PDA

View Full Version : :: Slappen ---> Pijn in je duim......



basswasp
4 juli 2002, 11:58
Hallo allemaal,

ik slap vee, maar soms krijg ik van die steekpijnen in m'n duim; zo erg dat ik niet meer verder kan slappen (wachten tot de volgende dag en soms is het dan nog niet over). Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Bvd, Jeroen

Ron C
4 juli 2002, 14:00
Blijven oefenen zodat je eelt kweekt. En op een goede manier slappen, dit hoeft niet eens zo heel hard, en zoveel mogelijk vanuit je pols.

Semafoor
4 juli 2002, 16:05
Het lijkt me niet dat steekpijnen in verband staan met eelt. Waarschijnlijk heb je een spiertje in je duim overbelast, ik zou dus eerder gewoon wat rust nemen. Misschien kan je het rustig opgaan bouwen voordat je gaat slappen.

basswasp
4 juli 2002, 16:27
Er zit wel eelt op m'n duim en ik slap vanuit m'n pols... maar hoe had je gedacht dat 'rustig op te bouwen'?

Semafoor
4 juli 2002, 17:58
Het is hetzelfde principe als waarom voetballers een warming-up doen.
'Warm' eerst je duim op door er wat rondjes mee te draaien, wat heen en weer te buigen etc., of je kan gewoon eerst even een rustig stukje gaan slappen voordat je gelijk met veel geweld aan een snelle solo begint.
Bij slappen is het idd niet noodzakelijk om zo hard mogelijk te rammen, hou daar ook rekening mee.

Pee
4 juli 2002, 18:21
als gitarist zou ik wel eens willen weten wat slappen betekent...

jaspertomas
4 juli 2002, 21:37
ik heb ook wel een soort steken in m'n duim gehad. Bij mij lag het aan twee dingen:
-of ik ontspande niet genoeg en was dus nogal spastisch aan t slappen. Zo krijg je dus spierpijn.
-of ik had pijn in mn duim, omdat ik precies met dat gewrichtje slap. Dat is wel goed, alleen moest ik het iets zachter doen.
misschien heb je hier iets aan (en anders niet :smile: )
en voor pee:
slappen is met je duim (ongeveer parallel aan de snaar) op een snaar slaan. Als je dit combineert met 'poppen' of 'pluggen' (met je wijs- of middelvinger aan een snaar trekken zodat hij tegen de fretten slaat) en veel oefent, dan krijg je heftig geluid.
Dit zou ik dus niet op je 'gewone' gitaar doen want dan heb je dus zo je snaren gebroken :grin:

gegroet

basswasp
4 juli 2002, 21:44
Nou ben ik geen spastische slapper, maar ik denk dat ik - net zoals jaspertomas - (te) hard slap. Maar dat geeft weer wel een beter geluid...:sad:

Voor Pee: Mark King?

Pee
4 juli 2002, 21:48
is het zoals tokkelen? (een beetje dan)

jaspertomas
4 juli 2002, 21:59
voor basswasp: tja geluid ja.. daar kan ik niets aan doen :smile: Pas alleen wel op, want ik slapte ook hard en veel en nou zijn mn fretten naar de kl*te.
voor pee: het is niet echt tokkelen, omdat het veel ritmischer(?) is. Je hoort namelijk niet eerst een mooie toon, maar een snaar die tegen je fretten tikt. Eh.., Flea (Red Hot Chillipeppers) doet het veel, maar niet echt vreselijk snel. En nog veel meer gasten eigenlijk. Je zou het eigenlijk gewoon een keer moeten zien.. Op de site van Primus (www.primussucks.com) zie je die bassist (n hele goeie btw) in een paar videootjes slappen.

basswasp
4 juli 2002, 22:08
Welke fretten gaan dan naar de klote? Allemaal of alleen die bij het fret-22 gebied?

jaspertomas
4 juli 2002, 22:16
bij mij allemaal, maar dat is dus ook door t poppen en dat kan je niet echt zachter doen ofzo (de snaar moet wel de fretten raken anders is het geen geluid) Maar het laatste fretje bij de e en a snaar zijn bij mijn bas wel iets platter geworden en dus niet ingesleten maar platgeslagen (platgeslapt :grin:).

basswasp
4 juli 2002, 22:19
Dat is bij mij ook..... 't is gekomen van slappen én poppen... maar wat is er mis met kapotte fret? Die kan je toch afvlakken of laten vervangen?

jaspertomas
4 juli 2002, 22:34
ja, maar ik ben een arme scholier en na 3/4 jaar vind ik dat ze dan best wel snel zijn versleten (nouja ze zijn nog niet versleten, maar toch)
bovendien vind ik het veel leuker om mn geld uit te geven aan andere dingen dan onderhoud aan mn bas. Een nieuwe bas bijvoorbeeld :grin:
Weet jij misschien een merk dat gitaren maakt die echt relaxed zijn om te slappen?
greetz,
jasper

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaspertomas op 2002-07-04 21:35 ]</font>

Pee
4 juli 2002, 22:54
ajaaaaaaaa. ik heb het flea dat zien doen op fenderplayersclub.com daar staat een video.

AllodoX
5 juli 2002, 09:43
http://www.slapring.de , DE oplossing :smile:

emielow
5 juli 2002, 14:24
krijg je dan niet een beetje klote geluid?

Ron C
5 juli 2002, 14:42
ik kan me niet voorstellen dat het goed klinkt

Pee
5 juli 2002, 15:31
kijk eens naar de video van flea :

http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm

je vind hem wel. als dat slappen is, dan is dit wel cool.

jaspertomas
5 juli 2002, 18:26
yep, das slappen. Nette video trouwens :smile:

basswasp
12 juli 2002, 16:58
Op 2002-07-05 13:42, schreef Ron C:
ik kan me niet voorstellen dat het goed klinkt


'k kan ik me wel voorstellen... maar volgens mij moet je dan een stuk minder hard slaan ('k heb een keer geprobeerd te slappen met een metalen bottleneck :grin:), ook lijkt me het vervelend spelen als je snel terug wil naar fingerstyle...

Enneh..... coole video :smile:

Addixx_
13 juli 2002, 00:51
Op 2002-07-05 14:31, schreef Pee:
kijk eens naar de video van flea :

http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm

je vind hem wel. als dat slappen is, dan is dit wel cool.


Welk nummer van george clinton speelt ie? (dat eerste stukje wat ie speelt) en als iemand 't weet, kan die mij ff tabs sturen?
addixx_@hotmail.com

emielow
13 juli 2002, 15:23
kheb de video niet gezien, maar ze spelen wel s dr. funkenstein live. miskien dat dattum is...

basswasp
13 juli 2002, 15:38
Is 't echt zoveel moeite ff die video te bekijken :???: Volgens mij jamt het gewoon een stukje George Clinton-style....