PDA

View Full Version : Master volume inbouwen



Antal
18 februari 2005, 16:01
Ik heb sinds kort een Marshall 1959SLP. Ik wordt er echter niet goed van dat je dat ding nooit echt lekker kan gebruiken, omdat hij voor veel dingen te hard gaat.

Ik vroeg me af of het te doen is om zelf een mastervolume in te bouwen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die me kunnen vertellen wat er dan precies aangepast moet worden en wat het resultaat is.

Ik heb al een mailtje naar DR.Tube gestuurd om te vragen of hij dit soort dingen ook doet. Maar als het niet te moeilijk is dan kan ik het misschien wel zelf doen.

Nielsje
18 februari 2005, 16:40
jazeker is dit mogelijk.

er zijn verschillende maniern mogelijk. ik zou het zelf niet doen, maar laten doen door een buizentech en dan aangeven wat je specifieke eisen zijn. Ik zou geen master na de fase draaier nemen, dan moet je namelijk een stereopot nemen.. en mij is verteld, dat dit zeer gevaaarlijk kan zijn. Als je een pot gebruikt die af en toe niet contact maakt dan.. dan kan jeje eindbuizen en OT naar z'n grootje helpen...


maar goed, ik ben hier ook geen kenner in..
maar het is zeker mogelijk.

PeeVee
18 februari 2005, 17:49
Ik zou geen master na de fase draaier nemen, dan moet je namelijk een stereopot nemen..
Dat hoeft niet hoor, het ligt er beetje aan wat voor soort MV je maakt, er zijn vele circuits te vinden / bedenken, bijna alle varianten vind je wel ergens op internet. Een post PI MV vind ik juist erg tof omdat je ook de gain van de fasedraaier meepakt en echt pas vlak voor je eindbuizen het niveau terugregelt.

Je kunt na (maar ook voor) de caps die aan beide uitgangen van de fasedraaier zitten spanningdelers maken (naar aarde), dus aan buitenkant pot erin (via een coupling cap natuurlijk, .022 - .1 ofzo), andere buitenkant aan aarde en de loper is dan de uitgang. Dat kan prima met een dubbele 1M pot. Ik zet er meestal nog een treble bleed (bright) capje overheen en nog wat kunstjes, ieder tech heeft daar zo zijn eigen recept voor. Ik heb in meerdere amps zo'n MV gemaakt en daar is echt niets mis mee, wel anders als een MV die gebaseerd is op het principe van samenmixen van de beide uitgangen van de fasedraaier (die zijn UIT FASE dus heeft elkaar op, kun je dus ook mooi gebruiken als een soort volume regeling). Ook daar zijn weer verschillende varianten van te vinden en je zou gewoon even moeten proberen wat in jouw amp het beste uitpakt c.q. wat jij zelf het mooiste vindt. Het makkelijkste is gewoon een enkele 250 - 500K pot vlak voor de eindbuizen maar je hebt ook een variant die een dubbele pot gebruikt, even zoeken op internet dan vind je het wel maar als je geen ervaring hebt met buizenversterkers dan zou ik er zeker niet zelf aan beginnen, de hoge spanningen in een buizenversterker kunnen dodelijk zijn, zelfs met de stekker uit het stopcontact. Als je uberhaubt denkt, waar heeft die vent het over, gewoon even een amp tech opzoeken in de buurt of misschien wil iemand uit het forum je helpen.


en mij is verteld, dat dit zeer gevaaarlijk kan zijn.
Een post PI MV gevaarlijk? Hoezo? Van wie heb je dat gehoord?


Als je een pot gebruikt die af en toe niet contact maakt dan.. dan kan jeje eindbuizen en OT naar z'n grootje helpen...
Nou, ik zou niet weten hoe. Als de pot niet goed is dan staat je versterker af en toe heel hard of heel zacht, maar heb dat tot nu toe nog niet meegemaakt, kwestie van goeie parts gebruiken natuurlijk. Ook zorgen dat je MV alleen op AC werkt middels wat coupling caps op strategische plekken dan kan er weinig fout gaan.


maar goed, ik ben hier ook geen kenner in...
:roll: oh?


maar het is zeker mogelijk.
:roll: zeker ?!...

Nielsje
18 februari 2005, 18:01
hehehe

hm.. mijn amptech vertelde, dat wanneer je een master na je fase draaier erin zette, je dan een stereo pot nodig was..

En, deze pots van echt goeie kwaliteit vinden, was lastig, aangezien deze weinig professioneel gebruikt worden. zodoende kwam je dus volgens hem met een slechtere pot uit.

als dan een van de lopers ff geen contact maakt resulteerde dat in dat er ff geen negatieve stroom naar je buizen gaat en dat was volgens hem toch echt niet goed..

maar ik geef je gelijk dat een master na je fase draaier idd wel interessant is..

ik moet me maar eens goed inlezen :)

nicoverduin
18 februari 2005, 18:28
Volgens mij wordt het tijd voor een andere amptech. Zoals PeeVee al aangaf moeten er wel ontkopelcaps tussen (voor en achter de Potmeter). Dan is er alleen maar sprake van AC. Als er een breuk zou zijn tussen de loper en het koollaagje, zou je gekraak (wegvallen signaal) horen. Maar dat geldt voor elke potmeter.

Je gaat niet met een MV potmeter de negatieve voorspanning regelen. Die stel je in met de BIAS instelpotmeter(s) en daarna blijf je d'r vanaf (mag ik hopen).

De reden dat je een stereo-potmeter nodig hebt is omdat er na de fasedraaier 2 signalen zijn. Een voor elke eindbuis.

NIco

Negative K3 fan
18 februari 2005, 18:33
je kunt ook met een mono potmeter de signalen naar elkaar kunnen lijden, zodat de tegenfases elkaar opheffen.

