreren om het in een keergoed te spelen, meestal fret ik mis ofzo.

En als ik een liedje cover doe ik meestal m'n eigen solo (dan begin ik 'em als op de plaat maar dan wijk ik zeg maar een beetje af van het origineel)



tja ik speel ook een jaar (zonder les) maar heb in een jaar wel heel veel geleerd en geoefend :smile:
luister is Flight of the Bumblebee van Joe Satriani en huiver :smile:
Sting of the bumblebee van Manowar is ook ERG vet, zoiets als flight of the bumblebee maar dan op bass

Laurens
13 oktober 2001, 21:14
ik denk dat die flight of the bumblebee van petrucci is...kan dat ? ik had op internet ook ne flight of the bumblebee gevonden waarbij stond dat 't van satriani was, maar dat bleek van petrucci te zijn...

en een nóg fattere bumblebee is die van nuno bettencourt : de intro van he-man woman hater ... ( extreme is trouwens meer dan "more than words" ... nuno bettencourt kan een PAK spelen...en zo goed als zonder les ... echt wel een ventje met talent :smile: )

en dat van manowar schijnt idd ook wel neig te zijn...

Jimi Hendrix
14 oktober 2001, 11:22
Flight of the bumblebee is oorspronkelijk een vioolstukje van de Russische componist Rimsky-Korsakoff.

taylor
14 oktober 2001, 13:37
ja dat mensen dat nie weten.

net als stuk van steve vai in die film van paganni is.

veel stukken van malmsteen zijn trouwens ook van andere klassieke componisten(bach,mozart,beet)

Ic3gl0vE
14 oktober 2001, 13:46
Op 2001-10-14 12:37, schreef taylor:
ja dat mensen dat nie weten.



Ik wist wel dat satriani (of petrucci) dat niet geschreven had

taylor
14 oktober 2001, 17:43
ja maakt nie uit hoor.

die nuno versie vond ik wel aardig al moet je daar nie te vaak naar luisteren .zijn nieuwe band is trouwens ook erg goed morning widows heet die band.

is wel minder gitaar gericht als extreme meer op de achtergrond houd zich en beetje in ,wel erg goed.

VHsologitarist
23 oktober 2001, 15:40
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VHsologitarist op 2003-01-29 08:41 ]</font>

VHsologitarist
23 oktober 2001, 15:44
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VHsologitarist op 2003-01-29 08:40 ]</font>

Kitaarhiero
24 oktober 2001, 13:25
Op 2001-10-12 19:54, schreef Ic3gl0vE:



tja ik speel ook een jaar (zonder les) maar heb in een jaar wel heel veel geleerd en geoefend :smile:
luister is Flight of the Bumblebee van Joe Satriani en huiver :smile:
Sting of the bumblebee van Manowar is ook ERG vet, zoiets als flight of the bumblebee maar dan op bass
[/quote]

Heb jij soms iets met Bijtjes?
:wink:

Ditmar
24 oktober 2001, 14:45
Goh, crossroads van vai moet ik deze week voor gitaarles doen :grin:

VHsologitarist
24 oktober 2001, 17:14
Ja ditmar, maar crossroads zijn de snaren een andere stemming. Veel succes

Ditmar
24 oktober 2001, 20:06
Kan kloppen, maar ik heb alleen de noten, niet de tab dus ik heb er zelf maar wat van gemaakt (dus ik speel 'm zowiezo anders, met een snaartje extra onder andere)

taylor
24 oktober 2001, 20:29
je kunt echt wel op die snelheden spelen een dat doet steve ook.

en of nou aangeslagen is of 1 legato stuk(of allebei) who cares tis allebei onzettend moeilijk om zo iets onder de knie de krijgen

er zijn wel wat betere gitaristen dan al di meola trouwens vind ik.

VHsologitarist
25 oktober 2001, 11:17
Kijk je hebt natuurlijk op elke gebied verschillende goede gitaristen!!
vb. jazz, rock, klassiek enz.
Al DiMeola is een uitstekende gitarist
op gebied van jazz/rock.
Alles wat je van hem hoord is zeker te weten dat elk nootje is aangeslagen.
Maar duel crossroads van steve vai is dus wel versneld en gepitcht, Kijk maar naar de laatste bend voordat dat soort klassiek achtig stuk gespeeld wordt, dan kan je nog zoveel fretten erop hebben zitten, maar zo hoog kan je nooit gaan zonder te pitchen.
En versneld kan je horen (niet heel het stuk, maar een klein loopje!!) wanneer steve vai dat klassiek achtig stuk met distortion speeld, je hoord de plectrum langs de snaren gaan (door de distortion), als je dat hoord weet je al genoeg!!

