PDA

View Full Version : blues interessanter maken???



StefanR
4 juli 2002, 01:47
Hey peoples,

heeft er iemand wat tips over het interessanter/spannender maken van blues??? Uiteraard speel ik het meest op basis van pentatonisch/bluenotes, her en der wat dorische noten. ik zoek naar wat exotische noten die wel goed in de blues vallen.
Thnx

pimmetje
4 juli 2002, 03:31
Probeer hier en daar gewoon 'ns chromatisch te spelen. Het zal vaak gewoon nergens naar klinken, maar zo nu en dan ook wel.

Sowieso is 't vaak gewoon een kwestie van vol overtuiging beetpakken. Je kan naar mijn mening beter vol overtuiging de foute tonen pakken dan twijfelend de goede; blues is een groot deel attitude.

Jimi Hendrix
4 juli 2002, 09:05
de mogelijkheden zijn talloos, maar een aardige variant vind ik deze (in A:)
a c c# d# e g a
dit is een variant van de octo(8)tonische ladder waarin 2 noten zijn weggelaten.
deze is echter alleen goed toepasbaar op het Ie akkoord (ic A)

Raffel
4 juli 2002, 10:05
als je twijfelt over een noot, maak je er toch gewoon een bend van? :smile: Dat leidt tot 100% cool improviseren.

moretel
8 juli 2002, 15:04
Op gitaarnet staan daar leuke artikeltjes over.

sash
8 juli 2002, 15:31
Je kan ook leuke variaties maken in de 3e en 4e posities die goed bij akkoorden van de IVe en Ve trap geloof ik.
Je kan ook gewoon de noten pakken die in een akkoord zitten: bv bij de A de C# te pakken als lange noot. Persoonlijk doe ik dit erg weinig, maar theoretisch kan alles, zolang het maar in de akkoorden thuishoort.