PeeVee
18 februari 2005, 19:16
En, deze pots van echt goeie kwaliteit vinden
Kwestie van goed zoeken. Ze worden natuurlijk zeer veel gebruikt in hi-end audio en er zijn extreem goede te krijgen, wat voor leveranciers haalt jouw amp tech z'n spullen dan? Wie is die amp tech eigenlijk?


een van de lopers ff geen contact maakt resulteerde dat in dat er ff geen negatieve stroom naar je buizen gaat en dat was volgens hem toch echt niet goed..
Nee dat klopt maar die negatieve (gelijk!)stroom die moet je helemaal niet op je pot hebben!! Je moet natuurlijk alleen maar wisselspanning op die MV pot hebben dus altijd via een koppelcap en niet zomaar aan de (meestal in Fender) 220K's hangen die het negatief op de stuurroosters zetten natuurlijk. Ben dat recentelijk overigens wél zo tegengekomen in een Fender amp, vage schakeling waar de 220K's waren vervangen door een dubbele (ik meen 500K) pot en waar de lopers de signalen van de uitgangen samenmixten en de "uiteinden" van de pot het negatief op de control grids zetten... vaaaaaaag... Bovendien nergens voor nodig want het samen mixen van die signalen kun je inderdaad gewoon doen via een 250 - 500 K pot (eigenlijk gebruikt als VR) met een koppelcap d'raan, de 220K's laat je dan gewoon zitten.


maar ik geef je gelijk dat een master na je fase draaier idd wel interessant is..
Da's een understatement, een MV voor de PI is hopeloos, dat lijkt me een betere stelling ;-)


ik moet me maar eens goed inlezen :)
Misschien is dat een idee... maarre... wie is die amp tech nou? Noem hem of haar anders A.B. te C. ofzo of waar ie vandaan komt, want die haalt de klok en klepel een beetje door elkaar ;-)

Nielsje
18 februari 2005, 19:49
hij heet Casper (achternaam kwijt) te groningen.

Ga morgen naar hem toe, voor m'n Londoncity amp. kijken wat ik er van vind. Als ik de mod (master volume) niets vind, mag hij hem lekker ongedaan maken. daar heef thij dan een week de tijd voor, want de week erop wil ik hem wle op de meeting hebben.

Maar goed, om verdere misuitspraken van mij te voorkomen, welke boeken (ja boeken, engelse sites kan ik zelf ook nog wel vinden....) raden de buizentechs mij aan? dan bestel ik het een en ander :)

PeeVee
18 februari 2005, 20:28
Eeeh... Ik heb de "basiskennis" uit 60's/70's boekjes van MTS Electronica, mods staat er in alle soorten en maten op internet, je begint met "nabouwen" en proberen te snappen hoe het werkt en te horen wat het doet. Daarna zul je merken dat je nog wel "geinspireerd raakt" door mods maar ze een eigen draai gaat geven, of je gaat op jacht naar leuke circuits en op basis daarvan beetje je "eigen" (alles is al zo'n beetje gedaan maargoed, zelfde geldt voor blues) dingetjes uitproberen.

Ik ken eigenlijk alleen de boeken van Gerald Weber, daar ligt de nadruk toch wel op Fender. Ik meen dat Jay en Nico het (Duitse?) boek hebben / kennen van Dave Funk. Verder is er nog iets van Mr. Groove Tube Aspen Pittmann maar dat moet je meer zien als een leuk plaatjesboek, de technische stukjes zijn niet sterk. Verder werd hier laatst nog gesproken over Kevin Tut (?!) Connor, ik heb zijn website wel bekeken maar kwam daar rare dingen tegen dus weet eerlijk gezegd niet hoe ik die man in moet schatten. Last but not least heb je nog Dan Torres, die heb ik persoonlijk niet hoog maar da's meer omdat ie wat minder moeite lijkt te hebben met het hanteren van zaag en boor als het om vintage amps gaat.

ChrisMW
19 februari 2005, 00:35
Hey Antal

Ik gebruik hier al jaren die zgn. post PI mv zonder problemen in 70s Fenders en Marshalls... . Meeste klanten zetten de avond daarna gelijk hun powersoak/hotplate op marktplaats of ebay te koop.
Let er wel op dat je amp-tech de goeie waarde gebruikt en de biasing checkt.

:wink:

nicoverduin
19 februari 2005, 00:49
hij heet Casper (achternaam kwijt) te groningen.

Ga morgen naar hem toe, voor m'n Londoncity amp. kijken wat ik er van vind. Als ik de mod (master volume) niets vind, mag hij hem lekker ongedaan maken. daar heef thij dan een week de tijd voor, want de week erop wil ik hem wle op de meeting hebben.

Maar goed, om verdere misuitspraken van mij te voorkomen, welke boeken (ja boeken, engelse sites kan ik zelf ook nog wel vinden....) raden de buizentechs mij aan? dan bestel ik het een en ander :)
Radiotron Designers Handbook 4th edition :-D :-D :-D :-D
Nico

V!N
19 februari 2005, 17:41
je kunt ook met een mono potmeter de signalen naar elkaar kunnen lijden, zodat de tegenfases elkaar opheffen.

Dat is wel het slechtste advies wat je kan geven, van welke site heb je dat nu weer ?

Negative K3 fan
19 februari 2005, 17:52
zelf bedacht, zelfde principes als de cut knop bij vox versterkers (zie ook het topic waar ik daarnaar vroeg) en als het met treble kan, waarom kan het dan niet met het volledige spectrum? door dart het toen tot me doordring, dat van die tegenfases, dacht ik ook meteen te weten wat het principe was van een PPIMV.

V!N
19 februari 2005, 18:20
Volgens mij gaat immens toon zuigen .. Maar mijn zegen heb je, experimenteren is immers een van de leukste aspecten van deze hobby.

Frits van Mourik
19 februari 2005, 23:43
Als je het schema even bekijkt:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959-01-60-02.pdf
dan zie je vanaf je treblepot aansluiting W4.
Die zal nu verbonden zijn met (hee..) W3.
Deze verbinding verbreek je en je sluit een potmeter 1M/log aan(op de rug gezien & kontakten naar beneden):
linker contact aan W4; middenkontakt aan W3 en rechter kontakt aan aarde. Klaar.

Een week geleden heb ik exact dezelfde truc uitgehaald bij 'n JMP SuperBass plexi. Werkt perfect!

Ik heb het indicator-lampje opgeofferd om plaats te maken voor de pot.
Een nieuw aan/uit-LEDje heb ik gemonteerd in één van de vier inputbussen.
Niet erg elegant, maar wel effectief, want nieuwe gaten boren in zo'n ouwe doos... brrr :evil:

BLOK182
20 februari 2005, 11:18
Is een powersoak a la Weber Mass / THD Hotplate geen optie?

