PDA

View Full Version : Beginnersvraag: Gibson versus Epiphone



FretPaul
17 februari 2005, 18:31
Hallo allemaal,

Ik wil beginnen met gitaar. Zelf heb ik helemaal geen ervaring met dit instrument, wel heb ik keyboards gespeeld enkele jaren terug. Zelf zou ik het liefst gelijk electrisch willen spelen. Mijn vraag is nu of het handig/noodzakelijk is om eerst akoestisch te leren spelen voordat je met electrisch begint. Kan iemand me een advies geven?

Verder heb ik nog een vraag over het merk Epiphone versus Gibson. Zelf ben ik nogal weg van de Les Paul Standard, maar ik vraag me af of een Gibson het extra geld waard is. Is een Les Paul Standard van Gibson een goede electrische gitaar voor een beginner? Of heeft iemand een andere suggestie voor me?

Thanks!

Random_hero
17 februari 2005, 18:34
Meteen een Gibson van €2000,- kopen is wel iets teveel van het goede als beginner hè?
Ik zou eerst maar eens gaan kijken voro een Epiphone + leuke versterker.

nickbongers
17 februari 2005, 18:35
als beginner meteen een gibson kopen, tsja ik weet niet of het zo slim is. zou ik zelf toch voor epi of richwood gaan.

Kasper
17 februari 2005, 18:46
Epiphone


That's all :D

MongoSucks
17 februari 2005, 19:00
ik zou zeker voor de epiphone gaan, omdat t nogal zonde zou zijn als je zou beginnen met gitaar spelen en een gibson kocht en er een half jaar later achter zou komen dat je t toch niet zo leuk vind..
en epiphone heeft trouwens ook het les paul standard model..
Toen ik zelf begon met gitaarspelen (ook nadat ik eerst heel lang keyboard heb gespeeld :P ) kocht ik gewoon een hele goedkope beginnersgitaar van een onbekend merk voor 100 euro, maar je zou opzicht ook wel een goedkope epiphone kunnen kopen

FretPaul
17 februari 2005, 19:01
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ja die Gibson's zijn erg aan de dure kant :o
Ik vraag me dus af, krijg je voor die hoge prijs ook een veel betere kwaliteit?

B.T.W.
Hebben jullie als beginners les genomen, of hebben jullie helemaal zelf leren spelen?

chennie
17 februari 2005, 19:02
als je electrisch wilt gaan spelen, gewoon doen. het is niet noodzakelijk om eerst accoustisch te kunnen spelen.
Als beginner is een epiphone goed genoeg. Gibsons zijn inderdaad beter qua kwaliteit, onderdelen en afwerking. Maar ook veel duurder wat IMO niet echt nodig is als je toch maar begint met aanprutsen

Toffe gozer
17 februari 2005, 19:04
Als de elektrische gitaar je voorkeur heeft dan zal ik als ik jou was daar ook mee beginnen, het is onzin om eerst akoestisch te gaan spelen.

En over het kopen van je eerste gitaar als je erg veel geld hebt dan meteen voor een gibson les paul gaan , maar het is natuurlijk verstandiger eerst een goedkopere gitaar te kopen.

Veel succes

intGod
17 februari 2005, 23:25
Een Gibson is betere kwaliteit (en hoe). Maar als beginner ga je daar niet veel van merken.

Ik raad je aan om op een goedkope gitaar te beginnen. Ik zou, als ik van jou was, niet eens een Epiphone kopen maar een goedkoop ding van 50 of 100 EUR. Kijk of je daar je eerste akkoordjes op kan leren. Vind je het leuk, dan kan je een Epi kopen. Vind je er niks aan dan verkoop je die gitaar van 50 of 100 EUR aan de volgende liefhebber.