Jimi Hendrix
25 oktober 2001, 12:54
Al DiMeola vind ik helemaal niks, los van het feit dat je het een 'jazz/rock' gitarist noemt.
Goede (betere) fusion gitaristen: allan holdsworth, mike stern (live dan) scofield etc.
niet dimeola!

taylor
25 oktober 2001, 14:03
euh vhsologitarist je snapt iets niet volgens mij, het is veel moeilijker om een stuk alternate picking te doen met (een beetje dus geen ton distortion)distortion dan zonder(dus clean) omdat dat extra controlle vraagt.

al di meola is echt wel goed maar hij kan bv elektrisch lang nie zo goed spelen en zijn snelle stukken zit absoluut geen emotie in tis allemaal van die gedempte speed licks.

als dat stuk gepitch is kan wel steve is nie de snelste op aarde maar hij is behoorlijk snel zowel legato als alternate enz.

VHsologitarist
26 oktober 2001, 13:30
Al DiMeola geen emotie?
Zeker alleen "race with the devil on spanish highway" gehoord van hem?
Luister maar s naar "Ritmo la noche"
Dan weet je wel wat ik bedoel!!
Tuurlijk heb je gelijk dat hoe cleaner
hoe gecontrolleerder je spelen moet, doet AlDiMeola toch?
Steve Vai is snel, te snel (crossroads) naar mn zin!!

Reinder
26 oktober 2001, 14:44
Wie kan mij aan een fender Jagstang helpen
ik wil dr echt heel graag een maar kan dr nergens 1 vinden, via hier misschien? Over geld worden we het wel eens

Reinder

anoniem
26 oktober 2001, 19:40
Op 2001-10-26 12:30, schreef VHsologitarist:
Al DiMeola geen emotie?
Tuurlijk heb je gelijk dat hoe cleaner
hoe gecontrolleerder je spelen moet, doet AlDiMeola toch?



nee ik bedoel net anders om tis veel makkelijker om clean goed articuleren dan met distortion omdat meer controle vraagt,en ja ik ben bekent met zijn werk.

ik vind dat er nie veel emotie zit in zijn snelle werk.

elektrisch is die stuk minder snel maar dan maakt die wel weer mooiere lijnen.

anoniem
27 oktober 2001, 13:30
De solo van Jump op het juiste tempo mee spelen.

MASTERHOMIE
27 oktober 2001, 14:09
Op 2001-10-27 12:30, schreef anoniem:
De solo van Jump op het juiste tempo mee spelen.

Eddie speeld vaak op zijn eigen tempo en als je de interviews mag geloven, tot ergernis van zijn broer :smile: . Pleasure Dome is pas echt moeilijk. Ik heb persoonlijk niet echt een vast ritme in PD gehoord :smile: .

Jimi Hendrix
27 oktober 2001, 14:14
De solo van Jump heb ik een jaar of 5 terug es een keertje ingestudeerd, viel reuze mee hoor!

taylor
27 oktober 2001, 15:11
pd valt ook wel mee zijn gewoon getapte dominate akkoorden.

Ditmar
27 oktober 2001, 15:11
Van Halen zit in elk geval nog logisch in elkaar. Luister eens naar Meshuggah, Dream Theater of Allan Holdsworth. Dat is snel en er zit nog eens geen logica in ook.

Van Halen moet iedereen die er een beetje voor oefent kunnen spelen.

taylor
27 oktober 2001, 15:43
Op 2001-10-27 14:11, schreef Ditmar:
Van Halen zit in elk geval nog logisch in elkaar.
Van Halen moet iedereen die er een beetje voor oefent kunnen spelen.


nou de meeste solo's al zijn ze niet zo snel zijn echt moeilijk om ze op zijn manier te spelen.

net als zijn slag werk trouwens,en ja wat vertaa je onder naspelen?ik ken ook gaste die zegen kijk ik ken dit of dat maar dan moetje nie horen hoe dat er uit komt.(lees echt noot voor noot zonder emotie expresie of wat dan ook)

daar bedoel ik nie jou mee maar je snapt wel

MASTERHOMIE
27 oktober 2001, 20:22
Op 2001-10-27 14:11, schreef Ditmar:
Van Halen zit in elk geval nog logisch in elkaar. Luister eens naar Meshuggah, Dream Theater of Allan Holdsworth. Dat is snel en er zit nog eens geen logica in ook.