Negative K3 fan
20 februari 2005, 17:54
maar dan heb je geen ppimv

bert k
20 februari 2005, 18:48
Kap nou eens met die vage afko's... :-? Bedoel je een master na de fasedraaier? Dat geeft toch niet?

Aansluitend een vraagje: doet de fasedraaier nou nog iets serieus qua gain? Of blijft het level min of meer gelijk? En een master na de faedraaier, wat kost je dat aan gain?

Negative K3 fan
20 februari 2005, 21:46
post phase invertor master volume, sorry :D

maar ik heb wisselende meningen gehoord over die PPIMVs, sommigen vonden ze helemaal niet lekker, en ik heb ergens op een site gelezen (aiken dachtik) dat vervorming uit de PI (fasedraaier) helemaal niet zo mooi is, ook maken alle andere amps gebruik van een 'gewone' master (zoals frits die beschrijft) en die klinken ook goed. Ook is deze het makkelijkst te bouwen enzo...

bert k
20 februari 2005, 23:02
Ik kan het van de week wel eens proberen hoe het klinkt, zo'n PIMPMaster :-D

Antal
21 februari 2005, 14:37
maar ik geef je gelijk dat een master na je fase draaier idd wel interessant is..
Da's een understatement, een MV voor de PI is hopeloos, dat lijkt me een betere stelling ;-)
Ok, dit vind ik dus interessant. Wat is het voor en nadeel van er voor of er na? Het lijkt me dat als je het er na doet dat je de vervorming van je fasedraaier ook nog meepakt.


Ik gebruik hier al jaren die zgn. post PI mv zonder problemen in 70s Fenders en Marshalls... . Meeste klanten zetten de avond daarna gelijk hun powersoak/hotplate op marktplaats of ebay te koop.
Let er wel op dat je amp-tech de goeie waarde gebruikt en de biasing checkt.

Dus jij beweert dat een MV beter klinkt dan een powersoak? Dat is positief denk ik. Want die powersoaks vind ik eigenlijk wat aan de dure kant.


zelf bedacht, zelfde principes als de cut knop bij vox versterkers (zie ook het topic waar ik daarnaar vroeg) en als het met treble kan, waarom kan het dan niet met het volledige spectrum? door dart het toen tot me doordring, dat van die tegenfases, dacht ik ook meteen te weten wat het principe was van een PPIMV.

Leuk bedacht, maar die kant wil ik liever niet op eigenlijk. Ik heb niet zo veel zin om iets te gaan doen waarvan ik niet vantevoren weet hoe het gaat uitpakken.

Antal
21 februari 2005, 14:45
Als je het schema even bekijkt:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959-01-60-02.pdf
dan zie je vanaf je treblepot aansluiting W4.
Die zal nu verbonden zijn met (hee..) W3.
Deze verbinding verbreek je en je sluit een potmeter 1M/log aan(op de rug gezien & kontakten naar beneden):
linker contact aan W4; middenkontakt aan W3 en rechter kontakt aan aarde. Klaar.

Duidelijk uitgelegt frits! Dit klinkt het makkelijkst. Heb jij bewust gekozen om hem voor je PI te maken? Of heb je dit gedaan omdat het de eenvoudigste manier is? En misschien kun je me dan ook gelijk vertellen hoeveel gain dit ongeveer oplevert. Want oversturing daar gaat het me tenslotte om!

BTW, je hebt van het weekend die herrieschoppers van the Nights of Insanity opgenomen hoorde ik! Wat vond je d'r van?

1959SLP
22 februari 2005, 06:20
foutieve richmod is verwijderd

Negative K3 fan
22 februari 2005, 08:42
waarom geven ze aan zoiets simpels nou een naam als "rich" mods en maken ze er zon gigantisch vehraal bij, in deze context geldt het principe dat een afbeelding (schema) meer zegt dan 1000 woorden.

V!N
22 februari 2005, 12:25
waarom geven ze aan zoiets simpels nou een naam als "rich" mods en maken ze er zon gigantisch vehraal bij, in deze context geldt het principe dat een afbeelding (schema) meer zegt dan 1000 woorden.

Met goed lezen kom je een heel eind, maar ja .. tegenwoordig worden DVD's van Suske & Wiske ge-download voor de Nederlandse literatuurlijst .. :roll:

Met goed lezen en logisch beredeneren, kun je er ook achterkomen dat dit een begeleidend stukje tekst is bij een illustratie die meer zegt dan 1000 woorden:
.. as shown on the facing page.

Echter, wat 1959SLP hier omschrijft, is totaal niet de "Rich mod". Iemand heeft dit stukje overgenomen uit een boek (of van een andere site, dat gebeurt ook HEEL veel) en heeft er "Rich mod" boven gezet. Maar ja, er zijn zoveel idioten die maar wat schreeuwen op het internet ..

De originele (en toonzuigende) Rich mod is een dubbele 500K potmeter na de fasedraaier. De kerel die dit naar voren heeft gebracht (maar niet zelf heeft verzonnen), heette Rich en het toeval wil dat Amerikaanse techneut die deze modificatie het meest uitvoert, ook Rich heet.

Antal
22 februari 2005, 12:31
De originele (en toonzuigende) Rich mod is een dubbele 500K potmeter na de fasedraaier.

Ok, dus jij beweert weer dat ik hem beter niet NA de fasedraaier kan maken vanwege tonesucking. PeeVee zegt precies het omgekeerde.

Heeft er iemand toevallig websites met info hierover? Ik heb al wel wat gegoogled, maar het resultaat was magertjes.

1959SLP
22 februari 2005, 12:36
klopt V!n, had ik idd bij plexipalace vandaan. Je hebt ook gelijk dat dat geen rich-mod was want volgens die beschrijving geeft loudness1 helemaal nada noppes (ff uitgeprobeerd). Daarom heb ik die foutieve mod hier maar weggepleurt.