FretPaul
17 februari 2005, 23:52
Sjezus, misschien is dat inderdaad verstandig, maar ik ben echt verliefd op dit ding:
http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lps5ebnh_lg.jpg

Zelf heb ik ook nog geen versterker, dus wordt het wel errug duur zo als ik dit kunstwerk met een versterker moet aanschaffen :-D

Kunnen jullie me vertellen of dit iets is???
http://www.mhr-muziek.nl/mhr/show_detail.php?id=759

thanks!

RS-Rik
18 februari 2005, 00:01
Gewoon een goedkopere Epi kopen (als je de Gibson modellen zo mooi vind) en een leuk versterkertje (Roland cube 15 ofzo, GEEN peavy 112, die heeft echt een klote distortion, ben er zelf mee begonnen en heb gelukkig een Boss Metalzone op de kop kunnen tikken)

Als je het echt leuk vind kun je gaan sparen voor een vettere gitaar.

Maar inderdaad, LP's zijn erg mooi.
Maar geloof me, er zullen noog veel gitaren je pad kruisen waar je verliefd op zult worden.

RS-Rik
18 februari 2005, 00:01
Gewoon een goedkopere Epi kopen (als je de Gibson modellen zo mooi vind) en een leuk versterkertje (Roland cube 15 ofzo, GEEN peavy 112, die heeft echt een klote distortion, ben er zelf mee begonnen en heb gelukkig een Boss Metalzone op de kop kunnen tikken)

Als je het echt leuk vind kun je gaan sparen voor een vettere gitaar.

Maar inderdaad, LP's zijn erg mooi.
Maar geloof me, er zullen noog veel gitaren je pad kruisen waar je verliefd op zult worden. :razz:

Luca P
18 februari 2005, 22:16
Voordat ik mijn eerste Gibson had, had ik al 4 gitaren in mijn bezit.
Stom, want als ik door spaarde had ik misschien wel een ES350 ofzo kunnen kopen.

UnbrokenGuitarPlayer
18 februari 2005, 22:27
die gibson lp lijkt heel hard op mij epi lp, alleen de head is anders en de volume/tone knoppen zijn goud ipv brons.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_epiphone_les_paul_standard_prodinfo.html#fp ix

klik daar op 360° zoom picture , en je ziet een mooie foto v e epi lp ,

hier wordt je gegarandeerd ook op verliefd ;)

bazzieman
18 februari 2005, 23:06
ook altijd leuk de epiphone special.
ik ben zelf ook op keyboards begonnen :razz: en wou ook elektrisch gitaar spelen. ook ik was verliefd op de les paul en heb toen de les paul special van epiphone gekocht hij heeft me prima dienst gedaan.

NeeraDJ
18 februari 2005, 23:10
Ik ben het eigenlijk oneens met de vorige posters, mijn eerste echte gitaar was een Gibbie LP Deluxe uit 76 en die ervaring heeft me veel goeds gedaan moet ik zeggen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ambitieus jij bent.

Ik vind Gibson gitaren de laatste jaren nogal bagger voor het geld, ik heb zelf nog een Designer V uit 87 en die Designers zijn erg gewilde gitaren voornamelijk omdat het uitschieters waren. Je hebt tegenwoordig een flinke keuze uit kwaliteits Les Pauls, persoonlijk zou ik voor een oude Tokai gaan, doen niet onder voor hedendaagse Gibsons en klinken als een dijk!

JP074
19 februari 2005, 17:13
Kank me zeer goed voorstellen, maar misschien moet je eens naar ESP les Pauls kijken, mahonie hout, ahorn top, EMG of Seymour Duncan pickups. vanaf zo, n 650 Euri...

JP074
19 februari 2005, 17:21
Gibson overklast Epiphone, en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn 1e gitaar was een epiphone les paul standard. leuk voor beginner, maar toch relatief duur. tegenwoordig speel ik op een gibson, en nu wil ik nooit meer op die epiphone....

misschien kun je eens kijken naar het merk ESP. goede, betaalbare gitaren met EMG of Seymour Duncan pickups. Ik vind epiphone te duur voor wat ze bieden. kijk maar eens op www.musicstorekoeln.de ( goed bereikbaar en zeer goedkoop....)
ook een gibson les paul studio is het overwegen waard. en mocht gitaarspelen je uiteindelijk toch niet bevallen: deze instrumenten blijven veel waard.