Van Halen moet iedereen die er een beetje voor oefent kunnen spelen.

Tis echt niet zo
dat Van Halen als je ff oefent na te spelen is hoor. Hij is niet de eerste de beste gitrist you know.

Jimi Hendrix
28 oktober 2001, 11:09
Holdsworth zit juist hartstikke logisch in elkaar alleen niet volgens gitaarlogica maar volgens muzieklogica. met andere woorden: het ligt niet zo makkelijk op de hals als van halen vaak wel.

taylor
28 oktober 2001, 12:55
holdsworht is evh zijn grote voorbeeld,maar bv de solo van icecream man speel je ook nie zo maar ff na.(1 van de vele vb)

anoniem
30 oktober 2001, 21:06
Luister voor de gein eens naar de solo uit Under a glass moon van Dream Theater.
K heb m op tabulatuur maar kom er echt niet uit.
De meeste solo,s lukt me wel,maar deze is echt een gekkenhuis.

moretel
31 oktober 2001, 13:14
Op 2001-10-10 17:17, schreef Dila:
nee is niet helemaal waar noem mij maar eens een grunge nummer met een ontzettend moeilijke solo of intr riff of iets dergelijks.


Er is meer op aarde dan Grunge, meer een naam voor een nieuw soort koekje

moretel
31 oktober 2001, 13:17
Probeer elk nootje helder aan te slagen, op het begin langzaam totdat je hem sneller kunt
spelen, steeds sneller en sneller!!


Voordat je tempo opvoert moet je het ontspannen kunnen spelen.

moretel
31 oktober 2001, 13:20
controlle vraagt.

snelle stukken zit absoluut geen emotie in tis allemaal van die gedempte speed licks.


Frank Zappa heeft nog een s een grappig nummer gehad waarin Al Dimeola op de korrel werd genomen

omiros
31 oktober 2001, 16:13
wat dachten jullie van rush heeft ook vaak moelijke loopjes bijv bij yzz

VHsologitarist
31 oktober 2001, 16:23
jajajaja zo kan die wel weer!!
AlDiMeola is goed en Van Halen is goed, het zijn allemaal bazen van hoog niveau!!

Is jump trouwens werkelijk zo moeilijk?
Ik heb nu de solo's Beat-it en Eruption onder de knie, maar is die solo dan echt zo ingewikkeld?

taylor
31 oktober 2001, 16:41
nee jump en running with de the devil moeten denk ik 1 van zijn makkelijkste solos zijn.

maarja moeilijk wil niet perse zeggen goed en makkelijk ook niet.

poeyerke
31 oktober 2001, 16:42
Zucht, gaaap. Altijd dezelfde discussie. Snel spelen is niet het moeilijkste, is ook niet het belangrijkste. Snelheid komt wel met de jaren en het oefenen.
Spelen met Emotie is veel belangrijker. Ik vind een goede, emotionele rustige solo, velen malen mooier dan een super snelle solo, nu is dat natuurlijk ook een kwestie van smaak. Als ik een coverband zie spelen. hoor ik ook liever gimproviseerde solo's, waar dan evt. de belangrijke kenmerken van de originele solo in zitten. Dan die 100% correct ingestudeerde solo's, die klinken vaak 'nep'.

taylor
31 oktober 2001, 16:44
Op 2001-10-31 12:20, schreef moretel:

Frank Zappa heeft nog een s een grappig nummer gehad waarin Al Dimeola op de korrel werd genomen



oh ja cool zeg dat wil ik wel eens horen waar staat dat op??

idono
31 oktober 2001, 17:05
Ik vind The Ytse Jam, van dream theater, dat intro, moeilijk

Greetz Henk

Ditmar
31 oktober 2001, 21:09
Mwah....Dream Theater heeft wel lastiger dingen hoor.

moretel
1 november 2001, 09:34
oh ja cool zeg dat wil ik wel eens horen waar staat dat op??