Hier heb ik nog een beschrijving (fouten onder voorbehoud):

RICH MOD:
PARTS NEEDED:
Audio taper dual-ganged 500K pot
Two 400-450 volt .022 capacitors
The first thing to get is a dual 500k pot (2 pots-1 shaft), and this is the only thing you need to
get.
Ok, after you pull the chassis out of the box, turn it upside down with the face panel towards
you, and the back panel away from you.
You are going to look at the board just past or around the 3rd preamp tube, and you will see
a pair of .022 caps coming down, at the top of the board. One of the .022s is connected to a
100K resistor (brown, black, yellow) and the other .022 is connected to an 82K resistor (grey,
red, orange). At the bottom of the board each .022 cap is connected to a 220K resistor (red,
red, yellow), and these 220K resistors are connected to each other at a common point (they
make an upside down V). This is the Phase inverter circuit and the area where the master will
be connected.
The next thing to do is to push the volume 2 pot out of its hole and secure it by soldering the
grounded lug of the volume 2 pot to the back of the volume 1 pot (ground to ground) so it's
secure and MAKE SURE it is not touching anything on the board. Put the NEW 500K dual pot
in the now-empty volume 2 hole and make sure it's not contacting the old volume 2 pot which
should now be secured to the back of the volume 1 pot. Put the pot in with the lugs facing up
like all the others are.
Go to the phase inverter circuit and unsolder the ends of the .022 caps that are connected to
the 220K resistors and lift the end of each cap out of the solder lug. You are ONLY unsoldering
the one end of each .022 cap, and not removing them. At this point you should have - 1) the
new pot installed in the hole and 2) each of the .022 caps unsoldered from each of their 220K
resistors.
OK, looking down at the new pot, you will have a total of 6 lugs (3 on each pot) facing up like
every other pot in the face of the chassis. Working with the outside pot (farthest away from
the face of the amp), find the first lug of the pot, which is the lug to your left (closest to the
input jacks), and run a wire from the first lug to the unhooked end of the .022 cap closest to
your new pot. THEN run a wire from the MIDDLE lug of the SAME pot to the 220K resistor,
where the .022 cap WAS connected originally. NOW, go to the OTHER pot , which is the inside
pot and do the same exact thing with the OTHER .022 cap and 220K resistor, which again will
be the leftmost lug to the .022 cap, and the middle lug to the 220K resistor. At this point you
should have run 4 wires so far, and the LAST lug on both pots should be still be unused. Take
a 5th wire, and solder that across BOTH of the unused last lugs of both pots, and run that
wire to the COMMON point where the 220K resistors are soldered together. YOU ARE DONE,
so tape up the connections on the caps so they don't touch anything. When you fire up the
amp, make sure that your NEW pot (which is in the volume 2 location) is turned down,
because this is the new volume, and your original volume 1 pot is now your gain, so pin the
volume 1 pot, and set your new volume pot (volume 2) on about 1 to start with until you get
an idea of volume.
Tips- You are only unsoldering the caps on the ends that were originally connected to the
220K resistors.
You will leave the 220K resistors connected to all their original connections, you are ONLY
unsoldering the caps FROM the 220K resistors.
In essence, all you are doing is breaking the connection of the .022 cap and 220K resistor and
inserting a pot "in between".
When you are done, ALL 6 lugs should be used, but there should only be 5 wires, because the
last lug of BOTH pots should be jumped with the 5th wire.
Using a piece of shrink tube on each of the .022 cap/wire connections will protect the
connections from touching anything down the road, and is way better than tape.

If you are doing this to a 6550 models, the 220K resistors will be 150K and the 220K is only
on the EL34 models.
I hope you can follow this, it’s WAY, WAY easier than it sounds, especially with a hand wired
board, but it’s a bitch to explain. Listen, being that the original volume 2 pot will now be
inside the chassis, if you do jump your channels, you have to bleed in the right amount of
channel 2 before you put the chassis back in the box, so jump the channels and turn it on,
and put just enough of channel 2 into the mix without it becoming muddy. Too much of
channel 2 will sound like @#%$, but the right amount is glorious!! You will have to find the
sweet spot, but do this with the channel 1 volume (your gain) pinned, and your NEW master
volume up fairly high, and THEN bleed enough of the channel 2 into the mix to make it hotter.
the original volume 2 pot will still work because you didn't remove it, so after you give it your
one time adjustment you can just put the chassis back in the box and you will never have to
touch it again. When you are running without the jumper, channel 2 is out of the mix.

V!N
22 februari 2005, 14:35
Justem 1959SLP, zeer correct van je dat je het recht hebt gezet. Het laatste wat we nodig hebben (vooral hier op De Werkbank) zijn incorrecte verhalen en theorieën. :)


Antal: Ik heb destijds in mijn onwetendheid een dubbele 250K pot gebruikt, die zoog ontzettend veel toon, niet net zo erg als een enkele potmeter na de fasedraaier vermoed ik, maar het loont voor mij niet de moeite om uit te zoeken welke van die twee nu het slechtste klinkt. :)

Een van de techneuten waar ik veel respect voor heb (Doug Hoffman), heeft me verzekerd dat dit met de dubbele 500K van Rich ook het geval is en met een dubbele 1M niet.

Maar wat is nu precies je doel, je gebruikelijke scheurgeluid op slaapkamervolume of ook meer gain ?

Antal
22 februari 2005, 15:58
Maar wat is nu precies je doel, je gebruikelijke scheurgeluid op slaapkamervolume of ook meer gain ?

Mijn doel is oversturing op redelijk volume. (Ja, ik weet het, ik gebruik de termen 'gain' en 'oversturing' nog wel eens door elkaar. Gain is uiteraard gewoon versterking :oops: )

Frits van Mourik
23 februari 2005, 00:56
Duidelijk uitgelegt frits! Dit klinkt het makkelijkst. Heb jij bewust gekozen om hem voor je PI te maken? Of heb je dit gedaan omdat het de eenvoudigste manier is? En misschien kun je me dan ook gelijk vertellen hoeveel gain dit ongeveer oplevert. Want oversturing daar gaat het me tenslotte om!

BTW, je hebt van het weekend die herrieschoppers van the Nights of Insanity opgenomen hoorde ik! Wat vond je d'r van?

Het is m.i. inderdaad de eenvoudigste manier; bovendien doet Marshall het zelf ook zo.
Die potmeter levert natuurlijk helemaal geen gain op, die verzwakt alleen maar! Maar da's dan ook precies de bedoeling.:wink:
Brullen op "beschaafd" volume, dus

De heren Knights O.I. hebben zich plezierig in het zweet gewerkt.
Leon heeft vrijwel alle partijen op de plexi ingespeeld & was dik tevreden!
We hebben 6 nummers opgenomen; we moeten nog mixen, dus het resultaat zal je t.z.t. wel horen...