JP074
19 februari 2005, 17:22
Gibson overklast Epiphone, en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn 1e gitaar was een epiphone les paul standard. leuk voor beginner, maar toch relatief duur. tegenwoordig speel ik op een gibson, en nu wil ik nooit meer op die epiphone....

misschien kun je eens kijken naar het merk ESP. goede, betaalbare gitaren met EMG of Seymour Duncan pickups. Ik vind epiphone te duur voor wat ze bieden. kijk maar eens op www.musicstorekoeln.de ( goed bereikbaar en zeer goedkoop....)
ook een gibson les paul studio is het overwegen waard. en mocht gitaarspelen je uiteindelijk toch niet bevallen: deze instrumenten blijven veel waard.

JP074
19 februari 2005, 17:22
Gibson overklast Epiphone, en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn 1e gitaar was een epiphone les paul standard. leuk voor beginner, maar toch relatief duur. tegenwoordig speel ik op een gibson, en nu wil ik nooit meer op die epiphone....

misschien kun je eens kijken naar het merk ESP. goede, betaalbare gitaren met EMG of Seymour Duncan pickups. Ik vind epiphone te duur voor wat ze bieden. kijk maar eens op www.musicstorekoeln.de ( goed bereikbaar en zeer goedkoop....)
ook een gibson les paul studio is het overwegen waard. en mocht gitaarspelen je uiteindelijk toch niet bevallen: deze instrumenten blijven veel waard.

JP074
19 februari 2005, 17:23
Gibson overklast Epiphone, en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn 1e gitaar was een epiphone les paul standard. leuk voor beginner, maar toch relatief duur. tegenwoordig speel ik op een gibson, en nu wil ik nooit meer op die epiphone....

misschien kun je eens kijken naar het merk ESP. goede, betaalbare gitaren met EMG of Seymour Duncan pickups. Ik vind epiphone te duur voor wat ze bieden. kijk maar eens op www.musicstorekoeln.de ( goed bereikbaar en zeer goedkoop....)
ook een gibson les paul studio is het overwegen waard. en mocht gitaarspelen je uiteindelijk toch niet bevallen: deze instrumenten blijven veel waard.

grayfink
21 februari 2005, 09:30
Wat een onzin, een €2000 gitaar om mee te beginnen.
Als je dat model zo leuk vind, koop je toch een Epi/Richwood/J&D LP kloon. Voor 10% van die prijs krijg je 95% van de kwaliteit.
Als je toch zo'n smak geld hebt kun je er dan ook nog een leuke amp bij kopen. Bijvoorbeeld een Roland Cube30 of Line6 Spider II 30watt. Heb je gelijk een zooi digitale effecten om mee te stoeien. En ja, je moet wel gitaarles nemen. Ook al kun je tegenwoordig heel veel informatie van het www halen.

StereoX
21 februari 2005, 16:00
95 % van de kwaliteit is wel errug overdreven. ik heb een epi les paul standard gehad, en heb nu een gibson les paul standard. de epi kwam op geen enkel punt (behalve de looks) in de buurt van de gibson. afwerking, geluid en feel zijn gewoon veel beter. maar daar betaal je dan ook voor

Bobbel
21 februari 2005, 16:48
Wat een onzin, een €2000 gitaar om mee te beginnen.
Als je dat model zo leuk vind, koop je toch een Epi/Richwood/J&D LP kloon. Voor 10% van die prijs krijg je 95% van de kwaliteit.
Als je toch zo'n smak geld hebt kun je er dan ook nog een leuke amp bij kopen. Bijvoorbeeld een Roland Cube30 of Line6 Spider II 30watt. Heb je gelijk een zooi digitale effecten om mee te stoeien. En ja, je moet wel gitaarles nemen. Ook al kun je tegenwoordig heel veel informatie van het www halen.

ik heb dus nog nooit les gehad en ik moet zeggen het gaat mij aardig goed af... dus...