Op het album Joe's garage, acts II en III
of Tinsel town rebellion.
Ik heb ze alleen op vinyl en de platenspeler staat op zolder. Dus ik weet niet precies welk nummer . Ik zal het proberen te zoeken

VHsologitarist
1 november 2001, 11:42
Als je een solo's 100% exact en precies
zoals t gespeeld wordt na kunt spelen, dan leer je natuurlijk de techniek en emoties te beheersen, dus daar leer je van en niet van improvisatie, of je moet de techniek al onder controle hebben.

taylor
1 november 2001, 16:27
100% exact en precies kan niemand iemand na doen das onmogelijk.

poeyerke
1 november 2001, 16:55
Op 2001-11-01 10:42, schreef VHsologitarist:
Als je een solo's 100% exact en precies
zoals t gespeeld wordt na kunt spelen, dan leer je natuurlijk de techniek en emoties te beheersen, dus daar leer je van en niet van improvisatie, of je moet de techniek al onder controle hebben.


Al kun je een solo 100% na spelen, dan wil dat nog niet zeggen dat je dat met dezelfde emotie doet, het gevoel is er gewoon niet. Speel liever je eigen ding, en probeer niet een ander 'na te doen'. Natuurlijk is het goed voor je techniek om solo's en licks van anderen te leren, maar stukken uit een solo pikken, en hergebruiken in je eigen solo's is volgens mij nog beter.
Origineel zijn met een gitaar valt tegenwoordig niet echt mee, je bent gewoon te veel beinvloed door de 'klassiekers'.

Jimi Hendrix
1 november 2001, 19:33
Improviseren is voor mij de enige manier van muziek maken, je kunt natuurlijk het origineel als uitgangspunt nemen, maar wat je uiteindelijk speelt moet uit jezelf komen en is dus afhankelijk van je toestand op dat moment.

taylor
1 november 2001, 22:17
ja das 100% waar

Jimi Hendrix
1 november 2001, 22:41
Ik heb altijd gelijk - WF Hermans
:wink:

VHsologitarist
2 november 2001, 13:37
Als je de solo exact na speelt, kun je je eigen emotions erin leggen. Wat maakt t uit of je nu andere emoties hebt als Van Halen, zolang je hem exact na speelt hoort de luisteraar toch geen verschil?
Je hebt zijn techniek dan wel voor 100% nagedaan.
Die techniek kun je gebruiken voor in je eigen solo's. Jaaaaaaaqa aaaaaaaahhh toch??????????

Dila
2 november 2001, 21:04
jaaaaa je hebt gelijk

taylor
2 november 2001, 22:06
nee vind ik niet want je zegt 100% exact dat kan al niet en als je iemand na speelt dan moet je dus niet alleen zijn techmiek maar ook zijn feel gebruiken.

anders zullen mensen echt wel horen dat je het anders doet,dat kopieen van solo's is ook niet erg verstandig om te doen je kunt beter zelf wat improviseren.

anders kun je niks anders dan solo's van je favo gitaristen(lickjes gitaristen)

MASTERHOMIE
3 november 2001, 11:13
je kan ook de solos van live versies spelen. dat doet een "vage" kennis van mij :smile:

gangsta
3 november 2001, 18:49
ik kom er een beetje laat mee: gaat t over loopjes die je KENT of KAN SPELEN ??

VHsologitarist
6 november 2001, 11:06
Oke dan jij je zin.
Doe maar lekker gek en leer nix......
Feeling komt vanzelf.
Elke gitarist leert techniek door de solo's(techniek) na te spelen, hoe doet ie dat, uitzoeken en je bent erachter, voila weer iets bij geleerd. Dus EERST DE TECHNIEK en dan EIGEN SOLO'S verzinnen.AAahhh

Jimi Hendrix
6 november 2001, 12:01
Dat is onzin, creativiteit is iets dat al vanaf moment 0 moet worden gebruikt.
Dus ik zou zeggen: leer een paar lickjes uit een leuke solo en probeer ze dan zelf toe te passen, daar heb je in meer situaties wat aan dan in alleen het nummer van waarvandaan die solo komt.

sleep_to_saturate
6 november 2001, 12:53
Tja ik vergeet altijd de originele dus improviseer ik maar wat.. jammergenoeg vergeet ik ook de toonladders meestal.. :grin:

Rectifier
6 november 2001, 13:42
T'is voor een publiek toch ook veel leuker als je wat extra doet in een nummer of je eigen feeling/sound eraan meegeeft.
Anders kunnen ze net zo goed een cd'tje op zetten. Ja, toch!

moretel
6 november 2001, 14:02
Vroeger altijd zelf solos gedaan, nooit nagespeeld. Nu ik sinds een aantal jaren een aantal solos speel/naspeel van anderen gaat mijn spel met sprongen vooruit, had ik vroeger maar goed geluisterd naar al het advies over naspelen.
We praten toch over manieren om je spel te verbeteren, kopieren van een ander is er een van.

taylor
6 november 2001, 16:37
ja das wel zo,maar mij zegt toch meer je eigen ideeen dan iemand die alleen of veel van anderen ken.(ook al zijn die eigen ideeen niet zo technisch of wat dan ook)

ik heb ook wel eens dingen moeten uitzoeken voor covers veder hou ik mee daar nauwelijks mee bezig.

Jimi Hendrix
7 november 2001, 09:30
Bij mij idem dito, en toch spelen als een beest :wink:

VHsologitarist
7 november 2001, 12:05
Ja improviseren is leuk ook voor het publiek, maar thuis als je zelf aan het studeren bent dan leer je door de techniek van iemand anders, snapte!!

taylor
7 november 2001, 13:43
nou kijk als jij op die manier veder komt dan is dat prima ik zeg alleen kijk er wel mee uit dat je straks niet alleen licks van andere kan.

moretel
7 november 2001, 14:01
Maar hoe kom jij dan aan nieuwe ideeen en nieuwe technieken ? Of verzin je alles zelf.
Maar waarom het wiel tweemaal uitvinden.

taylor
7 november 2001, 14:19
nou als vb als je les hebt dan leer je bepaalde dingen bv ladders maar een leraar moet je niet solo's gaan voorkauwen je moet zelf je weg zien te vinden met die ladders want daar heeft je leraar ook wat aan dan leert tie weer van jou.

+ als je het zelf uitzoekt blijft het echt in je kop zitten

ik heb me eigenlijk nooit veel bezig gehouden met andere licks omdat ik ook toen ik nog les had veel mensen tegen kwam die ook alleen maar dingen van andere konde dus.. en zoals ik al zei mij zeggen meer de ideen die iemand zelf heeft ook al is dat niet technisch.

Jimi Hendrix
7 november 2001, 16:16
Op 2001-11-07 11:05, schreef VHsologitarist:
Ja improviseren is leuk ook voor het publiek, maar thuis als je zelf aan het studeren bent dan leer je door de techniek van iemand anders, snapte!!

Ik vind dat ECHT onzin, want die 'grote jongens' die spelen toch ook niet alles van hun voorbeelden na? die zijn toch ook origineel? en uiteindelijk zijn ze bekend omdat ze origineel zijn en niet omdat ze zo goed de lickjes van weetikveelwie kunnen naspelen. Bovendien spreekt er een soort ongezonde verafgoding van je voorbeelden uit je opvattingen, het zijn mensen zoals jij en ik hoor! Verafgoden is wat anders dan waarderen/respecteren....

VHsologitarist
8 november 2001, 13:50
Sorry hoor jimi hendrixje, maar zit a.u.b. niet zo slap te lullen, want die mp3 van jouw "long train running, van doobie brothers", slag techniek, door na te spelen heb je wel die slag techniek wel onder controle en die zou je bv. weer bij andere accoorden kunnen pakken. Je moet techniek niet verwarren met de opeenvolging van noten, want tuurlijk moet je weten in welke toon-ladder een nummer is geschreven. Je moet op een gegeven moment technisch goed zijn zodat je je eigen solo's kunt maken. Bij techniek kijk ik dus niet naar de melodie. Plectrumslag, snelheid, benden, slide enz. dat is techniek, maar ja dat weet je ook wel.

taylor
8 november 2001, 15:00
ja maar techniek is ook iets wat je kunt leren dus aanslag enzo.

en daar moet je eigen weg in zien te vinden bv vaak als ik en loopje heen en weer speel(zonder legato) ,speel ik heen alternate en terug met doordruk techniek dit werkt het beste voor mij maar daar moet je dus achter komen.