Antal
23 februari 2005, 13:18
Het is m.i. inderdaad de eenvoudigste manier; bovendien doet Marshall het zelf ook zo.
Die potmeter levert natuurlijk helemaal geen gain op, die verzwakt alleen maar! Maar da's dan ook precies de bedoeling.:wink:
Brullen op "beschaafd" volume, dus

Ik heb zelf uiteraard ook wat research gedaan. En ik kwam tot de conclusie dan een JCM800, die ik persoonlijk een erg vette sound vind hebben, z'n master ook gewoon voor de fasedraaier heeft zitten.

D'r is alleen nog steeds niemand hier die voor me kan onderbouwen wat het voordeel is van een volumeknop er na. Weet echt niemand dat?


De heren Knights O.I. hebben zich plezierig in het zweet gewerkt.
Leon heeft vrijwel alle partijen op de plexi ingespeeld & was dik tevreden!
We hebben 6 nummers opgenomen; we moeten nog mixen, dus het resultaat zal je t.z.t. wel horen...

Ik heb de ruwe mix ondertussen al te horen gekregen. En dat viel me al alles mee. Het klonk in ieder geval al beter als wat ik verwacht had. Ben superbenieuwd naar het eindresultaat!

Stond deze post van jou er een paar dagen geleden niet ook al (in meervoud)? Want mijn topic was elke keer kwijt, dus ik vermoed dat jij een paar dubbelposts aan het opruimen bent geweest :wink:

PeeVee
25 februari 2005, 15:13
Ok, dus jij beweert weer dat ik hem beter niet NA de fasedraaier kan maken vanwege tonesucking. PeeVee zegt precies het omgekeerde.
Nee, PeeVee zegt dat er vele mogelijkheden zijn NA de fasedraaier en dat het voor iedereen persoonlijk is wat hij/zij mooier vind. Het voordeel van na de fasedraaier is simpel; je pakt nog een extra beetje gain mee en je reduceert dus echt het volume vlak voor je eindbuizen, dat is wat mij betreft het hele idee van een MV. Het één sluit het ander niet uit overigens, mijn Dumbell clone heeft op dit moment 5 volumes, feitenlijk na iedere gainstage een volume en dan nog eentje NA de fasedraaiert (gewone dubbele spanningsdeler na beide uitgangen middels dubbele 1M pot en wat compensatie voor het hoog). Wat jullie "pre PI MV" noemen noem ik meestal gewoon "preamp overall volume" want dat is het eigenlijk. Wezenlijk anders dan een echte "master volume".

PeeVee
25 februari 2005, 15:32
En ik kwam tot de conclusie dan een JCM800, die ik persoonlijk een erg vette sound vind hebben, z'n master ook gewoon voor de fasedraaier heeft zitten. [/qoute]
Nou go for it zou ik zeggen...

[quote=Antal]D'r is alleen nog steeds niemand hier die voor me kan onderbouwen wat het voordeel is van een volumeknop er na. Weet echt niemand dat?
Natuurlijk wel maar het lijkt erop dat jij je keus min of meer al hebt gemaakt wat natuurlijk prima is. Ik ben geen lid van "de partij voor MV na de PI" dus voel me niet geroepen om jou te gaan overtuigen dat je 'm toch maar vooral na je PI moet doen. Sterker nog, ik denk dat je gewoon dingen moet uitproberen en kiezen wat voor jou het beste uitpakt. Er is geen absolute waarheid in dit soort discussies, e.e.a. ligt aan amp, gebruikte buisjes, gitaar die je inprikt, sound die je zoekt etc. dus gewoon uitproberen; er is in principe voor alle varianten wel iets te zeggen (en ook tegen), sorry, maar het is nu eenmaal niet simpeler.

Samengevat pakt een post PI MV ook nog wat gain en karakter mee van een long tailed pair PI. Dat kan goed of juist niet goed uitpakken, ligt aan vele factoren.

In een Fender amp of oude Marshall circuits vind ik post PI het mooiste. Het geeft bij relatief rustige preamp settings al een lekker randje wat in de praktijk best een goed alternatief (dus niet hetzelfde) is voor het randje wat je normaal op iets lagere settings kreeg bij een non MV amp omdat de eindbuizen lekker beginnen te zingen (dat blijft trouwens het mooiste hoor). Bij pre PI MV zal je je "gewone" preamp nog wat harder moeten zetten en ik vind vaak dat het dan wat dichtslipt en moddert; beetje fuzzig ongedefiniëerd, zo gaat het dan "rustig" je je PI in dus wet van behoud van ellende zeg maar. Hoop dat je hier iets mee kan. Ik vind post PI wat beter een "cranked amp" simuleren maar dan op wat lager volume, da's mijn persoonlijke voorkeur maar neemt niet weg dat een pre PI misschien juist PRECIES is wat jij zoekt...

Antal
27 februari 2005, 14:36
Ik had m'n keuze nog niet gemaakt hoor :)

Maar ik denk dat ik hem in 1e instantie voor de PI ga zetten. Puur omdat dit de makkelijkste optie lijkt. Geeft dit niet helemaal het goede resultaat dan probeer ik hem na de PI.

1959SLP
28 februari 2005, 06:56
Ik heb op plexipalace gelezen dat deze PI MV mod nogal ten koste gaat van je headroom. Wat zijn de meningen/ervaringen hierover? IMHO vind ik headroom toch belangrijker dan scheur.

Antal
28 februari 2005, 14:14
Ik heb op plexipalace gelezen dat deze PI MV mod nogal ten koste gaat van je headroom. Wat zijn de meningen/ervaringen hierover? IMHO vind ik headroom toch belangrijker dan scheur.

Welke bedoel je? Een MV voor of na de PI?

groovyB3
28 februari 2005, 14:20
Ik heb sinds kort een Marshall 1959SLP. Ik wordt er echter niet goed van dat je dat ding nooit echt lekker kan gebruiken, omdat hij voor veel dingen te hard gaat.


Tsss wat nou te hard. Gaat toch prima zo :D

Antal
28 februari 2005, 17:50
Tsss wat nou te hard. Gaat toch prima zo :D

Ik klaag niet. Heb net een paar op maat gemaakte oordoppen opgehaald :-D

Helaas vind m'n omgeving het minder :-(

1959SLP
1 maart 2005, 09:57
Ik heb op plexipalace gelezen dat deze PI MV mod nogal ten koste gaat van je headroom. Wat zijn de meningen/ervaringen hierover? IMHO vind ik headroom toch belangrijker dan scheur.