Lotek
21 februari 2005, 17:11
Ik heb nu een aantal keer op een Epi wat gespeelt en iedere keer knap ik toch weer af op de hals, die voelt zo 'kleverig' aan...niets voor mij!

Ravanelli
23 februari 2005, 12:45
Koop toch gewoon een LP kloon, dan kom je er na een paar maanden achter of het spelen je bevalt en dan ga je weer op zoek naar wat beters...... Zo leer je ook wat voor een verschil in kwaliteit er aanwezig is op de markt.

En over Epiphone gesproken, een beetje een fatsoenlijke doet niet echt onder voor een eenvoudige Les Paul standard, terwijl de prijs wel degelijk verschilt!

BTW; succes met oefenen :wink:

Ravanelli
23 februari 2005, 12:46
Ik bedoelde een Gibson Les Paul Standard :cool:

robbertjeeeh
23 februari 2005, 13:17
koop dan meteen deze:

http://www.mikelull.com/Stars%20Guitars/images/59_LP_body.jpg

:P

joke
24 februari 2005, 08:32
is al dat merken gedoe niet een beetje dom eigenlijk?
ik weet dat ik nu vloek in de kerk maar er zijn twee soorten gitaren;
goede en slechte en dus is het niet meer dan kijken ,verlieft worden en dan even het hart uitschakelen en dan alleen even het hoofd en vooral de oren laten werken en vast stellen of deze liefde terecht is.
ik weet van hele goeie maar ook echt hele slechte gibsons en dat geld voor alle merken.
het is wel zo dat er op duurdere gitaren vaak betere hardware zit maar dan nog ;
beter een goeie ( goedkope) en vooral goed klinkende plank waarvan je de hardware vervangt dan een veel te dure draak van een gitaar...
dus ik zou willen zeggen ;
gaat heen en wordt vooral verlieft maar vergeet u hart en oren niet!!!

ekkerman

BLOK182
24 februari 2005, 08:54
Ik zou eerst een goede Epiphone uitzoeken, de betere kwaliteit van een gitaar als een Gibson t.o.v. Epiphone zul je op het begin er toch niet uithalen. Als je eenmaal kan spelen en je koopt dan een Gibson, dan ga je er op vooruit en merk je ook echt dat je erop vooruit gaat.

jelmer_l
24 februari 2005, 10:08
Als je een les paul model wil kan je idd voor de Epiphone reeks gaan. Als je bulkt van het geld? ==> Nog steeds een goedkope gitaar nemen.

Ikzelf heb ook een Les Paul kopie van "De Armond" (kost: nieuw ca. 300 euro). Ben ik wel heel tevreden van (buiten de stemmechanieken). Maar sinds het merk is opgekocht door Fender weet ik niet of die spullen nog nieuw te krijgen zijn. Maar 2de hands De armond M65 of M75 is wel de moeite denk ik. Koop daar dan nog een cube 30 of 60 bij of .. Een fender frontman Fm 212 (allemaal rond de 300 euro), en je bent gesteld voor +/- 600 euro en je kan een serieus aantal jaren verder.

Ikzelf ben trouwens niet zo voor die introductie-paketten want ze zijn enkel te gebruiken tot je het beginners-niveau al een beetje overstijgt. Maar "that's my opinion".

Greetz

vester86
24 februari 2005, 11:52
aan de andere kant: als je een 2e hands Gibbie koopt, en je wil na een bepaalde tijd stoppen met spelen, dan kun je die voor het zelfde geld (of zelfs nog meer) kwijt.

Probeer dat eens met een epi