PDA

View Full Version : snaarbreuken...



soapwater
17 februari 2005, 20:17
Ik heb het probleem dat de A- en D-snaar van m'n Squier stratocaster het telkens begeven als ik enkele dagen gespeeld heb. Ik kreeg de raad om de zadeltjes wat uit te vijlen. Dit is rees gebeurd en er is geen braam meer te bespeuren. Ik speel niet té hard en niet met metalen plectrums enz... Dus dat kan het ook niet zijn... Wat is het probleem?
De snaren die ik gebruik zijn d'Adario's .042 - .009
Greetz

up-guitarman
17 februari 2005, 20:20
Heey, hoelang speel je gitaar ??? Het kan ook een kwestie van techniek zijn, ik speelde vroeger ook heel vaak snaren kapot, en nu bijna nooit meer ...

Random_hero
17 februari 2005, 21:00
Zet je amp flink hard en het volume van je gitaar wat lager. Het kan nl. zijn dat je te hard wilt spelen maar je gaat niet harder omdat je amp niet harder kan. Dus je gaat steeds harder en harder rammen, maar je hoort het niet harder. Je moet dus je amp het werk laten doen.

AutoStatic
17 februari 2005, 21:36
Ik zou wat dikkere snaren proberen, .009 is flinterdun. En misschien toch nog braampjes. Waar breken de snaren meestal af?

intGod
17 februari 2005, 23:22
Ik zou wat dikkere snaren proberen, .009 is flinterdun. En misschien toch nog braampjes. Waar breken de snaren meestal af?

Waar breken je snaren af? Aan de brug of aan de nek?

soapwater
18 februari 2005, 11:26
Ik zou wat dikkere snaren proberen, .009 is flinterdun. En misschien toch nog braampjes. Waar breken de snaren meestal af?

Waar breken je snaren af? Aan de brug of aan de nek?

Ze breken altijd aan de brug... Ik speel al enkele jaren en vroeger had ik dit probleem niet met dezelfde gitaar...
Greetz

Ash ketchum
18 februari 2005, 12:03
Probeer dikkere snaren of graphtech zadels, komt ook ten goede aan je sustain en snaren breken minder snel.
Waarschijnlijk is je aanslag ook iets te "enthousiast" maar dat is meer een gevoelskwestie :razz:

K00L
18 februari 2005, 15:43
ik heb dit probleem met mijn Gibson SG. heb ook al wat aan de zadeltjes gedaan en dat hielp wel wat, maar nog als er een snaar breekt ist altijd A of D.

met mijn ES heb ik het probleem niet. naja zal wel een andere brug op me sg moeten zetten dan.... koop je een gibson ist nog niet goed :P

VHsologitarist
19 februari 2005, 02:39
Ik heb ook dit probleem (met mijn squier) alleen breek ik regelmatig alle snaren verschillend, zowel een keertje de lage E of A of D etc.
Super irritant en heeft me al veel geld gekost.
In de winkel zeggen ze dat het inderdaad aan de zadeltjes ligt omdat hij bij mij ook altijd bij de brug afbreekt. (heb ook al alles gevijld tevergeefs).
Ook ik speel niet te hard, want breek ze nog wel terwijl ik alleen legato oefen (zonder de snaar aan te slaan). En ik gebruik ook .09 setje (speelt het beste omdat de veren hard gespannen zijn voor de actie).

Ik denk dat dit voor mij een vraagteken zal blijven.
Misschien ligt het aan de afstelling hals, het merk etc. joost mag het weten.

:-(


groetjes
Ferry

Ash ketchum
19 februari 2005, 09:10
VHsologitarist,
Je kan toch een extra veer erbij doen om toch dikkere snaren te kunnen gebruiken.
Een collega gitarist heeft hetzelfde probleem met zijn epiphone lp, het ligt misschien aan het budgetmerk.
2 KOOL,
Mijn Gibson SG Classic heeft er geen last van, heb je de brug misschien per ongeluk omgedraaid tijdens het snaren wisselen?

soapwater
19 februari 2005, 21:13
Dus er is niets aan te doen? Zal ik dan maar een Fender kopen i.p.v. m'n oude Squier? Kunnen nieuwe zadeltjes een oplossing zijn of kan het aan de afstelling van de hals liggen?

Groeten

AutoStatic
19 februari 2005, 23:41
Probeer eerst eens dikkere snaren! Speel zelf .011 en breek zelden wat. En ja, aan techniek kan het ook liggen, hoe meer je maait, hoe sneller ze eraf liggen.

Raytheman
19 februari 2005, 23:50
De A en de D snaar die breken?!? Daar kan je een auto mee aanslepen en dan breken ze nog niet. Moeten toch haast wel hele slechte kwaliteit snaren zijn hoor..probeer eens een ander merk

birt
20 februari 2005, 00:06
heb het net ook voorgehad.
de a en d snaar van een setje elixirs die aan de brug braken. niet de wikkeling naar binnenin, ik had beter verwacht van snaren die zo duur zijn :cry:
(en die coating die er rond zit laat nog los ook)

heb ernie balls gekocht nu

d'addario heb ik persoonlijk nog nooit geprobeerd.
is het bij jou ook binenn dat ze breken of is het de omwikkeling?

Punt
20 februari 2005, 02:13
Toch wel vreemd, ik breek nooit snaren op geen van mijn gitaren terwijl ik wel met veel dynamiek speel. Gitaren varieren van top tot super budget, dus daar ligt het niet aan.

strontraper jos
20 februari 2005, 11:29
Op mijn Ibanez SZ breek ik ook geregeld mijn A-snaar..

zadeltjes ook al een paar keer uitgevijld, zijn superglad..

geen idee hoe het komt.. echt hard spelen doe ik niet..

kokteejl
20 februari 2005, 13:46
ik heb hier ooit eens gelezen dat dat ook sterk kan afhangen van de zuurtegraad van je zweet?
Ik speel .12 en het is al lang geleden dat er een snaar gebroken is, mss omdat ik erg weinig 'ge-mute' speel, of omdat ik bijna nooit men arm op men gitaar laat rusten (ik laat ze zweven erboven)

Azrael
20 februari 2005, 14:11
Het heeft te maken met hoe je zweet , hoe glad je brug is , of je je hand constant op de brug houdt , welk merk snaren je gebruikt of welke dikte , hoe hard en onder welke hoek je de snaren aan ramt , welke plek je de snaren aan slaat (dicht of ver van de brug) en nog wel meer. Daarom doet de een heel lang met zijn snaren en de ander veel korter.