Welke bedoel je? Een MV voor of na de PI?

Dat sloeg op MV na de PI. Overigens zie ik toch maar af van die MV-mod aangezien ik toch met een 19" pre-amp werk en dus deze MV gebruik (als een soort powerbrake).

Antal
2 maart 2005, 17:09
Ik heb vandaag m'n amp opengemaakt. Ruimte genoeg om aan de achterkant nog een potmeter te installeren. Ik ga dus in 1e instantie voor de Master voor de PI. Die is het makkelijkst te realiseren.

Hieronder is een stukje van het schema van mijn versterker waarop de toneregeling en de PI te zien is.

http://img.photobucket.com/albums/v654/Antal79/Plexi/SLPschematonePI.jpg

De volgende is hetzelfde maar dan bij een JCM800:

http://img.photobucket.com/albums/v654/Antal79/Plexi/JCM800schematonePI.jpg

Als ik het op deze manier aansluit dan moet het goedkomen toch? Enige wat ik nodig heb zou dan een 1M log potmeter zijn. Deze zijn op de site van tubetown te bestellen heb ik al gezien. Maakt het verders nog uit wat voor soort draad ik gebruik?

Negative K3 fan
2 maart 2005, 18:13
ja zo moet het helemaal goedkomen

als je trouwens toch daar in de buurt zit moet je eens kijken of het bevalt als je die condensator voor de bas knop vergroot naar .044 uF, dan pakt ie meer frequenties en vind ik zelf wel beter klinken.

Nielsje
2 maart 2005, 19:20
damn...

denk ik, leuk, probeer ik ook ff.. 0.044 uf, maar ik heb hier alleen nog maar een 22uf liggen, :S

Negative K3 fan
2 maart 2005, 19:37
als je die .022 paralel zet met de huidige .022 heb je ook .044!

Antal
2 maart 2005, 20:12
als je trouwens toch daar in de buurt zit moet je eens kijken of het bevalt als je die condensator voor de bas knop vergroot naar .044 uF, dan pakt ie meer frequenties en vind ik zelf wel beter klinken.

Ik zal eens kijken wat er bij mij in zit. Want als ik naar die printplaat kijk dan heb ik het idee dat er al een paar onderdelen niet meer origineel zijn.

Nielsje
2 maart 2005, 20:23
als je die .022 paralel zet met de huidige .022 heb je ook .044!

ja dat weet ik uit je werkstuk :)

maar er moet een 0.022 parallel aan..en ik heb een 22uF... (of is dat bloody toch gewoon hetzelfde?) op mijn 0.47uF wima stata ook gewoon 0.47..

Franc
2 maart 2005, 20:31
Nee, is niet hetzelfde.

Nielsje
2 maart 2005, 20:33
zo..heeft mijn verstand me toch niet in de steek gelaten :)

PeeVee
3 maart 2005, 01:52
Ik heb op plexipalace gelezen dat deze PI MV mod nogal ten koste gaat van je headroom.
Dat is toch het hele idee van een MV?!?! Die gebruik je juist wanneer je het plafond wat dichter bij wil hebben... toch?!...

1959SLP
3 maart 2005, 08:30
Ik heb op plexipalace gelezen dat deze PI MV mod nogal ten koste gaat van je headroom.
Dat is toch het hele idee van een MV?!?! Die gebruik je juist wanneer je het plafond wat dichter bij wil hebben... toch?!...

hmm, het komt bij mij toch over als dat men met deze mod streeft naar een mooie crunch/overdrive die uit de buisjes ( dus niet met behulp van een pedaaltje) komt maar dan op een aanvaardbaar woonkamervolume.

Te veel headroomverlies is onacceptabel.

Franc
3 maart 2005, 09:34
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar juist met minder headroom heb toch eerder de oversturing? En dat is waar je naar zoekt als je een MV wilt. Je wil niet tegen je plafond zitten bij standje 10, maar liefst bij standje 1 oid.

Gebeurt niet vaak ;) maar ik ben het met PeeVee eens... :-D


Franc.

Antal
3 maart 2005, 09:54
Dat is toch het hele idee van een MV?!?! Die gebruik je juist wanneer je het plafond wat dichter bij wil hebben... toch?!...

Klopt. Dat is precies wat ik wil. Eerder oversturing, en dus ook eerder compressie van je buizen. Het 1 is een logisch gevolg van het ander.

1959SLP
3 maart 2005, 10:46
Ik ben bang dat we hier met verschillende definities van het woord "headroom" zitten te kijken.
Naar mijn idee heeft headroom niks met oversturing te maken. Ook met je MV op 1 met voldoende oversturing (ff extreem loudness 1 op 10) moet ik ruim voldoende headroom hebben. Het beste vergelijk is om een 50watter (MV op 8)en een 100 watter (MV op vergelijkbaar volumelevel als de 50watter.Ik schat ff op 3 a 4) naast elkaar te zetten. Dan hoor je duidelijk het verschil in headroom. Dit is ook de reden waarom ik van 50 naar 100watters ben overgestapt.

Antal
3 maart 2005, 10:52
Wat is volgens jou de definitie van headroom dan? Ik zou zeggen je dynamische bereik.

PeeVee
3 maart 2005, 10:57
Dan hoor je duidelijk het verschil in headroom.
Nee dan hoor je verschil in vermogen, 3 dB om precies te zijn. Headroom in het voorbeeld dat je geeft is exact gelijk en heeft juist niets te maken met het volume / vermogen maar hoe dicht je tegen het plafond zit en in hoeverre een amp nog in staat is op pieken aan te kunnen; in jouw voorbeeld zal dat gewoon gelijk zijn.

Als ik jouw definitie doortrek dan zeg je feitenlijk dat hoe meer vermogen een versterker heeft, hoe meer headroom ie heeft maar dat is echt niet zo hoor.

Franc
3 maart 2005, 11:04
Misschien wel grappig om te horen wat iedereen onder headroom verstaat.

Zoals ik het zie is headroom letterlijk de ruimte die je hebt binnen het bereik van je versterker om niet-overstuurd je signaal te versterken.
Zodra ie begint te vervormen begin je dus tegen je plafond te zitten.

Eigenlijk best lastig uit te leggen.... :D Er is vast een prachtige technische uitleg voor.