legato gebruik ik ook veel ook in combinatie met aanslag

simpel gezegt je moet gewoon je eigen ding doen

dus niet zoals het gespeelt wordt of hoe het in de tab staat

moretel
8 november 2001, 16:37
Voor het gehoor is het een goede oefening om solo's na te spelen
Niet van tabs maar alles zelf uitzoeken.
Wat je daarna er mee doet is voor iedereen verschillend.
Luisteren naar Satriani b.v. geeft je weer voor een poos genoeg om te studeren. Stukjes naspelen hoort daar ook bij. Uiteindelijk moet je inspiratie ergens vandaan komen.
Alle grote gitaristen zijn ooit begonnen met coveren alvorens een eigen stijl te ontwikkelen.

Vito
8 november 2001, 20:35
Het intro riff van "Plug-in Baby" van Muse.

is nog wel te doen :smile: check de tabs

Jimi Hendrix
8 november 2001, 20:41
Op 2001-11-08 12:50, schreef VHsologitarist:
Sorry hoor jimi hendrixje, maar zit a.u.b. niet zo slap te lullen, want die mp3 van jouw "long train running, van doobie brothers", slag techniek, door na te spelen heb je wel die slag techniek wel onder controle en die zou je bv. weer bij andere accoorden kunnen pakken. Je moet techniek niet verwarren met de opeenvolging van noten, want tuurlijk moet je weten in welke toon-ladder een nummer is geschreven. Je moet op een gegeven moment technisch goed zijn zodat je je eigen solo's kunt maken. Bij techniek kijk ik dus niet naar de melodie. Plectrumslag, snelheid, benden, slide enz. dat is techniek, maar ja dat weet je ook wel.


Blijkbaar begrijp je niet wat ik bedoel, het heeft weinig zin het proberen uit te leggen.

VHsologitarist
9 november 2001, 10:51
oke, jimi

VHsologitarist
9 november 2001, 10:58
he vito, muse intro riff.
Probeer s wat techniek onder de knie te krijgen door de wat proffesionelere gitaristen na te proberen te doen:
vb.: solootje waar 4 belangrijke technieken gebruikt worden: tremelo, fingerpicking, fastpicking, fingertapping.
Ook krijg je meer soepeligheid in je vingers.
ga naar:
http://www.evh5150.com/downloads.htm
download ff de pt editor. Naast de foto van dat programma staan tabs van Van Halen, download nu Eruption!!
Probeer hem eerst op gehoor uit te zoeken, als je ni verder komt: kijk ff naar de tabs!!
Veel succes

Dila
9 november 2001, 13:23
het intro van plug in baby is met de beste wil toch echt niet moeilijk te noemen. ik ben heus niet zo goed maar ik speelde m in een kwartiertje foutloos.

Kitaarhiero
9 november 2001, 20:32
:S

Hoe lang speel je al dan?

ik speelde toen ik hem probeerde nog geen jaar...en kon 'm na een week vloeiend...elke dag een kwartier gebrobeerd ofzo. nu doe ik um wel met m'n ogen dicht

Noctiis
9 november 2001, 20:42
Ik heb m nog niet geprobeerd, maar hij lijkt mij niet zo heel moeilijk. Gewoon kwestie van ritme in je vingers krijgen he :smile:

Kitaarhiero
10 november 2001, 12:02
jah... je kunt ûm zo, weetjûwel?;)

ekkerman
11 november 2001, 15:31
niet de moeilijkste wel leuke en "lonende "korte solootjes als die in ; don't stop me now van queen of maniac van micheal sembello of death on two legs van queen en wat te zeggen van mike oldfields moonlight shadow ? beetje oude doos misschien maar om de plank onder de knie te krijgen en een mooie strakke solo zonder haperingen en of bijgeluiden te spelen zijn het leuke loopies.

Dila
11 november 2001, 16:20
&lt;quote>
:S

Hoe lang speel je al dan?

ik speelde toen ik hem probeerde nog geen jaar...en kon 'm na een week vloeiend...elke dag een kwartier gebrobeerd ofzo. nu doe ik um wel met m'n ogen dicht
&lt;quote>

ik speel ongeveer 3 en een half jaar maar toen ik pas een jaar speelde had ik m ook niet zo makkelijk gevonden hoor