PDA

View Full Version : gewone snaren en flatwounds vraagjes ...



up-guitarman
17 februari 2005, 16:20
test

up-guitarman
17 februari 2005, 16:21
Heey, paar vraagjes, kan je op een elektrische gitaar (yamaha rgx 112 = HSS configuratie) ook flat wounds (zo van die d'addario chromes of zo) zetten of is dat geen goed idee, en wat is het verschil in klank ???
Mss de moeite om eens te testen, of heeft dit totaal geen zin of is het gewoon slecht voor je gitaar ???
Normaal is dit voor een jazzer maar jah ...

Greetz,
Erik

up-guitarman
17 februari 2005, 19:43
NIEMAND ???? :-? :???: :(

Tjah, nie dan ...

Squier4ever
17 februari 2005, 20:01
volges mij kan dat wel, sgijnt alleen KUT te spelen :P

Squier4ever
17 februari 2005, 20:01
volges mij kan dat wel, sgijnt alleen KUT te spelen :P

GuitarMaster
17 februari 2005, 20:10
Waarom spelen er zoveel jazzgitaristen op als het kut zou spelen :-? ?

Diedo
17 februari 2005, 20:10
gewoon proberen... misschien vind je het wel helemaal top...

up-guitarman
17 februari 2005, 20:17
Ze staan er al op, het klinkt lekker maar zijn nog nieuw dus ff af te wachten !!! Het is wel ff wenne, snijd iets meer in je vingers en het is een 011 - 050, ik kom van 010 - 046 en dat is toch wel een redelijk verschil !!!
In de gitaarwinkel hadden ze geen 010 - 046 flatwounds, weet iemand of dit bestaat ???

wietse
17 februari 2005, 20:24
ja hoor die bestaan en je kan ze gewoon op elke gitaar zetten , kocht een stapeltje een tijd geleden , allemaal flatwound 10 setjes 30 euro , speelt lekker.
had er meer moeten kopen toen :evil: .
een maat van me heeft er een hekel aan , en laat ik nu net op de gitaren waar hij verliefd op is die flatwounds hebben. :-D
hij is een metal gitarist en voor metal zijn ze niet echt geschikt , geen schraap geluiden e.d mogelijk.

chennie
17 februari 2005, 20:36
waarom ze "kut"klinken en dan nog bestaan?
OMdat flatwounds niet het resultaat hebben dat wanneer je geen bijgeluiden hebt bijv wanneer je je vingers verplaatst.

up-guitarman
17 februari 2005, 20:42
ja hoor die bestaan en je kan ze gewoon op elke gitaar zetten , kocht een stapeltje een tijd geleden , allemaal flatwound 10 setjes 30 euro , speelt lekker.
had er meer moeten kopen toen :evil: .
een maat van me heeft er een hekel aan , en laat ik nu net op de gitaren waar hij verliefd op is die flatwounds hebben. :-D
hij is een metal gitarist en voor metal zijn ze niet echt geschikt , geen schraap geluiden e.d mogelijk.

Ik speel geen metal, eerder funk-rock-blues-jazz-ska of zoiets ... Ik ga me wel eens een 10-46 setje aanschaffen denk ik, de 11-50 is toch wat zwaar om vlot bendings te maken ... Hoewel, goeie training natuurlijk :)
Wat vind je van de klank t.o.v. gewone snaren ??? (ik kan er zelf nog niet over oordelen omdat ze er nog ma net opstaan)

amon
17 februari 2005, 22:42
Ok, wat is het verschil tussen flatwound en het andere?

Ik kan me enigszins een voorstelling maken: flatwound zijn mooi glag gemaakt, en het draad waarmee de snaar is omwonden is plat, niet meer rond...?
Maar als dat zo is, lijkt me dat juist fijner spelen.

grayfink
17 februari 2005, 23:03
flatwounds klinken minder briljant als roundwounds. Als je roundwounds oud worden, en er gaat roest en vuil tussen de windeingen zitten worden ze vanzelf een beetje flat, en gaan dus ook flat klinken. Voor Jazz de perfecte sound, maar voor de meeste andere muziek dus niet. Maar goed misschien ga jij de wereld verrassen met een spectaculaire nieuwe muziekstroming waar jij de grondlegger van bent..?? :lol:

up-guitarman
18 februari 2005, 00:37
Maar goed misschien ga jij de wereld verrassen met een spectaculaire nieuwe muziekstroming waar jij de grondlegger van bent..?? :lol:

Hehe, ja, zeker wel hoor :-D

Nee, het was aanbieding bij muziek+visie antwerpen, als je gisteren voor 20.00 terug mailde mocht je vandaag en gratis set snaren komen afhalen naar je eigen keuze. Normaal bepotel ik Ernie Ball (10-46) maar die dden ze dus niet, jah, de gewone d'addario snaren zuigen piemels dus ik dacht, dit is de kans om eens gratis flatwounds te testen. En dus staan ze nuuop mijn gitaartje,ben benieuwd wat dat gaat zeggen op de repetitie e.d. Ben heel nieuwsgierig naar de klank met de rest van de band.

Javaca
18 februari 2005, 01:14
Ik heb ze op mijn Richwood ES-335 zitten.
Ze spelen en klinken erg lekker.
Natuurlijk moet je er geen metal op willen spelen, maar het geluid voor rock valt me heel erg mee. De volgende set wordt waarschijnlijk weer een set flatwounds of iig compounds. Jammer dat Elixer ze niet maakt :-(.

koentjaa
20 februari 2005, 19:26
ik had gelezen dat ze alleen maar in de dikere maten verkrijgbaar zijn?

up-guitarman
20 februari 2005, 21:48
heb net eens op de site van d'addario gekeken, en de chromes zijn toch te krijgen vanaf 10-46 !!!
Van andere merken weet ik het niet ... Welke merken raden jullie trouwens aan wat betreft faltwounds ???

Negative K3 fan
20 februari 2005, 21:54
flatwounds kunnen lijp zijn, maar het gitaargeluid wat nu populair is enzo komt echt niet van flatwounds, flatwounds klinken gewoon doffer en hebben een hele andere 'uitsterving'. Ook is het erg wennen kwa bespeelbaarheid, sliden/glijden over snaren voelt heel anders.

als je echt bezig wilt met een unieke stijl. of juist old fashioned jazz ofzo wilt spelen is het wel wat

maar als je rock en de meer bekendere algemene shit wil spelen heb je er alleen niet zo veel aan ben ik bang.

tot de jaren zestig kwamen vrijwel alle gitaren nog met flatwounds, dus ook fenders en gibsons, dus voor true vintage is flatwound ook een must.

en in de tijd van flatwounds werden 010 snaren nog als extra light beschouwd en 013 was medium, dus daar meot je ook maar aan wennnen.