Zo heeft mijn firefly amoje van 1.5W heeel weinig 'headroom', want hij begint eigenlijk direct te oversturen.

hmmmm...Als ik PVs verhaal lees is het dus eerder compressie die optreedt (?) omdat hij geen pieken meer kan doorgeven?

Franc.

Franc
3 maart 2005, 11:08
vermogen, 3 dB om precies te zijn.

Zonder flauw te willen zijn (echt waar, hand op mijn hart) maar dB als eenheid van vermogen....?

Franc.

1959SLP
3 maart 2005, 11:14
Nou, een definitie voor het woord headroom vind ik een beetje lastig maar ik zal het nog s op een andere manier beschrijven:

Als je je MV een heeeel klein beetje openzet dan hoor je wel oversturing maar heb je dus totaal geen headroom. Zet je je MV een stuk verder open (bijv. op 2) dan breekt dat "holle, weggestopte" geluid open.
Dat is dus het moment waar de headroom om de hoek komt kijken.

btw Antal, dat dynamisch bereik heeft er zeker mee te maken dus die mening deel ik wel met je.

Nielsje
3 maart 2005, 11:21
blijf je omschrijving vaag vinden..

volgens mij is headroom meer verbonden aan het feit wanneer zo'n amp opbreekt.

ligt namelijk ook aan je eindbuizen (dacht ik? of begeef ik me op glad ijs).

aangezien marshall op EL34 draait en bijv. een fender op 6V6, die van zichzelf meer headroom hebben. een fender overstuurt ook niet zo snel als een marshall.

dus voor mij is headroom de ruimte die je nog hebt om clean te spelen. Wordt deze ruimte minder, dan overstuurt het zooitje eerder.

Franc
3 maart 2005, 11:24
of begeef ik me op glad ijs. :-D

Daar zou ik me zeker met dit weer maar niet op wagen :wink:

Antal
3 maart 2005, 11:51
Headroom in het voorbeeld dat je geeft is exact gelijk en heeft juist niets te maken met het volume / vermogen maar hoe dicht je tegen het plafond zit en in hoeverre een amp nog in staat is op pieken aan te kunnen;


Zoals ik het zie is headroom letterlijk de ruimte die je hebt binnen het bereik van je versterker om niet-overstuurd je signaal te versterken.
Zodra ie begint te vervormen begin je dus tegen je plafond te zitten/quote]

[quote=Nielsje]dus voor mij is headroom de ruimte die je nog hebt om clean te spelen. Wordt deze ruimte minder, dan overstuurt het zooitje eerder.

Hier zeggen we eigenlijk allemaal hetzelfde. Volgens is dat gewoon wat ik eerder het 'dynamische bereik' noemde.


Als je je MV een heeeel klein beetje openzet dan hoor je wel oversturing maar heb je dus totaal geen headroom. Zet je je MV een stuk verder open (bijv. op 2) dan breekt dat "holle, weggestopte" geluid open.
Dat is dus het moment waar de headroom om de hoek komt kijken.

Hier ben ik het toch niet mee eens vrees ik. Headroom dat heb je en kun je vergrote of verkleinen. Maar het komt niet opeens om de hoek kijken.

Nielsje
3 maart 2005, 11:56
Hier ben ik het toch niet mee eens vrees ik. Headroom dat heb je en kun je vergrote of verkleinen. Maar het komt niet opeens om de hoek kijken.

:amp: kiekeboe.... :amp:

1959SLP
3 maart 2005, 13:12
[quote=PeeVee]Headroom in het voorbeeld dat je geeft is exact gelijk en heeft juist niets te maken met het volume / vermogen maar hoe dicht je tegen het plafond zit en in hoeverre een amp nog in staat is op pieken aan te kunnen;


Zoals ik het zie is headroom letterlijk de ruimte die je hebt binnen het bereik van je versterker om niet-overstuurd je signaal te versterken.
Zodra ie begint te vervormen begin je dus tegen je plafond te zitten/quote]

[quote=Nielsje]dus voor mij is headroom de ruimte die je nog hebt om clean te spelen. Wordt deze ruimte minder, dan overstuurt het zooitje eerder.


Hier zeggen we eigenlijk allemaal hetzelfde. Volgens is dat gewoon wat ik eerder het 'dynamische bereik' noemde./quote]

Dat alleen het eerste cleane stuk tot aan de vervorming "headroom" zou zijn daar ben ik het toch echt niet mee eens, maarja, zoals ik al zei, verschillende definities geven aan.

Overigens een mooi onderwerp voor een nieuw topic.

[quote=1959SLP]Als je je MV een heeeel klein beetje openzet dan hoor je wel oversturing maar heb je dus totaal geen headroom. Zet je je MV een stuk verder open (bijv. op 2) dan breekt dat "holle, weggestopte" geluid open.
Dat is dus het moment waar de headroom om de hoek komt kijken.


Hier ben ik het toch niet mee eens vrees ik. Headroom dat heb je en kun je vergrote of verkleinen. Maar het komt niet opeens om de hoek kijken.

Antal, we bedoelen hier allebei hetzelfde mee. En idd, door je MV open of dicht te gooien vergroot of verklein je ook je headroom.

PeeVee
3 maart 2005, 23:16
compressie die optreedt (?) omdat hij geen pieken meer kan doorgeven?

Het is geen compressie... hmmm... al hoewel... ja... feitenlijk ook wel maar denk maar even verder. De sinus heeft feitenlijk maximale amplitude bereikt... Als je dan nog harder in gaat sturen, wat gebeurt er dan met die pieken? C.q. hoe gaan die golven er dan uit zien? En als de tone uitdooft? (daar is je compressie), vat je 'm? Het heeft niets te maken met vermogen / volume. Een firefly aangesloten op een 1000W PA installatie heeft nog steeds weinig headroom (maar gaat we heeeeeeeeeeeeeeel hard).

PeeVee
3 maart 2005, 23:36
Zonder flauw te willen zijn (echt waar, hand op mijn hart) maar dB als eenheid van vermogen....?

Volgens mij zit je wat te lang hier in "de werkbank" Franc, misschien toch verstandig om je licht eens elders op te steken ;-)

Een waarde in dB gebruik je om het een VERSCHIL in vermogen aan te geven c.q. vermogens met elkaar te vergelijken op een zinnige manier. Bij twee waardes kun je spreken van versterking of verzwakking en dat druk je uit in dB. Het verschil tussen 50W en 100W (voorbeeld) is 3 dB (en niet "50W" zoals jij lijkt te denken). De curve van vermogensversterking verloopt immers niet lineair maar logoritmisch, het heeft dus geen enkele zin om over absolute verschillen te praten. Je hebt alleen absolute waardes nodig om het relatieve verschil te kunnen bepalen en dat is wel interessant. Het verschil tussen 1 en 10 W is precies hetzelfde als het verschil tussen 10 en 100 W te weten 10 dB.

"50W verschil" zegt in dit verband erg weinig omdat "de impact" erg afhankelijk is van de absolute waardes van de twee vermogens waartussen dat verschil zit. Het zegt wel wat als je b.v. een wat grotere zekering wilt berekenen; voor 50W meer vermogen bij 12V (b.v. voedingsspanning van een zender) heb je 4-5 A meer stroom nodig). Het ging nu even om waarneming van geluid en dan praat je doorgaans over de relatieve verschillen. Het absolute verschil tussen 0,5W en 50W is 49W (dus minder dan in het voorbeeld) maar relatief gezien veeeeeel groter (20 dB!!) dan de 50W verschil tussen 50 en 100 (slechts 3 dB). Het verschil tussen 1000W en 1051W is absoluut groter maar toch echt veel kleiner.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, Nico of Mathe kunnen er ongetwijfeld nog wat mooiers over vertellen maar ik vond het wel even best zo. Ik ga ook maar weer eens elders kijken want heb hier niet zo'n zin in eerlijk gezegd. No hard feelings, ieder zijn meug. Niet flauw bedoeld, hand op mijn hart ;-)

Franc
4 maart 2005, 07:10
Peevee, ik vat 'm, bedankt.

Het was echt niet flauw bedoeld, ik zag ff niet hoe je vermogen in dB's uitdrukte, in mijn (eenvoudige ;)) beleving druk je vermogens uit in Watts.

Ik weet wel dat een 100W niet 2x zo hard klinkt als 50W, maar ben niet zo'n held met dBs.
Wordt tijd dat ik me daar eens in ga verdiepen denk ik.

Franc.

PeeVee
4 maart 2005, 09:33
3 dB is verdubbeling van vermogen en je mag de dB's gewoon optellen, dus van 25W naar 100W is 6 dB, van 25 naar 200 is 9 dB. 10 x versterking is 10 dB (dus van 25 naar 250), van 25 naar 2K5 is 20 dB etc. Succes en nogmaals, ik drukte geen vermogen uit maar het relatieve verschil in vermogen. Succes!

Antal
17 maart 2005, 18:27
M'n spulletjes zijn binnen. Nu even kijken of ik het voor elkaar kan krijgen :)

Antal
22 maart 2005, 22:50
Hij zit er in. :)

Ik heb hem thuis even getest met een stratje. Zonder pedalen gewoon een lekker geluidje. Wel moet de master minstens op 2, omdat je anders een bepaalde punch mist. Maar het lijkt wel een hele verbetering. Nu nog in m'n bandje proberen.

Ik heb er voor m'n gevoel alleen wat ruis bij gekregen. Maar dat kan die pre-amp altijd al gedaan hebben. Alleen ik heb die pre-amp niet zo veel vol open gehad. Het chassis ligt ook nog open, dus misschien ligt het daar wel aan.

8-)

V!N
23 maart 2005, 00:18
Puik ! Maar wat heb je nu eigenlijk precies gedaan ?

Een reguliere mastervolume of met condensatoren voor een beter behoud van het laag ? Of is je fase-draaier nu een distortion-apparaat ?

Alle details met alle waardes alsjeblieft. 8-) Dat mag wel na een soap van vijf pagina's. :D

Antal
23 maart 2005, 00:45
Die soap ging over van alles, maar niet over mijn amp. :)

Ik heb dus besloten om in 1e instantie te gaan voor een mastervolume voor de PI. Ten 1e omdat dit de makkelijkste oplossing is. En ten 2e omdat deze in een JCM800 ook met succes wordt toegepast. Dit ga ik dus eerst een tijdje proberen. Bevalt het niet, of denk ik dat het beter kan, dan kan ik altijd nog de PPIMV proberen. (en ook daar heb in meerdere oplossingen voor gevonden. )

Hier is hoe ik het gedaan heb: Ik wilde graag de voorkant van de amp origineel houden. Dit omdat ik dat er nou eenmaal cool uit vind zien. Dit ik heb aan de achterkant een gat geboort. En daar een 1M potmeter ingestoken. Die heb ik vervolgens aangesloten zoals in de tekening:

http://img.photobucket.com/albums/v654/Antal79/Plexi/JCM800schematonePI.jpg

Dit is zoals het bij een JCM800 zit. En zo heeft Frits het ook uitgelegt op de 1e pagina van dit topic. Dus @ iedereen: Thanks voor de info :)

PeeVee
23 maart 2005, 13:18
Mocht je bij lagere MV settings wat "sprankel" missen dan zou je nog een bright capje kunnen zetten over de "ingang" en "uitgang" van de MV, al dan niet in serie met een weerstandje. Denk qua waarde aan iets in de range van 10 - 250 pF, ik zou beginnen met 47.

Antal
24 maart 2005, 12:03
Mocht je bij lagere MV settings wat "sprankel" missen dan zou je nog een bright capje kunnen zetten over de "ingang" en "uitgang" van de MV, al dan niet in serie met een weerstandje. Denk qua waarde aan iets in de range van 10 - 250 pF, ik zou beginnen met 47.

Bedankt voor de tip. Ik ga eerst even kijken hoe hij nu presteerd in bandverband. Op zich vond ik het geheel ietsje te schel. Vandaar dat ik ook al andere buisjes heb gekocht. Dus misschien pakt het nu wel goed uit.

PeeVee
24 maart 2005, 19:41
Op zich vond ik het geheel ietsje te schel. Vandaar dat ik ook al andere buisjes heb gekocht.
Okee, dan kan het zelfs zijn dat jouw MV een "heilzaam" effect heeft voor het totaalgeluid, als je 'm een tikkie terug zet, zal ie nl. ook beetje werken als high roll-off, net als volume op je gitaar zeg maar. Kan heel goed zijn dat je amp er dus juist mooi van opknapt, dat zou leuk zijn, succes!